Alla inlägg den 9 september 2022

Av Göran - 9 september 2022 07:23

Fredag morgon här på landets midja. Med kaffekoppen i högsta hugg nås jag via nyhetsmedia av budet om drottning Elisabeths bortgång. Inte för att jag bryr mig om varken vårt eget eller Storbrittaniens kungahus så värst mycket men hon var ju liksom en instutition i min samtid. Hon sattes ju på tronen redan flera år innan morsan klämde ut det som skulle bli denna farbror.

Jag är absolut ingen rojalist. Tycker att det är ett förlegat ooch odedmokratiskt otyg som kostar landet en massa pengar. För de ska ju leva ett liv i lyx på vår bekostnad, de där galjoonsfigurerna i Sverige, England, Norge och några andra nationer. De ska ha privatjetplan, flotta bilar, slott och lyxyachter att förlusta sig med medan deras skyldigheter inskränkts till att klippa några band då och då samt att hålla tal i radion till nationen på jul och nyår.

Gällande just drottning Elisabeth har jag genom åren alltid komit att tänka på Roffe Bengtssons monolog om sin påstådda kärlek till henne. Den är väl från tidigt sjuttiotal nån gång, tror jag. Och enligt min mening inte någon av hans bästa insatser på komediscenerna. Men jag lägger ut den ändå så får ni väl själva bedöma hur roig den är. Slutklämmen är i och för sig ganska kul. Och nu får hon kanske chansen att träffa Rolf på andra sidan för han gick ju bort bara några år efter att denna spelades in. Håll tilll godo!

Rolf har figurerat med klipp här åtminstone en gång tidigare. Tror att jag lagt ut bakfyllesketchen "Dagen efter kvällen före" vid nyår eller kanske midsommar.

Annars... så måste det nog bli lite städning här idag. Jag har syndat med   lättja nog länge nu så det blir att ta fram snabeldraken innan dammråttorna gör revolution och tar över helt. Ett skitjobb men det måste ju göras och så länge man inte har råd att ta hit några polacker eller rumäner så man kan nyttja RUT-avvdraget så får man väl vara Rut själv då. Jag vet ju hur nöjd jag blir med mig själv när det är färdigt.

Men innan dess måste jag se till att få lite frukost. Några prinskorvar togs fram ur frysen igår kväll och till dem ska jag smojsa ihop lite äggröra och skära lite grönsaker. Ungefär som på bilden nedan som kommer från mitt arkiv.

 

Några köttbullar blir det inte den här gången och ingen stekt potatis heller eftersom det inte finns några "kallpärer" som vi säger i mina trakter om förkokt potatis.

Därmed önskar jag fin fredag och helg till mina kära ordbrukare i Hovmantorp, Grythyttan, Sangis och Lögdeå.

Vi ses! 

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards