Direktlänk till inlägg 16 november 2020

November skall med ärtsoppa fördrivas

Av Göran - 16 november 2020 12:16

 

När november visar sitt allra gråaste tryne utanför fönstren får man hitta på saker för att stå ut. En sån sak kan vara att koka ärtsoppa. Det har jag gjort idag och den blev helt fantastisk. Tanken var och är förstås att äta den till middag om några timmar men eftersom den ändå precis var klar då jag närmade mig lunchdags fick det bli ett smakprov redan nu. Ärtorna lade jag i blöt redan igår kväll och kokade fläskläggen imorse. I frysen hittade jag en glasburk med spadet från förra årets julskinka. Det hade jag sparat just för detta ändamål. Alltså har jag nog inte gjort min hemlagade ärtsoppa i år förrän idag. Funderade en stund på om skinkspadet kunde ha tagit skada av att stå så länge i frysen men jag tog Gud i hågen och lät det koka med tillsammans med ärtorna, löken och kokspadet från fläskläggen. Lite vitpeppar, timjan och mejram hällde jag också ner men nästan inget salt. Och det var tur för det var gott och väl tillräckligt salt från spadet efter både julskinka och fläsklägg.

Varm punsch har jag aldrig tyckt så värst mycket om så jag sörjde inte alls att denna dryck inte fanns att uppbringa i mitt hem. En skiva rågrut med prästost och ett glas kallt vatten dög alldeles utmärkt.

Och inte nog med det utan jag får ju njuta samma delikatess en gång till idag.

Tandläkarväder ute som sagt. Men det är väl bara som det brukar under denna så förhatliga månad. Nej, om november tycker jag INTE!!! Fast det visste väl redan de flesta av mina kära ordbrukare.

Arbetar gör jag också fast hemifrån. Min portvaktskollega hade testat negativt för Corona så hon är tillbaka idag. Vilket betyder att jag återgår till min synnerligen behagliga tillvaro med hemarbete större delen av tiden.

Och jag passar ju på att suga på den karamellen så länge jag får. Efter nyår är det ju tänkt att jag ska återgå i ordinarie arbete uppe i fabriken.

Nåja, den dagen den sorgen! Det får väl ordna sig bäst det kan när det blir så dags.

Därmed ska jag återgå till arbetet. D.v.s fortsätta att vara tillgänglg på mail och telefon medan jag åker runt på Facebook, bloggplatsen, nyhetsmedia och youtube.

Sköt om er, kära ordbrukare i Ryheda, Valdemarsvik, Alunda och Teckomatorp. Vi ses igen! När andan faller på...



 
 
Ingen bild

jammar

16 november 2020 13:09

Håller med äter just en tallrik ärtsoppa..

Göran

16 november 2020 22:06

Grattis! Bra val!

 
skogsnuvan

skogsnuvan

16 november 2020 22:03

Låt väldigt gott med ärtsoppa kokt med så goda grejor. Du verkar vara en riktigt bra matlagare minsann. Brorsan och jag åt bruna bönor och fläsk. När jag ska steka fläsk gör jag det i ugnen på en långpanna för att slippa oset men det gick lite snett. jag såg på en gammal film med julia cesar lillbabs och tore skogman och glömde mig så det blev lite väl knaperstekt men gick att äta i alla fall.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Göran

16 november 2020 22:05

Hehe, det är ju då det är som bäst. Soppan blev kanongod!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Torsdag 28 mars 13:42

Det moderna bondfångeriet börjar ta sig nya skepnader! Bara idag har jag anmält fyra annonser på FB där den ena utgav sig för att vara Youtubern och infuensern Joakim Lundell, alias Jockiboy, i en intervju hos Bianca Ingrosso. Man hör att det är ha...

Av Göran - Onsdag 27 mars 19:23

Måndagen och tisdagen liksom bara försvann. Och snart har väl även onsdagen följt i deras spår. Det grämer mig en aning att när jag nu äntligen hittade ett sätt att se all ishockey i hela Europa och även i Nordamerika helt gratis så är favortlaget ut...

Av Göran - Tisdag 26 mars 09:50

God Tisdagförmiddag på er, kära ordbrukare! Den här dagen började  tidigt. Redan halv fem vaknade jag utan att kunna somna om. Låg dock kvar ändå i en halvtimme innan naturen krävde uppstigning. En dusch och en kopp kaffe och sen byta lakan i sänge...

Av Göran - Fredag 22 mars 11:29

Nu är han äntligen här, mitt allra första barnbarn! Han skulle ju ha kommit igår egentligen men han tog sån tid på sig att det hann bli fredag. Lik sin pappa är han och givevis det mest fantastiska barn som någonsin fötts! Precis som ALLA barn både f...

Av Göran - Torsdag 21 mars 11:42

Jamen, det har ju liksom bllvit lite av en tradition att jag lägger ut "21/3" av och med Dan Hylander och Raj Montana Band när datumet infaller. Den har passerat 40-stecket och Dan själv fyller sjuttio i år om jag inte minns fel. Men både han och låt...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards