Direktlänk till inlägg 12 april 2021

Kung Bore gör comeback

Av Göran - 12 april 2021 21:59

Vår herre tycks ha satt vårens framfart på paus ett slag för imorse då jag vickade på persiennerna i mitt sovrum såg jag ljus först och trodde innan jag fick full utsikt att det var solsken ute. Men ljuset jag trodde mig se kom sig av att allt var vitt utanför fönstren. Full snöstorm var det och jag började så smått att gruva mig för att åka iväg och uträtta de ärenden jag planerat in. En decimeter blötsnö hade han däruppe kastat ner över oss och jag kunde riktigt höra hur han hånskrattade åt slasket det skapade på gator och trottoarer. Typ... "Där fick ni så ni teg, vårdyrkare!"

Men jag vet ju också att bara solen får lysa en dag eller två så försvinner det vita täcket ganska fort. Jag HADE ju planerat att bära upp sommardäcken från källarförrådet och få dem monterade idag men den planen fick förstås revideras ganska fort. 

Och när jag väl satt Madame Citroen i rullning så var det inga större problem att ta sig fram. Det ska mera till än en ynka decimeter blötsnö för att hon inte ska tugga sig igenom nedebörden. Till Norrkands shopping-Mekka, Birsta, norr om staden ställdes färden för att inhandla en ny elvisp. Min gamla som jag köpte för 17 år sedan efter separationen från exfrun gav upp för ett tag sedan. Först hörde jag hur det skrek i den och sedan började det ryka ur den också. Så då ryckte jag raskt ut kontakten ur vägguttaget och rykandet upphörde. Jag kommer ihåg att den gamla inhandlades på ÖB och var den billigaste jag kunde hitta. Så eftersom den höll i 17 år tänkte jag på samma vis nu och hittade en maskin för bara 99 kronor. Åkte sen hem och invigde den med att blanda köttbullssmet till dagens middag. Apropå det... Finns det någon som har bra tips på hur man får sockret att lösas upp när man gör rårörda lingon. Jag har testat några gånger men varje gång så har det knastrat mellan tänderna av socker som ännu inte löst sig. 

Därför startade jag den processen redan igår kväll med att blanda lingon från frysen med s.k syltsocker. D.v.s ett mer finmalet socker som väl borde lösas upp snabbare än vanligt strösocker. Sedan har jag rört om så fort jag satt min fot i köket under hela dagen tills vi skulle äta middag. Och det BLEV bättre än mina tidigare försök men nog kändes det att inte allt socker löst sig. Måste det stå i flera dagar? Jag trodde att det skulle kunna göras på ett par timmar eller så. Men kanske finns det några husmorsknep som jag inte lärt mig ännu men som någon ordbrukare är vänlig och tipsar om. För rårörda lingon är ju suveränt gott till exempel till köttbullar.

Hockeyfri dag för Timrå IK idag. Antar att man använt den till att bussa ner laget till Västervik och morgondagens bortamatch. De luggade ju oss på segern igår, de där grythundarna från Småland som tycks vara beredda att gå på hörntänderna i match efter match för att stoppa mina rödvita hjältar. 

Men även imorgon är det "matchboll" för Timrå. VInner vi så är finalplatsen klar medan Västervik måste vinna TVÅ matcher för att gå vidare. Jag tycker ju att Timrå har så mycket mer både bredd och spets att vi borde ha kunnat stänga den här serien redan igår. Men idrotten är ju sällan rättvis. Eller rättare sagt så finns ingen annan rättvisa än antal gjorda mål. Och de förvaltade de få chanser de skapade på ett bättre sätt än mitt lag så det är bara att lyfta på hatten och gratulera dem. Nu tror jag i och för sig inte att deras fans gråter om de blir utslagna. Jag tror att man är jättenöjda med att gå till semifinal och där pressat seriesegrarna så bra som man gjort.

Men, som sagt, ALLT kan hända i sportens värld och den som satsat pengar på Västervik i final får nog bra betalt om de skulle lyckas med det. Medan Timrå får krypa undan i en vrå och skämmas efter att ha varit så överlägsna hela vintern men inte klara av att gå hela vägen när det blev slutspel.

Men, som de säger i Amerika, så är det inte över förrän tjocka tanten sjunger och jag hoppas hon klarar strupen och tar ton redan imorgon kväll. I så fall är Timrå klara för final. I annat fall blir det en sjunde och avgörande match här uppe på fredag kväll.

Nu ska jag tanka snarkmaskinen och gå och borsta tänderna för nu är John Blund på väg. Ska upp vid halv sju för jag har bokat tvättstugan hela dagen imorgon. Sen börjar allvaret igen med tre dagskift innan jag får sex dagar ledigt igen. Det där med att "tanka" förresten... Nej, den är inte diesel- eller bensindriven utan jag menade att jag ska fylla på vattenbehållaren som gör att den håller rätt luftfuktighet in i mina luftrör och lungor. Annars vaknar man ganska så torr i munnen och halsen kan jag säga.

Därför, kära ordbrukare i slott och koja i vårt avlånga land, säger jag godnatt till er nu och önskar er ljuva drömmar om miljonvinster, tjusiga damer eller herrar, god mat eller dryck eller kanske om en Coronafri värld.

Vi ses! När andan faller på...

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

13 april 2021 10:18

Prova med pudersocker ska du se att det löser sig snabbare

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Göran

14 april 2021 21:55

Tack! Det ska jag testa. Men... jag hade med mig lite lingon i en burk till dagens matlåda och nu, efter två hela dygn hade det löst sig bra. Men om jag inte har tid att vänta i två dygn så är nog ditt förslag värt att pröva.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Onsdag 24 april 13:19

Onsdag. Mitt i veckan. Lill-lördag. Eller pig-lördag som några kallar det. Och äntligen har vi fått lite mer än enstaka plusgrader här på Sveriges midja. Efter 3-4 frostnätter och bara en eller två grader över noll om dagarna känns det skönt att slip...

Av Göran - Måndag 22 april 14:07

Idag blir det recykling i min blogg. Eller återvinning som det heter på svenska. Varför ska man skriva en ny blogg när det finns några gamla som jag är så nöjd med. Och varför ska inte jag få använda repriser när alla TV-kanaler gör det idelign?  Det...

Av Göran - Lördag 20 april 12:47

Nä, inte fanken blev det nån miljardvinst igår heller! Det blev som det nästan alltid blir. D.v.s noll rätt. En gång kändes det som jag varit nära storvinsten. För 4-5 år sen så var alla fem dragna nummer talgrannar med mina nummer. T.ex om jag had...

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards