Alla inlägg den 7 juni 2022

Av Göran - 7 juni 2022 09:03

Tja, hörni... vad det här blir får vi väl se. Men eftersom det dök upp ännu ett datum där backspegeln var tom så har jag ju avgett nyårslöftet att när 2022 byter nummer 31/12 ska det inte finnas några såna dagar inför kommande år.

Det är alltså årets tredje världspremiär. Aldrig tidigare har jag känt behovet att skriva här just den här dagen. Och då har jag ändå hållit på i närapå 13½ år.

Och med tanke på hur otroligt mycket strunt jag publicerat under denna långa tid så gör väl ännu ett sånt inlägg varken till eller ifrån. Att klass och kalitet på mina bloggar går upp och ner har jag ju vetat länge.

Nationaldagen igår firades i stort sett inte alls. Inte ens nån lyxig mat. Om man nu inte räknar pannbiffar med grönpepparsås som lyx, förstås. Nog dög det ändå fast det var röd dag.  

Idag vet jag inte ens om det blir nån middag. Det är en sån där tisdag då jag och min tama husmekaniker har lunchdate och ska käka...

 

Just det, det är raggmunkens dag för mig idag, Var ju inte sååå länge sedan men det spelar ingen roll. Ringer Hans (han heter så, kompisen) och är sugen på det så säger jag sällan nej.

Min lätt justerade fotled känns som vanligt igen nu så jag ska försöka minska skärmtiden med någon timme idag. Har botaniserat massor på Youtube under den gångna helgen och numera är jag övertygad om det jag misstänkte redan i höstas då jag såg dokumentären som gjordes ifjol om Estonias förlisning.

Då hittade man fem hål i skrovet där skadorna hade "tulpanform" utåt. D.v.s det såg ut som om det var en sprängladdning från insidan som orsakat dem. Sedan dess är det också klarlagt att såna märken fanns också vid infästningen till bogvisiret som ursprungligen sades ha lossnat och orsakat förlisnngen. Just denna vecka är man nere med dykare igen för att dokumentera skadorna och man har redan hittat flera stycken nya som inte upptäcktes ifjol.

Och om detta nu är sant och riktigt så var det alltså ingen olycka utan ett massmord på mer än 800 människor. Många tror ju att det var avsevärt fler passagerare än så ombord. Detta eftersom fartygets personal ofta hyrde ut sina hytter för dyra pengar till fripassagerare (läs:flyktingar) och istället trängde ihop sig med någon arbetskamrat en natt eller två. Det gör att det kan ha varit närmare tusen människor som fick sätta livet till.

Det finns dessutom några youtubers som på allvar påstår att sprängningen av Estonia har samband med Palmemordet. Och inte nog med det utan även med mordet på Anna Lind. Där har man ju gripit en förövare men en del tror att han bara är en "skyltdocka" som får skulden för att inte polisen ska hamna i dålig dager igen. Som Skandiamannen ungefär.

Jag har t.o.m hittat en sån där privatspanare/utredare som insinuerar att Anna Lind i själva verket var Olof Palmes dotter utom äktenskapet och att hon tystades för att hon visste för mycket. Och kanske även för att skrämma andra inblandade till fortsatt tystnad.

Kan väl säga att jag varken tror eller inte tror på de här teorierna men några av argumenten går igen hos flera olika uppgiftslämnare. Och det finns alldeles på tok för mycket som inte går ihop.

Som t.ex att Hans Holmér inte alls befann sig på ett hotell i Borlänge med nån älskarinna under förevändningen att han skulle åka Vasaloppet söndagen efter, Dels säger pesonalen på Skandic I Borlänge att han aldrig bott där, att de aldrig sett honom annat än på TV och i pressen. Inte heller var han anmäld som startande till Dalarnas största skidtävling.

Hans chaufför har dessutom intygat, några år efter mordet, att Holmér inte var i Dalarna utan kördes runt i Stockholm av honom själv på mordkvällen. De ska dessutom ha passerat mordplatsen strax efter att det hände.

Som sagt så tar jag uppgifterna som jag får höra med en ganska stor nypa salt och försöker vara kritisk. Men det är liksom lite för många som kommit fram till ungefär samma saker.

En sak till bara, gällande Holmér. Under utredningens gång sa han ju en gång offentligt att "om sanningen om Palmemordet kommer fram kommer det att skaka Sverige i dess grundvalar". Fritt citerat ur minnet.

Vad menade han med det och varför skulle han säga så om han inte visste mer än vad som blev offentligt. Var han själv en del av komplotten? En del av sammansvärjningen som ledde fram till mordet?

Tja, den som lever får se. Kanske kan vi få nosa lite på sanningen men troligen inte förrän de flesta inblandade gått ur tiden.

Ha nu en riktigt fin tisdag, kära ordbrukare i Teckomatorp, Dala Floda, Öjebyn och Skebokvarn.

Vi ses! Om inte förr så nästa gång det kommer en dag då backspegeln är tom...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards