Alla inlägg den 5 juni 2021

Av Göran - 5 juni 2021 21:03

Junilördag som tillbringats till största delen i en lååååång fabrik. Två parallella ugnshallar där 242 ugnar står i totalt fyra raka rader, två i varje hall. Där har jag kuskat fram och tillbaka i en 7-tons gaffeltruck merparten av de 12 timmar jag var tvungen att vara där för att få betalt. Mycket krångel och många ovana bland personalen som fördröjer allt som annars kan gå ganska fort. 

Men det är ju så att just idag började 7-8 av mina kolleger på skiftlaget sin semester. Så våra sommarvikarier är helt oundgängliga för oss. Från fackligt håll har vi försökt få föreaget att förlägga semestern i bara två perioder istället för tre som det är idag. Detta för att bättre hinna utbilda och trimma in dem på jobben de ska utföra.

Men för arbetsgivaren handlar allt om att göra av med minsta möjliga slant med pengar. Så de hänvisar bara till semesterlagen där det står att de är skyldiga att erbjuda sina anställda 4 veckors sammanhängande ledighet under perioden juni-augusti.

Att börja sin semester så tidigt som 5/6 är inte så populärt bland oss vanliga slavar och inte heller att avsluta den när augusti är på väg att bli september. Men det bryr man sig inte om alls från ledningens sida. De är nöjda med att de följer lagen för då kommer vi liksom inte åt dem.

Personligen hade jag tur i semesterlotteriet i år och hamnade på period 2 som börjar på midsommardagen. Med det rullande scema man tillämpar kommer jag nästa sommar, om jag fortfarande lever och arbetar kvar där, att få den tredje perioden. Men det återstår mycket annat lidande innan jag eventuellt kommer dit så det väljer jag bort att gruva mig för redan nu. Ser fram emot årets ledighet istället.

Innan dess ska jag dock jobba klart den sväng jag påbörjade idag. Ett dagskift och två nätter och fem dagar ledigt. Sedan ett till likadant fast på andra veckodagar innan midsommarveckan där jag alltså har "bara" tre dagskift som avslutas med svenskens käraste dag på året - midsommarafton. 

Får väl trösta mig med att jag tjänar bra med pengar åtminstone den dagen. Vilket jag även gör imorgon. För i vårt avtal räknas även nationaldagen som storhelg. Vilket passar mig fint för jag har aldrig haft några traditioner omkring den dagen. Till daggåendes stora förtret infaller den alltså i år på en söndag så de får ingen extra ledig dag i år.

Men jag kvitterar alltså ut 24 timmar storhelgstillägg på julilönen. Vilket säkert kommer väl till pass då man har slut på kanske både semester och pengar.

Därmed har det blivit läggdags för gamla utslitna fabriksarbetare som varit uppe sen halv fem imorse och ska upp samma tid imorgon.

Njut av den ljuva försommaren som ser mer ut som högsommar, kära ordbrukare i slott och koja! Vi ses!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards