Alla inlägg den 11 juni 2022

Av Göran - 11 juni 2022 20:31

Grattis alla våra skolbarn som nu påbörjat det varje skolunge längtar efter från augusti till juni, varenda år, Sommarlovet! Och nu ska ni få höra hur en numera gammal tant besjöng det när den här farfrorn var en liten pojke. Tror att norska Anita Hegerland var något år yngre än jag då hon sjöng in sin odödliga hit på skiva, 

Lyssna och njut!

"Och alla människor vill ut på landet. Och nästan ingen vill va´ kvar i sta´n..."

Har några vaga minnen att den där lilla flickan var med i Hylands hörna eller nåt annat undehållningsprogram. Hennes norska accent hör man ju ganska tydligt men det är ju bara gulligt. Och nog sammanfattar väl sången ganska bra hur viktigt det underbara sommarlovet är för alla barn.

Faktiskt såg jag några badbrudar som hastigast idag också då jag satte mig i bilen för att åka till Willys och proviantera lite. En grannes lilla dotter på kanske 12-13 är kom springande med en rätt jämngammal kompis in genom porten då jag satte mig i Madame Citroens mjuka famn och att småtjejerna frös som hundar var inte svårt att se. Så jag förstod att de hade varit nere vid stranden, c:a 150 meter bort, och trotsat kylan i vattnet. För de hade vanisnnigt bråttom att få komma in och, vad jag tror, få på sig torra kläder och värma sig en aning.

På själva stranden var det dock ganska tomt sså jag gissar att de två jag såg var de enda som var nog tuffa att bada redan första dagen på sommarlovet.

Min egen "lilljänta" som i november fyller 29, var ännu tuffare för typ 18-19 år sedan. Då badade hon och hennes kompis därnere redan den första maj. När isarna bara precis lämnat vattenytan. Och  som genom någon god försyn blev hon inte ens sjuk av det fast det knappast kan ha varit mer än någon enstaka plusgrad i vattnet.

Har lagat ovanlig mat idag också. Hittade två st tjocka grillkorvar och en liten bit kassler som jag tärnade och stekte tillsammans med lite purjolök. Samtidigt kokade jag ris som jag sedan rörde ner med korv, skinka och purjo men lite Worchestershiresås. En sorts rispytt, alltså och den ska jag nog göra igen. Men då ska jag se till att röra ner två uppvispade ägg i anrättningen också så den lite grand liknar den Nasi goreng som serveras på Ming Palace här i stan och är bland det godaste jag vet.

Men nu går lördagskvällen snart över i lördagsnatt och jag börjar så smått att snegla lystet mot kudden i min sköna säng alldeles här bakom mig. 

Mitt V75-spel gav ingen vinst så inte heller kommande vecka får jag känna mig förnögen. Som anligt var jag ändå ganska rätt ute och i de lopp där jag sprack (fem rätt men ingen utdelning) var det mina förstareserver som vann.

Så det blir nog att fortsätta öita på att pensionen flyter in som den ska och att valåret ska ge mig och andra pensionärer lite mer i plånböckerna.

Därmed tackar jag mina trogna ordbrukare för visat intresse och önskar er alla en aangenäm natt tillsammans eller var för sig. Själv ska jag fylla upp vattentanken i min snarkmaskin så jag får rätt fuktighet på luften jag andas in medan jag sover.

Kanske ses vi redan imorgon men annars blir det nån annan dag. Jag kommer tillbaka. Som en buerang kommer jag ALLTID tillbaka

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards