Alla inlägg den 23 januari 2022

Av Göran - 23 januari 2022 21:03

Visst är vi märkliga, vi människor. Vi försöker vara så vidsynta och predikar för våra barn och ungdomar att man inte ska döma andra innan man vet varför de bär sig åt som de gör. Ändå är vi själva så snabba till skadeglädje när nån kaxig, stöddig jävel i nåt offentligt sammanhang går på pumpen. Jag talar alltså om mig själv, och säkert en massa andra också, och om kvällens Farmen i TV4.

Alexander åkte ut idag. Han som var så stöddig och skulle skicka hem de andra, en efter en. Han valde 60-plusaren Prins som andrekämpe i övertyelsen att honom skulle han besegra oavsett gren. Och hade Prins valt styrka eller teknik så hade nog den yngres överlägsna fysik fällt avgörandet. Alexander måste ju ha varit medveten om att han troligen skulle välja kunskap men han tänkte kanske att han själv varit längre tid på Farmen och därmed hunnit lära sig mer.

Vad han glömde var ju att folk som levat mycket längre än han själv också haft många fler år på sig att skaffa sig kunskaper på alla möjliga områden. Att det allra flesta 60-åringar har betydligt mycket mer allmänbildning än de flesta 30-åringar. I alla fall en bredare kunskapsbas att stå på. Och man kan ju veta en hel del om växter och djur även om man inte levat lantliv själv. Och mycket riktigt så blev han också utklassad av den äldre mannen.

Förvånad är jag inte precis. Att Alex enorma självförtroende saknade verklig grund räknade jag ut redan under de första dagarna. De där som pratar som om de vore oövervinnerliga åker oftast ut rätt tidigt.

Dock var det kanske Prins som var mest besviken efteråt. Inte över vinsten men över hur tydligt merparten av hans medfarmare visade att de var besvikna att det var han som kom tillbaka och inte Alex.

När Alex gjorde valet och motiverade det så steg han faktiskt en aning i min aktning för jag tyckte också att Prins burit sig lite buffligt åt. Särskilt mot tjejerna som skulle bygga en kvarn av en gammal cykel. Den där lite faderliga attityden som om han tyckte att de där två "småflickorna" kan väl inget om sånt. Men det kunde de och lyckades alldeles fantastiskt bra. Därför höll jag nog egentligen inte på någon av dem men Prins vann ju rättvist så...

Så nu blir det spännande att se hur allt utveccklar sig. Prins har ju inte särskilt många kompisar på Farmen så han blir nog tvungen att inta en lite mer ödmjuk attityd. Jobba hårt och hålla en låg profil så kanske han kan klara sig kvar någon vecka till.

Imoron kommer jag att tjuvtitta i förväg eftersom det stundar ännu en Timråmatch då. Hemma mot Linköping. Spännande ska det bli att se om de fryser ut Prins eller tar honom till nåder. Han visade ju öppet sin sorg över att bli mottagen på det sättet och jag tror att det berörde fler än en runt bordet när han bad om ursäkt.

Därmed tror jag att det får räcka för idag. Hoppas det slutar blåsa som det gjort idag. Lättare ett motivera sig att komma ut i friska luften då.

Så sov gott, kära ordrukare i Trehörningssjö, Skogstibble, Ammarnäs och Örbyhus. Vi ses igen! Kanske redan imorgon  om jag känner behov att skriva av mig glädje eller sorg efter matchen. Eller Farmen...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12 13 14
15
16
17 18
19
20 21 22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards