Alla inlägg den 2 juni 2022

Av Göran - 2 juni 2022 09:17

Sommarens andra dag ser inte ett dugg bättre ut än den första. Samma gråväder och regnskurar. Det regnade under en stor del av natten också men det gör mindre eftersom jag faktiskt gillar att höra regnet smattra mot fönstret. Det ger små flashbacks till den tidiga barndomens somrar i en gammal fäbodstuga. Regniga dagar stannade vi inne och spelade kort eller lekte anden i glaset medan regnet smattrade på rutorna och på taket av korrugerad plåt.

Radion brukade stå på och vi lyssnade på Det ska vi fira, Sommar och inte minst sjörapporten. Inte för att vi var så intresserade, särskilt inte av den sistnämnda. Men lyssnade gjorde vi ändå och ibland tävlade vi om vem som hade memorerat ordningen på platserna som nämdes bäst. Fladen grund, stora och lilla fiskebanken, Rödkallen och Ölands södra udde. Nu är det säkeert 40 år sen jag senast hörde på en sjörapport.

Och dessemellan fanns det nåt man kallade Melodiradion. D.v.s man spelade blandad musik mellan de mer genomarbetade programpunkterna. Inget mer, bara en hallåman eller kvinna som läste upp titel och artist. Och inte en enda sekund av töntig reklam behövde vi reta oss på.

Igår kväll fick jag i alla fall veta att operationen av M, som vi kan kalla min kvinnliga vän med tumören på huvudet, hade gått bra och dessutom mycket snabbare än läkarna trott. Det ser jag som ett gott tecken och jag drog en lättnadens suck då beskedet kom. Det första och största steget mot friskhet är taget och nu är det bara att hoppas på läkarkårens skicklighet så att hon får många friska år framför sig. Hon är 12 år yngre än jag och har alltså bara fyllt femtio för ett par år sedan. Så rent statistiskt sett ska hon ju ha många år kvar av sin jordevandring.

Jag träffade faktiskt M redan innan hon lärt sig gå. Det var så att jag och en grannpojke var ute och cyklade i slutet av sommarlovet då vi stötte ihop med en nyinflyttad kille i vår ålder som vi började prata med. Vi kom väldigt bra överens, alla tre. och någon dag senare hälsade vi på hemma hos honom och hans familj. Där kröp det omkring en väldigt liten människa som jag långt, långt senare skulle få veta var just hon.

Brodern, vi kalla honom B, var en lite bohemisk själ och det gick inte så bra för honom senare i livet. Han hamnade i droger och alkohol väldigt tidigt och man kan nog säga att han begick ett ytterst långdraget självmord genom att misshandla sin kropp så svårt att den gav upp innan han ens fyllt femtio. Han tog sig dock i kragen och blev nykter och drogfri de sista åren men då var liksom skadan redan skedd.

Att M var hans lillasyster hade jag ingen aning om förrän för ungefär femton år sedan. Då jobbade vi ihop och en dag på jobbet dök det upp en gemensam bekant till B och mig. Denne förde B på tal och frågade om jag visste vart han tagit vägen. Det visste jag inte för då var det redan många år sedan jag sett honom med det  s.k A-laget på stan.

Vi tyckte båda att det var sorgligt att han hamnat där han hamnade och mindes honom också som en genomsnäll människa com inte gjorde någon något ont.

Någon timme senare kom M fram till mig och tackade för orden jag sagt om honom och berättade att hon var hans lillasyster. Hon sa att det var första gången hon hört någon utanför familjen tala väl om B. Andra som kände eller kände till honom fokuserade bara på hur nedgången han blivit och att han borde skärpa till sig.

Och det var väl efter det som vi började betrakta varandra som vänner.

Förhoppningsvis kommer det fler rapporter under dagen. Min tama husmekaniker är också nära vän med både M och hennes sambo så får han veta nåt mer så meddelar han mig sen.

Jag gläds även för en annan kvinnas skull fast jag inte känner henne alls. För några dagar sedan försvann en dam i 40-årsåldern från sitt hem på motsatt sida om staden och dagen efter gicks det skallgång av polisen, hemvärnet och Missing people. Men de hittade henne inte.

Det gjorde däremot en ledig polis som trotsade regnet och stack ut på en löprunda i skogen i förrgår kväll. Han hittade henne av en tillfällighet och tack vare den moderna teknik som finns att hitta den exakta positionen för en mobiltelefon kunde hjälp ta sig fram och ta hande om den medtagna damen. Hon hade lyckats gå vilse fast hon inte alls hade så långt hem. Men dygnen i skogen med kyla och regn hade säkert tagit mycket av hennes krafter.

Men huvudsaken ärju att hon kom tillrätta och är välbehållen. Så jag gläds för hennes och hennes anhörigas skull.

De där, Missing people, förresten... Det är ju kanon att de finns och ställer upp som de gör när någon försvinner. Alla hittar de ju inte men många. Och varje människa som hittas och återbördas till sina nära och kära är ju ett mirakel i sig. Det händer ju också att den man hittar inte längre är i livet. Men då får ju de anhöriga åtminstone veta och kan börja sitt sorgearbete. Att nån försvinner och aldrig hittas måste väl vara en av de värsta saker som kan drabba de nära och kära. Särskilt om det är ens barn. Tack och lov att jag sluppit uppleva nåt sånt. Yngsta dottern stack visserligen en gång i tonåren. Men eftersom jag så väl visste hur impulsiv hon kunde vara hann jag aldrig få nån större panik utan anade att hon skulle höra av sig snart. Polisen hade dessutom spårat hennes telefon, även om man inte på den tiden kunde få fram positionen exakt så visste vi i alla fall i vilka trakter hon fanns och jag visste att hon hade flera kompisar som bodde i de trakterna.

Vad jag inte förstår med den där organisationen som hittar försvunna är varför den måste ha ett namn på engelska. Den grundades ju, om jag minns rätt, av en svensk kvinna vars son eller styvson försvann. Han hittades dock inte vid liv men efter det startade hon Missing people. Men varför hon inte hittade på nåt bra namn på vårt eget språk har jag ingen aning om.

Dagen idag har jag inte så många planer för. Jag ska ta fram kycklingfiléer ur frysen som får bli nån sorts mat av och kanske, om jag orkar, åka till Birsta och inhandla ett par byxor. Det börjar bli dags för de nyaste jag har är nästan två år gamla nu om jag minns rätt.

Så jag avslutar klokskaperna nu och lämnar er åt era öden och äventyr.

Ha en härlig torsdag, kära ordbrukare i Vikmanshyttan, Garpenberg, Svaneholm och Norrfjärden.

Ha det! Annars kanske nån annan har det...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards