Direktlänk till inlägg 11 september 2022

I valet och kvalet

Av Göran - 11 september 2022 10:37

Ännu har jag inte varit iäg och utövat min demokratiska plikt och rättighet men jag kommer att göra det, det lovar jag! Och sen när vallokalerna bommat igen dörrarna börjar kvalet. Jag fruktar att det blir ännu svårare den här gången att skapa underlag i riksdagen för den starka regerring vi så väl behöver i tider som dessa.

Att sossarna fortfarande är största partiet ikväll utgår jag ifrån och om inte Kristersso eller Åkesson får majoritet med L och KD så komer budet att gå till Magdalena Andersson att försöka få till en regering. Men går det som jag tror så får hon det svårt. Annie Lööf har ju satt upp staket mot den tidigare alliansen så länge som de andra där samarbetar med SD. Hon har även tydligt uttalat att Magda är deras huvudkandidat till regeringschef. MEN... då ställer hon även samtidigt ultimatum att vänsterpartiet inte ska få nåt inflytande om hon och centern ska deta i regeringen eller underlaget för den i riksdagen. Och jag tror knappast att S, C och MP kan få egen majoritet utan stöd från V.

Jag tvivlar också på att andra sidan får ihop nog med röster utan stöd från C.

Lite låst läge, kanske man kan säga. Någon eller några kanske tvingas backa på det man varit så kaxiga över..

Och vad händer om ett eller flera partier trillar ur riksdagen? Om MP, L, KD eller kanske rentav C får mindre än 4%?

Inte mycket tyder heller på att något av småpartierna utanför riksdagen kan komma in. Fi har jag inte ens hört talas om under den här valrörelsen. Kanske beroende på att Gudrun Schyman lämnat dem och startat nåt nytt.

De partier som ligger närmast till att ta sig in är, i så fall, påhejare av de s.k blåbruna och skulle i så fall göra den sidan ännu brunare. För där handar det om människor som tycker att SD, M och KD är alldeles för vänstervridna.

Högerextrema rörelser, alltså och dem vill då åtminstone inte jag se i maktens korridorer.

De senaste mätningarna av valmanskårens sympatier pekar mot att det blir knivskarp konkurrens om den åtråvärda regeringsbildningen.

Till familj, släkt och bekanta har jag sagt såhär ungefär. Titta tillbaka på de regeringar vi haft under ditt liv och tänk efter vilka som gjort mest för att förbättra för dig och landet och vilka som gjort minst. För historien upprepar sig alltid. Har alltid gjort och kommer alltid att göra det.

Utifrån det ska du göra ditt val och lägga din röst. Och om det blir alltför omöjligt att välja mellan pest och kolera så lägg blanka valsedlar i kuverten. Då visar du i alla fall ditt mssnöje med de erablerade partierna och deras förerädare. Om du ligger kvar i soffan och väljer att inte rösta alls är ju budksapet mer att du inte bryr dig. Men gör man sig omaket att ta sig till sin vallokal och lägga röstsedlar i tre kuvret så har man ändå markerat, tycker jag.

Så... rösta efter eget hjärta och hjärna, kära ordbrukare i Lövstabruk, Ödeshög, Gällivare och Harmånger.

Låt oss sedan hoppas på det minst onda!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Lördag 20 april 12:47

Nä, inte fanken blev det nån miljardvinst igår heller! Det blev som det nästan alltid blir. D.v.s noll rätt. En gång kändes det som jag varit nära storvinsten. För 4-5 år sen så var alla fem dragna nummer talgrannar med mina nummer. T.ex om jag had...

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Av Göran - Tisdag 16 april 12:28

Har ni tänkt på att kungen har namnsdag idag igen?  Nej det är varken Carl, Gustaf, Folke eller Hubertus i almanackan. Men det är... DEN SEXTONDE!!! Jodå, jag vet att jag skrivit den förut en gång men eftersom jag kom på det så återanvänder jag d...

Av Göran - Måndag 15 april 18:46

  Så har jag då äntligen fått träffa mitt allra första barnbarn. Min vackre dotterson Luis i sin bilbarnstol på golvet i mitt kök. De anlände i eftermiddags, de nyblivna föräldrarna med sitt lilla underverk. Och nu har jag fått hålla honom, snif...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards