Alla inlägg den 29 maj 2022

Av Göran - 29 maj 2022 09:24

Alla ni som har era mödrar kvar i livet hoppas jag ser till att fira dem idag på Mors Dag. Tacka dem ordentligt för att de gav er livet en gång i tiden. Och bor du långt ifrån henne så se åtminstone till att höra av dig till henne och visa din tacksamhet. För det är de värda. Åtminstone nästan alla de där kvinnorna som en gång satte oss till världen.

Min egen fick jag bara behålla i knappt sex år så minnena är ganska bleka. Ändå känns det, på något vis, som om hon är med mig ändå. I skänkskåpet jag har i mitt vardagsrum står hennes brudfoto på hedersplats och på mors dag och även ibland annars lyfter jag ner det och ser på henne. Klappar henne på kinden med ett finger gör jag också ibland och då känns det som om hon ser och uppskattar det. Så här såg hon ut innan hon lämnade oss.

 

Bilden i vardagsrummet är vackrare då hon står i sin vita brudklänning med en gigantisk blombukett i handen men eftersom jag inte har nån scanner så får den här duga.

Hennes grav är mitt emot hennes föräldrars så där ligger ju också min mormor som tog över modersrollen i mitt liv då mamma gick bort. Henne fick jag några fler år med, nio närmare bestämt. De får varsin blomma innan dagen är över.

Plus att jag skickar dem båda en tanke men det gör jag ofta annars också fast båda är borta sedan länge.

Maj månad går mot sitt slut och sommaren närmar sig. På mina breddgrader är ju inte våren så lång, det handlar ju mest om maj och kanske halva april. Men det är ändå min favorit bland årstiderna. Från första maj och fram till midsommar tycker jag är den bästa tiden på hela året. När allt blir grönt och börjar blomma och ljuset är som längst och som starkast. Visst gillar jag sommaren också, de år vi får en sommar värd namnet.

Men den här tiden som är just nu är ändå bäst. Därför bjuder jag också än en gång på lite musik som handlar om den. Jag vet att jag har lagt ut den förr, kanske mer än en gång också. Men jag tycker så mycket om den att jag delar den med er igen. Lyssna och njut!

"Du jagar undan mörkret och håller mig kvar i romansernas famn..." En strof ur denna ljuvliga text. Och ihop med melodin skapas liksom magi, tycker jag.

Vad sorts musik min mor tyckte om har jag inga minnen av men jag tror att också hon skulle ha tyckt om den här.

Så... har en riktigt fin Mors Dag idag, alla ni mödrar i världen. Ni förtjänar verkligen att få fira denna dag och det hoppas jag att era söner och döttrar också tycker och ser till att ge er en riktigt härlig söndag i Grythyttan, Karlholsbruk, Ljungaverk och Överkalix.

Vi ses! Nån dag...


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards