Alla inlägg den 14 augusti 2021

Av Göran - 14 augusti 2021 21:22

Så har ännu en lördag gått och placerats i minnenas allé. En lördag då jag ätit surströmmng med min tama husmekaniker och två tidigare kvinneliga arbetskamrater. Mycket gott och mycket trevligt att få sitta och gagga gamla minnen med tidigare arbetskamrater.

Vi pratade en hel del om Folke som var arbetsledare för tre av oss på 70- och 80-talen. Jag berättade att jag hittat en bild av honom på hans dotters FB-sida och tyckte att den speglade hela hans personlighet. En sorts chef som inte längre finns. EN som var mån om att alla hans underställda hade det bra och att vi hade vad vi behövde för att klara våra arbetsuppgifter. Idag tycks de flesta chefer vara mest inriktade på att jävlas med sin personal så mkt de kan. Något som Folke aldrig skulle ha gjort!

Men det är väl bara att "gilla läget" som det heter nuförtiden. Idag blir vi alla studerade med lupp och man räknar noga på våra arbetstimmar för att se om det går att kräma ut lite mer av oss.

Samma sak är det, som jag varit inne på förut, när vi går till mataffären för att handla. Vi är grundlurade redan då vi kommer in genom dörrarna!

Jag har tidigare berättat om hur Gevalia, Löfbergs lila och andra blåser oss på mängden kaffe när vi handlar. Det gäller även snus där de dosor som förr innehöll 50 gram snus nu reducerats till 42 gram. Kaffet av de fabrikat jag nämnde gav oss förr ett halvkilo per paket men numera får vi "bara " 450 gram.

Samma är det med bacon där jag förut upptäckt att lågprismärkena börjat sälja så tunnskivat att de knappt går att få isär. Men nuförtoden har också Tulip och Scan börjat skiva sitt bacom så tunt att skivorna är svåra att sära på.

Och häromdagen förstod jag varför. Ett paker skivat bacon har, så länge jag kan minnas, innehållit 140 gram.

 Men nu är det "bara" 125 gram i paketen men eftersom skivorna numera är lika tunna hos de tillverkare som var lite bättre förr så måste det ju betyda att man skivar tunnare för att servera samma antal skivor som då paketet innehöll 140 gram. När ska någon starta ett matuppror mot dessa dumheter? Säg bara till så är jag med i så fall!

För det är ju som han sa, min före detta arbetskompis L-E... "Hur vi än gör så rövknullar de oss ändå!"

Men hur länge ska vi stå ut? Hur länge ska vi gå med på det? 

Jag är fullt på det klara med att ska vi få nån ändring så måste vi starta ett uppror. SLuta handla de saker de minskra vikten men höjer priserna på. Sluta betala för mindre mängd för amma pris.

Kanske köpa bacon på bit och skära den själva. Köpa bara de sorters kaffe som fortfarande innehåller ett halvkilo och inte 450 gram.

Är jag en gnällspik? Ja, kanske är jag det. Men det här är vad jag tycker och om du som läser tycker att det inte är ok så skriv gärna en kommentar. Det får du förstås också göra om du håller med.

Men nu har jag ledsnat. På att bli lurad bara jag sätter min fot hos Willys,Lidl, ICA Maxi eller nån annan hökare.

Vad tycker du, kära ordbrukare i Örsundsbro, Falköping, Krokom och Hunnebostrand? Är det inte dags att sätta ner foten och säga NEJ???

Förresten.... Denna hastigt påkomna surströmmingsfest gjorde att jag missade andra halvlek av GIF Sundsvalls hemmamatch mot serieledande Värnamo. Vilket när jag stängde av TV;n inte kändes som någn större förlust eftersom GIF varit, i stort sett. utspelade under första halvlek. De lyckades dock hålla tätt bakåt och även få in ett mål i slutet av de inledande 45 minuterna. Men jag lämnade TV;n utan saknad, säker på att de skulle förlora till sist eftersom Värnamo skapat mycket mer av vassa målchanser än GIF mäktat med i första halvlek. Hur de spelade i andra akten vet jag inte men eftersom man till slut vann med 2-0 kan det väl inte ha varit alltför bedrövligt.




Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards