Alla inlägg under juli 2014

Av Göran - 27 juli 2014 21:30

Det har sina förtjänster att blogga, har jag tänkt ibland. Ni vet den där texten strax under presentationsrutan till höger "För ett år sedan" eller fler år också för den delen. Där blir man ibland påmind om när saker hänt i ens liv och just idag ser jag att det är tre år sedan familjens gamla katt, Daisy, lämnade oss efter 18½ år.

Så länge var hon visserligen inte en del av min familj, hon var redan fem år då hon kom som "fosterkatt" eftersom hennes första ägare inte vågade släppa ut henne där de bodde i Stockholmsområdet. Så hon fick flytta till Sundsvall istället och levde alltså i hela 13 år och 6 månader till här hos mig.

Jag har alltså ägnat henne en del tankar idag och kommit fram till att av alla katter som funnits i min närhet genom livet är det egentligen bara hon som har en liten egen plats i hjärtat.

En personlighet var hon, på många sätt. Hon kunde t.ex tala om när hon ville gå ut eller komma in efter utevistelse genom att hoppa upp och dra ner dörrhandtaget med framtassarna. På samma sätt lärde hon sig också att ta sig in i mitt sovrum när jag låg och sov om hon behövde väcka mig för dörröppning eller bara dela säng med mig.

Hon hade också ett minspel som jag (tror jag) lärde mig att tyda ganska bra. De flesta katter jag träffat genom livet har bara ett ansiktsuttryck, vad jag kunnat märka åtminstone. men Daisy hade många.

Att skola om henne till innekatt som jag hade tänkt då jag flyttade till lägenheten där jag nu bor visade sig vara helt omöjligt. Hon hoppade ut från balkongen så fort hon fick chansen. Så på på kvällarna den vårvintern fick jag helt enkelt gå ut och ropa hem henne innan jag kröp i säng. Och hon svarade alltid då jag ropade. Man kunde höra henne jama långt borta men hon fortsatte att svara så jag hela tiden kunde höra hur hon kom närmare. Smart katt!

Idag har sista kattungen flyttat ut så kattbeståndet är nere i tre stycken nu. Dotterns två och sonens rödgult strimmiga försynta kattherre. Båda hanarna är "hyvlade" så nu blir det inga fler ungkullar, hoppas jag.

Jodå, de är söta att titta på och så men... Inga katter är så söta att det väger upp allt de förstör. De här senaste marodörerna har pinkat i sängar, ena soffan och då och då i lådan också och hade de bara fått några dagar till på sig så hade de säkert ödelagt min nya säng som tydligen lämpar sig för att vässa små kattklor på.

Dagens andra inlägg, ungefär lika onödigt och ointressant som det första närmar sig därmed sitt slut och jag ska önska godnatt till mina vördade ordbrukare i slott och kojor land och rike runt.

Sov gott i Hammenhög, Ragunda, Hjälta och Oxie! Eller var din säng nu råkar stå...

Av Göran - 27 juli 2014 14:10

Ni ska få ett tips av mig idag. Ett tips hur man kan tjäna pengar ganska enkelt. Äger ni en fläkt, bordsfläkt eller pelarfläkt, lägg ut den på Blocket eller Tradera. Antagligen kan man få nästan hur mycket som helst för den för åtminstone här i trakten är de nämligen heeelt slutsålda! ÖVERALLT! Och då menar jag verkligen överallt också.

Strax norr om stan ligger Birsta som är Norrlands i särklass största köpcentrum med tusentals affärer av alla de slag. Ditt åkte jag sen jag hittat min gamla fläkt med en bruten vinge i källarförrådet. Clas Olssons räknade jag med att de säkert skulle ha i lager men tji fick jag! En av deras säljare berättade att det var slut överallt, både i Birsta och i stan men att K-Rauta eventuellt kunde ha några kvar.

Så jag åkte förstås dit och.... Jo, de hade en modell kvar i lager. En liten stackars ynklig fläkt som mest ser ut som en leksak. Fast priset var ju därefter också, bara 99 kr, så det var ju bara att slå till.

Nämnda fläkt snurrar just nu på hyllan över skrivbordet där jag sitter och gör värmen en aning mer uthärdlig för även idag har vår herre skickat på oss sitt värsta högtryck som ger temperaturer runt 30-strecket.

Hela veckan har jag varit tacksam att jag åtminstone inte jobbar i hettan men det börjar ju dra ihop sig snart. Bara idag och imorgon är vad som återstår av denna 14-dagars ledighet.

Så på tisdag och onsdag hoppas jag på nollgradigt och gärna lite snö. Torsdag och fredag är det nattskift och då är det ju i alla fall lite svalare.

Annars börjar värmen gå mig på nerverna. Sådär 20-22 grader är väl ok, det kan jag stå ut med, men den värme vi haft i en dryg vecka nu är inte lätt att stå ut med.

Så jag bälger i mig isvatten i mängder och låter min 99-kronorsfläkt verkligen göra rätt för slanten. Undrar i hur många dagar den klarar att snurra hela tiden. Nåja, det lär ju visa sig...

Svalka er så gott ni kan, kära ordbrukare, i Hallunda, Rosengård, Gysinge och Vittangi. Härda ut och minns att...;

Om fem månader från idag är det dagen efter annandag jul!

Av Göran - 20 juli 2014 20:13

Jo, jag känner mig faktiskt, för ovanlighetens skull, tämligen nöjd med mig själv. Jag är sex dagar in i 14 dagars ledighet (ett klent substitut för riktig semester om ni frågar mig).

Men ändå har jag jobbat både idag och igår. 24 timmar övertid med helgtillägg och extra inställelseersättning eftersom jag jobbat två helgdagar i rad kommer att sitta som en fläskläpp då augustilönen kommer.

Och jag har ändå hela åtta dagar kvar att vila och lata mig. Livet kanske inte är så dumt ändå...

I lokalblaskan Dagbladet stod igår att läsa om stadens f.d fastighetskung, mångmiljonär med ett fastighetsimperium både inom och utom Sveriges gränser som numera är uteliggare och lever av att samla pantflaskor och burkar.

Efter att ha både läst och sett det web-TV-inslag som gjorts om honom känner jag mig lite kluven.

Jag har stött ihop med mannen ifråga några gånger och mötena har varit positiva, jag fick ett gott intryck av honom, så självklart tyckte jag lite synd om honom när jag såg att han numera brukar övernatta på järnvägsstationen eller i nån trappuppgång.

Men... efteråt blev det lite dubbla känslor. När jag läst och lyssnat på hans historia.

Han berättade att då det gick som bäst skrev han över allt han ägde på sin fru och upprättade ett äktenskapsförord. Allt i syfte att undgå så mycket skatt som möjligt. Och nu hade hon alltså begärt skilsmässa och skinnat honom totalt. Inte snällt, eller hur?

Men jag kan liksom inte riktigt komma förbi tanken att det ju faktiskt är hans egen girighet som satt honom i den sits han sitter i. Personligen tycker jag förstås att det är ynkligt att måsta smita från skatt om man äger värden för mångmiljonbelopp, då tycker jag att man har råd att ta sitt ansvar och hjälpa till att sockra den gemensamma kakan. Ge tillbaka lite för det vi fått som skolgång, sjukvård, fri tandvård i barndomen m.m

Jag har jobbat i en skitig fabrik en 18 års ålder och slitit som ett djur rent fysiskt under en stor del av den tiden. Inte f-n har jag nån möjlighet att finta bort skattmasen och gnida åt mig så mycket som en krona mer.

Men de som har pengar och makt kan fixa och trixa nästan hur mycket som helst.

Och jag ger mig f-n på att då de sitter och skryter för varann, de där knösarna, så är inte högst status att tjäna mest utan att betala minst skatt.

Säkert finns det en och annan som flinar skadeglatt åt att åtminstone EN av maktens män kastats ut från toppen och rutschat nedför hela kanan till botten. Men så tänker jag inte alls, jag vill varken honom eller nån annan nåt illa.

Dock tror jag att han och hans gelikar kostar samhället betydligt mer än några stackars flyktingar från krigshärdar runt om i världen. Och det spelar ingen roll hur mycket skatterna sänks för höginkomsttagarna heller, så länge samhället vill ha en enda krona av dem kommer de att göra allt för att slippa betala.

Så ur den synvinkeln får han egentligen bara vad han förtjänar. Men från ett medmänskligt perspektiv är det förstås lika tragiskt som att det kryllar av rumänska tiggare denna sommar. Om alla i alla länder betalade sina skatter och avgifter kanske det inte skulle behöva finnas varken tiggare eller uteliggare.

Så ni ordbrukare som, liksom jag, har arbete, inkomst, tak över huvudet och nån eller några som bryr sig om er - ägna en stund åt att bara vara tacksamma för det. För att ni bor i ett land där det, åtminstone relativt sett, är hyfsat jämställt och där den stora majoriteten faktiskt har det ganska bra.

Mot den bakgrunden tänker jag faktiskt inte ens gnälla över svettdropparna som rullar nedför min rygg just nu, jag kunde ha varit uteliggare och legat och frusit i nån kall cykelbod eller källare utan mat eller pengar. Värmen avhandlade jag ju dessutom i föregående inlägg.

Sköt om er, kära ordbrukare, i Västanfors, Utanede, Oskarshamn och Strömstad. Och nästa gång ni ser den där rumänska tiggaren utanför ICA/COOP/Lidl/Willys m.fl - lägg en tia eller två i hans/hennes McDonaldsmugg. För dig betyder den slanten nästan inget men för tiggaren kanske den betyder massor!


Av Göran - 17 juli 2014 20:31

Nu tänker jag faktiskt häda litegrann. "Svära i kyrkan" kan det väl kanske jämställas med, det jag tänkte blogga om idag. En varning till känsliga ordbrukare är på sin plats för jag kommer idag att slakta en helig ko så blo´n sprutar.

Jag har sagt det förr här, om än för flera år sen, men ändå - Januari, kom tillbaka, allt är förlåtet!

Just precis, jag tänker ifrågasätta det kanske heligaste av allt i många svenskars ögon - sommaren!

Missförstå mig rätt, jag tycker om vår svenska sommar. MEN....

Det finns nåt ännu svenskare än "sommar" nämligen "lagom". Och just idag har vår heliga svenska sommar brutit mot alla lagom-begrepp som finns. Den har varit precis lika olidlig som i Bengt Sändhs fenomenala "Vals om sommaren" där han resolut dödar myten om hur underbar denna årstid egentligen är.

Kanske beror det på att jag jobbar i en av landets varmaste arbetsplatser att jag sätter större värde på de där dagarna då man inte toksvettas bara man rör minsta fena, men det spelar ingen rock´n´roll.

"Gärna sommar men först en rejäl luftkonditionering i alla svenska hem!", är en paroll jag skulle kunna ställa mig bakom som travesti på affischerna inför omröstningen om ATP samma år som jag föddes. (Gärna medalj men först en rejäl pension, lydde originalet om jag minns rätt)

Det spelar liksom ingen roll att fönster står på glänt i lägenhetens alla rum, luften står ändå stilla och dallrar som över asfalten i solgasset heta sommardagar. Och öppnar jag fönstren mer, eller (Gud förbjude) balkongdörren för att att få lite svalka så smiter de där förb... katterna ut så att man måste springa och jaga dem genom Medelpads södra delar.

Tack och lov så kommer kattbeståndet att tunnas ur åtminstone under kommande vecka då de där pyttesmå ligisterna som kallas kattungar flyttar till nya hem att vandalisera och klösa sönder och samman.

Nej, förlåt att jag säger det rent ut och därmed spottar på svenskens kanske heligaste ko. sommaren är klart överreklamerad.

Liksom semestern! Jag har ingen sån längre men överlever ändå. Handen på hjärtat, ärade ordbrukare, hur många semestrar har ni haft som verkligen levt upp till era hårt upptrissade förväntningar? Ärligt!

Nej, just det! Under perioden september till maj går ni där och bygger luftslott om ljuvliga dagar med sol och värme och vila och avkoppling.

Men vad får ni? Jo, blekfeta kärringar på var strand som är gnälliga och sura på ungar som bråkar och kastar sand och spiller saft och glass. (Citatet från Bengt Sändhs sågning av sommaren)

Som i sången kanske ni också badar i avloppsbrunt vatten och får maskrosor uti rabatten. Luften stinker säkert av tjära också och vad mer kan den där förbannade Carl-Anton begära?

Nej, Bengt Sändh hade rätt! Redan på 60-talet insåg han att "drömmen vi drömde om sommarn i vintras var alltför falsk"

Sådär, då var det gjort! Varsågoda att hata mig precis så mycket ni vill, kära ordbrukare! Jag står för min åsikt!

Gärna sommar men LAGOM!

Svalka er nu med en kall öl eller vad ni nu tycker om. Och önska er till Frostviken, Svalbard, Kallinge, Island eller nåt annat som åtminstone LÅTER svalt och skönt.

Hys ingen fruktan, vintern kommer tillbaka! Och då kan vi svära över den istället så nåt att gnälla över finns det alltid! Som tur är...

Slut för idag, tack för idag!


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards