Alla inlägg den 15 juni 2022

Av Göran - 15 juni 2022 19:12

Oups! Det blidde två inlägg idag. Vissa dagar blir det inget alls och ibland i veckor i sträck ligger den här bloggen helt för fäfot, som vi säger häruppe om mark som inte brukas. Men idag är alltså ett lysande undantag. Detta mest för att jag blev inspirerad av en liten film som min hyresvärd lagt ut på Facebook.

Några av er kanske har hört talas om Skvadern, detta märäkliga fantasidjur som är till hälften en hare ochtill andra hälften en tjäder. Den uppstoppade Skvadern finns att beskåda i ett museum på Norra Stadsbergets friluftsområde. Enligt en gammal skröna så hade en flottningsinspektör fått syn på en Skvader i skogarna norr om Sundsvall, uppemot Härnösand. Det målades först en tavla av den och senare var det en konservator som skapade det uppstoppade underverket. Detta fantasifoster har med åren blivit något av en symbol för landskapet Medelpad och staden Sundsvall och diverse föreningar inom idrott och kultur har lånat det som namn till sina klubbar.

Det senaste året har min hyresvärd satsat stora pengar på att förbättra utemiljön på flera sätt och ett av sätten var att anlita en duktig graffitimålare för att göra en grå husgavel lite intressantare. Den som har tålamod i dryga 3½ minut minuter kan själv följa hela skapandeprocessen av den flygande Skvadern i klippet nedan. Den har visst varit ute och pallat morötter också... Håll med om att det är imponerande.

Så det finns alltså hyresvärdar som satsar på att öka trivsel och trygghet för sina hyresgäster.

Och själva konstverket tycker jag är ett jättelyft för den förut rätt trista husfasaden. Vad tycker du?

Filmen är utlagd av hyresvärden själva. Balder heter företaget och jag tycker att jag kan bjuda på att ge dem lite gratis reklam när de gör så här fint åt oss som bor här. Huset jag bor i har ingen skvader men nytt tak håller man på att lägga nu. Samt att man gör en hel del annat som bara syftar till trivsel för oss som bor här. En bra hyresvärd bland alla skurkfirmor som finns i den branschen!


Av Göran - 15 juni 2022 13:24

Vi börjar med en sång tycker jag. Den här har jag lagt ut minst en gång förr. Men jag tycker att den är så bra att den tål att höras igen. Vad tycker du? Den här är verkligen sommar för mig.

Har ni tänkt på en sak? Idag passerar vi mittstrecket i juni månad. Än kan man inte kalla det högsommar. Inte på mina breddgrader åtminstone. Men det är ju inget onormalt att värmen låter vänta på sig i alla fall in midsommarveckan.

Och vissa enstaka år kommer den nästan inte alls.

Ifjol hade vi ju en underbar sommar och jag hade alla chanser att njuta av det eftersom jag slutat arbeta. Och där är jag ju även i år. Och alla andra år jag kan tänkas ha kvar av min jordevandring...

Nu är jag kanske inte så väderberoende eftersom man sällan hittar mig stekande min kropp på stränder eller andra badplatser. Men visst är solsken trevligare än regn och kyla.

Och vi har inte dåligt väder heller. Men jag unnar ju skolbarnen och alla andra som är lediga att få så många chanser som möjligt till bad och sol. Men ännu finns ju gott om tid.

Efter nästa månadsskifte drar det ihp sig till Europamästerskap för damer och de svenska tjejerna är förstås kvalificerade dit och ska delta. Och förhoppningvis kriga om medaljerna.

Den nationella herrfotbollen har tagit lite sommarlov så det dröjer dryga två veckor innan GIF Sundsvall och de andra allsvenska lagen spelar matcher igen. Då vill det till att man fått ordning på det klena spelet man visade upp under våren. Bara sex poäng lyckades man skrapa ihop av 30 möjliga på 10 matcher och är trea från slutet. Bara en ynka poäng mer än jumbolaget Helsingborg. Men även där finns ju ännu gott om tid och jag hoppas att de klarar av att hänga kvar i högsta serien trots deras svaga start.

Och priserna skenar på mat, drivmedel och elström. Tack och lov bor jag i lägenhet och vi gör inte av med så mycket ström. Men för de som värmer hela huset med el måste det bli drygt att betala elräkningarna. För mig går det sällan över 175 kronor i månaden.

Och kör bil gör jag bara när det är nödvändigt. För mindre än ett halvår sen kunde jag fylla en nästan tom tank för c:a 800 kr. Idag kostar det 3-4 hundralappar till att fylla bensin när det är nästan tomt. SÅ de där renodlade nöjesresorna när man stack ut en sväng med bilen bara för att man hade långtråkigt är förstås nedlagda nu.

Frågan är väl om priserna skulle sjunka lika fort utifall den där ryska psykopaten tar hem sina pojkar från Ukraina och avslutar dumheterna. Eller om oljemagnaterna ser sin chans att kamma hem de pengar de själva förlorat genom att försöka hålla priserna uppe.

Även gällande maten tror jag aldrig att jag sett så stora ökningar på så kort tid. En sån där karta med 24 st ägg kunde jag i februari köpa för lite över 40 kronor på Willys. Igår kostade de 53;90! Det är en ökning med 25% och det är inte lite det minsann. Samma är det med kött och charkvaror. 

Så det där med att mata duvor i stadsparken får allt anstå tills det eventuellt blir bättre tider. De får klara sig själva bäst de kan.

Men vem vet, kanske kommer de goda tiderna redan ikväll. Onsdag betyder ju att det körs V86 och det finns en slant på mitt ATG-konto så innan kvällen ska jag låta Harry smacka ihop en sån där påse där man har tre chanser till vinst.

Tävlingarna äger rum i Åmål  som jag knappt vet var det ligger, Men jag trooor att detligger i Dalsland.

Så om ni, kära ordbrukare, följer mitt exempel och sätter hoppet om "det stora lyftet" till ATG så önskar jag er all lycka med det i Karesuando, Veddige, Staffanstorp och Strömstad.

Ha det! Annars kanske någon annan har det... 

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards