Alla inlägg den 30 maj 2022

Av Göran - 30 maj 2022 21:49

Ett dygn har gått men jag vill ändå gratulera vårt grannland Finland till kämpainsatsen i hockeyns VM-final mot Kanada igår. Det mest spännande jag sett på länge när det gäller hockey.

Därmed kopierar man Sveriges bedrift från 2006. Att vinna både OS och VM samma år. 

När nu Sverige var utslaget höll jag självklart mina tummar för grannen i öster och efter många om och men fick de och jag jubla åt finskt VM-guld.

Säsongen är över utom i NHL där slutspelet lär pågå en bit in i juni innan årets Stanley Cup avgörs.

Annars... så har det varit måndag med allt vad det innebär. En ganska bra sådan, åtminstone för min del. På förmiddagen plingade det till i min "aj-fån" med ett sms från Postnord att mitt paket fanns att hämta på min närmaste ICA, 3-4 km hemifrån. Min tama husmekaniker ställde förstås upp och hämtade mig och jag hämtade tändspolemodulen på vägen till min verkstadskompis. Modulen monterades snabbt och enkelt. Jag tittade på och kunde konstatera att det där hade t.o.m jag klarat av om jag vetat hur man gör. Så pajar den nya innan jag har skaffat nyare bil så kan jag byta den hur lätt som helst. Problemet är ju bara att man också måste berätta för bilens dator att det är gjort och kvittera bort larmet med en verkstadsdator som ansluts till bilens egen och där faller liksom projektet för någon sån har jag förstås inte. 500 kronor ville han ha för arbetet och det kändes helt ok. Särskilt som jag vet att om jag lämnat till min närmaste verkstad så tar de minimum 600 bara för felsökningen med dator. Sedan hade de säkerligen debiterat mig en timme för arbetet så då hade det kostat minst lika mycket till.

Så nu är hon återbördad till sin plats här utanför fönstret och gick som en klocka hela vägen hem.

Och fortfarande är, inte precis mitt eget hem, men huset jag bor i fortfarande en byggarbetsplats. Det står byggställningar runt hela huset precis som runt det grannhus som är lika gammalt eftersom takpannorna ska bytas. Och källardörren är fortfarande avspärrad p.g.a arbetet med avloppsledningarna.

Dock har de inte slamrat lika mycket med bilningsmaskinerna idag som de tidigare veckorna. Så kanske de håller på att fylla tillbaka betongen som bilats bort.

Det lär jag märka imorgon bitti då jag har tvättstugan inbokad. Då måste jag gå ut och sedan runt till husgaveln och den källartrappa som finns från utsidan. Gruvar mig faktiskt redan lite för att släpa tvättkorgen ännu längre än annars. Har inte kunnat tvätta på två veckor eftersom de stängde av tvättstugan förra tisdagen då jag hade bokat.

Därefter var det fullbokat ända tills imorgon. Nyinflyttade grannar längst upp i huset måste ha väldigt lite kläder, lakan, handdukar och annat eftersom de bokar flera tider i veckan. Så min tvättkorg är fullproppad med våra kläder och diverse annat som får den svullen som en dräktig elefanthona ungefär. Vad den väger törs jag inte ens gissa!

Men imorgon är det min tur. Hela dagen. Så vem vet, kanske kräks jag fram ännu mer onödigheter då. Jag har ju liksom en gammal tradition att ofta skriva här de dagar då jag har byk-dag. Inget som är planerat eller uträknat, det har liksom bara blivit så genom åren.

Maj gör sig redo att ta farväl och i övermorgon börjar sommaren, enligt mångas uppfattning. Själv har jag alltid tyckt att den dag när skolbarnen blir lediga också är inlednng på sommaren.

Och nu känns det, tycker jag, som om våren gått så fort. Det som kändes så långt borta i januari och februari är snart här nu. Och februari var ju alldeles nyss, ju...

Mellan turerna till tvättstugan så blir det att avbrott vid elvatiden eftersom min tama husmekaniker föreslog en lunchdate imorgon. Vi ska åka till ett ställe som serverar paltbröd med vitsås och stekt fläsk och det har jag inte ätit på den dag jag minns. Mest beroende på att jag inte bott ensam utom någon månad på hösten 2011 eller 2012. Och inget av mina barn uppskattar denna delikatess.

Nu är det dock hög tid att tanka upp snarkmaskinens vattenbehållare så jag får rätt fuktighet på inandningsluften inatt och därefter tandborstning och övriga bestyr innan sängen.

Ha en underbar natt, kära ordbrukare! Tillsammans eller var för sig i Vattholma, Bollebygd, Trehörningsjö och Grisslehamn.

Vi ses igen! När andan faller på...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards