Alla inlägg den 2 juni 2021

Av Göran - 2 juni 2021 20:17

Så var man nystucken igen då. Imorse fick jag spruta nr 2 mot den där förb... Covid19, Enligt sköterskan som injicerade mig har jag om ungefär två veckor ett så bra skydd som man kan få mot det. Jag kan fortfarande bli smittad men blir inte på långa vägar lika sjuk som utan vaccinet, sa hon.

Och jag måste säga att jag är smått imponerad av vilken apparat de har byggt upp där på den nedlagda vårdcentralen. Det kryllade av folk både utanför och i den korridor där man måste sitta i en kvart för att de ska känna sig säkra på att man inte tuppar av. Det kan tydligen hända. Men av var det ingen som tuppade, i alla fall inte medan jag satt där.

Så efter mina 15 minuters väntan var jag åter en fri man och kunde traska iväg och sätta mig i bilen på årets andra sommardag. Och det inte bara almanacksmässigt utan vi har verkligen haft sommar här på Sverges midja både igår och idag. 25-26 plusgrader mitt på dagen och den ganska unga hägg som står rätt nära min balkong blommar så det står härliga till. Jag blev tvungen att tvätta mitt duntäcke imorse eftersom sonens svarta kattoxe hade pinkat på både det och påslakanet. Turligt nog var tvättstugan obokad så jag kunde tvätta det direkt och sedan, då det torkat, ställde jag mig på balkongen för att skaka om dunen i de små facken i täcket. Det har ju en benägenhet att lägga sig i små klumpar när man tvättar duntäcket så det behövs skakas om ordentligt. Och då kände jag doften från häggen utanför.

Ljuvligt tycker jag nu. Men en gång i min barndom var det inte lika underbart. Jag tror att det var kvällen efter skolavslutningen och vi hade samlats ett gäng ungar i olika åldrar på granntomten för att leka kurragömma. Där stod en gigantisk hägg och i den klättrade jag upp för att gömma mig. Men jag satt kanske kvar lite för länge för doften gav mig en sådan huvudvärl att jag fick lov att gå hem och lägga mig.

Och inte nog med det! När jag gick uppför den vildvuxna slänt som ledde till mitt eget hem råkade jag trampa i ett jordgetingbo och hela svärmen satte efter mig. Vet inte hur många som hann stiicka mig men många var det och jag blev sängliggande i flera dagar efteråt. Så dagens stick var bara strunt mot det!

Så akta er, kära ordbrukare, för att dofta för länge på häggen. Och givetvis ska ni också akta er noga för jordgetingar i Älandsbro, Fritsla, Jönåker och Grebbestad! Eller var ni nu framlever era liv...

Ha det! Vi hörs! Nån gång...


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards