Alla inlägg under september 2017

Av Göran - 29 september 2017 21:40

Nu stundar åter helg i vårt avlånga land. Igår var jag kallad på APT (Arbetsplatsträff) och min alldeles nya chef hade sagt till skiftlaget att mötet skulle ske på s.k undertid. När företaget drev igenom sexskiftet tvingades de att bjuda på väldigt mycket tid jämfört med det ordinarie arbetstidsmåttet. Vi jobbar nånstans runt 150-200 timmar mindre per år än arbetsplatser med skiftgång liknande våran men där man inte infört sexskift.

Dealen mellan fack och företag blev att företaget fick rätten att kalla ut oss till att arbeta undertid (d.v.s arbete utan ersättning) vid fyra tillfällen per år om vardera max fyra timmar- Ska avsteg från den regeln göras så måste man förhandla och komma överens med facket.

I onsdags berättade en av mina arbetskamrater för mig att vår ganska nya chef sagt till honom att mötet skulle ske på undertid. Jag försäkrade då honom att han skulle ha rätt till övertid precis som hela skiftlaget eftersom chefen varken sagt till i tid eller begärt förhandling med facket.

Det är lite synd om dessa unga män och kvinnor som företaget ger chefsjobb utan att utbilda dem ordentligt innan. För både vår skiftledare och den andra avdelningens skiftledare som vi hade mötet tillsammans med hade kunskapen om vad som gäller. Båda fick dock krypa till korset och medge att de kollat för dåligt och vi som kommit dit fick betydligt bättre ersättning för det än de flesta av oss hade räknat med.

Dessvärre hade jag ännu inte kommit tillbaka till ordinarie arbete innan chefen meddelade skiftlaget att vi skulle måsta jobba gratis. Annars hade jag såklart informerat både chefen och mina arbetskamrater om vad som gäller.

Tyvärr tycks företaget vi arbetar åt inte vara så intresserade av att lära sina chefer vad man får och inte får göra. Och just denna gång hade vi mötet tillsammans med gjuteriet och deras nye chef är än mer självsvåldig än vär. Måhända hade vår chef lyssnat lite för mycket på honom...

Annars så--- har kvällen tillbringats framför datorn där jag streamade Timrå IK,s bortamatch mot Tingsryd där Timrå till slut vann efter straffläggning. Ledig helg följer på detta men nog ska jag försöka att komma iväg på åtminstone ETT pass i gymmet på jobbet.

För övrigt så... vete väl f-n hur det blir! Men förhoppningsvis blir det bra.

Sov gott, kära ordbrukare, i Niemisel, Hartungviken, Kårböle och Brösarps backar. Vi ses!

Av Göran - 28 september 2017 21:32

De gjorde det en gång til! Östersunds FK slog Hertha Berlin hemma med 1-0. Och jag älskar det! Älskar att ett norrlandslag tar för sig som de gör. Älskar att de fortsätter att skrälla i bästa "Åshöjdens-BK-stil"

Ikväll fick jag se dem vinna efter straffmål mot Hertha Berlin från den eminenta tyska ligan som ju ska vara såååå mycket bättre än allsvenskan.

Och runt om står fotbolls-Sverige och häpnar gång på gång och undrar när drömmen ska ta slut.

Jag har slutat förvånas nu. Jag har accepterat att ÖFK är såhär bra. Och även skaffat mig ett nytt favoritlag i allsvenskan vid sidan av GIF Sundsvall (som jag ju MÅSTE hålla på av geografiska skäl).

Livet är roligt på fler plan än så också, just nu. I förra veckan prickade jag in tre sexor och fyra femmor på ett V64-spel, vann drygt 750kr,  och tyckte mig därmed ha råd att satsa lite mer på V75 i lördags.

320 rader blev det (160 kronor) och tror ni inte att jag drog in sjuan. Den var värd 7 400 och med sexor och femmor blev totalvinsten dryga 9 600 kr.

Miin näst största vinst inom travspel genom alla tider alltså. 11 800 på dagens dubbel från augusti 1991 är fortfarande rekordet men glädjande ändå!

Sedan dess har jag även hämtat in flera småvinster där jag fått pengarna tillbaka och lite mer och totalt har jag vunnit nästan elvatusen på mindre än tio dagar.

Så.... kanske blir det ett lite större system än annars på lördagens V/% på Solvalla. Eller så väntar jag in att det blir trav på någon av mina turbanor.

Tvättstuga imorgon och sedan ledig helg. Ha det gott, kära ordbrukare! Annars har någon annan det...

Av Göran - 21 september 2017 22:26

Likväl som jag kan vara bitskt kritisk ibland så måste jag ju även berömma favvolaget när de gör bra insatser.

0-0 på hemmaplan låter kanske inte sådär väldigt imponerande men då ska man komma ihåg att AIK ligger i motsatta delen av tabellen med ett stjärnspäckat lag och att GIF denna gång tvingades ställa upp med en reservbetonad elva på grund av både skador och avstängningar.

Det är i dessa lägen man önskar att reserverna ska ta chansen då de får den. Och de gjorde sannerligen alla som fick förtroendet från start idag. Carlos Gracia klev ner från innermittfältet och spelade mittback tillsammans med David Myrestam i Sohnk Sundbergs och Danielssons frånvaro. Rajalakso visade återigen att han är värd sin lön. Krigade hårt hela matchen liksom hela laget. AIK hade mer boll men kom sällan till de där riktigt vassa chanserna tack vare att Sundsvall spelade tight försvar med hög disciplin. Alltså ett gäng bänknötare plus flera ordinarie som spelade på ovana positioner. Vår högerkantlöpare, Erik Larsson, hade flyttats in som central dirigent på mitten och skötte jobbet längt bättre än jag vågat hoppas.

På söndag är det Jönköping Södra som står för motståndet. Då bör åtminstone Danielsson och Naurin vara tillbaka liksom avstängda Sundberg och Romain Gall. 

Jag skrev för kanske en månad sedan att GIF;s spelartrupp var för tunn, att man inte hade reserver med förmåga att gå in och göra skillnad när det går tungt. Jag får ta tillbaka det nu och be om ursäkt. Jag hade fel!

Fel hade jag också då jag tyckte att man skulle sparka tränarna. För de har förstås också del i förvandlingen. Men just då jag skrev det tydde inget på att de skulle kunna vända trenden.

Men på något sätt måste ju ledningen ha agerat ändå för nu lyser spelglädjen och entusiasmen om spelarna och tryggheten i spelet är tillbaka. Så... 0-0 kan ibland vara riktigt bra!

Imorgon kväll är det hockeydags igen. Timrå ska till Malmö och möta Pantern och jag hoppas matchen går i TV. Annars blir det att streama den från C-more på dataskärmen. Det duger, det med!

Fast ifjol dröjde det elva omgångar innan C-more valde att visa Timrå på någon av sina TV-kanaler. Då toppade man serien i stor stil men hade ändå inte fått synas i rutan.

Tidigare idag har jag besökt industrimässan i Nordichallen i stadens norra utkant. Min tama husmekaniker och jag inledde med en frukostbuffé på "det stora blå" innan vi åkte till mässan. Dit jag hade fått fribiljetter.

Naturligtvis riktade sig inte mässan till vanligt fotfolk som vi men vi knallade ändå omkring där en stund och småpratade med säljare av hydraulik, städmaskiner, handskar, dataprogram och annat.

Nästan alla hade dessutom reklamgrejor liggande så jag beslöt genast att göra det till en sport att se hur mycket gratisgrejer jag kunde samla på mig. Och det var min själ inte lite det!
Väl hemkommern kunde jag konstatera att jag fått med mig bl.a ett paraply, två tändare, fyra isskrapor till bilrutorna, putsduk för glasögon, ett första-hjälpen-kit med plåster och lite förband, en svart vinterluva samt inte mindre än tjugo kulspetspennor med reklam på från lika många företag. "Gratis är gott!"

Imorgon är min sista lediga dag. På lördag morgon ska jag stiga upp innan vår herre ens fått på sig kalsogerna och åka till mitt gamla vanliga arbete igen.

Det ska bli kul! Säger vi...

Jamen, visst är det positivt också även om det tar emot lite just i början. Kul att få träffa arbetskamraterna igen och kanske kommer det rent av att vara lite kul att jobba också med något jag inte gjort på länge. Morgondagen ska ägnas åt tvättstugan, ett gympass samt att förbereda mat för helgens arbetsdagar.

Så ha det gott, kära ordbrukare i slott och koja i vårt avlånga land! Vi ses!

Av Göran - 20 september 2017 09:08

Äntligen! Jo, jag vet att det bara är september och att det blir tidigare för varje år men det kan inte hjälpas att starten av en ny hockeysäsong är en källa till glädje. Här har man vankat omkring utan hockey sedan mars-april någon gång. Jodå, fotboll i all ära, men för mig personligen är ishockey och Timrå IK nummer ett ändå.

Eller... Det går liksom inte att jämföra. Det är två så olika sporter. Men hockeyn går liksom snabbare, det rör sig mer och händer mer. Hela tiden.

Och mina rödvita hjältar från cellulosaland norr om staden har börjat så bra man kan begära, tycker jag. Efter en försäsong där man förlorade bara en match men vann sex stycken var det dags för "the real thing" igår.

Tävlingen har börjat och TIK inledde på bästa sätt genom att vinna med 4-0 hemma mot Norrköpingslaget Vita Hästen.

Nio ansikten har bytts ut i truppen och underbarn som Emil Pettersson, Jonathan Dahlén och Jens Löökke har lämnat för Nordamerika eller SHL liksom publikfavoriten målvakten Johan Mattsson.

Men Henrik Haukeland, nyförvärv från Leksand, visade direkt att han är en fullvärdig ersättare genom att spika igen målburen och hålla nollan. Jag har en känsla av att när sådär 10-12 matcher spelats är det ingen som saknar Mattssson längre. "Den norska väggen", Henrik Haukeland, kan bli en ny kelgris för Timråfansen. En sådan där som det pratas om åratal efter de flyttat eler slutat. Som "Pekka" Lindmark en gång, som Bosse Ahl eller min personlige favorit Kimmo Kapanen.

Idag ska jag iväg till "Gruvan" en sväng och bevista ett möte. Så då blir det även ett gympass före det.

En vän hörde av sig och ville att jag skulle följa med på trav ikväll, V86 på Bergsåker. Men jag är tveksam till att stå där och frysa. Själva tävlingarna, loppen, intresserar mig inte så värst. Spelet däremot är spännande och nog ska jag knåpa ihop ett system för några tjugor eller så. Eller så köper jag en påse av Harry Boy.

Rik blir jag väl knappast men det händer ju ändå emellanåt att det kommer in några hundra och till och med några tusen vid enstaka tillfällen. Och jag spelar ju sällan för mer än50-60 kronor. Och aldrig över 150!

När man startade Lotto här i landet spelade jag i 5-6 år tio stående rader ihop med dåvarande svärmor. Antal vinster kan räknas på ena handens fingrar och de översteg aldrig någonsin 100 kr. På travet snittar jag kanske 2 vinster i månaden. Som bäst i modern tid dryga 2000 härom året.

Så då blir det liksom lite roligare även om jag naturligtvis ligger svårt minus gentemot ATG...

Frukosten är avnjuten i form av äggröra med gräslök och lufttorkad skinka till och lunchen är förberedd i en matlåda som jag tar med när jag åker och äter den sedan hon mina flickvänner i portvakten mellan träningspass och mötet.

Dyker upp här som en ubåt gör jag säkert också förr eller senare men för nu... så har jag svamlat klart!

Av Göran - 18 september 2017 22:50

Jomen, jag tycker nog att denna måndag uppfyller kriterierna för att kallas "En Bra Dag". Till att börja med kom vaktmästaren för att fixa den droppande kranen i handfatet i mitt badrum. Jag vet att om jag fortfarande bott i eget hus hade jag nöjt mig med att byta packningen i kranen. Men nu är jag ju hyresgäst och som sådan är det liksom min plikt och skyldighet att försöka få bästa möjliga valuta för mina surt förvärvade hyrespengar. Som jag alltid plikttroget betalar inom utsatt tid. Så jag frågade vår väldigt trevlige vaktmästare om de inte kunde byta hela handfatet när de ändå höll på. Jag berättade att det gjorde anteckningar om sprickan i det gamla tvättstälet innan jag flyttade in för dryga sex år sedan och sa också att jag trodde det fanns noteringar även om VC-stolen som var svårt missfärgad inuti. Varken Cillit-Bang eller Klorin biter på missfärgningarna i toastolen.

Han kom vid elvatiden och var fortfarande kvar då jag gav mig iväg för att bevista ett möte på jobbet och då jag kom hem stod det inte bara ett spritt språngande nytt handfat i mitt badrum utan även en ny toastol. Måste tacka "Uncle Sam" när jag träffar honom nästa gång. (Vaktmästaren heter Sam).

Och inte nog med det!

Senare på dagen, i kvällningen, sjönk jag ner i soffan för att bevittna AFC Eskilstunas hemmamatch mot GIF Sundsvall. Konstig match, måste jag säga. GIF skapade inte så många målchanser men vann ändå matchen med 2-1.

Smolket i glädjebägaren var väl att först målvakten Tommy Naurin och sedan mittbacken Marcus Danielsson tvingades utgå på grund av skador. Danielsson skulle jag gissa är tillbaka redan i nästa match men Tommy "Knogjärn" misstänker jag kan bli borta längre än så för det såg ut som om ena knäet gick sönder.

Tycker lite synd om AFK Eskilstuna, nykomlingar som de är, att de sliter som djur och skapar chanser men får så dålig utdelning. 

Men det där är ju lite som jag har varit inne på en och annan gång förut - det ÄR inte tur/otur utan bara olika grad av självförtroende som avgör vem som gör flest mål. AFC kanske inte var helt redo för allsvenskan.

Imorgon är det så äntligen dags för hockeysäsongen att dra igång på allvar. SHL har redan startat och imorgon rullar allsvenskan igång med bl.a match mellan Timrå IK och Vita Hästen från Norrköping.

Givetvis kommer jag att sitta bänkad vid TV;n eller datorn beroende på om matchen sänds på C-more eller C-more Play. Äntligen är det dags! Äntligen äntrar hockeyns riddare Sveriges isar igen!

Av Göran - 17 september 2017 21:37

Söndag kväll och jag HAR röstat i kyrkovalet. Inte för första gången men nog var det ett tag sen sist. Och eftersom det finns ett parti som jag inte vill att de ska ha något alls att säga till om så röstade jag på deras diametrala motpol.

Annars... så vaknade jag imorse med ett ledset hjärta utan att förstå varför. Kände mig deppig och sorgsen redan från uppstigandet vid 7:30 men det dröjde till framemot 17-tiden innan jag blev varse vilken dag det var.

17;e september, dagen då jag förlorade min älskade mormor 1972. 45 år har gått men sorgen gör sig fortfarande påmind då och då

Då... var jag fjorton år, längtade till femtonårsdagen. Mormor hade då varit min ställföreträdande mamma i nästan nio år. Jag minns dagen ännu. Hur hon, på morgonen då vi åt frukost, frågade om jag hade lust att följa med henne till Norra berget (på andra sidan sta´n) och dricka kaffe på serveringen.

Hon visste att jag hade andra planer eftersom min bästa kompis på den tiden skulle vara hemma hela helgen. De åkte annars ofta till HANS mormor 8-9 mil väster om staden.

Så hon blev inte alls besviken då jag sa att jag skulle umgås med Roger, som kompisen hette.

Han och jag hade, vid den tiden, hittat en rivningskåk som vi gjort till vårt tillhåll där vi smygrökte och bläddrade i tidningar som skulle fått nackhåren att resa sig på den tidens vuxna. Bara strunt idag, dock!

Jag minns att vio tillbringade många timmar i "vårt" hus och lyssnade på bl.a "Sister Jane" som var en hit just då.

När jag sedan kom hem var huset tomt så jag gick till närmaste grannhuset där min äldsta moster bodde. Lika tomt där så jag fortsatte till yngsta mosterns hur, längst upp i backen.

Där stod mosterns man i köket och torkade disk och det var han som berättade för mig att mormor inte fanns längre.

Allt detta kom tillbaka till mig idag då jag fick klart för mig vilket datum det var.

Fyrtiofem år har gått men ändå minns jag det som om det vore igår.

Inte konstigt då att jag kände mig så sorgsen och deppig på morgonen och fram tills jag hade kollat almanackan.

Annars... så har jag varit till skogs idag och det jag hittade föranledde mig att laga middag till mina två parasiterande hemmabarn av färska trattkantareller med färsk pasta och gräddsås.

INGEN klagade på maten, vad mer kan man begära?

Av Göran - 15 september 2017 07:16

Tror ni inte på fan att de gjorde det igen? De där rödsvartrandiga fotbollskillarna i Östersunds fotbollsklubb tog igår kväll ännu en skalp på den internationella scenen. I Ukraina besegrades Zorja med två mål mot noll. Var ska detta sluta?

Tja, det är nog bara ÖFK själva som styr över den saken. 

Från hängiven supporter av IFK Sundsvall har jag gått till att bli mer och mer "GIF;are" och visst är de fortfarande mitt förstaval. Idag kan man nästan säga att jag har två favoritlag för den enda gång jag inte hejar på Östersund är väl när de möter GIF. Jag är full av beundran över vad de har åstadkommit.

För fem år sedan spelade de i de lokala norrlandsserierna och ingen, utom möjligen deras klubbledning, kunde väl ana vad som skulle komma. Att de skulle ta sig hela vägen upp till allsvenskan och därefter inte bara hänga kvar utan göra det med ett fint spel som dessutom är roligt att titta på.

Ingen trodde väl heller att de skulle gå åstad och vinna svenska cupen och därmed få chansen att komma ut i Europa. 

Nej, deras resa saknar motstycke i svensk fotboll. Den för liksom tanken till gamla Rekordmagasinet (en tidning för barn och ungdomar där allt kunde hända) och liknande. Men alla älskar väl en underdog?

Ingen trodde på förhand att de skulle slå ut t.ex Galatasaray men de gjorde det. Nästan ingen trodde innan att de skulle ens vara i närheten av poäng igår men de skrattar oss i ansiktet än en gång och vinner med två mål mot noll.

Ingen vet förstås hur långt det bär. Kanske var detta deras enda seger i europaligan. Men jag har slutat förvånas. 

Jag tror att de kommer att överraska oss igen. Och då kommer jag att fortsätta glädjas med dem.

Nu ska jag kliva i skorna och åka iväg till "gruvan" för ett träningspass i gymmet och därefter blir det frukost på "Det stora blå" (IKEA) i Birsta. Dagen därefter ska ägnas åt att städa ur åtminstone ett skåp samt garderoberna i mitt sovrum. Önskar därmed mina kära ordbrukare en fin fredag och en trevlig helg!

Av Göran - 12 september 2017 20:52

En efter en lämnar de oss utan att nya liknande krafter tar över. Jag talar om kulturens humanister och just idag givetvis om Hans Alfredsson som åkt upp till himlen för att återförenas med Tage Danielsson och många andra vänner som gått före honom. Jag har börjat på fem eller sex inlägg men det går liksom inte. Jag kan inte skriva ihop något som verkligen hedrar denna komikens virtuos tillräckligt. Därför nöjer jag mig med att låna lite ord från hans eget tal till Tage på hans begravning...

'"Åh, vad jag har haft mycket roligt tack vare dig, Hasse Alfredsson! Jag är glad och tacksam att ha vandrat på samma jord som du i nästan sextio år samtidigt!"

Du som ännu inte sett hans film "Jim och piraterna Blom", se  den och njut av hans sätt att förklara det där med sorg för en liten tioårig kille som just förlorat sin pappa. Hasse spelar Döden, en figur som kallas Kolavippen och åker runt på flakmoped för att hämta de som dött här hos oss och kör dem till det han kallar Evigheten. Han förklarar att när vi här på jorden är ledsna för att någon lämnat oss är de glada och lyckliga i "Evigheten" för att någon som många längtat efter äntligen kommit dit.

Jag såg den med nåt av barnen för länge sedan och jag minns inte allt så noga men rekommenderar den ändå.

Annars är jag inne i min näst sista frivecka. Om tio dagar är den slut och jag ska återvända till mitt vanliga skiftjobb igen. På gott och ont.

Gott eftersom jag kommer att ha mycket mer fritid än under våren och sommaren. Det onda består väl i nattskiften och i att ens sociala liv blir lite begränsat.

Sonen flyttar ut i månadsskiftet, har fått hyra en etta i andrahand på andra sidan stan. Dock tillräckligt nära till centrum för att kunna gå till jobbet om det kniper. Eller hem från krogen om det är helgkväll.

Dock hyr han möblerat så hans sönderklösta vrak till soffa blir kvar i mitt vardagsrum ett tag till. Och det gör egentligen inget alls för den är underbar att sitta i.

Lite synd om katterna dock för de blir båda ensamma på var sitt håll. Lite tråkigt när de nu blivit såna kompisar. Jag visste inte att två hankatter (hyvlade visserligen, men ändå) kunde vara så kärvänliga som de här två.

Dottern är mer hos pojkvännen eller på jobbet än här så det lär väl bli jag som får fylla ömhetsbehvet hos hennes lurvtuss till kattoxe.

Kollade runt lite idag efter lägenheter. Bara för att lära känna marknaden, så att säga. Och kan lätt konstatera att jag inte kommer att byta lägenhet hos samma hyresvärd i alla fall. Så fort en hyresgäst flyttar går de in och lyxrenoverar lägenheterna och chokhöjer sedan hyrorna. Det betyder att jag i så fall måste flytta till en etta för att få samma eller lägre hyra. De hade idag en fyrarummare i Kvissleby ( mil söder om stan) visserligen lite större än den fyra jag bor i. För den ville de ha över tiotusen i månaden. För en normal 3;a begär de 8 200kr/mån.

Jag betalar c:a 7 200 idag.

Så jag hankar mig nog kvar tills vidare och hoppas att det finns någon sanning i ryktena om att mitt kvarter ska göras om till bostadsrätt för då vet jag att jag har förtur och får ett pris som inte finns på öppna marknaden. Så i så fall ska det mycket till om jag inte ska slå till. För lägenheterna här skulle snabbt stiga i pris. Särskilt om jag renoverar upp kök och badrum!

Klockan tickar på och jag måste upp före sju imorgon, ska förlusta mig i tvättstugan. Så jag önskar därmed mina trogna ordbrukare en god natt tillsammans eller var för sig. Sov gott för det ska jag!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards