Alla inlägg den 14 januari 2022

Av Göran - 14 januari 2022 12:26


"Det är kallt. Stormen yr runt vårt hus..." Första raden ur låten ovan (Skomakarvals) är både sann och osann just nu. Så kallt är det väl inte. Hela fyra plusgrader mitt i januari. Men stormen yr och gnyr s.t.d.m.g (så till den milda grad) att det känns som om det vore teminstingens lika många grader under noll.

I denna snålblåst stretade jag mig för en stund sen ner till bilverkstaden för att hämta hem min ögonsten. Då jag hade gått kanske femtio meter försökte jag trösta mig med att jag ju i alla fall hade medvind. Vinden i ryggen hjälpte ju dessutom till att förflytta mig framåt. Men jag hann knappt ens tänka tanken färdigt så bytte vindarna riktning och piskade mig rakt i ansiktet istället.

Tror knappt att det är ens 500 meter till verkstaden men idag var det tuffa 500 meter, kan jag säga.

Men jag kom fram och drog en lättnadens suck då jag steg in genom dörren till deras kundmottagning och kunde stänga snåblåsten ute. Därefter gick ju allt rätt snabbt. Dryga tre tusenlappar bytte ägare och jag fick tillbaka min bilnyckel. Så nu är hon skattad och besiktigad året ut. Puh!

Stormar gör det, som sagt. Men det är ju inte ovanligt såhär års. Då jag parkerat Madame Citroen och kom in i lägenheten hörde jag ett dånande, brusande ljud från vardagsrummet och visste genast av erfarenheten varifrån det kom. Stormarna härjar runt skorstenen på taket så jag måste stänga spjället i öppna spisen för att dämpa oljudet.

Invigningen av badkaret har ännu inte blivit av. Av flera orsaker men mest slöhet. Ja, stått i det har jag förstås gjort när jag duschar men ännu inte legat och gonat mig i varmt, skönt vatten. Kanske blir det ikväll, vi får se.

Det stundar ju helg nu och fredag och lördag sänds inget nytt Farmen. Och vad jag kan komma ihåg inte så värst mycket annat heller som placerar mig i soffan framför TV;n. Utom Timrås bortamatch mot Brynäs imorgon eftermiddag förstås. Och kanske Postkodmiljonären en halvtimme ikväll och På spåret. Och... Javisstja, imorgon är det väl Stjärnorna på slottet igen också.

Det "ligger på" som man säger! Jag börjar visst redan komma in i det pensionärstänk som min f.d svärmor haft i nästan 40 år (hon fick sjukpension strax efter fyllda femtio)

Hon kunde ibland oja sig över hur mycket hon hade att göra hela tiden. Typ... "På tisdag ska jag till doktorn och på onsdag är det fotvård. På torsdag ska vi åka och handla och på fredag kommer väninnan på kaffe. Så du ser väl att jag har veckan fulltecknad!"

Att några av hennes måsten inte tog mer än kanske en timme av dagen i anspråk hade liksom ingen betydelse. Var något inskrivet i almanackan eller i hennes vanor så var liksom hela dagen körd.

Riktigt så illa är det inte ännu. Jag har väl kanske inte riktigt accepterat att jag är pensionär ännu. Men förhoppningsvis har jag många år på mig att göra det. Ännu är ju min pensionärstid bara två veckor gammal.

Yngsta dottern skämtade med mig i julas och frågade om jag skulle komma att bli en ännu värre surgubbe efter nyår och jag försäkrade henne att surare surgubbe kunde hon inte ens föreställa sig. Så när hon ringde igår kväll passade jag på att spy galla över alla slarvpellar i husen runt omkring som inte haft vett att plocka undan julen som man ju SKA när det är tjugondag Knut. Nej, det stod, och står ännu, ljusstakar i vart och varannat fönster liksom stjärnor som lyser och i vissa fönster kan man även skymta en julgran. Vad är det för fel på folk?

Men på vissa håll i landet brukar gårdagen vara en stor dag. En dag många ser fram emot hela året...

På sjuttiotalet när jag bodde i Gimo i Norduppland fick jag lära mig en tradition jag inte ens hört talas om innan. Knutsmasso kallas den och går av stapeln just den 13; januari. D.v.s fram till ifjol då den stoppades på grund av den där förb... Coronan. Lika illa är det i år men jag tänkte ge er några bilder för att visa upp lite hur det kan se ut när man går i parad på Bruksgatan. Alla masker, utklädningar och annat ska vara hemmagjort och de mest inbitna entusiasterna börjar redan på sommaren med förberedelserna. Ingan vanlig lite fjuttmaskerad, alltså som synes...

 

 

 

 

Ett litet axplock och för den som är intresserad på riktigt finns numera ett museum om historien bakom denna uppländska karneval som, vad jag vet, firas bara där. Imponerande att se hur mycket tid och engagemang och skaparlust folk har för det. För deras skull och allas hoppas jag att det där viruset har dött när det blir januari nästa gång för jag kan tänka mig att många är ledsna att det ställts in två år på raken.

Därmed ska jag låta tangentbordet och era ögon vila, kära ordbrukare i Sibbhult, Orraklinten, Öxabäck och på Tjörn.

Ha en härlig fredag och helg om vi inte ses mer denna vecka.

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12 13 14
15
16
17 18
19
20 21 22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards