Alla inlägg den 12 maj 2022

Av Göran - 12 maj 2022 08:52

En gång för måååånga år sedan hörde jag en historia om tre olika yrkesmän som diskuterade vems yrke som var äldst. Trädgårdsmästaren hävdade att det var hans för när Gud skapade Adam och Eva och satte dem i lustgården hade hans föregångare redan sått gräs och planterat äppelträdet som orsakade syndafallet. Men elektrikern invände förstås och sa; När Vår Herre sa "Varde ljus" så hade mina killar redan dragit ledningarna. Då sträckte ingenjören på sig och tittade överlägset på de andra två och sa... "Det står i bibeln att universom skapades ur kaos. Och vem tror ni skapade kaos?"

Om det är ingenjörer eller politiker eller några andra som varit framme i mina trakter låter jag vara osagt men kaos har de vekligen lyckats åstadkomma på den väg jag oftast använder för att ta mig till och från området där jag bor.

Genomfartstrafiken susar ju numera förbi på motorvägen som öppnades för 5-6 år sedan, eller så. Och vägen jag talar om är alltså den gamla E4;an som går mellan staden via Kvissleby till Njurundabommen. Den sydligaste delen mellan Kvissleby-Njurunda gjordes om för nåt år sen men det drabbade ju inte mig så värst. Den är heller inte stort mer än kanske 3 km lång. Men nu ska en sträcka på mer än 15 km smalnas ner för att mer likna en stadsgata. Det ska byggas gång- och cykelväg parallellt med den nya vägen samt givetvis ett antal rondeller.

Och ingen ska ju inbilla sig att de börjar från ena hållet och bygger om en etapp i sänder. Nej, de har spritt ut folk, grävmaskiner, lasbilar och annat längs nästan hela sträckan.

Normalt sett, om jag vill gå på apoteket eller systembolaget åker jag till Kvissleby eftersom de är närmast. Där är det dessutom både lätt och gratis att parkera bilen. Det är lite över en mil att köra men nu, när de begränsat hastigheten till 30 på stora delar av sträckan samt att asfalten är uppbruten så man får köra på nåt som liknar en puckelpist bär det liksom emot att åka dit alls.

Likadant är det åt andra hållet. Hela vägen hemifrån och till min f.d arbetsplats är vägen uppbruten och man får köra 30 km/h på stora delar av sträckan.

Detta gör att oftast när jag ska nånstans kör jag en omväg söderut för att ta mig upp på motorvägen och därmed slippa tvättbrädevägar med risk för stenskott på kaross, rutor och lyktor.

Men jag måste säga att jag har svårt att förstå nödvänfigheten i dessa ombyggnationer. Det var inget större fel på den gamla vägen förutom lite tjälskott som inte fyllts igen. Gång- och cykelväg fanns dessutom redan och den var dessutom väl separerad från f.d E4. Den ligger öster om vägen och långa sträckor färdas man där längs vattnet. Östersjön först om man kommer norrifrån och sedan Ljungans nedersta delar. Nu ska den gå parallellt med bilvägen med allt vad det innebär av trafikbuller, bilavgaser och olycksrisker.

Hoppas dock att de låter den gamla finnas kvar så man kan välja den om man vill t.ex cykla till Kvissleby för att besöka apotek, systembolag, ICA, folktandvården eller vårdcentralen.

Hur många miljoner av våra skattekronor det kostar har jag ingen koll på men det blir  knappast billigt.

Som om inte detta vore nog så pågår fortfarande betongbilningen i källaren även om det har minskat i omfattning. Eller rättare sagt inte hörts alls de senast 2 timmarna. Kanske har de spettat loss all cement som behövdes för att börja fixa läckan nu. Och det bullrar knappast lika illa.

För andra veckan på raken byggs dessutom en byggställning runt huset jag bor i plus ett av grannhusen. Fattar inte varför det tar sån tid. Jag hyrde byggställning en gång för länge sen när jag skulle måla det tvåvånings radhus jag bodde i då. Den monterades upp på några timmar bara av en yrkesman och mig som hantlangare. Men de här är 5-6 man och verkar inte vara klara ännu trots att de hållit på i snart två veckor.

Även detta slamrar en del och skapar oönskat ljud.

Ja, ni förstår säkert själva vilket elände jag har omkring mig just nu. Jag försöker dock hålla modet uppe så gott jag kan. Och som en liten tröst i bedrövelsen hittade jag imorse en pyts med kalops i frysen. Den står nu och tinar upp för att bli härlig middag idag.

Så dags har både ställningsbyggare, betongkrossare och vägbyggare gått hem till sin egen kalops, falukorv, blodpudding eller vad de nu får till middag idag. Och jag kan njuta friden i huset och till och med ge mig ut på den våldtagna vägen om jag vill.

Ha en skön torsdag, kära ordbrukare i Ramlösa, Vårgårda, Teckomatorp och Bollstabruk!

Vi ses! När andan faller på...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards