Direktlänk till inlägg 11 november 2022

Välkommen åter!

Av Göran - 11 november 2022 14:04

 

Ett gammalt varumärke som försvann åtminstone från min hemstad för länge sen ska nu komma tillbaka. Undrar just om de som köpte namnet och loggan även köpt resepten på hamburgarna. För minnet av dem gör mig alldeles lycklig i hela munhålan.

De var inte först med att öppna hamburgeri i Sundsvall. Men de var långt före McDonalds. Jodå, det fanns en tid och ett liv före McDonalds också även om det kanske låter overkligt för dagens unga.

När jag återvände hit efter mina tre år i norra Uppland hade man precis öppnat Floyd´s som den gamle boxaren lånat ut sitt namn till. Innan hade jag bara käkat hamburgare från Sibyllakiosker och det var inte så mycket att skryta över. Deras hamburgare var utspädda med allsköns ingredienser som skulle göra dem billigare att tillverka medan Floyd´s, precis som "Donken" gjorde sina av bara nötkött, salt och peppar.

För övrigt samma recept som jag själv använder. Jag älskade verkligen deras burgare men efter några år bytte de namn till Clock. Men burgarna smakade ungefär likadant ändå. Så jag vet inte om kanske Floyd´s blev uppköpta av Clock. Sen kom McDonalds till stan och köpte Clocks lokaler. Med de öppnade inget eget där utan det stod tomt i flera år för de var räddda för konkurrens.

Jag tyckte väl att de också var okej men vid det laget hade även korvmojerna tvingats till att höja klassen på sina hamburgare och det blev aå att jag tyckte att en bra Sibyllakiosk gav mig bättre burgare än McDonalds.

På senare år har vi fått hit både Max, Big Boy och Burger King och flera till så nog finns det att välja på.

Men det ska bli spännande att se om jag fortfarande tycker lika mycket om en Big Clock som på 70-talet.

Ingen av dem slår dock de jag gör själv här hemma utom möjligen Jureskogs.

Men välkomna tillbaka, Clock! Jag lovar att jag kommer att hälsa på och provsmaka!

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

12 november 2022 09:01

Häromkring finns det ingen hamburgerkiosk, bara på sommaren men för min del spelar det ingen roll. Jag tycker att det är bökigt att äta och det rinner bara ut och kletar ner. Däremot saknar jag ibland det man köpte förr en grillad korv med bröd och mos och räksallad eller kanske gurkmajonäs. Det kan jag längta efter ibland.

http://skogsnuvan.bloggplatsen.se

Göran

12 november 2022 14:03

Jo, en "slang med deg" eller med "sidovagn" är inte det sämsta. Om det är en bra kiosk. Idag har väl snart mackarna konkurrerat ut Sibylla. Iaf häromkring är det mkt glesare mellan korvmojarna. Så sent som på 80-talet stod det ju Sibyllakiosker lite överallt. Jag brukade välja den som hade den bästa hemlagade senapen. För det har alla såna ställen haft här så länge jag kan minnas. Men när jag flyttade till Gimo 1973 såg de ut som frågetecken när man frågade efter hemlagad senap. Det hade de inte ens hört talas om.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Av Göran - Tisdag 16 april 12:28

Har ni tänkt på att kungen har namnsdag idag igen?  Nej det är varken Carl, Gustaf, Folke eller Hubertus i almanackan. Men det är... DEN SEXTONDE!!! Jodå, jag vet att jag skrivit den förut en gång men eftersom jag kom på det så återanvänder jag d...

Av Göran - Måndag 15 april 18:46

  Så har jag då äntligen fått träffa mitt allra första barnbarn. Min vackre dotterson Luis i sin bilbarnstol på golvet i mitt kök. De anlände i eftermiddags, de nyblivna föräldrarna med sitt lilla underverk. Och nu har jag fått hålla honom, snif...

Av Göran - Lördag 13 april 08:50

Facebook kan vara roligt ibland och har jag inget bättre för mig kan jag ju alltid fördriva tiden med att spela Quiz Planet, frågesportspelet där man kan spela med sina nätvänner och tävla i kunskap. Eller kanske snarare en blandning av tur och kunsk...

Av Göran - Torsdag 11 april 11:59

Det här blir mitt  sista inlägg som tar upp religioner. För den här gången, åtminstone! Möjligen återkommer jag till ämnet nån gång i framtiden, det får vi se. Jag vill vara tydlig med att jag inte missunnar någon deras tro. Eller att jag tycker ...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29 30
<<< November 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards