Alla inlägg den 28 september 2022

Av Göran - 28 september 2022 13:55

Svart jubileum stod det först i min rubrik idag. Kändes som fel ord så jag bytte ut det till årsdaag istället. Ett jubileum är ju nåt man firar men M/S Estonias snabba förlisning för 28 år sen är ju sannelrigen inget att fira.

Och jag fattar inte varför inte media uppmärksammar de undersökningar och den dokumentation av skadorna som pågår sen ett bra tag tillbaka. 

När Discovery visade sin dokumentär där vi fick se skadorna hade de filmat ett hål i skrovet som var två meter på höjden och sex meter brett. Men det visade sig sedan att det hålet var över 20 meter på bredden istället. De senare undersökningarna har visat att på andra sidan fartyget finns ett dubbelt så långt hål i skrovet under vattenlinjen.

Och den söndertrasade plåten runt skadorna buktar tydligt utåt så teorierna om kollission med ubåt eller att någon avfrat en torped mot färjan är ju bara att glömma. Skadorna ser helt klart ut att ha åsamkats inifrån. Med sprängämnen, alltså. Möjligen satt det även laddningar vid fästena för bogvisiret och i så fall är det ju inte alls konstigt att den sjönk så vansinnigt fort som den gjorde. Och släckte därmed 852 människoliv. Flertalet av dessa är kvar på Östersjöns botten och deras anhöriga har inte fått chansen att begrava dem.

Men inget av våra nyhetsmedier rapporterar om saken. Varken radio, TV eller dagspressen verkar intresserade. Och jag kan för mitt liv inte fatta varför. Det borde väl vara högintressant?

Precis som med alla andra omvälvande händelser under min livstid, Palmemordet, Tsunamin i Tailand, 11E september och vid mordet på Anna Lindh, minns jag exakt var och hur jag fick reda på det.

Jag var på jobbet, gick under utbildning hos en annan avdelning än där jag jobbade normalt och fick höra det på radions nyheter. Det tog nästan hela dagen innan jag insåg omfattningen av katastrofeb, det var liksom svårt att ta till sig att nåt sånt kunde hända i lugna Östersjön.

Att jag dessutom flera gånger åkt med just den båten då den trafikerade sträckan Sundsvall-Vasa i Finland gjorde det ännu mer otäckt. Fast då hette den Wasa King.

Minns att jag flera gånger tänkte att det kunde väl lika väl ha hänt då. Med mig själv ombord. 

Men som det ser ut nu var det troligen inte en olyckshändelse utannn ett sabotage, en avsiktlg sänkning. Eller ett massmord för att tala klarspråk.Ändå är media tysta som i graven...

Jag har mina tankar om vem och varför också men de behåller jag för mig själv tills någon bevisar dem endera sanna eller falska. Många är ju engagerade i att själva forska samt sprida aktuell införmationom vad soom sker.

Den som lever får se. Det pågår ju annars ytterligare ett massmord också i havet här utanför. Jag vet att jag skrivit om det förut men jag kan inte låta bli att reta mig på myndigheternas flathet mot fiskeflottan från Västkusten som ännu får industrifiska i Östersjön och rensa den på allt levande innehåll. De tar precis allt. Lax, torsk, havsöring, abborre, strömming, simpor och sik. Alla arter duger att tillverka fiskmat till deras gigantiska kassodlingar på andra sidan landet. 

Redan för 35 år sedan rensades Östersjön på torsk då man konstaterat att arten var väldigt stor här. Då fick de jättestora trålarna från syd- och västsverige åka hit och fiska. Och på bara några månader lyckades man decimera antalet torskar så mycket att fiskeristyrelsen (som jag tror att det hette på den tiden) till slut satte stopp.

Idag tror jag att fiskerinäringen lyder under jordbruksverket och de tycks inte bry sig alls fast man håller på att ta kål på ett helt ekosystem.

Men... allt ordnar sig väl bara vi får en ny regering som kan börja sänka skatterna. Det brukar ju vara deras lösning på alla problem så vi får väl snart se på andra bullar, tänker jag, Än så länge har de ju bara lyckats utse en ny talman med ersättare. Vår nya förste vice talman är kvinna och Sverigedemokrat. Hon är dessutom ivrig klimatförnekare, förnekare av evolutionsteorin (Darwins tankar om livets uppkomst på jorden) och ställer sig ytterst tveksam till att dinosurierna någonsin ens existerat. Hon sägs också vara motståndare till vår abortlagstiftning.

Så jag hoppas alla som bidrog till den riksdagsmajoritet som blev är nöjda och att ni förstår vad ni röstat fram.

Jag röstade INTE på den sidan så skyll inte på mig!

Inget glatt inlägg idag men så blir det ju också ibland. Livet ärju inte bara tjofaderittan utan ibland måste man få vara lite mer allvarlig. Nu ska jag gå poch utföra en världspremiär. Jag ska röra ihop en tartarsås till den stekta fisk jag ska severa till middag. Jag har ätit det en enda gång och det var på ett lunchställe. Men när jag googlat efter recept konstaterade jag snabbt att det knappast är svårare än att göra den rremouladsås jag brukar göra. Men idag blir det lite variation. Kanske återkommer om resultatet.

Vi ses! "Ôm Gud vill å pjäxer´n håll´!"

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards