Alla inlägg den 14 maj 2022

Av Göran - 14 maj 2022 13:39

Sparkcyklar har väl funnits i alla tider? Eller åtminstone minst lika länge som jag själv funnits. De har gått upp och ner i popularitet precis som så mycket annat. Men nån gång för 20-25 år sen kom nån smartskalle på att ge dem ett engelskt namn istället. Man började sälja kick-bikes istället för sparkcyklar. Och snart därefter kom den eldrivna kick-biken ut på marknaden också. Dessa har sannerligen fått en ny vår detta år. Det vimlar av ungar men även vuxna som susar fram i bortåt 30 km/h på gator och gångvägar. Och inte bara där, de ger sig gärna ut i trafiken också.

Bara för någon dag sedan var jag ytterst nära att köra på en liten grabb på gissningsvis 10-11 år som tog ett skutt ned från den höga trottoarkanten och rakt ur i gatan. Utan att se sig för det allra minsta.

Det hände precis utanför huset jag bor i och jag var på väg hem från Willys. Farten är där begränsad till 40 km och den höll jag. Tills jag fick se de där två småkillarna jazza omkring på trottoaren redan 150 meter innan jag nådde dit. Så jag lättade på gasen i god tid och tur var väl det för hade jag hållit mina 40 så hade jag aldrig hunnit bromsa i tid. Det sitter ju liksom i ryggraden, det där med att ta det lite extra lugnt när man ser att ungar uppehåller sig längs vägen. Och särskilt om de ser ut att vara inne i nån sorts lek. Ungar som bara går mot nåt mål är inte alls lika farliga.

Efteråt gick jag ut på FB och på en av de grupper som finns för folk i trakten skrev jag och bönföll föräldrar till barn med såna livsfarliga leksaker att prata allvar med dem om trafikvett och försiktighet.

Hur tänker man som förälder då man förser sin 10-åring med en leksak som går mycket fortare än den kan cykla? (Ja, utom i nedförsbackar då kanske,)  Och de här två glada pojkarna hade varken hjälm eller skydd för knän eller armbågar. Det räcker ju att de trilla omkull så kan de ju bryta både armar och ben. Vem skulle vilja uppleva att ens lilla son/dotter blir påkörd och allvarligt skadad på sin kick-bike och veta att man själv har gett den till dem?

Jag förstår det inte. Gör ni?

Lördag råder över landet och jag funderar just på om jag ska våga lita på Madame Citroen och åka en sväng till Lidl eller Willys. Igår fick hon stå hela dagen och jag har frågat några förstå-sig-på-are om råd. Men ingen kan förklara vad som hände. Såhär efteråt har jag erinrat mig att just innan motorn lade av så körde jag över en vägskada så det guppade till en aning. Kanske kan det ha varit så att tändlåset stöttes till och halkade ur läge bara. Det förlarar dock inte att hastihetsmätarens nål stod stilla till nästa gång jag stängt av motorn och startat den igen.

Men sen gick ju allt hur bra som helst. Så jag kanske inte behöver måla f-n på väggen ännu...

Och just nu upptäckte jag att jag lyckades glömma Sveriges premiärmatch i hockey-VM på andra sidan Östersjön. Men de mötte ju Österrike så allt annat en vinst är väl en sensation.

Därmed... så tillönskas mina kära ordbrukare en härlig lördag och helg i Skultorp, Veddige, Björklinge och Häggenås. Ta hand om er! Så ingen annan måste göra det!

Jag kommer tillbaka. Som en bumerang kommer jag ALLTID tillbaka...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards