Alla inlägg den 11 maj 2022

Av Göran - 11 maj 2022 08:03

Min hemstad har blivit en profil fattigare. Den kanske mest kände Sundsvallsbon genom alla tider Körledaren och musikanten Kjell Lönnå har lämnat jodelivet vid 85 års ålder. Det tycks ha skett hastigt och oväntat igår kväll och familjen ber i ST om respekt för sitt privatliv och önskar få sörja honom ifred.

Jag kände honom inte, har väl mött honom på stan och känt igen honom ett par gånger men inte mer än så.

De som är i min ålder och äldre minns förstås hans allsångskonserter i SVT för rätt många år sedan nu. En slags blandning av konsert med körerna och en gästartist i varje program. Men även publiken inkluderades och det var väl därför det hette Allsångskonsert. Han nådde kanske inte tittarsiffrorna för Hylands hörna eller Allsång på Skansen men programmet var väldigt populärt och uppskattat. Liksom han själv som ledare för det.

Jag tror och hoppas att han fick ett rätt bra liv och ganska långt blev det ju också.

Som sagt så kände jag honom inte. Däremot träffade jag hans pappa under någon månad eller så, i slutet av sextiotalet. Han hette Titus och var pensionerad frikyrkopastor då rektorn på min skola plockade in honom som vikarie för min sjukskrivna klassföreståndare då vi gick i sjätte klass. Minns inte så mycket av honom mer än att han var en sån där människa som vi liksom respekterade redan från första stund. Vänlig men bestämd. Dock utan att behöva höja rösten.

Han var alltså inte lärare i grunden men såvitt jag kan bedöma så gjorde han ett rätt bra jobb av det ändå. Kanske just på grund av att han hade den där naturliga pondusen och inte behövde höja rösten för att vi skulle lyssna.

Kjell själv var däremot lärare från början och min exfru hade honom som teckningslärare i något eller några år.

Så... vila i frid, Kjell! Tankarna går förstås nu till dina nära och kära. Allt gott till dem!

Bland Sundsvallsborna kommer man att minnas dig länge med stolthet och glädje över att du hjälpte till att sätta var stad på kartan för resten av Sverige.

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards