Alla inlägg under maj 2019

Av Göran - 25 maj 2019 13:13

Jag hade en bra dag igår har jag kommit fram till. Och visst kostade det väl en slant men så farligt mycket pengar gjorde jag ändå inte av med. Jobbade först, förstås, men avslutade arbetdagen med att vara i portvakten efter lunch. Måste ju friska upp minnet inför nästa fredag då jag ska dit och vikariera för en av tjejerna.

Biljetter hade ju inhandlats till GIF Sundsvall-AIK och vi hade bestämt att äta middag på stan innan matchen. Så efter en kortare mellanlandning här hemma för att lämna bilen satte oss jag och yngstingen på bussen vid fyratiden och åkte mot centrum. Middag intogs på Daltons, ett av stadens ölhak som kanske inte har vädlrdens bästa rykte om man talar om helgkvällar. Men maten, flankstek med ugnsrostade rotsaker och gräddig rosépepparsås var absolut värd 95 kr per person. Ölen var kall och god och kaffet intog vi på Coffeehouse på Storgatan medan flockar av svartklädda Black Army-medlemmar (AIK;s fanclub) marscherade mot arenan skanderande "Krossa Sundsvall".

Men laget på planen krossade inte Sundsvall alls. Visst, AIK var det bättre laget före paus men i andra halvlek vaknade hemmalaget till och började spela sitt kortpassningsspel som innebär att motståndarna får springa som förgiftade råttor och jaga boll medan GIF tränar in bollkänsla och passningsprecission. Min favoritspelare, spanjoren Batanero, gjorde sin kanske allra bästa match i GIF-tröjan. Han var dirigenten bakom nästan allt framåt och slog tunnlar och klacksparkar om vartannat med samma nästan otäcka träffsäkerhet.

Så du som bor i Sundsvall eller dess närhet och ännu inte sett David Batanero i aktion livs levande ska passa på att komme till NP3 Arena så snart det går för att inte missa chansen. För han blir knappast kvar här säsongen ut. Han är så bra nu att storklubbarna ute i Europas stora ligor har fått upp ögonen och någon av dem kommer att köpa loss honom under nästa transferfönster. Det kan jag sätta en bra slant på.

Tyvärr men även lyckligtvis. För samtidigt som vi just nu den kanske bäste som någonsin spelat i klubben (efter Tomas Brolin kanske) så har ju GIF svåra ekonomiska problem också och behöver sälja spelare för att klara elitlicensen. Fem miljoner i intäkter hoppas man få in på spelarförsäljningar i år och då har man inte råd att säga nej om det kommer bud från Tyskland, Italien, Holland eller Spanien.

David Batanero själv har fyllt trettio år och skulle säkert inte ha något emot att få tjäna ihop lite mer än GIF Sundsvall kan betala under de år han kan ha kvar som elitspelare.

En kvart över nio på kvällen rullade så bussen hem igång från terminalen och jag satt där och bara mådde gott. Delvis förstås på grund av att det var skönt att komma in i värmen från det regn som började strila när matchen precis slutat men också för att jag kände mig så nöjd med min dag. Tänkte att jog nog borde unna mig att komma ut bland folk lite oftare. Det måste ju inte kosta tusenlappar. Man kan roa sig på lite mer anspråkslös nivå också.

De pilsner som spolades genom min strupe bör väl vara ute ur mitt system för ganska många timmar sedan så nu ska jag sätta mig bakom ratten och be Madame Citroen frakta mig till Willys för att bunkra upp en massa saker som är slut eller nästan slut. Plus förstås någon middagsmat för jag har inte plockat fram något ur frysen.

Ha en fortsatt härlig lördag och helg, kära ordbrukare i slott och koja runt om i landet och världen!

Av Göran - 22 maj 2019 22:33

Äntligen hörde läkaren av sig idag. Dessvärre märkte jag det inte förrän jag hade ett missat samtal på min aj-fån. Ringde tillbaka men hamnade hos en sköterska istället. Som berättade att doktorn skickat brev till mig med resultatet av mätningen av mina sömnstörningar. Jag fick veta att jag lider av en tydlig sömnappné men att det finns behandling. Dit hon vill remittera mig, vilket jag genast tackade ja till. Så nu kommer de att kontakta mig inom tre månader om inga mirakel sker så att de hör av sig snabbare än så.

Därför räknar jag med att bli kvar på mitt rehabjobb på förrådet inom överskådlig tid. Vilket jag räknar med blir åtminstone över sommaren.

Jag tycker själv att jag har lyckats ganska bra med att hålla mig vaken hela arbetsdagen. Tröttheten kommer fortfarande men så fort jag känner av det försöker jag att stiga upp och hitta på något att göra för att inte nicka till.

Det kommer ju hela tiden folk till förrådet på en så stor arbetsplats. Vi är ju lite av ett nav kring vilket ganska mycket snurrar. Det är firmabilar som kommer med leveranser och det är anställda som hämtar diverse verkyg och skyddsutrustning. Självklart ser det illa ut om någon sitter där och sover. Och kanske t.o.m snarkar...

Men jag har hittat en tillflyktplats dit jag går när jag känner att jag bara måste få en micropaus. En plats dit väldigt få kommer och risken för upptäckt är minimal. Och det räcker ju med 15-20 minuter vila så funkar jag ju i ett par timmar igen sedan.

Fast bäst är förstås att hela tiden ha något att göra. Därför blev jag glad imorse då underhållschefen kom in och berättade att det kommer storfrämmande från Moskva på måndag. De två näst högsta i ägarbolaget kommer för att inspektera hur vi sköter oss. Så nu skulle det städas både inne och ute.

Inne sopade jag rent hur så sent som i fredags och vi kan ta emot besök när som helst utan att skämmas. Men i närområdet utanför förrådets lokaler tillbringade jag hela förmiddagen fram till lunch med att sopa ihop löv, kartongbitar, papper och fimpar och skotta bort det värsta i väntan på stora sopmaskinen som ska köras imorgon.

Jag satt en stund och tänkte att sömnproblemen egentligen bara blivit värre av att jag plockades bort från ordinarie befattning. Där somnade jag minsann inte! Utom när jag tog mig tiden att unna mig en micropaus.

Men där är det liksom en annan sak. Jag kan lägga upp jobbet själv och därmed hålla igång kontinuerligt. På förrådet kan jag ju bara en del av jobbet eftersom ingen haft tid att utbilda mig på datorhanteringen. Därför blir det mycket dö´tid och det är ju just det som är min värsta fiende.

Men det är knappast lönt att lägga fram saken på det sättet för personalchefen. Han är idiot och idioter hjälper det ju inte att förklara för. Så jag håller käft och jobbar på. 

Vilodag i hockey-VM för Sverige. Imorgon är det arvfienden Finland som står för motståndet och Tre Kronor får rycka upp sig ordentligt jämfört med ryssmatchen om vi ska rubba det finska lejonet.

Imorgon blir det bara halva dagen på förrådet. Efter lunch går jag till portvakten för att friska upp mina kunskaper där. Det ska bli roligt. Säger vi...

Av Göran - 20 maj 2019 22:17

Flaskan med "däck-fix" blev succé. Däcket håller tätt och numera har jag även fyllt på med luft till rätt tryck. SÅ nu ska jag se till att så fort tillfälle yppar sig inhandla en burk till att ha i beredskap. När jag bytte till sommardäck för några veckor sedan såg jag att de börjar närma sig gränsen där de inte längre kan anses säkra att köra med. De är lagliga men inte mycket mer än så. Det här är sista säsongen, sen måste jag byta endera däck eller bil.

Någon succé kan man inte kalla Sveriges match mot Lettland i VM i ishockey som pågår som bäst. Letterna kvitterade med bara minuter kvar och tog sedan ut sin målvakt för att gå för vinst. Men som så ofta förr så sket det sig och Sverige kunde istället avgöra i tom kasse. Fiasko kan man väl kanske inte kalla det - vi vann ju trots allt.

Men om Tre Kronor inte spelar jävligt mycket bättre i nästa match kommer ryssarna att knyta upp svansen på oss ordentligt. För ryssarna är bra i år. Nästan otäckt bra med världsstjärnor som Ovetchkin, Malkin m.fl tillsammans med unga hungriga killar som är på väg att bli världsstjärnor.

Och kanske är det hårt också att kalla GIF Sundsvalls insats borta mot IFK Norköping för fiasko. De spelade inte dåligt men heller inte tillräckligt bra för att ta poäng eller ens göra mål på östgötarna. Säsongen började ju så bra med vändningen av 0-2 bort mot Djurgården följt av hemmavinst mot Malmö FF. Men nu börjar det se ut som om jag (och många med mig) har överskattat deras kvaliteter.

Att ekonomin dessutom är på fallrepet gör ju inte saken bättre. Det innebär att man måste försöka få rika klubbar att värva deras bästa spelare för att få in minst fem miljoner. Ändå kommer man att göra en förlust på mer än sju miljoner. 

Men bara den där Eurojackpoten ramlar in någon gång så får jag väl gå in och stötta upp dem.

Annars.... så bråkas det inom SD igen och man har plockat bort Kristina Winberg från listan till EU-parlamentet eftersom hon stöttat en kvinnlig partikamrat som utsatts för tafsande av en manlig kollega ur partiets elit.

Ni minns väl Kristina Winberg? Jamen det var ju hon som var med i den där lilla yuotube-filmen som jag har lagt ut säkert två gånger förut. Den här...


Nu minns ni, eller hur? Ändå är det tveksamt om inte ändå hon är den enda av de storfräsare till politiker som visas i klippet som jag skulle kunna tänka mig att ha i den församlingen. Om jag måste välja, menar jag...

Välja ska jag göra på söndag men inte någon av dessa representanter för begåvningsreserven.

Palmemordet intresserar uppenbarligen fortfarande, på tal om fiaskon, för idag har Aftonbladet en artikel där komikern och skådespelaren Robert Gustavsson säger sig vara säker på att polisen är inblandad i mordet. Klicka gärna på länken och läs själva. Det där är ungefär vad jag själv också tror och har trott i mer än trettio år. Inte så att hela svenska polisen ligger bakom mordet men jag är nästan säker på att krafter inom polisen är inblandade.

Sen finns det ju en annan "snöboll" också som har sin egen teori och hävdar bestämt att han kan bevisa den också.

Enligt honom är alltihop en stor bluff. Enligt honom hade Palme drabbats av AIDS och hans partiledning liksom polisen och övriga etablissemanget ville få bort honom från den politiska scenen innan folket fick nys om saken.

Titta gärna om du är nyfiken och döm sedan själv...



Tja, vad tror ni, kära ordbrukare? Chrille P? Eller PKK-spåret? Ted Gärdestad? Eller fick Palme AIDS och fördes ut ur landet för att dö i lugn och ro nån annanstans?

Sanningen, den verkliga sanningen, får vi antagligen aldrig veta. Men spekulera kommer man säkert att fortsätta göra tills ingen längre minns Palme. Och kanske längre än så...

Läggdags nu för gamla farbröder som ska upp sådär en kvart över fem och jobba. Vi ses när andan faller på!

Av Göran - 19 maj 2019 20:51

Dagarna går och dåligt bloggat blir det. Tydligen har jag hamnat i en rejäl formsvacka på det området.

Men... å andra sidan jobbar jag ju dagtid och har lite färre lediga dagar än annars. Och dessutom pågår ju VM i ishockey som ju också tar sin lilla rundliga tid.

Det krävdes hårt slit av di svenske igår för att slå tillbaka de där gökurmakarna från alplandet med fyra officiella språk. Eller var det t.o.m fem...?

Nåja, det spelar mindre roll men jag måste ju säga att Schweizarnas utveckling som hockeynation är beundransvärd. Från att ha varit en "blåbärsnation" som fick storstryk av oss, finnar, ryssar, tjecker och transatlanter är de numera med och krigar om de sex första platserna i VM. Det är ju ett rikt land, det där. Och därför har man kunnat locka dit både spelare och ledare från större hockeynationer som fått hjälpa till att utbilda deras egna talanger Och nu börjar det alltså att bära frukt. Bara en tidsfråga innan de tar sitt första VM-guld!

Annars... så ringde grannen mitt emot på min dörr imorse och frågade om jag visste att jag hade punktering. Och jag svarade sanningsenligt att det visste jag inte. En snabb blick ut genom fönstret talade om att hon inte skojat med mig. Höger fram var alldeles platt.

Nu vet jag att reservhjulet som Madame Citroen har under golvet i bagagerummet är ett så kallat lättviktsdäck. D.v.s att det är både mindre och mycket tunnare än de ordinarie däcken. Man kan alltså inte köra omkring med det någon låängre tid utan det är bara tänkt som en nödlösning medan man åker till närmaste gummiberkstad.

Så att montera det på bilen var ju inget som lockade latmasken i mig. Bättre kanske att bära upp ett vinterdäck från källaren och sätta dit det tills jag fått punkan lagad.

Under tiden jag ansträngde hjärnan med att fatta beslut i detta spörsmål hade jag en gryta kalops på spisen som skulle puttra en bra stund till. SÅ jag beslöt att när min kalops kunde lämnas obevakad skulle jag hämta upp ett dubbdäck som nödlösning.

Men då.... Då dök hon plötsligt upp från ingenstans, yngre dottern som skulle hämta sin storebror och åka för att hälsa på deras mamma. Så jag frågade om hon kunde tänkas göra sin gamle far en liten tjänst och det kunde hon.

Det finns ju nämligen den där förnämliga uppfinnngen med punkteringsfix på sprayburk. Man skruvar fast en slang på däckets ventil och trycker sedan på toppen av flaskan. Som då både pumpar däcket och trycker in en sorts skum som kryper in i hålet och tätar det. För kanske 8-10 år sedan hade jag alltid en sån flaska liggande i bagagerummet. Liksom utifall att...

Någon timme senare anlände mirakelkuren mot punkteringar och jag sprayade in den i det platta däcket. Och hokus, pokus så var bilen körbar igen.

Så nu håller jag tummarna för att lagningen blir bestående så jag slipper åka buss till jobbet imorgon. För säkerhets skull ska jag nog gå ut och kolla innan jag kryper i säng. Och är det fortfarande luft i däcket kan jag nog blåsa faran över och räkna med Madamen även imorgon bitti.

Nu är kalopsen uppäten utom en portion som ligger i en matlåda och ska bli lunch till mig imorgon. Min prövotid på förrådet (för att bevisa att jag kan hålla mig vaken) gick ut i fredags men eftersom ingen sagt något så går jag dit som vanligt och jobbar på så gott jag kan. Efter den kommande veckan får jag lite andhämtning för nästa vecka jobbar jag bara måndag och fredag. Måndag och tisdag var det planerat från början men eftersom de behöver mig i portvakten på fredagen så lades schemat om en aning.

Jag protesterade först eftersom jag inte är säker på att jag kan lita på mig själv och inte nicka till när jag sitter där man syns som allra mest. Men chefen för portvakten var så angelägen att jag lovade förösöka. Och jag har pratat med den av tjejerna som jobbar ordinarie så jag kan gå undan 15-20 minuter om jag blir sådär vråltrött.

Och så får jag försöka vila lite extra under de tre dagar jag är ledig innan dess.

Kanske blir det imorgon eller om en vecka, månad eller ett kvartal men kommer tillbaka gör jag. Förr eller senare! Som en bumerang kommer jag alltid tillbaka. Vare sig ni vill det eller inte, kära ordbrukare i Väckelsång, Fjärdhundra, Lindome och Mörbylånga!

Av Göran - 12 maj 2019 20:54

Ingen vinst. Eller nitlott. Då och då när jag besökt marknader, nöjesfält och andra evenemang där man säljer lotter har jag skojat med lottförsäljaren och sagt att jag köper en lott bara för att se om det står "nitlott" eller "ingen vinst" på dem. För vunnit något med större värde har jag inte gjort många gånger i livet. För all del så drog jag in 105 000 kr på travet för ett år sedan, lite drygt.

Då delade jag förstås med mig till mina ättlingar och ammorterade ner ett par skulder. Lånade också ut en hel del till två av barnen och det är väl vad som återstår av den vinsten idag. D.v.s den del av lånen som de ännu inte betalt av.

Därför tyckte jag hela förra veckan att det kunde vara dags igen. Så eftersom Eurojackpoten slog i taket och en ensam vinnare skulle få närapå en miljard pengar så totade jag förstås ihop en rad. Men jag hade inte ens ett rätt.

Jackpoten gick ut till två vinnare som alltså fick nästan femhundra mijoner vardera. Men inte hit, alltså.

Travet har jag inte spelat alls på ett tag men idag köpte jag en andel på Willys. Den sprack på en spik i första loppet men resten gick in. En sexa och 20 rader med fem rätt renderade mig 54 friska kronor. Ungefär en tredjedel av insatsen alltså! Men det är ju för all del bättre än att förlora allt...

Helgen rann undan med en väldig fart trots att det varit både fotboll med GIF-Örebro och två matcher för Sverige i hockey-VM. För Giffarna verkar det ha gått i baklås eller så har motståndarna läst deras spelidé och räknat ut hur man ska försvara sig mot den. För Örebro vann med 2-1 utan att spela särskilt bra.

Tre Kronor startade VM med att torska mot tjeckerna. Som faktiskt imnponerade på mig. Längesedan jag såg ett tjeckiskt landslag spela så bra och så disciplinerat.

Matchen idag var en helt annan historia. Nu mötte vi nykomlingarna i A-gruppen, Italien. Vars landslag troligen skulle få det svårt att klara sig i vår andraliga, hockeyalssvenska. Varje lag i svenska SHL skulle enkelt slå Italiens landslag. Mot bakgrund av det tycker jag att de som bestämmer måste fråga sig vem det egentligen gynnar att ha hela 16 nationer med i VM. Sverige vann med 7-0 utan att förta sig och med den klasskillnaden vore det kanske bättre att ha 10-12 länder i första grupp. För det är knappast utvecklande för italienarna själva heller att åka till VM och bli utklassade i varje match. Eller för Storbrittannien som också är med i A-gruppen för första gången under min levnad.

Att ha så många länder i VM innebär ju också att turneringen blir ganska lång och därmed riskerar man att intresset minskar om VM-finalen spelas när våren övergår i försommar som det är numera i NHL.

En ynka natt skiljer mig från ännu en arbetsvecka. Ska jobba 40 timmar kommande vecka och nästa men veckan efter det blir det bara måndag och tisdag. Sen får jag lite extra ledigt igen.

Därmed börjar det bli dags att gå och tala lite allvar med min kudde när tänderna är borstade. Sov gott, kära ordbrukare i slott och koja i Sotenäs, Grycksbo, Sprängsviken och Tänndalen.

Vi ses! När andan faller på...


Av Göran - 5 maj 2019 11:47

Ehuru och emedan. Varför använder ingen de orden längre? Jag gör det nog inte själv heller så jag säger inte att jag är bättre än någon annan på att hålla gamla ord levande. Som t.ex dessa och orden i rubriken.

Dymedelst, yttermera, därvidlag, tillfyllest, rudimentärt, förnumstig och maliciös är andra ord som håller på att glömmas.

Ordet oomkullrunkelig känner jag faktiskt en person som tycker om att använda så det kanske får leva vidare med honom i några år till. Men alla de andra går nog sakta men säkert mot glömskans land

Frågan är kanske mer om det gör något. Vi får ju nya ord också som kanske är kortare, lättare att säga eller stava till.

Men det allra mest påtagliga är väl anglofieringen (ännu ett ord som kanske kan moderniseras) av vårt språk. Vi byter ut ord mot deras engelska motsvarigheter. Det sker hela tiden. På gott och ont, kanske.

Yrkestitlar som var så viktiga för människor under 1900-talets första hälft är väldigt vanligt att man endera förfinar eller gör om till engelska. När träffade du t.ex senast en kamrer? Eller en kanslist eller bokhållare? Och vad i hela friden användes en ammanuens till? Det var ju en vanlig titel i gamla svenska filmer från 30- och 40-talen.

Själv har jag bara haft en fin yrkestitel och då jag fick den var jag bara tretton år. Då började jag jobba som springpojke på Jonssons Livs i barndomens hemmakvarter och det ena av biträdena som arbetade där kallade mig alltid för distributionschefen. Om jag inte var "ute på skubb" som det hette att köra hem varor åt folk så var det oftast jag som svarade när telefonen ringde. Var det betsällningar av varor så skrev jag ner dem och gav dem till Snål-Ivar (ägaren och chefen), hans fru Dagmar eller något av biträdena. Ibland hann Aina, som hon hette, före mig till telefonen och om det då rörde sig om beställningar sa hon alltid; "Ett ögonblick så får ni tala med distributonschefen!"

Idag är det länge sedan det fanns springpojkar. De små kvartersbutikerna dör också en efter en eftersom de ger för dålig avkastning. Men jag ger mig f-n på att OM någon skulle anställa en tonåring för att köra hem folks matvaror åt dem så skulle de säkert kallas delivery boy/girl eller nåt annat. Om de nu skulle hitta en unge som var villig att lägga flera timmar av sin fritid efter skolan plus lördag förmiddag för att cykla hem till folk med kartonger och kassar med deras mjölk, havregryn, falukorv och annat. Det skulle ju vara tid som de förlorar vid sina datorer.

Nej, det är nog bara för gamla trötta farbröder som jag att acceptera, eller gilla läget som det heter numera, att tiderna förändras. Överallt hela tiden!

På gott och ont, som sagt!

Och det ju bra på många sätt. Kanske klarar vi oss lika bra utan ammanuenser, kamrerer och bokhållare. Vi kan säga "därför" istället för således och sålunda. Elak eller ondskefulll istället för maliciös.

Men jag kan inte låta bli att tycka att det vore lite roligt att kunna ringa till närbutiken och beställa en låda matvaror som sedan fraktades hit av någon glad springschas.

Som givetvis skulle få minst en krona i dricks. Det fick jag av nästan alla kunder. Idag skulle det nog krävas åtminsone en tjuga, skulle jag tro.

Så kan inlägg också bli när man låter hjärnan gå på tomgång och syssla med tankar man inte hinner med annars. Jag säger som jag brukar då jag producerat onödig text - Skyll dig själv om du läste ända hit! Ingen tvingade dig!

Strax ska jag sätta mig i soffan och förhoppningsvis få glädjas åt Tre kronors utspelning av grannen Finland i turneringen som ska värma upp inför VM. Därefter hoppas jag få glädjas med GIF Sundsvall som möter Häcken på bortaplan. Men där misstänker jag att det kan bli svårt, GIF brukar sällan vinna mot dem. Men vi får se!
Han en fortsatt härlig söndag, kära ordbrukare i Färjelanda, Hedemora, Långviksmon och Trollhättan!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards