Alla inlägg den 12 juni 2021

Av Göran - 12 juni 2021 16:52

 


Inte är det ofta jag lägger ut bilder av min mat. Eller bilder överhuvudtaget... Men det här blev så smarrigt i sin enkelhet att jag måste ta en bild. Stekt laxfile med smörstekta champinjoner och rödlök. Till detta en busenkel kall sås och rödlöken går igen även där tillsammans med creme fraiche och röd stenbitsrom. Och så färskpotatis till detta så är man liksom "hemma". Så nu är jag mätt och belåten en stund åtminstone.

Av Göran - 12 juni 2021 07:36

Godmorgon Sverige! (Och alla andra jävla länder också, för rättvisans skull!) Lördag morgon råder över landet och ett mjukt och stilla sommarregn strilar ner här utanför fönstren. Ett väder som litegrand matchar mitt humör sen ett par dagar tillbaka. Jag sliter med en fråga, ett beslut jag måste ta senast måndag morgon. Ett stort och livsavgörande beslut som får mig att våndas en hel del. Orkar inte gå in på det i ord just nu men kommer säkert att återvända i ämnet med tiden.

Och... kanske blir det bra till slut. Eller också inte. Vi får se, vi får se...

Hur som helst är regnet välkommet efter veckans värmebölja. Den har talat om för mig att luftkonditioneringen i min kära Madame Citroen som funkat så fint i alla år nu mer eller mindre lagt av. Jag konsulterade min bildoktor, Magnus som tror att hon behöver en påfyllning av kylmedium. Som kostar dryga 2500 bagis!

Så det är skjutet på en obestämd framtid p.g.a kostnaden. Fungerande AC i bilen är ljuvligt men inte absolut nödvändigt så det blir väl om och när jag får råd. Till dess får jag väl göra som jag gjorde i alla år innan jag hade AC i bilen - köra med rutorna halvöppna och svalka ner kupén på det sättet.

Just idag behövs ingen AC för sen regnet kom är det inte mer än 12 grader ute och alltså ingen värme att tala om. En koll genom fönstret talar också om för mig att den fula gula hinnan av frömjöl från björkar och annat numera är avspolad så hon ser ut som hon ska igen. Så länge det nu vara...

Annars... så läste jag igår en artikel i Expressen om Håkan, 77, som bor på ett av Attendos älderboenden där de gamla får för lite mat, dålig mat och allmänt dålig omvårdnad. I de privata vinstintressenas namn, Nog är det väl egendomligt att vi har råd att via skattsedeln subventionera städning, läxhjälp åt miljonärsbarn samt renoveringar av dyra villor på Lidingö och andra ställen. Men vi har inte råd att ta hand om de som byggde välfärden i Sverige på ett värdigt och bra sätt! På just Håkans äldreboende har man t.ex slutat att laga maten utan serverar microugnslådor till sina brukare. Och alla vet ju att de har små portioner och sällan är särskilt njutbara. Nej, skäms på er, politiker som inte gör något åt detta problem. Var det verkligen det ni ville ha, ni som skrek värst om privatiseringar?

Det här är dock inte den första och säkert inte heller den sista skandalen på området. Jag är säker på att mörkertalet är giganstiskt. Tror att det finns hundratals om inte tusentals sådana ställen runt om i landet. Där ägarna kasserar in miljonvinster som sedan kanske smugglas ut ur landet till något skatteparadis. Vad var det för fel på solidaritet?

Timrå IK fortsätter sitt lagbygge inför återkomsten till högsta serien och jag tycker faktiskt att det ser riktigt lovande ut. Två transatlantiska backar har signats i veckan och vad jag kan läsa mig till så är båda av hög klass.

På måndag kväll går Sverige in i fotbolls-EM som skjutits upp från förra sommaren liksom sommar-OS. Det ser jag fram emot och håller tummen för att inga fler spelare ska drabbas av Corona. Två har ju isolerats redan.

Dagen idag har jag inga direkta planer för utam att kanske tota ihop ett V75-system. Men nåt måste jag nog hitta på för att avleda tankarna lite och inte grubbla för mycket. Kanske tar jag en tur till syster och svågers stuga och pratar bort en timme eller två.

Ha en fin lördag, kära ordbrukare, i Väckelsång, Fjärdhundra, Ockelbo och Tanums Hede. Vi ses!


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards