Alla inlägg under maj 2013

Av Göran - 28 maj 2013 10:36

Kravaller och upplopp i Sthlm;s fattigare förorter. Och inte bara där utan det har spritt sig även till Örebro och andra ställen.

Varför, undrar man förstås då.

Jag tror att ledarskribenten Peter Wolodarski i DN haråtminstone en del av svaret. Klicka på länken och läs!(http://www.dn.se/ledare/kolumner/peter-wolodarski-siffran-som-sammanfattar-stockholms-problem

Hur kommer det sig att resultaten hos eleverna i skolan är så mycket sämre  "fattiga" områden än i Djursholm, Danderyd och Saltsjöbaden till exempel? Beror det på att barnen är dummare i Tensta, Husby och Akalla?

Nejdå, det tror jag inte alls! Tvärtom anser jag att det är politikernas fel. Man har sparat och skurit ner mest i de områdena och därför blir skolorna sämre. Färre lärare, större elevgrupper, fler obehöriga lärare ger sämre resultat.

Hur många tror t.ex att de finns obehöriga lärare i de rika områdena?

På detta sätt skapas arga ungdomar som inte heller erbjuds varken jobb eller högre utbildning. Därför blir det svårt för dem att skaffa sig ett bra liv och de protesterar genom att slå tillbaka mot det samhälle som misshandlat dem.

I förra veckan såg jag lite av en TV-debatt om detta och de borgerliga politiker som kom till tals där tryckte hårt på att man inte får förstöra andras egendom (Läs: Elda upp bilar).

Självklart får man inte det men det skulle ha känts välgörande om en enda av dem rannsakat sig själv och sina poitikerkollegor en aning och åtminstone ställt frågan vad det beror på att de gör sådär. Ingen tycktes känna något ansvar för situationen utan intresserade sig bara för att privat egendom vandaliserades och förstördes.

Tack och lov har vi ännu inte haft några kravaller i mina trakter. Men även här finns förstås rikare och fattigare bostadsområden. Där jag själv bor finns t.ex inte särskilt många med nya Mercedesar så om upploppen sprider sig hit så ligger mitt närområde definitivt i riskzonen för att drabbas.

Nej, riksdag och regering samt kommunpolitikerna i Fjollträsk med onejd får ta bättre vara på sina barn och ungdomar och ge dem en vettig grund att stå på och en chans att skaffa sig ett bra liv med jobb och utbildning som verkligen är tlll för ALLA. Då garanterar jag att färre bilar  brinner!

Ont om jobb för unga är det här också. I sommar kommer mina två "mellanbarn" (näst yngsta och näst äldsta) att måsta försörjas av mig eftersom ingn av dem har fått nåt jobb. Och självklart ställer jag upp så mycket jag bara kan men det kommer att bli tufft att klara av hyran för sonens lägenhet i Kalmar. Över sommaren får han ju inte studiemedel och det s.k aktivitetststödet från arbetsförmedlingen är ju bara på 3000.

"Det ska löna sig at arbeta", brukar borgarna säga när det är valår. Tänk om de kunde tycka att det ska löna sig att SÖKA arbete också. Se till så unga kan få ett arbete.

En del av orsaken till arbetslöshet är att t.ex.min egen och många andra arbetsgivare har börjat med vad jag kallar taktiknställning. Om någon haft vikariat efter vikariat hos samma arbetsgivare så blir man till sist "lasad". D.v.s företaget blir tvingade att fastanställa dem. Det är arbetsgivarna dödligt rädda för och därför aktar man sig för att låta vikearierna stanna för länge. Man tar in nya istället och kostar på att lära upp dem och nobbar kunniga och duktiga människor. En ung grabb som jobbat i flera omgångar på min arbetsplats de senaste åren får inte ens sommarjobb i år. FAST han både är duktig och omtyckt av både arbetskrater och chefer. Och FAST han sköt sig exemplariskt varje chans han fått. Och dessutom stält upp så fort han tillfrågats om att jobba övertid. 

För om de tar in honom i tre månader så kommer han för nära den där brytpunkten då de måste tillsvidareanställa honom.

Så har det blivit i "folkhemmet" och jag gissar att både Per-Albin, Tage Erlander och Gunnar Sträng m.fl roterar ilsket i sina gravar. Det var knappast såhär de tänkte sig Sverige...

Men vi får väl försöka härda ut på nåt sätt i Sösdala, Blåsut, Måbacka och Bunkeflostrand, kära ordbrukare. Lev väl och starta inga nya kravaller var ni än bor i vårt avlånga land!

Av Göran - 19 maj 2013 11:21

Hmm... Ser att denna ytterst blygsamma lilla blogg legat för fäfot alldeles för länge så jag får väl ta mig i min svarta pikétröjas krage och författa lite klokskaper så att inte min lilla men naggande goda läsekrets tror att jag lagt tangentbordet på hyllan för gott.

De har jag inte så om nån hoppades på det så blir han/hon besviken. Besviken kommer den också att bli som eventuellt anser att jag (istället för han/hon) ska använda det där nya ordet. Det könslösa ingenting-ordet som en del försöker lansera. Men se det vägrar jag. Ordet som börjar på H och slutar med N och har ett E i mitten kommer jag att vägra ända in i döden att använda. Vilken arm fårskalle är det som har hittat på det? Det ÄR skillnad mellan könen och jag kan inte se nåt fel i att det också märks i språket. För mig finns absolut inget nedsättande i det. Tvärtom känner jag att det där ordet, (som alltså är portat i denna lilla utkant av skrivandets konst som är min blogg) inte alls behövs i vårt språk. Inte heller i tal använder jag det. Vägrar där också av princip!

Gunnar Sträng var en klok man med ett gigantiskt ordförråd och var bland mycket annat känd för att om han kände sig i underläge i en debatt nån gång så plockade han fram ord som ingen annan begep och kunde på det sättet sabla ner den tidens folkpartister, moderarater och andra i Strängs ögon misshagliga individer vebalt. Han lär också ha yttrat följande; (Ytterst fritt citerat ur minnet) "Jag förstår inte varför mn ska använda en massa svåra och konstiga låneord när vi redan har en fullt adekvat inhemsk vokabulär!"

Precis så känner jag inför ordet jag talat om! Det är ett ord som inte behövs. Bort med det bara! Iväg till språkets soptipp där andra onödiga ord redan hamnat för länge sen.

Idag ska vårt kära hockeylandslag möta Schweiz i VM-final. Finsk TV;s expertkommentator Kunnas har lovat i TV att han ska äta upp sin slips om Sverige förlorar mot alplandet och nån chef för nåt spelbolag lär ha sagt att om Schweiz vinner VM-gild ska han springa naken ett varv runt Stockholm Globe Arena som hockeymoskén i Fjollträsk så pampigt heter.

Jag ger inga såna löften. Törs inte efter att ha sett de där gökurmakarna spöa upp USA i semin igår.

Självklart är jag nationalst när det gäller hockey och hoppas på seger frö Tre Kronor. MEN... Skulle vi ändå förlora så känner jag att då gratulerar jag Schweizarna med glatt hjärta för visst är det lite kul om en sån outsider skulle ta hem hockey-VM! Lite som USA;s skrällvinst i OS i Lake Placid 1980!

Men naturligtvis ska vi hålla de tummar vi har för "Tre små grisar" (Som finsk press kallade bröderna Sedin och Louie Eriksson efter förlusten igår)  och övriga i Sveriges mest älskade landslag i Garphyttan, Hunnebostrand, Sangis och Hovlanda. Och även i resten av världen förstås! Sköt om er, kära ordbrukare! 

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards