Alla inlägg den 11 september 2022

Av Göran - 11 september 2022 18:14

Nu är det gjort! Som jag lovade imorse har jag varit till vallokalen i den närmaste grundskolan ett par hundra meter bort och utövat min demokratiska rätt att påverka vilka som ska leda landet de kommande fyra åren.

Som jag gjort varje valår sedan 1976.

Same shit, different year skulle man kanske kunna säga. Eller "The same pocedure as every election year, James!", som väl nyårsaftnarnas grevinna skulle ha uttryckt det.

Men ändå var det nåt som inte var sig likt. Tidigare gånger har jag bara knallat in genom skolportenn och genon långa korridoren i vinkel till matsalen och väntat in en ledig skärm för att dölja för ogivningen vilka jag röstade på. Sedan ställt mig i en kö fram till valförrättarna och bli avprickade medan mina röstsedlar lades i respektive urna.

Men idag då jag steg in genom porten var det kö genom nästan hela korridoren. Först trodde jag att några tanklösa personer störr ihop med lika tanklösa bekanta och stannat till för lite kallprat utan att märka att folk inte kom förbi.

Men snart fattade jag ju att det verkligen var så lång kö. Först då jag stått där i 7-8 minuter kom nån ut från lokalen. Då kom tre ännu äldre gamlingar än jag med varsin rollator och då tänkte jag att det kanske var deras oförmåga att röra sig snabbt som hade stoppat upp oss andra. Men köns rörelse ökade ändå inte nämnvärt.

Dryga 40 minuter dröjde det innan jag fick uträttat mitt ärende och kunde gå ut därifrån. Då fick jag veta att valet har fått lite nya förhållningsregler. De får bara släppa in så många som det antal skärmar som finns. Så när en skärm blir ledig släpper de in nästa. Varför vet jag inte så noga men kanske är det för att säkerställa att ingen följer med nån annan in bakom skärmen och påverkar hur de röstar.

Då jag kommit hem efteråt såg jag på Facebook att någon i närområdet var mäkta upprörd över att det stått en sosse utanför och delat ut valsedlar. Själv förvånades jag snarare av att det bara stod en människa där med det ärendet. Så har det ju varit så länge jag haft rösträtt, att alla partier haft representanter som stått utanför och delat ut valsedlar. Men det är tydligen också förbjudet numera. Fråga mig inte varför för jag har ingen aning.

Förhoppningsvis dröjer det fyra år till nästa gång och då får jag väl välja en bättre tidpunkt. Kanske bland de första på morgonen eller de sista på kvällen.Jag var där vid halv två och kan tänka mig att många gillar just den tiden.

Och eftersom CMore gett oss allsvensk fotboll säsongen ut så skulle jag förstås se Giffarnas match mot Elfsborg och kan ärligt säga att idag tog hoppet definitivt slut hos mig att de ska kunna lyckas med nåt annat än att ramla ur och spela i superettan näsa år. De blev totalt utspelade av Boråsarna även om siffrorna stanna vid 0-2. Det kunde lika gärna blivit 0-8 eller mer. Så usla var de denna söndag.

Och ytterst handlar allt förstås om en för svag ekonomi. Annars skulle man knappast ha sålt två av sina bästa spelare i soomras utan att ersätta dem med någorlunda jämnbördiga

Där är väl trösten att nästa helg startar SHL med ett Timrå IK som ser starkare ut än på mången god dag. Kanske slipper man kriga i bottenträsket kommande vinter. Det ser i alla fall lovande ut med idel segrar i träningsmatcherna. En sådan återstår mot arvfienden Modo innan det är seriepremiär mot Frölundai Göteborg nästa helg.

Nu lägger jag ner bloggandet för idag och valresultatet kanske kan trösta efter missräkningen med giffarna. Eller så är jag arg som ett bi över det istället nästa gång jag skriver.

Hålll tummarna nu, kära ordbrukare, att rätt lag vinner valet! Om jag inte blir glad så kanske några av er blir det. Den som lever får se...

Av Göran - 11 september 2022 10:37

Ännu har jag inte varit iäg och utövat min demokratiska plikt och rättighet men jag kommer att göra det, det lovar jag! Och sen när vallokalerna bommat igen dörrarna börjar kvalet. Jag fruktar att det blir ännu svårare den här gången att skapa underlag i riksdagen för den starka regerring vi så väl behöver i tider som dessa.

Att sossarna fortfarande är största partiet ikväll utgår jag ifrån och om inte Kristersso eller Åkesson får majoritet med L och KD så komer budet att gå till Magdalena Andersson att försöka få till en regering. Men går det som jag tror så får hon det svårt. Annie Lööf har ju satt upp staket mot den tidigare alliansen så länge som de andra där samarbetar med SD. Hon har även tydligt uttalat att Magda är deras huvudkandidat till regeringschef. MEN... då ställer hon även samtidigt ultimatum att vänsterpartiet inte ska få nåt inflytande om hon och centern ska deta i regeringen eller underlaget för den i riksdagen. Och jag tror knappast att S, C och MP kan få egen majoritet utan stöd från V.

Jag tvivlar också på att andra sidan får ihop nog med röster utan stöd från C.

Lite låst läge, kanske man kan säga. Någon eller några kanske tvingas backa på det man varit så kaxiga över..

Och vad händer om ett eller flera partier trillar ur riksdagen? Om MP, L, KD eller kanske rentav C får mindre än 4%?

Inte mycket tyder heller på att något av småpartierna utanför riksdagen kan komma in. Fi har jag inte ens hört talas om under den här valrörelsen. Kanske beroende på att Gudrun Schyman lämnat dem och startat nåt nytt.

De partier som ligger närmast till att ta sig in är, i så fall, påhejare av de s.k blåbruna och skulle i så fall göra den sidan ännu brunare. För där handar det om människor som tycker att SD, M och KD är alldeles för vänstervridna.

Högerextrema rörelser, alltså och dem vill då åtminstone inte jag se i maktens korridorer.

De senaste mätningarna av valmanskårens sympatier pekar mot att det blir knivskarp konkurrens om den åtråvärda regeringsbildningen.

Till familj, släkt och bekanta har jag sagt såhär ungefär. Titta tillbaka på de regeringar vi haft under ditt liv och tänk efter vilka som gjort mest för att förbättra för dig och landet och vilka som gjort minst. För historien upprepar sig alltid. Har alltid gjort och kommer alltid att göra det.

Utifrån det ska du göra ditt val och lägga din röst. Och om det blir alltför omöjligt att välja mellan pest och kolera så lägg blanka valsedlar i kuverten. Då visar du i alla fall ditt mssnöje med de erablerade partierna och deras förerädare. Om du ligger kvar i soffan och väljer att inte rösta alls är ju budksapet mer att du inte bryr dig. Men gör man sig omaket att ta sig till sin vallokal och lägga röstsedlar i tre kuvret så har man ändå markerat, tycker jag.

Så... rösta efter eget hjärta och hjärna, kära ordbrukare i Lövstabruk, Ödeshög, Gällivare och Harmånger.

Låt oss sedan hoppas på det minst onda!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards