Alla inlägg den 13 maj 2024

Av Göran - Måndag 13 maj 08:23

Den trettonde idag. Men inte fredag den trettonde som jag hade som rubrik på mitt hittills enda blogginlägg för detta datum. Lite märkligt att det bara finns ett eftersom jag redan för två år sedan satte upp målet att varje datum på året skulle innehålla minst ett inlägg. Och ifjol beslöt jag att se till att det skulle finnas två för varje kalenderdag.

Så ifjol vår måste jag ha missat det. Alltså får jag ta skadan igen och skärpa mig idag.

Vad det blir av det får vi väl se. För det fanns liksom ingen plan eller spår som jag planerade att följa när jag släppte loss fingrarna på tangentbordet.

Kanske blir det ingenting alls. Det händer ju då och då att jag refuserar mig själv och kastar det jag skrivit om jag inte är nöjd med det. Men det händer också att jag lägger ut såna inlägg. För att jag kan! För att liksom visa vem som bestämmer på den här bloggen. Ordbrukaren själv bestämmer förstås vad hen vill läsa och inte.

Men jag, och bara jag, bestämmer vad jag ska skriva.

Är det det som kallas "Det fria ordet"?

Måndag är det ju också. Till mångas stor aförtrytelse eftersom det för många innebär jobb eller skola igen efter en skön helg. Men jag är ju numera så lyckligt lottad att jag har helg hela tiden.

 

Ja, varför ska man inte vara glad? Och kanske särskilt på just måndagar eftersom dagen har ett så oförtjänt svajigt rykte. Men jag ser det inte så. Utan måndag är en nystart. Ny vecka, nya möjligheter!

Vaken har jag varit sen halv sex imorse ungefär. Då tassade jag så tyst jag kunde tilll köket för att hämta det så livgivande kaffet och sedan stänga in mig för att i lugn och ro kolla runt lite på nätet medan jag njöt detta kaffe.

Nu har jag även hunnit med mitt och Theas lilla morgonmys som vi har varje dag. I 5-10 minuter eller så får hon sitta i famnen och bli omklappad och kliad på hals, mage och bakom öronen medan vi småpratar med varandra. Hon på sitt vis och jag på mitt. Men vi förstår varandra trots skillnaden i språk.

Om en stund ska jag väl kliva i skorna och hänga på mig jackan för dagens första lilla promenad. Sen går vi in och äter frukost. Tror jag ska göra lite äggröra och kanske äta ett par skivor rökt skinka.

Sen ska några ärenden uträttas innan kvällen då hockey-VM fortsätter med match för Sverige mot Tyskland, om jag minns rätt. Igår kväll besegrades ju Polen utan större ansträngning men tyskarna blir nog lite svårare.

Men än så länge är ju Tre Kronor obesegrade i årets VM.

Måste försöka komma iväg och köpa mig ett nytt strykjärn också. Under min tvättdag förra veckan small det till i det gamla järnet och säkringen i proppskåpet small också. Men järnet hade typ tjugo års tjänst bakom sig så det får väl anses vara normalt slitage. Och jag gissar att jag nog köpte det billigaste jag kunde hitta så man ska kanske vara nöjd att det ändå hängde med så länge som det gjorde.

Roligare än så här blir det inte den här gången. Men det är ju så det är. Det går upp och ner, som man säger.

Och en halvtaskig blogg är ju också en blogg...

Så ni får hålla till godo med vad jag erbjuder, kära ordrbukare i Långshyttan, Rapadalen, Vingåker och Lund.

Eller så har du redan valt att slumpa vidare till andra och mer spännande texter att läsa.

Vi ses! Hot eller löfte avgör du själv!



Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11 12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Maj 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards