Alla inlägg den 10 januari 2022

Av Göran - 10 januari 2022 14:39

"Det man inte har, det längtar man till..." Trodde först att det Robert Broberg (R.I.P) som sjöng så en gång?  Men så mindes jag att det ju var Gösta Linderholm (R.I.P)

Men det är ju ett ganska intressant fenomen, det där. Det vi har och är vana vid värderar vi kanske inte så högt. Men inbillar oss gärna att den motsvarande saken som man INTE har skule göra våra liv så mycket bättre.

För några år sedan totalhavererade badkaret i min lägenhet och hyresvärden skickade hiten vaktmästare. Som genast sa att det inte kunde lagas eftersom den reservdel han hade behövt slutade tillverkas för många år sen.

Jag försökte mig på en liten fräckis och sa att då får de väl installera en modern duschkabin. Då flinade vaktmästaren lite snett och sa att det kunde jag ju drömma om ifall jag ville men att chansen var ungefär liksa stor som att en snöboll skulle bli långlivad i helvetet. Då prutade jag genast ner önskemålen till en duschvägg framåt och draperi åt ett håll.

Samma sneda leende gav han mig igen men samlade sig sedan och sa att en gummerad vinkellist att lägga på golvet samt en draperstång i vinkel för att skapa en duschhörna kunde han erbjuda mig.

Jag tackade ja och var i början rätt nöjd med att ha fått ut den där möbeln (badkaret) ur mitt väldigt kompakta badrum. Men tiden gick och jag började sakna det där med att få krypa ner i ett varmt, skönt bad och ligga där och låta vattnet och värmen mjuka upp min slitna kropp.

Jag förstod redan i förväg att jag nog skulle bli utskrattad om jag krävde ett spritt nytt badkar när jag en gång tackat nej till det. Därför intog jag en lite mer ödmjuk approach när jag frågade vaktmästaren i höstas om han möjligen hade nåt begagnat badkar på lager som jag kunde få.

Det hade han inte men lovade att återkomma när han fick in ett. 

Detta var också vad som hände för ett par timmar sedan. Och nu står det ett badkar igen i mitt trånga badrum och kan åter få känna mig som en "badpojke" när jag testar Archimedes princip genom att sänka min kropp i det.

Planen är att inviga det ikväll med en liten whisky på badkarskanten. Tänk sån tur att jag har även det hemma sen helgerna. Och även om jag tar en stadig dragnagel i varje ben kommer det att vara mer än halva flaskan kvar.

För allt som tagits ur den var gissningsvis 8-10 cl som avnjöts på julaftonskvällen.

Livet är inte så jävla dumt ändå!

Vaktmästaren har ilat vidare till andra hjälpsökande hyresgäster och sen dess har jag hunnit med en sväng till Jysk i Birsta och inhandlat ett nytt duschdraperi och en stång av typen som går rakt över badkarskanten, från vägg till vägg!

Gamla draperiet har hängt där i mer än fem år så jag tyckte att jag kunde unna mig ett nytt och fräscht.

Nu ska det bara monteras upp så ska det väl bli karbad här igen. Och jag ska verkligen försöka att inte börja drömma om massageduschar i lyxiga kabiner utan vara nöjd och tacksan över min nya helkroppsbalja.

Mat ska väl kroppen få också men idag är det en sån där dag då jag tar ner ambitionsnivån rätt ordentigt. Tagit fram frysta köttbullar som ska värmas till potatismos eller kanske makaroner, vi får se.

Måste ju skapa lite balans med tanke på att vi åt oxfilé igår. Jag lagade Biff Rydberg som jag aldrig gjort förut. Blev bjuden på det hemma hos en kompis för 25-30 är sen och har även ätit det på restaurang en gång.

Enligt traditionen ska man ju servera en kall senapsgrädde till den rätten mn där tog jag mig friheten att experimentera lite. Jag tog 1 dl creme fraiche och lika mkt grädde. Sen bara lite Dijonsenap innan jag rev ner ganska ordentligt med pepparrot. Som jag bara blir mer och mer förtjust i med åren. Och det blev helt suveränt gott till kött, råstekt potatis och lök. Det ska jag göra fler gånger!

Men idag blir det vardagskäk igen, som sagt.

Önskar därmed er alla en fortsatt fin januarimåndag. Om det nu finnns nåt som heter så...

Ha det så... Tja, ha det så... så gott ni kan då! "När vi nu har´at sum vi har´at"!

Citatet på slutet kommer från en svensk film. Inte ny men inte helt lasgammal heller. Vet nån vilken? Vinnaren får en gratis fotvandring med packning till valfritt mål!


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12 13 14
15
16
17 18
19
20 21 22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards