Alla inlägg den 19 juni 2021

Av Göran - 19 juni 2021 20:01

Det blir en lite avslagen helg här. Dels är finanserna inte som starkast just nu. Jodå, jag klarar mig gott o väl men det finns inget utrymme för utsvävningar på något sätt. Regnat har det gjort också nästan hela dagen. Var är den där "värmeböljan över Sverige" som tidningar, radio och TV snackar om. Men det kanske räcker att den når från t.ex Norrköping till Uppsala så blir det väl "hela Sverige" för fjollträskarna. Här hos mig är det då ingen värmebölja.

12 grader. Plusgrader visserligen så jag ska väl inte klaga, det kunde ju varit värre...

Nåja, vädret rår vi ju inte på så man får helt enkelt gilla läget och försöka få lite gjort inomhus istället. Men det blev inte så mycket med det heller. Jag har mest softat (visst låter det mkt bättre än att säga att man har slöat elller latat sig?) i väntan på dagens EM-drabbningar. Har fördrivit en del av kvällen med Portugal-Tyskland och fick se en underbart bra match med många skickliga spelare i båda lagen. Tyskarna vann ju förstås, de brukar ju göra det när det drar ihop sig i större mästerskapsturneringar. Om en timme är det dags för Spanien-Polen i Sveriges EM-grupp och jag ska nog kolla en stund för att försöka bedöma hur bra/dåliga Polen är. Eftersom vi ska möta dem om några dagara.

Sen... har jag fått nåt oljud i bilen som jag inte vet vad det är. Det har väl liksom kommit smygande bit för bit och därför har jag inte reagerat tidigare. Men när jag skjutsade yngre dottern till jobbet i onsdags kommenterade hon det genast. Därefter fick hon låna bilen i förrgår och igår och när jag fick den tillbaka igår kunde jag inte säga emot att det var ett väldigt konstigt ljud.

Det börjar först då man kommer upp i c:a 50 km/h. Det låter lite som att motorn går på högre varv än den gör och min första tanke var att någon av alla de remskivor och spännrullar som håller kamrem och multirem för vattenpump, servo och annat på plats hade skurit. Men så prövade jag att trampa ur och lägga i friläge och ljudet förändrades inte förrän jag saktade ner till under 50. Alltså kommer det inte från själva motorn utan från drivningen på något sätt.

Min tama husmekaniker kom hit efter sitt dagskift igår och åkte en sväng med mig och han var inte heller säker. Trots att hans kompetens på området vida överstiger min. Men han mindes, liksom förstås också jag, att jag hade problem med växellådan i vintras. Spaken satt som hälleberget när det blev kallare än minus tio. Jag skaffade då en flsaka växellådsolja och en annan teknisk kamrat fyllde på åt mig. Det blev bättre men inte helt bra. 

Men kort tid därefter var det slut på den strängaste kylan och jag hade inga bekymmer sedan. Så kanske, kanske, om jag har tur så är det "bara" för lite olja i växellådan. Det var vad min privata expert gissade på i alla fall.

Men... man behöver en billyft och diverse annan utrustning för att fylla på och den kamrat som gjorde det i vintras har lämnat landet och åkt hem till sitt fädernesland, Libyen. Så honom kan jag inte be.

Det blir väl att åka ner till min lokala bildoktor, Magnus, när det blir måndag morgon. Till dess får hon väl stå på sin parkering och skämmas, den där franska ragatan...

Hon är ju 17 år och det är ju en ganska aktningsvärd ålder om man är bil. Att det kommer små krämpor är ju inte så konstigt. Får bara hoppas att hon inte ruinerar mig fullständigt nu när jag börjar förbereda mig på pensionärsliv.

Såg i AB att löpartjejen, Sara Wedlund, gått bort. Bara 45 år gammal. Minns ni henne, kära ordbrukare?
Den där tunna unga tjejen som slog igenom som långdistanslöperska lagom till fri-irdrotts-VM i Göteborg 1995. Hon sprang rakt in i svenska folkets hjärtan och utvecklades fort och mycket. Men inte länge. Efter bara något år försvann hon helt från löparbanor och även från media. Idag vet jag att det berodde på ätstörningar. Anorexin tog över hennes liv men jag vet inte om det var den som gjorde slut på det. Hur som helst är det tragiskt när någon såpass ung inte får leva ett fullt liv. Vila i frid, Sara!

Men ni, kära ordbrukare, hoppas jag stannar kvar på jorden länge än i Sotenäs, Mjällom, Risnnäset och Smygehuk.

Vi ses! När andan faller på...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards