Alla inlägg under februari 2009

Av Göran - 28 februari 2009 23:41

Snart läggdags! Idag orkade jag HELA Wallanderfilmen så jag är alltså inte lika trött som förra veckan!
Kollade på Melodifestivalen också och jag måste säga att förutom Susanne Alfvengren så hade vilket som helst av kvällens bidrag sopat banan med låtarna från Leksand i förra veckan.

Att mezzo-sopranen Ernman gick vidare förvånar mig inte ett dugg- tror faktiskt hon kan vinna hela skiten.

Fast ur ekonomisk synvinkel kanske Thorleifs borde ha vunnit och fått representera Sverige! För vem vill egentligen vinna detta enorma spektakel?

Det kostar ju skjortan för det land som vinner och måste arrangera nästa års festival.

Så nu är det bara finalen kvar! En final som jag tror vinns av Malena Ernman!

I hockeyn är det också slutspel - på måndag får vi veta vilka Timrå får möta! De flesta "experter" tror på Färjestad men det kan också bli så att Timrå är skräckmotståndare för alla lag och då blir det väl Frölunda (som väljer sist).

Synd att det inte kan bli Luleå...


Av Göran - 28 februari 2009 18:22

Så var det lördag igen då! Och på dagen 23 år sen Olof Palme mördades på Sveavägen i Sthlm. Ett mord som väl aldrig kommer att klaras upp - själv vägrar jag tro att det var Christer Pettersson! Jag tror att högerextrema krafter inom polisen låg bakom det på nåt sätt! Christer P var ju alkoholist och narkoman, en lodis helt enkelt, och hade han varit skyldig så hade förhörsledarna knäckt honom så han försagt sig på nåt vis, tror jag

Detta är också dagen då min storebror fyller år så jag ska ringa och gratta sen!

Har mest tagit det lugnt idag, handlat lite och (förstås) lagat middag. Det blev min egen uppfinning Tortellinigratäng idag. Den består av tortellini (gärna ostfylld) som kokats och blandas i en ugnsform med broccoli, skinka, parmesan och ädelostsås. Samt lite riven ost ovanpå innan man gratinerar den snabbt i ugnen. Inte dumt alls!

Det hade smakat bra med ett glas rött till den men jag hade lovat köra lilla dottern till hennes pojkvän så det fick bli mjölk. Men det gick ju också bra!

Nu har mina kära grannar dragit iväg till Spanien för en månad så det är väl bara en tidsfråga innan himlen öppnar sig och snön börjar vräka ner igen bara för att jag har dubbel snöskottning. Men inte idag! Idag har det varit en alldeles fantastiskt fin vinterdag med -4 och strålande sol. Blir det lika fint imorgon så kanske jag skottar av en bit av altanen på baksidan så man kan sitta där och dricka kaffe samtidiigt som man får lite sol på sig.

Fast på morgonen blir det soffmys med katt och kaffekopp och Vasaloppet. Det har blivit tradition att jag tittar nån timme på morgonen och sen då och då mellan andra bestyr tills segraren har nått Mora.

Tvätt ska hängas och diskmaskinen plockas ur innan jag sätter mig till ro för Postkodmiljonären. Sen lär jag säkert ligga kvar och fnysa åt Melodifestivalen också åtminstone fram till kl. 21 för då vill sonen se Mr Bean i femman.

Så till sist bjuder jag på lite stämningsmusik att varva ner till! Ha en skön kväll, du som läser!



Av Göran - 27 februari 2009 23:43

Amos Oz! Vilken fantastisk människa! Såg honom ikväll i "Skavlan" och kunde inte låta bli att förundras över denne oerhört intressante man.

"Skavlan" är verkligen "Talk-show" i ordets bästa bemärkelse! Här får israelen Oz möjligheten att tala om sina hjärtefrågor (Gud, familjen, fanatism och sin fru för att nämna några) och samtidigt få både medhåll och mothugg av Stellan Skarsgård och Liza Marklund för att nämna några.

Oz:s bok, "Hur man botar en fanatiker" har visst delats ut i svenska skolor och av det lilla jag hörde förstod jag snabbt varför. Måste snart se till att läsa den själv också.

De pratade massor om livsåskådning och religion och det är alltid intressant att lyssna på. Min egen livsåskådning ska jag försöka beskriva här....

Gud! Tror jag på Gud? Nej, i alla fall inte på bibelns Gud, den straffande guden som utkräver hämnd och straff för minsta förseelse.

Men om man med "Gud" menar ett slags samlingsnamn på de goda krafter som finns inom oss människor så blir det annat.

Om man med "Gud" menar ett annat ord för kärlek och omtanke mellan människor så är jag troende. Liza Marklund uttryckte det väldigt bra också; "Gud finns därför att vi har hittat på honom". Så tror jag också att det är!
Det finns ingen snäll, skäggig gubbe som sitter på ett moln och tittar på oss men däremot bildar jordens sammanlagda godhet en kraft som kanske kan kallas gudomlig.

När man dör (TROR jag) kommer man inte till himlen eller helvetet! Man går över till "andra sidan" ett tag för att sen komma tillbaka för en ny jordevandring. Lite som hinduismens tro på själavandring!

Sylvia Browne -ett amerikanskt medium-  beskriver det också så och det känns mer trovärdigt än både bibeln och koranen tillsammans.

Fast just nu tror jag att jag borde lägga ner mina livsåskådningsfuneringar och lägga mig och sova! Fortsättning följer.... (kanske)

Av Göran - 26 februari 2009 22:30

Slutspurt av v.9 och det känns i kroppen! Att jag inte är 25 längre har jag länge haft klart för mig men det blir desto mer tydligt när man har nya arbetsuppgifter. Uppgifter som i sig inte är extremt fysiska på nåt sätt men de tvingar mig att använda muskler som jag inte haft så mycket bruk för innan. Så nu värker det lite här och där, mest i axlar och rygg!

Men det har ju fört det goda med sig att sömnproblemen minskat! Jag somnar som en klubbad oxe bara nån minut efter att jag lagt mig. Nu är det snart helg och kroppen får varva ner lite som tur är!

Nästa vecka är det sportlov här för barnen. Tyvärr har jag ingen möjlighet att åka iväg med dem, inga ledigheter alls kvar nu. Sista semesterdagarna gick åt till klämdagarna mellan jul o nyår och den s.k livsarbetstiden är också slut. Så jag får hoppas att deras mor kan träda in och göra åtminstone nåt åtminstone en del av veckan!

Nya friska semesterdagar får jag från 1/4 och likaså 32 timmar livsarbetstid. Men en månad till blir det att hålla sig på tårna och orka 40 timmar varje vecka. Suck.... inte lätt att vara dubbelarbetande husfar!

Och mitt kära Timrå IK blev klart för slutspel ikväll FAST man förlorade i "tablettasken" i Gävle. (Läkerol arena) Märkligt egentligen men det var ju åter igen "den enes bröd, den andres död"! Djurgården och MoDo förlorade också och kan, i och med det, inte gå ikapp.

Tyvärr tvivlar jag på att Timrå har så mycket att hämta i slutspelet.

Men... de får ju jättegärna bevisa att jag har fel!

Godnatt Sverige, var ni än är!

Av Göran - 25 februari 2009 21:34

Lönen kom! ... men sen då? Inte många kronor denna gång men det beror ju på att jag varit hemma och "vabbat" tiden 7/1 - 31/1.

Så nu gäller det att jag har tur i F-kassans lotteri om vilka som får sin ersättning i tid! Annars kan det bli lite kärvt att slanta upp till elräkningen på dryga 8500 :-!

Jag ringde dem i måndags för att kolla om några pengar var på väg och damen jag talade med lovade att stöta på handläggarna och informera dem om att det var bråtom med pengarna. Om det sen har nån betydelse vet jag inte. Bryr sig handläggarna om nån liten notis från kundtjänst (eller vad det kan heta) att nån ensampappa i Sundsvall vill pröjsa sin el i tid? Tveksamt, MYCKET tveksamt! Jag har en känsla av att de gör saker när det passar dem, OM det passar dem...

Var det det här samhället ni ville ha, alla ni som gapat om skattesänkningar i så många år? Ville ni ha en sjuk- eller föräldraförsäkring som funkar så ila att folk kan bli vräkta eller strömlösa för att de inte får pengarna för att kunna betala i tid? Ville ni ha sjukvård, skola eller barn- och äldreomsorg där resurserna hela tiden krymper?

Jag tror inte det! Jag tror inte ens att ni tänkte den tanken. Ni tittade nog bara på den egna plånboken, och bara på kort sikt. Men vänta bara tills ni själva blir gamla, sjuka eller måste vara hemma för barnens skull!

Jag tror inte att ni trodde att skattesänkningarna skulle drabba er själva från andra hållet. D.v.s att om man minskar statens inkomster så måste man även minska dess utgifter. Man kan alltså inte både äta kakan och ha den kvar!

En gång i tiden var jag övertygad sosse! På sätt och vis är jag kanske det än idag men jag känner inte igen mig i partiet. För det är inte alls bara borgarna som rår för att det ser ut som det gör. Enligt dem själva är det ju ständigt det andra blockets fel att saker blir sämre.

Jag går inte så långt att jag börjar ivra för skattehöjningar men fan vet om jag inte hellre betalar lite mer och får ett varmare samhälle! Ett Sverige där vi tar hand om de svagaste. Där inte Elsa, 92, måste ligga och dö ensam för att det inte finns vårdplatser. Ett Sverige där det är självklart att man betalar skatt efter bärkraft, alltså ett solidariskt system där den som tjänar mer får skatta mer. I teorin är det förstås så nu med men i praktiken ser det annorlunda ut.

Och inget är ju heller heligt längre. De s.k heliga korna slaktas ju på löpande band! Vägtullar har redan införts. När måste vi börja betala terminsavgifter för barnens skola? Eller, som många får göra i USA, göra smörgåspaket åt dem eftersom det är för dyrt att äta i skolresturangen varje dag?

Vill vi ha det som i USA, "frihetens land"? Där det fortfarande är ganska vanligt att människor dör i brusten blindtarm för att de inte har tillräckliga försäkringar för en vanlig blindtarmsoperation!

Nej, jag lovar att rösta på det parti som vågar gå ut och säga att de vill återställa det som en gång kallades "Folkhemmet"! Om det sen kostar lite mer i skattepengar så lever jag nog med det.



Av Göran - 24 februari 2009 21:31

Idag kom så beskedet som jag och några till egentligen redan visste skulle komma! På torsdag stänger man vårt fikarum, matsal eller vad man vill kalla dagtidsgruppens personalrum. Två andra inom samma avdelning ska också stängas och förseglas tills vidare!

Vi har fabrikens, i särklass, bästa läge på våra lokaler! Den enda matsal inom avdelningen som man ser dagsljuset ifrån. Den ligger på utsidan av fabriksbyggnaden. De lokaler vi ska sitta i sedan ligger mellan två fabrikshallar och har inga fönster. Misstänker att jag nog rätt snabbt kommer att förlora det lilla förstånd jag har kvar därinne...

Märkligt egentligen... Under mina första 20 år på företaget fikade, åt och vilade jag varje dag i dessa "bunkrar" och funderade aldrig över det. Men sen jag flyttade ut till nuvarande lokaler har jag svårt att vistas i de andra.

Sommartid har vi kunnat sitta på en liten gräsplätt utanför och äta lunch om vi velat, det blir närmast omöjligt nu!

Anledningen är förstås pengabesparing. Man ska klumpa ihop all personal på avdelningen i samma lokaler och stänga övriga för att slippa betala folk för att städa och underhålla dem. De flesta trodde ju då att det var just vår matsal som skulle bli personalrum för alla men så blev det alltså inte.

Lyxproblem? Javisst är det så när det finns människor som inte har jobb, bostad, mat eller trygghet. Men ändå!!!

Av Göran - 23 februari 2009 22:35

Så har man då sett sitt favoritlag förlora då också.... Annars har de faktiskt vunnit varje match jag varit på tidigare under säsongen!

Men ikväll var Frölunda det bättre laget, det är bara att erkänna och gratulera dem till tre poäng. Man är ju sportsman!

Men hade Timrå spelat likadant i de två första perioderna som i tredje så hade resultatet garanterat blivit ett annat.

Snudd på panik sen på parkeringen då jag skulle låsa upp min bil. Låsen hade frusit och på förarsidan gick det inte att vrida nyckeln alls. Så jag prövade på höger sida och efter lite lirkande fick jag upp den dörren och kunde klättra in bakom ratten. Tack och lov!
Svor lite smått först över att jag slutade röka för snart 30 år sen och därför inte har tändare eller tändstickor i fickan. Då hade man kunnat elda lite på låsen och fixa det. Men det löste sig ju ändå!

Sist vill jag varna för Lidls snabbkaffe! Nåt så vedervärdigt trodde jag inte fanns! Jag kollade på Nescafé på Willys och såg att den stora burken kostade nästan 40 bagis så jag åkte in på Lidl på vägen hem och köpte deras istället för bara 23:90. Men på 5 försök på jobbet lyckades jag inte en enda gång göra kaffe som kunde kallas gott! Så det blir nog att slanta upp och kosta på sig äkta vara för kaffe på jobbet är nästan livsnödvändigt.


Av Göran - 22 februari 2009 23:28

I väntan på att gäspningarna ska infinna sig så att det är lönt att lägga sig kan man alltid skriva ett par rader här. Har sett Beck-filmen och tyckte den var riktigt bra. I alla fall klart vassare än Wallander igår!

Finns många andra tankar som skulle behöva komma på pränt men eftersom jag vet att människor som kanske inte borde läsa här ändå gör det så avstår jag från att skriva vissa saker. Kanske jag skulle skaffa en ny blogg och hålla den hemlig... Bara för att kunna skriva allt jag tänker, menar jag!

Jag skrev i ett av mina tidigaste inlägg att jag inte tänker "hänga ut" nån här och så ska det förbli även om det kliar i fingrarna ibland.

Å andra sidan skulle det knappast ha något läsvärde för utomstående heller så det är nog bäst som sker.

På eftermiddagen idag började ljuskronan i vardagsrummet att gunga igen. Det händer lite då och då men för det mesta kan det bortförklaras med korsdrag eller att nån av barnen stökar runt på övervåningen. Men nu var jag alldeles ensam hemma. Ja, nästan i alla fall! Min fyrbenta sambo (katten) var ju också här men hon låg och sov i soffan.

MEN... då ljuskronan satte sig i rörelse tittade hon plötsligt upp. Först på den och sen på tomma luften bredvid bordet under kronan.

Kanske finns det nån logisk förklaring eller så har jag nåt "oknytt" i huset. Men det kvittar vilket egentligen! Det är inget som skrämmer utan tvärtom brukar jag, vid dessa händelser, snarare få en behaglig känsla i kroppen. En slags trygghet, helt enkelt!

Var ute nyss och kopplade in startklockan för motorvärmaren och såg att det har regnat ute! Så imorgon bitti finns risken att gator och vägar är snorhala eftersom det varit kallt så länge och underkylt regn är väl det värsta före man kan få!

Och därmed tackar jag för idag och önskar läsekretsen vackra drömmar!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards