Alla inlägg den 27 maj 2022

Av Göran - 27 maj 2022 19:17

En bra dag idag! Jag har äntligen fått träffa och krama om min äldsta dotter (som bor i Stockholm) för första gången på nästan två år. Pandemijäveln satte ju länge käppar i hjulen och diverse andra saker som också spelade in har gjort att vi inte har träffats i levande livet på väldigt lång tid.

Hon och sambon hade fåt låna hans föräldrars bil och körde upp igår eftermiddag/kväll och sov natten till fredag hos hennes äldste lillebror som bor både rymligt och centralt i staden.

Schemat när hon väl kommer hem ett par dagar är förstås späckat för att hinna hälsa på så många hon hinner av släktingar och vänner som bor kvar här. Så idag var det hennes föräldrars tur att få avnjuta hennes sällskap över en lång lunch.

Sveriges Hawaii vill en del av Alnöns invånare kalla vulkanön de bor på och dit åkte jag och exfrun för att sammanstråla med äldsta dottern och mågämnet. Vindhem heter stället som jag nämnde i mitt förra inlägg och är ett väl etablerat namn för alla äldre Sundsvallsbor. Den ursprungliga restaurangen var en stor pampig byggnad från början av förra seklet. Byggdes ursprungligen av stadens segelsällskap som klubbhus och fick senare en restaurang öppen för alla. På bilden här kan man se hur det såg ut innan branden 1979.

 

Därefter dröjde det rätt många år innan man byggde upp den restaurang som står där idag. Inte lika iögonenfallande men den fyller ju sin funktion. 

 

Tyvärr medgav inte dagens väder att vi satt ute på den stora altanserveringen med utsikt över småbåtshamnen nedanför, plus havet och delar av staden. Men det var mysigt ändå.

Och maten var god. Jag valde stekt strömming med potatismos, skirat smör och rårörda lingon. Lingon har jag aldrig ätit till strömming och mos förut men det passade hur fint som helst.

 

Det fanns mycket annat som lockade också men detta hade jag inte ätit på så länge att jag valde det. Fast medan vi väntade på maten bar de in en räkmacka till bordet bredvid vårt och då ångrade jag mig nästan. Kommer jag dit igen ska jag smaka på den också för den såg helt gudomlig ut.

Uppe vid sextiden eftersom min tama husmekaniker jobbat nattskift och vi hade bestämt att han skulle hämta mig så skulle jag köra honom hem för att sedan låna hans bil över dagen. Det är en Volvo XC90, ni vet den där största SUV;en de bygger på Torslandaverken i Göteborg. Definitivt onödigt stor för mig men hade jag råd skulle jag gärna äga och köra en sån. Jag har väl kanske lite "snöat in" på komforten i Madame Citroen men idag fick jag ju känna att det finns fler fabrikat som är underbara att åka i och köra. Lättkörd var den också med automatväxel så det kommer jag nog att försöka hitta en bil som har när jag en gång ska byta upp mig.

Apropå Madamen, förresten, så kom det ingen leverans av min nya tändspole idag heller så hon lär bli stående över helgen också. Men jag lejer sonen som chaufför eller tar hans bil så det går ingen nöd på mig.

Nu börjar det dock bli dags att ladda inför finalen i Champions league mellan Liverpool och Real Madrid. Så jag önskar mina trogna ordbrukare en fortsatt trevlig fredagkväll och helg i Vätterstad, Harmånger, Ljusnarsvik och Aspudden. Ha det gott, allihop, till vi ses igen!

För DET gör vi! "Om Gud vill å pjäxer´n håll´!"



Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards