Alla inlägg under december 2011

Av Göran - 31 december 2011 18:49

Jag önskar inget "gott slut" som folk gjorde förr. Tycker att orden mer låter som om man står vid någons dödsbädd och tillönskar honom/henne ett smärtfritt sista andetag och omedlebar himlafärd.

Gott nytt år hoppas jag förstås att vi alla får! Alla i hela världen. T.o.m vår regering som jag inte är nån större fan av. Och likaså de diktatorer som fortfarande sitter kvar - Använd det nya året till att skapa demokrati i era länder så kanske ni slipper bli uppspårade som rävar och skjutna. Gott nytt år också till alla ni som inte kan låta bli att använda våld mot era nära och kära. Låt 2012 bli året då du skaffar hjälp med ditt beteende och blir en bättre människa.

Gott nytt år till alla hemlösa världen över! Låt oss hoppas att 2012 blir året då rikedomarna fördelas om en aning så att ingen behöver varken svälta eller frysa till döds ELLER äta ihjäl sig (tyvärr lika vanligt som svältdöd).

Ett särdeles gott nytt år till Telia och be en bön att ni lyckas halvera era telefonköer till... ska vi säga c:a 20 minuter i snitt?

Gott nytt även till alla parkeringsvakter, TV-licenskontrollanter, trappstäderskor, spärrvakter  och ishockeydomare och andra bespottade yrkesgrupper. Måtte det kommande året ge er den respekt ni och alla andra förtjänar och önskar

Ett synnerligen gott nytt år tillönskas härmed också Timrå IK. Må ni hitta farten under skridskorna igen och må varje passning hamna på rätt klubb-blad. Må era målvakter ha plexiglas mellan sig själva och målet så de håller nollan i varje match. Må ni få en coach som inga pressdrev biter på och en ny ordförande som klarar av att öka omsättningen och vända ekonomin rätt igen.

Sist ett synnerligen gott nytt år utan nya gråa hår till mina vördade ordbrukare från världens alla hörn. Många av hörnen har omnämnts här som slutkläm på inlägg men ingen ska känna sig glömd vare sig man bor i Uganda, Libanon, Belgien, Haiti eller Bortre Västergötland. Ni finns alla med i mina tankar när jag tackar för läsning och kommentarer genom att önska er alla i hela världen...

GOTT NYTT ÅR!

Av Göran - 30 december 2011 20:42

Man kan ju tycka att jag borde vara luttrad efter den gångna höstens motgångar för mitt hjärtas lag, Timrå IK. Men nu tycker jag faktiskt synd om både laget och dess ledare men ännu mer om dem som betalat inträde och sitter/står i EON arena och bevittnar de mest märkliga mål som skådats på en rink.

Just nu leder Färjestad med 5-1 efter FYRA riktiga skitmål!

Jag brukar ofta säga att det inte handlar om tur/otur när man vinner eller förlorar. Men ikväll måste jag nog ta tillbaka det. FBK har fått in TRE puckar från bakom Timråmålet. Studs på skridsko, på klubba samt på målvaktens egna ben!

Nån däruppe måste ogilla Timrå IK!

Inte för att spelmässigt förtjänat så mycket bättre men jag kan fatta om man tappar gnistan när ALLT ramlar in för motståndarna. Christian Berglund i Färjestad tycker jag ska köpa inte en men FYRA trisslotter ikväll på vägen hem till Värmland. Tre för sina studsar och en för sin tennisträff (som JAG tycket borde dömts bort för hög klubba)

Nåja, en period kvar och skam den som ger sig! VI ÄR TIMRÅ OCH VI GER ALDRIG UPP!

Av Göran - 26 december 2011 13:21

Så tycks hon ha dragit förbi då, Dagmar. Årets värsta storm åtminstone i mina trakter. Vi började höra henne morra vid tvåtiden inatt på jobbet då en sektion av en plåtvägg kom dansande genom luften och träffade utsidan av de lokaler vi använder som kontrollrum och matsal.

När jag sen kom hem var jag glad att jag inte bor i huset närmast söder om mig. För då hade jag måstat åka upp på E4 igen och köra runt en dryg kilometer eftersom en jättetall lagt sig till sin sista vila rakt över vägen utanför huset vi bor i.

Idag ska jag ha mitt eget lilla julfirande i efterskott eftersom jag ju jobbade natt både julafton och juldagen. Mina barn kommer hit utom äldsta dottern som jobbar till åtta och jag ska duka upp ett lätt komprimerat julbord med Janssons frestelse, skinka, köttbullar, gravad lax, sill och prinskorvar. Bland annat.

Som vanligt lär jag ha minst hälften kvar då de stoppat i sig det som ryms i deras magar så vi lär väl få tugga rester hela veckan. Men det är ju så det brukar vara runt jul så det är bara att gilla läget.

Nejdå, jag klagar inte - det ska man inte göra när man har mat till och med i överflöd. Egentligen borde man väl kanske "göra en Karl-Bertil". Eller åtminstone en variant på hans välgörenhetsjul som jag tyvärr inte fick se i år p.g.a att plikten kallade. Kanske man borde åka runt i staden och leta upp uteliggare och bjuda dem på ett skrovmål.

Men min välgörenhet består i att jag, som alla år, bjuder hem min tama husmekaniker som är ungkarl och föräldralös så han också får känna lite julstämning. D.v.s den där dästa, övermätta känslan som brukar infinna sig då man svalt sista prinskorven och inser att både den och mycket annat borde fått stanna på faten. Ja, ni vet ju själva hur det brukar vara - man stoppar i sig alldeles för mycket bara för att det är så förtvivlat gott. 

En tidigare arbetskamrat lärde mig en taktik för att äta julbord och andra smörgåsbord och få maximal valuta för eventuella pengar. Han sa t.ex.; Ät inget som du lika gärna kan äta till vardags därhemma. Hoppa över potatis, ost och bröd och spar sillen och annat salt till sist. Att sillen alltid står först på alla smörgåsbord beror ju på att krögarna vet att den får magsäcken att dra ihop sig och då orkar inte folk äta lika mycket.

Hans åsikt var att om man äter sån buffé "på lokal" ska man äta det dyraste och det man tycker mest om. Skit i att smaka allt bara för att vara artig - det bryr sig ändå inte krögaren om. Så gå alltid raka vägen på gravlax, löjrom och annat som man inte käkar en vanlig sketen tisda till exempel.

Tyvärr krockar mina middagsplaner med elitseriens omstart och matchen Frölunda-Timrå men eftersom jag har digitalbox så kan jag se matchen senare då allt är avätet och undanplockat. Tänk vad tekniken gått framåt sen Hylands hörna. Missade du det så missade du det!

Ha en underbar avslutning på denna 2011;e jul och ta hand om er så ingen annan behöver göra det.

Vi ses igen! När andan faller på...

Av Göran - 18 december 2011 13:09

 

Söndag och snöstorm. Tid för konttemplation och eftertanke. Ute rasar snöstormen och jag är glad att jag inte bor i villa längre. Jag behöver inte skotta mig ut när jag, imorgon bitti, åker till "gruvan" för att gå på personalmöte i fyra timmar.

Inte heller behöver jag knäcka ryggen på att skotta bort isiga eller blötsnöiga plogvallar. Jag kan tända mig en brasa i öppna spisen (se bild) och lägga mig i soffan och i lugn och ro avnjuta/genomlida Sverige-Finland i hockeyns Channel One Cup om nån timme sådär. IOch det är precis vad jag tänker göra. I ugnen ligger en stek och tillagas i 80 graders värme sen 3 timmar och den får nog ligga kvar nån timme till. Jag ska göra potatisgratäng till den så kan vi äta i nån paus i hockeyn.

Annars vanhelgar jag vilodagen för fulla muggar genom att tvätta. Kläder, lakan, handdukar och vad som nu råkar slinka med i maskinen. Lille Ansgar (sonens kattunge) var precis i färd med att gräva ner sig bland smutstvätten i tvättkorgen då jag fick syn på honom imorse då jag skulle till att börja. Tur för honom det, annars kanske han blivit kulörttvättad!

Nej, naturligtvis hade jag ju upptäckt honom. Sååå trött var jag inte ändå!

Julen närmar sig med stormsteg men för mig blir firandet uppskjutet eftersom jag jobbar nattskift både julafton och juldagen. Sen ligger ledigheten så precis att jag får äran att börja jobba bara sex timmar in på nästa år. Klockan sex på nyprsdagens morgon, alltså. Jag kommer därmed att tillhöra den minoritet av Sveriges vuxna innevånare som är i skick både att köra bil och att arbeta vid den tiden. Till skillnad från många andra...

Nåja, inget ont som inte har nåt gott med sig, som min mormor brukade säga. (Hon var föresten aldrig heller bakis i hela sitt liv, helnykterist som hon var.) Kanske inte så kul att tvingas jobba på jul och nyår men det inbringar ju ändå en skaplig slant extra på den så viktiga januarilönen.

Nu hör jag centrifugeringen slamra igång i den förhistoriska tvättmaskinen några meter rakt under mig så det är väl dags att avsluta detta totalt meningslösa inlägg. Håll tummarna för våra blågula hockeyhjältar mot arvfienden Finland idag i Flemmingsberg, Arvika, Nödinge och Garphyttan! Heja Sverige!


Av Göran - 13 december 2011 15:26

Ibland blir man varm i hjärtat även på den taggtrådsomgärdade bunker som är min arbetsplats. Sen nästan två år har jag, som huvudskyddsombud, drivit frågan om ny matsal/pausrum i fabriken. Den används dygnet runt, året runt av 20-talet människor och har inte renoverats sen första halvan av 90-talet. Och då ska man även veta att vi som använt lokalerna under dessa år ofta är både dammiga, svettiga och skitiga då vi kommer in för att vila eller äta. Betydligt mer slitage än vanliga personalrum alltså.

Det finns en lokal som inte använts på nära 3 år nämligen den där jag tidigare huserade med mina dåvarande arbetskamrater fram till att ombyggnaden av fabriken kommit så långt att man organiserade om personalen. Då stängdes vår matsal fast den var i mycket bättre skick än den vi flyttades till.
I den gamla fanns dessutom fönster ut mot världen även om utsikten bara är en bergvägg och fabriksområdet. Men man såg i alla fall solen och om man gick ut på balkongen kunde man känna vinden och någorlunda frisk luft.

Men vi stoppades tillbaka in i de lokaler som funnits i evigheter och som ligger mellan två långa fabrikshallar och helt saknar fönster. Man visste alltså int eom solen gassade eller om det regnade småspik.

Så jag började driva frågan om att flytta ut oss till den lokal som är så mycket trevligare varje månad i skyddskomittéen. Men fick ständigt nej från verksledningen. Först tycket de att det skulle bli för dyrt eftersom lokalen måste byggas om en aning. Sen hävdade de att nuvarande lokaler skulle främja samarbetet mellan operatörer och tjänstemän eftersom dessa har sina kontor alldeles intill. Och DE har självklart fönster på sina arbetsrum!

Jag talade då om för dem att det samarbetets framgång eller motgång beror på HELT andra saker än hur nära vi sitter varandra. Deras attityd mot oss t.ex som lämnar mycket i övrigt att önska.

I höstas gjorde jag ett sista försök sen en skyddsombudskollega hittat några rader i arbetsmiljölagen om hur personalutrymmen ska vara beskaffade.

"Om möjligt skall möjligheten till utblicck finnas" stod det och jag påpekade för vår verkschef att den möjligheten ju faktiskt uppfylls av de lokaler vi ville ha men fick nobben om igen.

Då beslöt jag och mina kolleger att be vår fackordförande om hjälp. Vi visade honom lagtexten och han svarade med att omedelabrt begära förhandling i frågan.

Och nu vann vi! Eftersom företaget fick veta att om de sa nej skulle han kontakta arbetsmiljöverket eftersom de bröt mot lagen.

Vi var självklart glada men varje gång vi mötte företagsledningens medlemmar passade några av dem på att ge oss syrliga gliringar om hur mycket vår tjurighet skulle kosta företaget. Det var alltså en gigantisk prestigeförlust för dem och det sved att vår envishet till sist hade segrat. Det finns många exempel på såna gliringar i alla möjliga sammanhang. Bl. a har de "hotat" med att hålla inne en del andra utgifter p.g a detta.

Men idag fick jag njuta segerns sötma på allvar! Jag har varit på möte i företagets högsta organ i skydds- och miljöfrågor, den centrala skyddskommittéen. Eller CSK som vi säger till vardags.

En punkt på dagordningen var rapport från vad chefen för skydd och säkerhet kallade "2 000 000 kr-projektet". Ja, just det, inom citationstecken och allt. Bara det en ny gliring om hur dyrt det blir!

Mötet hölls på engelska eftersom vår italienske vD var närvarande och han talar inte svenska och ordföranden presenterade punkten med en syrlig ton och kommenterade igen kostnaden.

Då säger företagets högsta överhuvud ungefär att: "Nu får ni sluta att gnälla över det här! De nuvarande lokalerna är en skam för företaget. Om jag skulle guida en gäst här skulle jag inte vilja visa upp dessa nerslitna lokaler. Sätt istället fart och se till att det blir kalrt för inflyttning snart. Det går alldeles för sakta!"

Jag kunde ha jublat.

Jag kunde ha gjort vågen alldeles ensam.

Jag kunde ha applåderat och rest mig upp för att visa min aktning och respekt.

Men jag nöjde mig med ett belåtet leende samtidigt som jag tackade honom för hans ord och sa att jag var överlycklig att höra honom säga så efter att ha stridit i nästan två år för att få igenom flytten. Då tittade han på mig och frågade vem som hade stoppat det.

Diplomatisk som jag är saltade jag inte i deras sår utan sa bara att det kan de själva berätta. Jag var bara så tacksam att han, av alla människor, stod på min sida till 100 %.

Möjligen kommer jag på nåt sätt att straffas även för detta förr eller senare. Inte officiellt såklart men i form av att bli motarbetad i ännu fler frågor. Men i så fall så tar jag väl det då. Jag bjuder på det helt enkelt! Det kan få kosta lite att få uppleva ett Halelujah moment.


Av Göran - 5 december 2011 20:44


Gör ett nytt försök att få in bilden av vår nye lille familjemedlem. Hur jag än bar mig åt igår så blev det endera en miniatyr eller också en vit ruta med ett rött  kryss i och jag lyckades INTE göra om den. Prövar igen att presentera Ansgar - Ja, det är sonen som bestämt namnet. Vete f-n varför han valde just det...

Av Göran - 3 december 2011 22:23

 



Jag har blivit "farfar" igen. Ja, kanske inte i ordets rätta bemärkelse men sonen har fått en ny kattunge (se bilden). En liten kattpojke på 14 veckor som ännu inte fått nåt namn. I hans förra hem hette han Sony Eriksson men sonen verkade inte riktigt gilla det namnet så det kanske blir nåt annat innan det är färdigt.

Hur som helst så tycks vår nye 4-bente familjemedlem finna sig till rätta ganska bra. Nyss var jag i köket och han studerade intresserat sin tomma matskål som om han tyckte att jag borde fylla på den. Men han fick ett skrovmål då han just anlänt så nu får han nog vänta till frukosten.

Dessvärre har han redan utsett mina soffor till klösbrädor FAST det står en för ändamålet avsedd möbel med både klösytor, sovplats och utkiksplats överst som han dessutom blivit visad på. Får väl hoppas att det löser sig.

Har eldat i öppna spisen också ikväll. Det var ju nämligen så att varje gång jag kollat på Timråmatsch på Canal+ och samtidigt eldat i min öppna spis så har Timrå vunnit. Så även denna afton då serieledarna Brynäs var på besök.

3-1 blev det till slut och jag är mycket nöjd med hur mina rödvita hjältar genomförde matchen.

Annars har jag 'äntligen lyckats montera vinterdäcken på min SAAB så nu får det snöa och ha sig bäst det vill. Måste bara köpa några snygga hjulsidor på Biltema eftersom vinterdäcken ligger på fula, svarta plåtfälgar.

Men... bilen är ju blå så jag gör väl som jag gjorde en gång på 90-talet då jag hade en annan bil som var ljusblå-metallic-lackad. En gång råkade jag köra i djupsnö så snön fastnade i fälgarna och jag insåg hur snyggt det vore med vita hjulsidor. Så jag ska nog fixa vita till denna bilen också.

Därmed tror jag att jag har täckt in dagen ganska väl. Övningskörningen med lilla dotra som är här och förgyller min tillvaro i helgen gick utmärkt så imorgon är det kanske dags att hon får köra på nåt som lite mer liknar vanlig väg.

Och därmed önskar jag mina trogna ordbrukare en angenäm natt i Korpilombolo, Trelleborg, Bengtsfors och Kårböle.

Vi ses - förr eller senare!

Av Göran - 1 december 2011 22:57

Som jag skrivit här förut; Det var för att hjälpa oss stå ut med mörkret om hösten och vintern som vår herre gav oss hockeyn! Timrå har inte rosat marknaden denna höst och är ju fortfarande sist i tabellen men resultaten de tre senaste matcherna pekar i alla fall åt rätt håll. Satt framför TV;n och njöt av Per  Hallins tjusiga soloride i sudden death.

Men även av lagmoralen matchen igenom, försvars- och inte minst målvaktsspelet. Jocke Lundström har hysterisk form just nu och det lägger förstås grunden till segrarna efter Karjala-uppehållet.

Annars har jag f.n 14-dagarsledigt, börjar igen den 12;e. Och den här ledigheten så SKA förrådet städas. Imorgon tror jag om inte ryggen är alldeles hopplös när jag vaknar. Då kan jag ju passa på att plocka upp adventsgrejorna också. En vecka för sent! Men det är ju inget som säger att man måste ha en massa ljusstakar och stjärnor i fönstren. Jag jobbade ju i helgen som var och därför har det inte blivit ännu. Men jag ska ta mig i kragen och försöka komma till skott.

För ska sanningen fram så tycker jag ju att det är ganska vackert med alla ljus och stjärnor. Inte för att jag bryr mig nämnvärt om julen men ändå. I år ska jag ju dessutom jobba natt både julafton och juldagen. Sen är det sex dagar ledigt så jag börjar jobba igen klockan sex på morgonen på nyårsdagen. Så nyår blir ju också stillsamt!

Läser i kvällspressen på nätet att nu är det en stackars gammal tant som dött av svält på ett av Caremas äldreboenden. Jag bara undrar när regeringen ska reagera mot detta skandalbolag. Eller ska de införa ättestupa igen?

Då behövs ju ingen åldringsvård - så fort faster Asta eller moster Börje blivit så skröpliga att de inte orkar jobba längre så knuffar vi dem utför ett stuo så de slår ihjäl sig. Hur mycket skulle inte skatterna kunna sänkas då?

Och arbetslösa kan få ett halvår på sig att skaffa en anställning, sen skjuter vi av beståndet. På det sättet behövs ju inte lika mycket A-kassa och då kan ju arbetsgivaravgifterna  och ännu mer skatt sänkas.

Till slut kanske vi kan avveckla skatterna helt och hållet. Folk får väl vårda sig själva. Bygga sig egna vägar. Lära barnen läsa, räkna och veta hut helt på egen hand. Och de som önskar mer utbildning än så för sina ungar får väl "slanta upp" och betala för privatskolor. Allt i den heliga skattesänkningens namn!

Bäst jag avrundar innan jag blir riktigt förbannad! Sov gott i Mölle, Bredaryd, Simlångsdalen, Fruängen och Herrskog.

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards