Alla inlägg under januari 2010

Av Göran - 28 januari 2010 22:19

Snön faller! Tänk om den kunde nöja sig med det! Den inte bara faller - den kommer från alla jävla håll som finns! Uppifrån nerifrån och från sidan och diagonalt. Så det enda lilla positiva jag kan tänka om den saken är...; Tack gode Gud att  det inte är blötsnö, i alla fall!

Imorse hade jag ett snödjup på dryga halvmetern där jag skulle skotta och höll på i två timmar innan jag röjt undan såpass att jag tog mig ut med bilen.

Bilen, ja... Vilken herrans tur att man har en SAAB så man vet att bara man kör med någorlunda förstånd så tar man sig fram nästan hur jävligt det än är. Stora hjul, bra däck och framhjulsdrift brukar räcka långt en norrlandsvinter.

Och SAAB kommer ju att få fortsätta finnas som bilmärke också, vilket också gläder mig. Dels för att jag gillar deras bilar men även för att alla de som arbetar där och hos underleverantörer nu får behålla sina jobb.

I tisdags såg jag, från läktarplats, mitt kära Timrå knäcka Frölunda hemma och dagen efter fick lokalpressen hybris och började fantisera om slutspel. Men efter kvällens förlust borta mot Brynäs antar jag att de är nere på jorden igen.

De kan ju skicka hit spelarna imorgon så ska jag sätta dem i träning med skyfflar och spadar härutanför så blir det säkert vinst i nästa match igen.

Men... bara c:a fem månader kvar till midsommar nu! Hav förtröstan, kära ordbrukare, det kommer en vår! NÅN gång.....



Av Göran - 24 januari 2010 12:34

Januari är fanimej inte rolig, alltså! Kallt, mörkt för det mesta och dessutom fattigdom och elände i största allmänhet!

Men imorgon rullar det lilla bidrag som min arbetsgivare har mage att kalla lön in på kontot så jag får känna mig småförmögen en liten stund. Tills räkningarna är betalda! Då ser kontot genast mycket blygsammare ut.

Inte heller gårdagens omgång av elitseriehockeyn gav anledning till några krumsprång av glädje. Timrå förlorade hemma mot Skellefteå och kvalseriespöket morrar hotfullt underifrån.

Men vi Timråsupportrar är ett härdat släkte. Vi har varit hårt prövade i flera år nu. Men vi ger oss inte för det, vi kämpar vidare!

Coachen, Charles "Challe" Berglund har ifrågasatts av många, däribland mig själv stundtals, men man måste nog komma ihåg att under sina tre år här har han inte precis haft laguppställningar av samma kaliber som företrädaren Kent Johansson.

Därför tror jag knappast han blir kvar heller till nästa år.

Gårdagskvällen tillbringades annars (som så ofta) halvliggande i TV-soffan framför bl.a "Stjärnorna på slottet". SIsta avsnittet nu och precis som ifjol har jag fått lite annan bild av flera av deltagarna. Faktiskt också av gårdagens huvudperson Tommy Körberg.

Att han är en lysande sångare är ju inget som behöver diskuteras men jag har ställt mig lite fundersam till honom som person eftersom han ofta har framställts som lite dryg och självgod. Sen har jag även undrat en del över hans resa genom åsiktsspektrat. På 60-talet var han med i schlagerfestivalen, på 70-talet var han radikal vänster i proggvärlden och sa att han aldrig mer skulle figurera i såna program men på 80-talet var han med igen. Då med, i mitt tycke, den kanske bästa låt som nånsin tävlat för Sverige nämligen "Stad i ljus".

Heder dock åt honom för att han stått för sina felsteg och erkänt dem utan omsvep, som brottaren Tomas Johansson i "Mästarnas mästare".

Men... vem uppfattar Körberg som radikal eller vänsterinriktad idag?

Nä, just det, men det sägs ju att "När f-n blir gammal blir han folkpartist!".

Alltså är jag inte gammal då, åtminstone! Alltid nåt!

Av Göran - 18 januari 2010 22:48

Ifjol vid den här tiden minns jag att jag skrev ett imlägg om idrottsgalan så det är väl kanske bäst att hålla den traditionen levande.

Satt givetvis bänkad framför TV;n även ikväll och förundrades över hur mycket folk som bjuds in UTAN att ha presterat nåt idrottsligt varken det gångna året eller andra år. Eller betalar de kanske dyrt för att få sitta och frottera sig med Stenmark, Lagerbäck, Wikegård, Lena Adelssohn-Liljeroth m.fl Skulle inte tro det, va!

Ganska avslaget tyckte jag att det var ändå med halvdassiga artistframträdanden. Magnus Uggla gjorde ju nån sorts ny version av Moltas Erikssons gamla hatvisa mot Norge från 60-talets TV-succé "Mosebacke monarki" men den var inte ens rolig, tyckte jag. Originalet klart bättre!

Och precis som ifjol har jag också sett "Stjärnorna på slottet", utom första programmet som jag lyckades missa. I lördags var det Kjell Bergqvists tur att ha det s.k värdskapet. Och jag hade, redan i förväg, fattat att han kände sig lite som en katt bland hermelinerna. Men att han skulle våga skruva till sin dag som han gjorde var en överraskning i alla fall för mig. En glad sådan dock!

De har ju tillgång till en stjärnkock där, vars namn jag missat. och han har serien igenom drygat sig över stjärnornas val av mat och viner. Jag undrar vad han tänkte när Kjelle bröt mot alla konventioner om att överträffa varandra när det gäller kulinariska sensationer och valde stekt falukorv med potatismos som huvudrätt. Om hans ens fattade klacksparken mot den självutnämnda kulturelit som annars försökt glänsa med sina kunskaper om "fin" mat och viner.

Kom att tänka på historien om finnen som för första gången i livet lämnat skogskojan och åkt till Stockholm för att riktigt få "rå om sig" och gick på operakällaren för att spisa middag. Kyparen frågade högdraget vad som önskades och finnen hade hört att det var "fint" att beställa vin och frukt. Då frågade kyparen ännu snorkigare vilken frukt och vilket vin. Finnen blev då lite ställd och tänkte efter en stund innan han svarade "Nå...., jag tar brännvin och gurka!"

Häromdagen vid middagsbordet i mitt eget hem serverade jag en klassiker, stekt falukorv med potatis och senapssås vilket uppskattade av min dotter. Och vd bordet fällde jag kommentaren "Det här kan man ju bjuda kungen på".

Sen började vi så smått undra om kungen med familj alls får sån mat överhuvudtaget. Vet de ens hur stuvade makaroner med hemgjorda köttbullar smakar? Eller vanliga hederliga svenska pannkakor? Jag undrar det, jag....

Frågor, frågor som väl aldrig får nåt svar utan vi lär få fortsätta sväva i ovisshet.

Fast nog tror jag att C-G med familj skulle överleva en middag här i mitt enkla hem också! Eller vad tror mina trogna ordbrukare?

Godnatt på er, var ni än är!

Av Göran - 11 januari 2010 22:49

Ikväll gjorde jag och yngstingen nåt ovanligt- vi gick på bio! Och såg det storslagna fantasyäventyret "Avatar".

När man ser såna filmer förstår man precis hur de menar, de där som alltid tjatar om att film är bäst på bio. Att se en sån film på 32-tummaren i mitt vardagsrum skulle nog kännas lite fjuttigt när man vet hur det kan se ut. Och hur det kan LÅTA för ljudet är ju också en del av upplevelsen.

Som story betraktat är det väl egentligen inget märkvärdigt. Det är sådär vanligt amerikanskt förutsägbart.... Typ: Pojke möter flicka (låt vara att hon är utomjording på en annan planet men ändå). de blir kära och räddar världen mot alla odds. Hennes värld, alltså för i den framtid där filmen utspelas har vår gamla kära Tellus närmast dött av miljöförstöringen.

Nej, behållningen av denna bautalånga film är mer scenerierna med bl.a svävande berg, fantasidjur som givetvis försöker döda hjälten i början men hjälper honom på slutet. Samt givetvis specialeffekterna. Tänk vad man kan göra med datorer nuförtiden.

Det är annat än Åsa-Nisse det, kära ordbrukare!

Av Göran - 11 januari 2010 12:23

"Vi har vår i luften flickor! Var har ni er?" Nej, såklart att det inte blir vår nu men just idag så KÄNNS det nästan så. Kvicksilvret har legat så djupt så länge att jag flera gånger kollat termometern så att det inte gått hål i den. Så idag när det bara är nån enstaka minusgrad och dessutom sol från klarblå himmel är det inte utan att man blir lite yr i kapsylen.

Ett drygt år har förflutit sen jag gjorde entré i bloggvärden och det är med det som med livet för övrigt . det går upp och ner, som man säger.

Vissa dagar har skrivklådan svämmat över medan torkan kunnat räcka i veckor också ibland. Men det är väl så det ska vara att hålla på med det här! Man skriver när man har nåt att skriva om. Eller så skriver man ändå bara för att man vill!

Som idag - jag har egentligen inte ett skit att säga med fick lust att skriva ändå. Ett slags fingrarnas tomgång på tangentbordet om man så vill.

Har ni tänkt på att det bara är lite mer än 4 månader till midsommarafton?

Ha en underbar dag, kära ordbrukare!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards