Direktlänk till inlägg 1 juli 2022

Olycka?

Av Göran - 1 juli 2022 14:39

Jag tror nästan att vädergudarna blev lite sura när jag smädade vår härliga sommar. Idag är värmeböljan betydligt mer beskedlig. Tjugo grader är helt acceptabelt. Räcker alldeles utmärkt, Mulet hela förmiddagen och för en stund sedan hörde jag hur det börja stänka mot fönstren av ett stilla sommarregn.

Sen dess har det tilltagit i styrka och jag skulle kanske inte kalla det skyfall men inte vill jag gå ut utan paraply.

Men jag klagar inte. Tvärtom så tycker jag att det är skönt med lite avbrott i hettan och regnet behövs garanterat för alla som odlar något men även för oss som hoppas på fina svampskördar om en månad eller så. De första gula kantarellerna liksom blek taggsvamp och många soppar brukar dyka upp mot slutet av juli ungefär.

Undandtag finns dock. Av tre mostrar som jag hade som barn återstår bara en och vid deras sommarställe kommer det gula kantareller redan vid midsommar på en speciel fläck på deras tomt. Det tycks vara en av de sorter som aldrig blir så stora (det finns flera underarter). Men istället fortsätter det att poppa upp nya ända tills första frosten kommer.

För en tid sedan skrev jag om Estoniakatastrofen och för en stund sedan hittade jag ett klpp på Youtube som jag inte hade sett förut. Där en norsk vetenskapskvinna undersökte delar från vraket och kunde berätta att de förändringar i metallens strukturer som hon hittat inte kan uppstå utan att temperatyren kommer upp i en bit över tusen grader.

Allt tyder alltså på att det var en explosion som sänkte Estonia, inte ett boggvisir som slitits loss. Dykningarna som pågår just nu har ju också visat att hålet i sidan är mycket större än man först trodde. Nu har man mätt upp att det är 40 meter långt och sex meter som mest på höjden. Bilderna man tog då man filmade den dokumentär som Discovery sände i höstas visar också att de söndertrasade plåtarna  har tulpanform. D.v.s de buktar utåt.

Det gör ju att teorin som några haft, att Estonia kördes på av en ubåt, kan kastas på sophögen.

I mina ögon är det därmed klarlagt att det inte var en olycka utan ett attentat. Ett massmord, helt enkelt. Det får en ju att undra vad som egentligen finns ombord på vraket. Finns nåt där som politikerna vetat hela tiden men velat dölja. Militär utrustning har det ryktats om men det vey jag förstås inte och vill inte spekulera.

Men jag hoppas innerligt att sanningen om denna katastrof äntligen kommer i dagen nu. Där ligger inte en hund begraven utan snarare en hel kennel.

Vem som låg bakom den sprängning som jag tror ägde rum har jag inte heller nån aning om men säkert handlar det om nation mot nation här och inte nån privatperson som fick en knäpp och beslöt spränga en färja.

Du som är intresserad att titta själv kan enkelt hitta Discovery´s dokumentär "Fynet som ändrade allt". Den finns på Youtube om du inte har tillgång till Discovery plus. Eller så tittar du på den här...

Del 1 och 2 vet jag finns men jag minns inte säkert hur många delar det var. Men de hittas ganska lätt.

Även annat material i samma ämne finns nästan hur mycket som helst. Utlagt av mer eller mindre seriösa privatspanare som leder sina egna tankar i bevis av skiftande kvalitet. Några är verkligen seriösa och grundliga medan andra bara kastar fram en massa konspiratioinsteorrier. Den ena galnare än den andra...

Nu lugnar visst regnet ner sig en aning så jag får väl knyta ihop säcken för nu och åka och handla lite. Ha en fortsatt fin fredag och helg, kära ordbrukare, i Clemensnäs, Kallinge, Strömsbruk och på Fårö.

Vi ses! När andan faller på...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Onsdag 24 april 13:19

Onsdag. Mitt i veckan. Lill-lördag. Eller pig-lördag som några kallar det. Och äntligen har vi fått lite mer än enstaka plusgrader här på Sveriges midja. Efter 3-4 frostnätter och bara en eller två grader över noll om dagarna känns det skönt att slip...

Av Göran - Måndag 22 april 14:07

Idag blir det recykling i min blogg. Eller återvinning som det heter på svenska. Varför ska man skriva en ny blogg när det finns några gamla som jag är så nöjd med. Och varför ska inte jag få använda repriser när alla TV-kanaler gör det idelign?  Det...

Av Göran - Lördag 20 april 12:47

Nä, inte fanken blev det nån miljardvinst igår heller! Det blev som det nästan alltid blir. D.v.s noll rätt. En gång kändes det som jag varit nära storvinsten. För 4-5 år sen så var alla fem dragna nummer talgrannar med mina nummer. T.ex om jag had...

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards