Alla inlägg den 30 januari 2022

Av Göran - 30 januari 2022 20:03

Söndagen fortsatte på Sveriges midja liksom i resten av världen och den fortsatte med en thriller av värsta sort. Ett drama på hög nivå! Jag talar förstås om EM.finalen i handboll i Budapest mellan Sverige och Spanien. Jag pendlade mellan hopp och förtvivlan i sextio minuter där lagen följdes åt målmässigt. Tror inte att varken vi eller spanjorerna någonsin ledde med mer än två mål. Och precis då slutsignalen kom fick Sverige ett straffkast. Som Ekberg satte i mål och gav oss vårt första mästerskapsguld på tjugo år.

Hjältarna var många denna afton. Förutom Ekberg ska nämnas Gottfridsson, Darj och Bergendahl. Samt den allra största hjälten för dagen i mina ögon, målvakten Andreas Palicka. Flera sanslösa räddningar från honom höll oss kvar i matchen när nerverna kröp utanpå tröjorna på några svenskar. Så jag utnämner härmed Palicka till hjälte nummer ett!

Kyckling blev det till middag idag med steakhouse fries från Lidl och bea-sås. Fullt godkänd söndagsmiddag!

Och vad Farmen beträffar så har jag tjuvtittat i förväg UTIFALL det skulle blivit förlängning i handbollsmatchen. Där visade det sig att "buset" som storbonden m.fl hittade på åt Arre inte retade upp honom det minsta. TVärtom skrattade han bara åt det. Tinget gick inte som jag hade önskat och nu misstänker jag att Mikaela väljer någon ur pakten som ny storbonde. Det får vi se imrgon men jag hoppas att hon väljer att röra om i grytan lite och gör ett val ingen kunnat förutse. Gotlänningen, vars namn jag glömt just nu, har blivit lite av en favorit hos mig men hos storbonden och hans anhang verkar han vara hatobjekt nummer ett bara för att han gillar rent spel.

Iofs anser jag ju också att ingen ska förvänta sig rent spel när man går in i en sån tävling så kanske är han lite naiv. Mitt tips är dock att han är nästa veckas förstekämpe. Givetvis beror detta på vem som blir storbonde. Blir det en vecka till för regerande storbonde eller sätter Micaela sin överkvinna i Tinget, Helene, som chef?

Imorgon kväll vet vi, kära ordbrukare i Jönåker, Ljusdal, Katthammarsvik och Kårböle! Nu ska jag se på Talang från igår via streamingtjänsten.

Av Göran - 30 januari 2022 09:57

Söndag! Vilodagen. Men som pensionär är ju alla dagar ungefär lika mycket vilodag. Eller lika lite. Betydelsen av dagarnas namn är ju nåt som sannerligen förändrats under min livstid. I min barndom fanns livsmedelsbutiker i varannat kvarter nästan. De stängde kl. 18 på vardagarna, 13 på lördagen och på söndagarna var de helt igenbommade. Men vi överlevde ändå på nåt konstigt sätt trots att det var omöjligt att gå och köpa mjölk och annat på lördagskvällen eller på söndagen.

Idag är de små kvartersbutikerna borta och stormarknaderna håller öppet till niotoden på kvällen alla dagar i veckan. Så även min lokala butik, COOP X-tra som desstom är mycket bättre på alla vis än jag vågade hoppas innan de öppnade förra våren. Jag handlar mer där nu än jag gjorde när det hette Tempo.

Likaså när det gäller vad man åt var det skillnad på veckans dagar. På lördagen var det ett snäpp bättre en de andra fem vardagarna men på söndagarna skulle det vara "fin" mat. Vad som räknas som "fint" har förresten också förändrats. Under mina tidigaste år var t.ex kyckling söndagsmat. Det fick man inte till vardags då. Fläskkotletter likaså, det åt man bara på helgerna. Om man hade riktig tur kunde det vankas slottsstek på vilodagen eller någon annan rätt bestående av nötkött. Dessutom serverades efterrätt varje söndag åtminstone i mitt hem. Det kunde vara konserverad frukt eller fruktsallad på färsk frukt med glass eller vispgrädde. Själv var jag nog gladast när det ställdes fram marängswiss (stavas det så?) med bananbitar och chokladsås.

Sen växte jag upp, som barn ofta gör, och blev vuxen och skiftarbetare. Nånstans där var det väl som saker började förändras gällande betydelsen av dagarnas namn. Mitt första år som dygnet-runt-arbetande insåg jag snabbt att det bara var att gilla läget på lördagskvällen och masa sig till jobbet när polarna gick ut lokal för att roa sig. Insåg att jag väl fick "göra helg" när det gick istället. Till skillnad från flera av vännerna kunde jag istället gå på klassiska dansstället Wivex på onsdagkvällarna om jag var ledig då istället för på lördagen. Dessa aftnar var populära bland stadens unga damer eftersom det brukade komma massor med utsocknes pojkar som gjorde lumpen på gamla LV5.

Och jag minns med glädje en onsdag då jag kom dit och kunde konstatera att kvinnoöverskottet var enormt. Vilket gjorde även mig till ett eftertraktat byte för danssugna tjejer.

Det visade sig att hela regementet var ute på manöver den veckan och därför var vi så få killar. Jag brukade gå till fots hem efter onsdagsdanserna men den gången tog jag nattbussen för jag var totalt slut i ben och fötter efter att ha dansat nästan varenda låt som spelades.

Idag är det, som sagt,åter söndag men det blir knappast någon slottsstek här. Mest beroende på att det inte finns något kött hemma av lämpligt slag. Kanske kan det bli kyckling men det är ju lika mycket vardagsmat som falukorv nuförtiden. Och det kan, för all del, även bli falukorv. Jag har inga problem med att äta vardagsmat en söndag och inte heller med att servera entrecote en tisdag.

Igår gjorde jag fiskgratäng av såna där stuvbitar av lax som man hittar för en ganska billig peng i t.ex Willys frysdisk. Jag gjorde en sås med smak av dill och citron och fick också för mig att jag skulle försöka göra det lite snyggt genom att spritsa ut potatismoset längs kanterna av ugnsformen. Och det blev faktiskt så snyggt att jag kände mig tvungen att föreviga gratängen med kameran i min aj-fån. Eller vad tycker ni, kära ordbrukare?

 

Jag är ju ingen Mannerström, mat-Tina eller Lallerstedt men för en glad amatör tycker jag faktiskt att det blev ganska tjusigt med de där bruna strimmorna i moset som blir tack vare att jag spritsade ut det. Gott var det också så det där ska jag göra fler gånger. Kanske med torsk och räksås nästa gång.

Vad det blir idag återstår att se men jag vet bestämt vad det blir imorgon. Jag ska ta fram min högrev så snart jag svamlat färdigt här och låta den tina för att förvandlas till kalops imorgon. Det är några månader sedan jag gjorde det och jag ser redan fram emot det. En av mina främsta favoriträtter!

Så nu inväntar jag bara nästa drive med extrapris på rimmad fläsklägg så ska det nog bli både rotmos och ärtsoppa.

Därmed tackar jag för visat intresse om du läste ända hit. Ha nu en riktigt skön söndag, kära ordbrukare, i Garphyttan, Väckelsång, Bastuträsk och Rättvik.

Vi ses! Förr eller senare...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12 13 14
15
16
17 18
19
20 21 22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards