Alla inlägg under augusti 2012

Av Göran - 16 augusti 2012 22:05

Apropå gårdagens inlägg om politiker i allmänhet och Annie Lööf i synnerhet läste jag lite senare att regeringen anlitat nåt konsultföretag för att utföra nåt som jag råkar ha glömt för den nätta summan av 15 miljoner. Och, kan ni tänka er, företaget råkade ägas av frun till skolministern och FP-ledaren major Björklund! Är det inte märkligt hur det kan bli ibland?

Politikerförakt? JAAAG??? Nääää, hur kan ni tro det?

Anars har jag sett säsongens första hockeymatch på livestreamad sändning via nätet ikväll. Modo-Timrå. Resultatet var ju ingen gkädjekälla precis men lite kul var det ändå trots usel kvalitet på sändningen. De hade alltså EN kamera bara. Och inga repriser av tveksamma situationer. Men som sagt, kul ändå trots fel resultat.

Tiden med lånehund börjar närma sig sitt slut också. Innan var jag lite tveksam hur katten skulle reagera men eftersom vovven är extremt icke-agressiv så bestämde jag mig för att det skulle gå bra. Och det har det gjort också.

Första dagarna var katten reserverad och höll sig undan men sista dagarna har han bl.a jagat hennes svans samt legat och slagit efter hennes öron med tassen när hon låg och sov. Nån vecka till så hade de säkert blivit bästisar och delat sovplats m.m

Katten har dessutom slutat äta sin egen mat. Han föredrar hundens torrfoder framför sitt eget. Hunden däremot föredrar vilken mat som helst. Äter eget samt kattens torrfoder och eventuella matrester från vårt bord med samma goda aptit. Idag fick hon en mix av de torra bruna knoddarna, lite kassler och potatissallad samt överbliva makaroner från igår till middag och som vanligt rensade hon skålen på några minuter.

Så när exet kommer och hämtar hem jycken på lördag kanske jag ska be att hon lämnar kvar hundkäket som är kvar eftersom katten är så förtjust idet. Men.. vovven har ju, som sagt, ätit en hel del kattmat också så det jämnar ut sig.

"Det mesta jämnar ut sig, sa han som sket i byxorna och satte sig"

Nu ropar kudden efter sällskap så jag får väl avsluta dagens svammel och konstatera att endera ljuger de, de där som påstår att det är så mycket kantareller i skogarn eller så hade nån annan hunnit före mig. För jag hittade bara en handfull! Och då har jag inte extrent stora händer heller...

Men jag får väl leta på fler och bättre ställen så kanske jag hittar.

Ha en ljuvlig natt, kära ordbrukare, i Teckomatorp, Almunge, Skattungbyn och Ragvaldsnäs.

Sov gott! Annars gör nån annan det...

Av Göran - 15 augusti 2012 10:25

"Det har varit tuffa dagar för mig", säger centerledaren och ministern Annie Lööf. Tror fan det när man fixar julfest på skattebetalarnas bekostnad för dryga sexhundratusen spänn. Ska man få nån rimlighet i denna summa så bör det alltså ha varit 1200 personer som deltog. I så fall blir summan 500 kr per person och det låter väl hyfsat rimligt ändå.

Men.... nån som tror att de var så många? Nä, just det!

Om vi hugger till med att de kanske var 50 pers., vilket känns mycket mer sannolikt, så landar räkningen per skalle på 12 000. Det måste ha varit en hejdundrande fest, den saken är klar. Jag hoppas verkligen att de hade så roligt som man bör ha för så mycket pengar.

Det är två årslöner för en industriarbetare. Och det skulle vara intressant att t.ex räkna på hur många vårdbiträdens ackumulerade skatt det går åt för att pröjsa den notan. Men så räknar säkert inte Annie Lööf.

Hon är KU-anmäld av två riksdagsmän, fattas bara annat. Men det skulle förvåna mej om KU gör mer än att möjligen knäppa henne lätt på näsan och säga "Ajabaja"! Och sen glöms dessa 600000 bort. Pengar som kunnat göra nytta inom skola, vård och omsorg till exempel.

Nej, hon och andra yrkespolitiker borde tvingas att leva en vecka varje år med folk ur samhällets bärande skikt. Med oss som betalar deras löner och fester och resor. Få känna på hur en ensamförälder får livspusslet att gå ihop med dagishämtningar, räkningar, skiftgång och annat som de inte har en aning om.

Då kanske de skulle bli lite mer rädda om våra pengar och kanske förstå lite mer om hur vanligt folk lever. För proffspolitiken är en väldigt mycket skyddad verkstad och de där som står i talarstolar och låtsas veta vad "folket" vill har inte en susning om hur vi egentligen lever och har det.

Kanske har berättat det förut men jag tar den igen ändå...

Inför ett val på 90-talet såg jag en miljödebatt i TV där bl.a Björn Gillberg deltog liksom nån moderat dam från Lidingö med miljöengagemang. Hon sa väldigt upprört att "jag förstår inte att det fortfarande finns människor som framhärdar med att köra omkring i bilar utan katalytisk avgasrening. Alla dessa bilar borde tvångsskrotas omedlebart och folk skulle tvingas att köpa nyare och renare bilar".

Då invände Gillberg, som ju är en av våra mest kunniga miljöexperter, att alla människor kanske inte har råd att köpa nya bilar. Svaret han fick höll på att få mig att trilla ur stolen.

"Jamen då får de väl ta ut från banken  då!" sa den moderata damen från Lidingö.

Jag minns att jag då tänkte på ett tillfälle då min äldsta dotter var kanske fyra eller fem och ville ha nån leksak när vi gick på stan tillsammans. Jag svarade att jag inte hade pengar till det och hon hade genast lösningen.

"Men pappa,  vi går och hämtar pengar i väggen där borta!"

I bankomaten menade hon. Hon hade sett när jag tog ut pengar och trodde att det bara var att hämta det man ville ha. Och på den nivån tyckte jag att den där politikern befann sig också. Typ... "Alla har väl ett par tre hundratusen på banken för oförutsedda utgifter!"

Tänk om det vore så väl, kära ordbrukare!

Det finns oändligt många exempel på politikers okunnighet om hur livet ser ut för en vanlig Svensson, men av de jag har hört tar den här priset.

Sommaren fnattar på i en väldig fart men nån riktig högsommar blev det visst dåligt med i år. Dock ska det visst vara ett utmärkt år för gula kantareller. Tror jag tar en tur till skogs och ser efter.

Ha en härlig onsdag, vördade ordbrukare i Hammerdal, Bjuv, Mörbylånga och Hisings Kärra. Eller var ni nu bor...

Av Göran - 4 augusti 2012 13:57

Och augusti är i full gång... En månad som jag brukar tycka om eftersom den brukar innehålla svampplockning, surströmmingsskivor och annat trevligt. En månad då dessutom nätterna brukar börja bli lite svalare.

Just i år har vi väl egentligen inte haft så mycket av det vi brukar kalla högsommar sånär som på några dagar då jag givetvis jobbade. Så den kanske kommer nu istället, vem vet!

Fast inte just idag åtminstone. Idag är det tandläkarväder där jag bor. Men skönt ändå. Jag har varit ute på en timmes rask promenad med många stopp eftersom jag än en gång åtagit mig att vara hundvakt. I två veckor ska hon bo här med sonen och mig samt ynste sonen, det där förnämliga fyrbenta träningsredskapet som ser till att jag kommer ut och rör på mig varje dag istället för bara de dagar då jag inte känner mig för lat.

Hon är föresten inget konditionsfenomen, hon heller. Det är tveksamt vem av oss som var tröttast efter morgonens promenad, hon eller jag. Jag orkade i alla fall gå raka vägen till tvättstugan och hänga en full maskin med tvätt medan hundskrället bara bäljde i sig en halvliter vatten ungefär och därefter sjönk ihop i en gråvit hög på hallgolvet.

Men två veckor hos mig brukar höja hennes testvärden avsevärt eftersom jag vet att hon behöver mycket motion och ger henne åtminstone betydligt mer än hon är van vid.

Under min vandring filosoferade jag lite kring frågan vad det är som gör att vi människor blir så mycket mer sociala så fort vi hamnar i en skog. När man går längs en gata på trottoaren finns det inte en käft som säger hej till en vilt främmande människa men om samma människor möts längs en promenadväg med höga träd omkring morsar vi hej vilt så fort det råkar dyka upp en annan homo sapiens bland gran och tall. Och vi inte bara hejar på varann - många som kanske skulle idiotförklara nån som sa hej ute på stan kan till och med pressa fram ett vänligt leende.

Har man dessutom ett koppel i handen med c:a 25 kg glad husky i andra änden blir folk ännu mer sociala.

Det ska klappas och kias och gullas och berättas om hundar som den andre haft eller som grannar, släktingar eller andra haft för 2-75 år sen. Min fyrbenta tillfälliga inneboende har absolut inget emot det, tvärtom älskar hon alla hon möter och vill gärna gå fram och ännu hellre klättra lite på dem och slicka händer och gärna även ansiktet.

Riktigt så långt går inte jag i min sociala kompetens men visst hälsar även jag utan urskiljning när jag möter nån i skog och mark. Och har inget alls emot det, jag bara undrar varför vi beter oss så!

Det drar ihop sig till hockeysäsong snart också. Och som de flesta år är expertisen närmast enig att Timrå hamnar i kvalserien för att sen åka ur. Inte har nu jag heller så stora förväntningar även om det faktum att vi fått hem både Sebastian Erixson och Niclas Nordgren ökar chaanserna till ett bättre resultat.

Men årets lagbygge för mina tankar till ett år under första halvan av 00-talet då Timrå värvat för mig okända spelare (Bl.a nån valp som hette Sanny Lindström och fyra för mig obekanta finländare). Det året tippades vi också sistare än sist men slutade i semifinal. Så jag väntar med att döma ut mitt hjärtas rödvita hjältar tills jag sett dem i aktion.

Nån som har erfarenhet av "Kundkraft", föresten? Jag har gått med där eftersom jag tycker att jag betalar hutlöst mycket för strömmen och inte känner att jag själv har rätt kompetens för att välja rätt av egen kraft.

Nåja, tiden får utvisa hur bra det är! Nu börjar det bli dags att valla hunden en tur igen så jag lämnar er, mina vördade ordbrukare i Katterjåkk, Flyinge, Örbyhus och Marstrand. Ha en härlig lördag! Annars har nån annan den!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards