Alla inlägg under augusti 2010

Av Göran - 31 augusti 2010 21:08

Valrörelsen är i full gång och ledarna för de olika partierna gör sitt bästa för att övertrumfa varandra. SVT sänder sina partiledarutfrågningar och ikväll var det KD;s Hägglund som stod på tur. Jag tyckte han kom lindrigt undan av utfrågarna, de var betydligt tuffare mot FP-ledaren igår. Och med all rätt enligt min åsikt för när jag lyssnade på Björklund igår fick jag snabbt tanken att här har vi mannen som vill presentera ett starkt alternativ för dem som sympatiserar med Sverigedemokraterna och övriga högerextrema grupper. Vete fan vilka som skrämmer mest, FP eller SD! Skillnaderna i åsikter tycks mycket marginella och FP har ändå en lååång historia som riksdagsparti och är kanske därigenom mer legitima att rösta på för vissa väljare som kanske är liiite rädda för att SD kan stälal till en massa elände om de kommer över spärren och in i riksdagen.

Personligen hoppas jag att varken SD eller FP får 4 % av Sverige med sig!

Slogans har båda sidor också förstås, som vanligt. Vinner de rödgröna så får vi "möjligheternas land" medan alliansen talar om "verklighetens folk". Är det vi det?

Och.. är vi INTE verklighetens folk om Sahlin o c:o segrar den 19:e?

Eller blir Sverige "omöjligheternas land" om borgarna sitter kvar?

Nåja, för oss samhällsbärare blir det inga sötebrödsdagar hur det än går - det är nog det enda jag är helt övertygad om inför valet.

Men hösten (För det ÄR nog höst nu) har ju roligare saker att bjuda på också. Var i svampskogen en sväng igen i söndags och plockade gula kantareller, blek taggsvamp och lite fårticka som blev en härlig svampstuvning på varma mackor som middag igår. Lite dåligt med soppar dock, synd för jag gillar Karl-Johan också! Men fortfarande finns ju de små underbara bruna trattisarna att se fram emot. Än har de inte stuckit upp sina små bruna trynen men om ett par veckor så...

Annars håller jag på att avsluta mina uppgifter i dagtidsgruppen. Från nästa onsdag är jag åter skiftarbetare med OB-tillägg och mycket mer fritid. Ja, jag väljer att försöka fokusera på det positiva fast jag inte ens vet om jag klarar av skiftgång. Gubben är ju inte 25 längre...

Nu önskar jag valmanskåren tillika ordbrukare en fortsatt fin kväll och natt. Sov gott när det blir så dags i Knäred, Skuttunge, Gäddede och Vuollerim!

Av Göran - 20 augusti 2010 12:29

Idag tänkte jag skriva lite om fotboll för omväxlings skull. Jag såg våra lokala förmågor GIF Sundsvall mot Ljungskile igår kväll. Men inte från nån blåsig läktare utan från en skön soffa. På TV4 Sport, alltså.

Nån "riktig" GIF-are är jag ju egentligen inte men visst hoppas jag att de tar sig till allsvenskan. Fast.... de har en hel del att lära om hur man som klubb ska behandla sina spelare. Eller hur man som arbetsgivare ska behandla sin personal.

Jag tänker på Hannes Sigurdsson, den store islänningen. Innan denna säsong hade han ett år kvar på kontraktet. GIF ville förlänga i förväg men Hannes tackade nej till det. Som straff har han fått börja de flesta av årets matcher på bänken TROTS att han är en av lagets bästa spelare. Och TROTS sin sparsama speltid toppar han den interna skytteligan med sina 9 mål.

Man kan undra hur GIF-ledarna tänker. I mina ögon är det ett gigantiskt resursslöseri att inte unyttja en så bra spelare fullt ut men från GIF säger man att man hellre satsar på spelare "som vill vara kvar".

Så kanske en storklubb med miljardkonton kan agera men för et norrlandslag i fotboll krävs nog lite mer ödmjukhet. Jag vet inte varför Hannes tackade nej till förlängning men kan tänka mig att han t.ex ville avvakta och se var laget spelar nästa år. Att han vill spela på högsta möjliga nivå är ju fullt begripigt och det får nog även GIF Sundsvall acceptera. Eller också kanske han eller hans familj vill flytta hemåt igen. Jag vet inte orsaken men det spelar ingen roll.

Vad tänker överiga spelare i truppen om att en av de bästa får tilbringa mer tid på bänken än på planen?

Heder dock åt Hannes själv som trots allt går in och gör sitt bästa varje chans han får, så även igår. Det blev mål ganska fort efter att han kom in igår också. Och när han blev intevjuad av TV efter matchen vek han elegant undan på frågan om hur han upplever sin situation. En stor idrottsman!

Att spelare kan vilja röra på sig får Giffarna lära sig att leva med. Bättre att behandla dem med respekt och vara juste så kanske de kan tänkas vilja komma tillbaka nån gång i framtiden. Just nu ser det ut som om GIF är allsvenskt nästa år men det blir i så fall utan Sigurdsson för han lär aldrig mer sätta sin fot här när hans kontrakt gått ut. Och jag klandrar honom inte! 


Av Göran - 18 augusti 2010 12:31

Jag ber härmed integrationsminister Nyamko Sabuni offentligt om ursäkt. Jag hörde nog fel (slarvigt) och kallade henne av misstag Zamboni (som ismaskinerna, ni vet). Rätt ska vara rätt och resten av gårdagens blogg står jag för efter denna rättelse.

Av Göran - 17 augusti 2010 18:50

Nu går väl ändå skam på torra land! Fast... det har han/hon ju gjort en längre tid om vi ska vara ärliga. Jag har en svacka idag, d.v.s jag är ÄNNU tröttare än jag brukar efter jobbet och tillredning/undanstökning av middag. Tror jag håller på att "komma ner med något" som de säger (fast på engelska) i USA. Så jag tryckte resolut i mig tre vitlöksklyftor och 3-4 dl apelsinjuice för c-vitaminernas skull. Ont ska med ont fördrivas sägs det ju! Så jag lär väl lukta som en mindre gasoldepå ur munnen ett dygn framöver... Men det är smällar man får ta, tror knappast nån vill hångla med mig imorgon heller så det gör inget.

Men åter till det där med skam på torra land!

För en stund sen lyssnade jag mer än såg på nyheterna i TV och lyckades bli förbannad hela två gånger! Först berättades det att avhoppade ministern Littorin får i runda slängar 110 000 kr i månaden i ett år som avgångsvederlag. Och så säger folk att det inte går att leva på A-kassan, Sven-Otto kan ju resa runt nu i valrörelsen och beräta för oss att det VISST går. Hur bra som helst dessutom!

Hur lång karens får Littorin, undrar jag. Om JAG säger upp mig själv för att gå ut i arbetslöshet har jag inte en utan TVÅ månaders karens innan jag får mina 110000 kr/män. För det får jag väl, eller...?

Eller KAN det vara så att de glömde att införa karensmånader för ministrar och andra högre potentater? Som av en händelse liksom....

Lite senare berättades det om att Sveriges första mörhyade minister Zamboni (Hon heter alltså som de flesta ismaskiner i landets ishallar!) föreslår att arbetsgivare ska få ge invandrarkvinnor lägre lön än andra. Behövs det nån vidare kommentar? Hon påstår förstås att detta endast är för att öka deras chanser att komma in på arbetsmarknaden. Men jag kan lova ministern att det finns inte en enda invandrarkvinna som kommer att se det så.

Hon var väl den sista ministern jag trodde skulle göra eller säga nåt som kan tolkas som rasism. Men så kommer det att uppfattas, jag lovar!

Att centern hade "löss i fanan" visste jag men folkpartiet trodde jag förr att de stod för nåt annat. Men invandrarfientliga uttalanden har hoppat flitigt ur munnarna på många folkpartiser de senaste åren.

Nu behöver vi en politiker som vågar säga emot på Palmes vis. Hans uttalande från slutet av 60-talet om "dessa satans mördare" väckte respekt över hela världen. Han roterar förmodligen i sin grav åt Zambonis utspel...

Nu hoppas jag att min hästkur skrämmer bakterier/virus på flykten för vem har råd att vara sjuk? Det har jag varit så det räcker för i år!

Ha en fin kväll i Västerhaninge, Söderhamn, Norrköping och Östersund!

Av Göran - 15 augusti 2010 10:30

Nu har det alltså startat officiellt! Jag talar om valrörelsen, detta spektakel som äger rum vart fjärde år då våra folkvalda ställer sig i talarstolarna och slår sig för bröstet av stolthet över vad de åstadkommit i regering eller oposition.

Alla partier talar sig varma för sin hjärtefrågor men ännu hellre smutskastar de sina motståndare och berättar vilket helvete som väntar om den motsatta sidan får regera. Sanningen, mina vänner, är att skillnaderna är marginella. Till syvende og sidst (som dansken säger) så är det vi s.k vanligt folk (arbetare och tjänstemän) som får betala kalaset oavsett om regeringen är blågrön, rödgrön eller gulbrun. Så fort valet är över blir det beige i alla fall av allting.

Nä, det var bättre förr! Ju förr desto bättre, som jag brukar säga. Eller om inte bättre så i alla fall roligare och mer intressant! Politikerna är så slätstrukna nuförtiden, liksom stöpta i samma form. Lite som amerikanske TV-serier, väldigt förutsägbara.

För vem finns det idag som kan få massorna att jubla över poltiska uttalanden? Vem visar den där glöden som fick gräsrotsvalarbetarna att springa benen av sig i trappor och villaområden för att vinna nån tiondels procent av valmanskåren?

Svaret är självklart att det inte finns nån! Vi har ingen Olof Palme, Gunnar Sträng eller Fälldin längre. Vi har Alfons Åberg (Reinfeldt), Christina Lugn (Sahlin) och Lille Fridolf (Peter Eriksson, MP). Vem är bäst? Vem ville mest väl? Vem är bäst lämpad att sköta Sveriges finanser och utrikespolitik?

Fan vet! Jag har en bestämd känsla att det blir bara skit oavsett vem som vinner.

För ungefär såhär är det..... Vad de säger och vad de egentligen menar.

De säger: Vi måste satsa på vård, skola och omsorg! (De orden kommer ni att få höra till leda de kommande veckorna

Såhär blir det: Så fort valet är över är det just där de skär ner. Skattesänkningarna måste ju finansieras. Eller nåt annat. Beroende på vilka som segrar.

De säger: Vi satsar på arbetslinjen! Det ska löna sig att arbeta.

Såhär blir det: Man sätter åt alla dem som inte arbetar. Alltså även de som HAR arbetat 40-50 år och betalat skatter för att få en trygg ålderdom och de som blivit sjuka av sitt arbete och inte längre kan utföra det.


Ja, listan kan göras hur lång som helst men jag tror ni fattar redan. Alltså, hur vi än gör får vi stå för fiolerna.

Hur ska man då kunna ändra på det här då? Eller går inte det? Jag säger som Hasse Alfredsson i den där Lindeman-sketchen där han beskriver hur man lagar anka (Inuti ankan låg där en and, inuti anden en höna, inuti hönan en duva och inuti duvan låg där en älg...!!!)

"Jo, det GÅR! Men det är jävligt svårt!"

Vad jag tror måste till är att kreti och pleti engagerar sig politiskt och börjar förändra underifrån. Som i Ulf Lundells vackra vision....

"Det är folket som bygger landet

Folket, de är de enda som kan det

Det kommer underifrån när den dagen är här

Om folket vill så bygger folket landet"

Men orkar vi det? Njae, det tvivlar jag på även om tanken är vacker. Jag tror att vi är för mätta, för lata, för bekväma och för välmående för att orka starta nån revolution. Låt politikerna hållas så slipper vi! Men klaga kan vi förstås göra oavsett vem som styr! Det kanske är det som är demokrati....

Nåja, än är det lite sommar kvar. Låt oss njuta av den och glömma för en stund att vi snart ska utse våra ledare för nästkommande mandatperiod.

Så gå ut i sol, moln eller regn och njut av livet medan ni kan i Ytterby, Övralida, Teckomatorp och Rinkeby. Eller var ni nu befinner er, kära ordbrukare!

Och mitt kära Timrå IK vann sin första träningsmatch igår kväll. Alltid nåt att glädjas åt!

Ha en härlig söndag.

Av Göran - 8 augusti 2010 16:58

Ännu en helg går mot sitt slut och jag känner mig lite mer nöjd än jag brukar. Fredag kväll var det rockkonsert i Norrporten arena med Ulf Lundell och med undantag av Sundsvalls tidnings recensent gjorde han nog ingen besviken i årets sista spelning på sommarturnén. Det enda jag möjligen kan vara lite missbelåten med är väl mitt eget vänsterben och foten. Jag började få kramp ungefär mitt i "Förlorad värld" och försökte stödja växelvis på fötterna för att låta den vänstra vila lite mer och det gick en bit in i extranrumren men till slut fick jag ge upp och åka hem. Annars hade jag ju tänkt se Takida också men musklerna i fot och ben är fortfarande lite för klena efter benbrottet i mars.

Men jag var nöjd ändå, konserten var bra och de spelade flera av mina favoritlåtar. Eventuellt missade jag sen nån eller några under extranumren men jag får leva med det.

Lördagen tillbringades i skogen med storasyster letandes kantareller och andrá läckerheter. Också det en lisa för själen om än en plåga för nyss nämnda fot och ben. Men det är smällar man får ta! Några fina gula kantareller hittade jag liksom ett par st bleka taggsvampar och tegelkremlor.

Idag regnade det när jag steg upp så jag har inte kunnat klippa gräset fast det så innerligt väl behövs. Men det ger sig väl med det, tänker jag.

Istället rensade jag svampen och stekte dem till två frukostmackor, ingen dålig söndagfrukost!

Barnlös har jag varit också och det var nog välbehövligt. Store sonen är på västkusten och den yngre hos sin mor. Stora dottern var här igår och käkade matjessill med gräddfil och gräslök med färsl potatis så heeeelt barnlös har jag ju inte varit. Men hon är 23 och ganska självständig så det kanske inte räknas..

Nu ska jag snart titta på gamla fina "Någonstans i Sverige" och imorgon är det gruvan igen. "Hej hå, hej hå....."

Så  nu önskar jag er en angenäm kväll och natt i Veberöd, Vittangi, Vallåkra och Junibosand. Eller var ni nu är....

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards