Alla inlägg under maj 2018

Av Göran - 30 maj 2018 12:51

Sköna maj går mot sitt slut. Imorgon kväll tar hon farväl och jag ska väl sent glömma årets upplaga av min favoritmånad. För jag kan då inte minnas att maj varit så varm och solig någon gång under min drygt sextioåriga levnad.

Visst har det brukat komma strödagar med sommarvärme under andra halvan av månaden men jag tror faktiskt inte att vi haft såhär varmt och skönt hela maj.

Förhoppningsvis för det med sig att det inte blir så mycket mygg i sommar. Om det är torrt under senvåren och försommaren så torkar ju vattensamlingarna bort i skogarna och då kläcks inte fjolårets larver.

Det KAN ju också bli så att det här var den enda sommar vi fick i år. Om juni, juli och augusti sviker. Som ifjol. Då var det minnsann inte många fina dagar under den tid då det borde varit högsommar.

Gammalt skrock säger dock att hård vinter följs av varm sommar så vi får väl hoppas att det stämmer då.

Har äntligen kommit till skott med att förnya mitt körkort som blev ogiltigt i förra veckan. Ska man inte få en påminnelse från trafikverket eller transportstyrelsen ett tag innan kortet går ut? Det har jag då alltid fått förut. Men nu var det av en ren händelse att jag råkade se att det måste förnyas.

Men nu är det beställt ett nytt och jag har tagit reda på att jag visst får köra bil ändå, bara jag har annan giltig legitimation med mig. Så det var ju tur att jag skaffade nytt pass innan resan till Holland i mars.

Inte bara maj är på upphällningen. Min frivecka tar också slut imorgon bitti och jag måste släpa mig till jobbet för två dag- och två nattskift innan jag får en ny frivecka på måndag morgon. Sonen är inte så glad över det för han har liksom  fått blodad tand på det där med att köra bil och han vet att jag inte övningskör med honom på arbetsdagar.

När man jobbar som jag gör så är det bara jobb som gäller de fyra dygn som en skiftcykel räcker. Fixa käk till nästa skift, jobba, äta och sova är allt som sker de dagarna. Möjligen åker jag till någon mataffär om det blir nödvändigt.

Eventuellt ska jag åka en tur till Birsta city sedan för att handla några nya sommarskjortor och kanske ett par brallor eller två. Trevligt att kunna ta på nåt nytt och fräscht när jag ska ut och åka båt. Även detta år bjuder facket medlemmarna på sjötur med MS Medvind och deras eminenta skärgårdsbuffé. Vi har fem datum att välja på men jag tror att nationaldagen passar mig bäst. Ska anmäla mig imorgon.

Annars ska jag nog ta det rätt lugnt resten av dagen för att hah kraft att klara av värmen i fabriken imorgon. Till  middag blir det Biff Stroganoff med ris. Det går fort och enkelt att göra men är ju så himla gott. Hittade ett paket med lite lövbiff i frysen imorse och då kom snilleblixten att den kan man göra stroganoff av.

Sonen hade säkert föredragit varianten med korv och gärna med pasta till men det får bli en annan gång.

Ha en fortsatt härlig onsdag, kära ordbrukare, i Uppvidinge, Hästveda, Dalsjöfors och Nordmaling! Vi ses!

Av Göran - 27 maj 2018 21:34

Fem ynka rätt blev det på min V75-rad. Och ingen utdelning! I många andra sammanhang ses fem av sju rätt som helt godkänt. Så dock icke i travsportens värld.

Min storfavorit, Bold Eagle, gjorde bort sig totalt och kom inte ens vidare till Elitloppsfinalen. Efteråt ser jag att hans ägare, tränare och whatever sputt galla över arrangemanget och banan. Men det var inte Solvallas fel att deras häst inte var redo för start. Som han uppträdde anser jag att han borde ha strukits i förväg. Men tre miljoner i prispengar kan nog få många hästägare att se mellan fingrarna när det gäller den egna hästens status innan loppet.

Men det är patetiskt att de skyller på banan och arrangemanget istället för att se sanningen som den är och spänna ögonen i kusken. Det var HAN som orsakade att hästen inte kom till finalen.

Fem rätt av sju! I många andra sammanhang hade det väl varit fullt godkänt. Men i travets resultatsorienterade värld är det värt noll och intet.

Men det blir ju ett nytt elitlopp nästa år! Och då ni. då jävlar! Då tar vi dom!

Och.... Giffarna vann ju i alla fall så glädjen finns ju kvar!

Av Göran - 27 maj 2018 13:57

Glöm inte bort era mammor idag, ni som fortfarande har sådana. Ni som inte har kan ju förslagsvis sätta en blomma på hennes grav som jag och ägna henne några tankar av saknad. 

Min mor förlorade jag några veckor före min sexårsdag och tiden som närmast följde ägnade jag massor av tid åt mina minnen av henne. Det kändes viktigt att minnas hennes röst, hennes skratt och doften av en särskild parfym då jag borrade in ansiktet mot hennes hals. Bara mamma doftade så. En doft som gav trygghet.

Men ganska snart märkte jag att det blev svårare och svårare att minnas. Visst kom jag ihåg saker vi gjort och saker hon sagt men minnet av röst och doft bleknade ju mer tiden gick. Och det sörjde jag över på samma gång som jag sörjde henne som människa och mamma.

Mina minnen idag är ganska diffusa. Röst och annat är borta sedan länge ur min hjärna.

Men saknaden finns kvar liksom sorgen. Det är ju så med sorg att den går inte precis över men man lär sig med tiden att leva med den och göra om den till vackra minnen. Annars skulle vi kanske inte orka leva själva. Och det är jag säker på att hon hade velat att jag skulle göra.

Så jag lever. Så gott jag kan utifrån de ramar som livet sätter upp åt mig.

En underbar försommardag får de, i alla fall, alla morsor som harf turen att firas idag. Åtminstone på mina breddgrader är det dryga tjugo grader varmt och solen skiner från molnfri himmel.

Jag ska avnjuta/genomlida en fotbollsmatch om ungefär en timme. I den sista omgången innan uppehållet för VM tar Giffarna emot Änglarna idag på NP3 Arena som f.d Idrottsparken numera heter.

Två lag med sviktande form så det är ganska vanskigt att sia om utgången. Senast lagen möttes var i Göteborg i sista omgången förra hösten. IFK Göteborg hade då inget att spela för medan det var på liv eller död för GIF som vann matchen med 3-0 samtidigt som Östersund tog ena poängen mot Jönköping som därmed passerades av Giffarna i tabellen. Sundsvall klarade sig kvar medan Jönköping förlorade i kvalet mot Trelleborg och åkte ut

Parallellt med matchen avgörs först försöken och sedan årets travfest nummer ett på svensk mark - Elitloppet.

Jag tror att Bold Eagle tar hem det men hoppas lite på ett svenskt ekipage, Propulsion med Örjan Kihlström i sulkyn. Men först ska de ju vidare från försöken och det har skett mirakel där tidigare...

Mitt V75-tips blev mindre än det brukar, 48 kr bara. Varsågod att kopiera den som kan, vågar och vill


Ordinarie hästar                                   Reserver

 

Avd.1) 1, 3, 4, 9                                    2, 7

Avd.2) 1 Global Withdrawl                      4, 2

Avd.3) 5 Bold Eagle                                 4, 2

Avd.4) 1, 4, 5                                          7, 8

Avd.5) 6, 8, 9, 14                                    4, 12

Avd6) 5 Virginia Grif                                8, 9

Avd.7) 1, 6                                               3, 5

 


Lyyyyycka till!


Av Göran - 26 maj 2018 19:08

Amors pilar har nått Sundsvallsbron. En kvinna från Västerås mötte en man mitt på bron under en motionsrunda. Hon stoppade honom och bad om hjälp hur hon skulle springa för att komma till Sidsjön (en rejäl bit från bron). Mannen förklarade så gott det gick och fortsatte sedan åt sitt håll. En stund senare hade kvinnan en såndär aha-upplevelse.

Hennes tanke var att där var ju mannen som ska bli far till mina framtida barn, svärson till mina föräldrar. Kort sagt mannen i hennes drömmar. Jag läste detta i torsdags kväll på jobbet då hon gått ut med efterlysning på Facebook och tänkte att jag kanske borde höra av mig och fråga om jag kunde få stå på reservlistan ifall hon inte hittade drömprinsen. Jag är ju varken nån dröm eller prins men...

Men jag insåg ju genast att jag faller för åldersstrecket. Damen i trettioårsåldern sökte knappast en gubbe som var dubbelt så gammal som hon själv.

Därefter ägnade jag lite tankemöda åt att hoppas hon hittar sin Prince Charming och att de lever happily ever after och allt det där. Men det vore väl förstås att begöra för mycket, tänkte jag sedan och jobbade vidare på mitt nattskift.

Upplölsningen kom igår förmiddag då pressern berättade att mannen ifråga hade hört av sig. Men någon riktig happy-end blev det ändå inte eftersom han redan var i ett lyckligt förhållande.

Säger han, ja, tänkte jag genast! För vad ska han annars säga? Om han lever med en annan människa så kan han ju inte gå ut i media och säga att han är beredd att kasta sig in i detta nya. Även om han känner så.

Ja, jag väljer att tro det! Att de unga tu får varandra och lever lyckliga i alla sina dagar. Här i Sundsvall eller i Västerås som damen kom ifrån spelar mindre roll. Givetvis gifter sig där också, mitt på bron. Och slår sedan ihop bröllopsmiddag och bröllkopsresa genom att hoppa bungyjump ner på däcket till MS Medvind som passerar där både väg ut och på väg tillbaka till hamnen. SEDAN... går solen ner i väster....

Sådärja, då har jag vädrat min romantiska ådra litegrann också. Det sker inte så ofta. 

"Säg mig du som vet, som alltid visste allting bättre. Som var så förnuftig och som tog det så försiktigt. Är inte alla romantiker? Kan en männ´ska va´nå´nting annat om hon vill leva det här livet rätt och riktigt?" Så skriver Lundell i texten till underbara "Ut ur mörkret". Lyssna själva..



Jodå, jag VET att jag har lagt ut den förut. Men låtar med DEN klassen tål att höras igen och igen. Nu ska jag gå och titta på Postkodmiljonären. Ha det!




Av Göran - 23 maj 2018 09:52

Efter en mycket trevlig kväll i arbetskamraters sällskap mår jag väl som jag förtjänar idag. Huvudet känns en aning tungt och jag kommer säkert att behöva lägga mig några timmar under dagens lopp. Men det är ju bara som det ska eftersom jag jobbar natt ikväll.

Gårdagen tillbringades först i ett konferensrum på "gruvan" där vi försökte dra upp riktlinjer för hur skyddsombuden ska hantera företagets nya arbetssätt. Jag är glad att jag inte ska vara en del av det mer för det ser inte alls lovande ut.

Klockan fem hade bord bokats på en restaurang längs Storgatan och på deras uteservering avnjöt vi god mat och dryck plus en ljummen sommarkväll. Jodå, jag vet att det bara är maj ännu men det var definitivt en sommarkväll igår. Varmt och skönt och flanerande människor på gatan utanför i shorts, kortärmat och tunna klänningar.

En av mina kamrater hade till och med författat ett litet tal till min ära där han tackade mig för lång och trogen tjänst. Det hade jag absolut inte förväntat mig så det var nästan så man blev lite fuktig i ögat.

Vid halv nio lämnade vi matstället i akt och mening att gå till ett annat vattenhål men efter vägen föreslog Kjell-Åke att vi skulle gå hem till honom istället. Han bor "mitt i smeten", så det tog bara några minuter.

Där satt vi sedan i några timmar och pokulerade och delade anekdoter och minnen med varandra över glas med whisky eller öl för dem som föredrog det. Jag bröt upp vid halv tolv då jag kände att en lång dag plus tillräcklig alkoholförtäring började ta ut sin rätt.

Så nu har jag dagen på mig att hitta formen för att orka ett nattskift. Och det ska nog ordna sig.

Nästa fest blir i början av juni då det är dags för den årliga båtresan som facket bjuder oss på. Till dess får man väl hålla sig lugn och låta levern vila.

Såg nyss i kvällsdrakarnas nätupplagor att man har ett nytt huvudspår i Palmeutredningen. Den s.k Skandiamannen som förekom som vittne ganska tidigt i utredningarna. Jag tillåter mig att tvivla. Inte för att jag kan så mycket fakta men jag känner mig ganska säker på att mördaren inte är någon "Svensson" utan en inhyrd yrkesman. Men vi får väl se hur det går. Mitt tips är att det här spåret kommer att kallna ganska fort.

GIF ska åka till Norrköping för att möta deras IFK ikväll. Mina förhoppningar är i stort sett obefintliga. Tyvärr tror jag att Sundsvall får stryk i "Peking". Dessvärre kommer jag inte att kunna se matchen eftersom jag ska jobba utan får väl försöka följa den via radio. Om jag har ett jobb i schemat där jag sitter i ett fordon, vill säga.

Nu känns det som om det börjar bli dags för frukost. Två kokta ägg och lite fransk löksill kommer att sitta som en fläskläpp, känner jag. Sen ännu en balja svart kaffe så blir jag kanske lite mer "på banan".

Ha en fantastisk onsdag, kära ordbrukare i världens alla hörn!

Av Göran - 21 maj 2018 22:13

Jag är en förlorare! Det är bara att konstatera efter dagens klubbmöte i Industrifacket på min arbetsplats. Det visade sig finnas fyra kandidater till uppdraget som huvudskyddsombud för hela företaget. Två män och två kvinnor.

I första omgången förlorade jag med en ynka röst mot en annan manlig kandidat.

Stadgarna kräver att en kandidat ska ha mer än 50% av rösterna för att väljas och i första valomgången fick jag elva röster mot tolv för den andra manliga kandidaten. Så det blev en andra valomgång och då segrade den som styrelsen utsett att vara tillfördnat huvudskyddsombud.

Jag hade självklart hoppats på seger men när jag nu förlorade är jag ändå glad att jag förlorade mot en kvinna. Detta eftersom jag anser att klubben redan har ett överflöd av Gubbar 50-plus på förtroendeuppdragen.

Därmed är min så kallade karriär som skyddsombud och huvudskyddsombud för min avdelning över. Eller nästan över, i alla fall, eftersom mina kolleger planerat in en avtackning av mig imorgon efter mitt sista möte med skyddsombuden.

Vi har möte hela dagen imorgon och det mötet blir avslutet på min tid som huvudskyddsombud för min avdelning. När vi är klara ska vi ut på stan för att äta och dricka gott och fira min avgång.

Jag är inte nämnvärt besviken. Hade inte trissat upp några större förväntningar kring valet. I första valomgången fick min huvudmotståndare 18 röster, den andra manlige kandidaten 12 och jag elva röster. Så man kan säga att jag förlorade med bara en rösts marginal. Så jag var ju ganska nära ändå!

Men skit i det nu, nu är jag klar med det där. Kommer kappast att kandidera fler gånger. Nu får yngre krafter ta vid!

Själv ska jag försöka orka jobba på de år som återstår till pensionen och sedan, lite diskret, smita ut bakvägen och glömmas bort. 

Och... jag är INTE bitter! Inte ett dugg! En epok i livet är över - kanske börjar en ny istället. 

Nu ser jag fram emot avtackningsfesten imorgon med mina kära vänner och kolleger sedan många år! Kanske tar jag med kameran och förevigar några ögonblick från DEN festen!

Sov gott, kära ordbrukare I Karesuando, Malmköping, Edstena och Junibodsand!

Av Göran - 20 maj 2018 08:40

Än en gång känner jag mig föranlåten att be Östersunds FK och deras fans om ursäkt. Ifjol då ni var här på besök "rånades" ni på poäng av en synskadad domare som gav GIF en feldöms straffspark. Igår tog ni (välförtjänt) alla tre poängen men då skämde GIF;s supporterklubb, Patronerna, ut sig fullstäändigt enligt min mening.

Man valde att vifta med en banderoll med texten; "Bokföringsbrott och hyckleri - Vi firar ert haveri!".

Skit på er, "patroner"!!! Fy fan, vad lågt, tycker jag!

Banderollen syftar förstås på ÖFK;s ordförandes bravader i sitt civila arbete. Alltså inget som varken spelare, resten av föreningen eller deras supportrar har haft med att göra.

Jag avskyr verkligen den där typen av påhopp och tar bestämt avstånd från hemmasupportrarnas tilltag. Som Sundsvallsbo ber jag ÖFK och deras fans om ursäkt. Särskilt eftersom ni sjäva är välkända för sportsligt uppträdande i alla lägen. Och jag är säker på att de flesta här i trakten tycker likadant Och jag hoppas att även Patronerna själva inser hur fult de bar sig åt och ber om ursäkt, de också.

Hockeyn gick ju desto bättre! Tre kronor tryckte ner USA i skridskorna, drog plösen över och knöt ihop. 6-0 blev det till slut och amerikanerna var förstås sura efteråt. Såklart, vem skulle inte bli det när man vinner i statistiken om skott på mål, puckinnehav samt får många fler chanser att spela power play. Men precis som genom hela turneringen är Sveriges boxplay av yppersta kvalitet. Igår gjorde vi t.o.m mål i numerärt underläge och det gissar jag sved lite extra i amerikanska hjärtan. 

Senare på kvällen krigade Schweiz ner självaste Kanada i den andra semifinalen och de möter ikväll Sverige i matchen om VM-guld.

Enkel match för Tre Kronor? Nej, skulle inte tro det efter att ha sett schweizarna slåss med näbbar och klor för segern igår. Sverige måste spela sin bästa hockey om vi ska vinna mot dessa kämpar.

Innan dess ska jag glädja min son med att servera tacos till middag. Och det med hemgjord guacamole också, dagen till ära. Fantastiskt gott och enkelt att göra dessutom. Man kan köpa den färdig på burk men den gillar jag inte alls. Hemlagad, däremot, är det en delikatess. Som också kan användas till annat än tacos. Då och då har jag bytt ut beasåsen mot hemtjorvad guacamole och det passar jättebra även till en god köttbit.

Imorgon är det dags för lite arbete på förmiddagen innan jag ska på ett möte med verkschefen. Därefter är det klubbmöte med industrifacket och jag får veta om jag har medlemmarnas förtroende eller ej. Jag räknar med att inte vinna så slipper jag bli besviken. Synd bara att mitt eget skiftlag är på jobbet, annars hade jag säkert kunnat "lura dit" 5-6 stycken åtminstone som röstade på mig.

Tisdagen är vikt för skyddsombudsmöte (mitt sista på min avdelning) och därefter lite avskedsfest med mina kolleger. En eller annan kall pilsner lär det bli och sen tar man väl bussen hem. Onsdag är det ju nattskift så jag får sova ut innan det är dags att gå till jobbet. För vad som KAN vara mina två sista nattskift, beroende på hur valet på mötet går imorgon. Spännande!

Ber om ursäkt gör jag förresten också till de som eventuellt kopierade mitt travtips igår. Att vi inte blev miljonärer vet ni väl redan. Men nästa vecka! Då ni! Då jävlar tar vi dem!!!

En fin dag till ser det ut att bli. Minns inte när jag senast hade en tvåveckors ledighet med så härligt väder. Soligt och fint nästan varje dag. Tror att jag ska ta en promenad längs strandleden här nedanför. Lukta lite på havet och spana efter ekorrar, som det brukar finnas gott om i skogen vid havet.

Ha en underbar söndag, kära ordbrukare, i Lövånger, Teckomatorp, Kvidinge och Övertorneå. Vi ses!

Av Göran - 19 maj 2018 10:12

Godförmiddag på er, kära ordbrukare i världens alla hörn! Lördag råder och miljonerna ska fördelas vid V75-tävlingarna på Gävletravet. Jag har totat ihop mitt förslag till lösning på veckans V75-gåta. Varsågod att kopiera den på egen risk - inga garantier lämnas. Givetvis. Det var svårt den här gången tycker jag och jag känner mig lite osäker. Då kan förstås avstå från att spela alls men jag valde att göra systemet en aning större än annars. Jag brukar oftast hålle mig under hundralappen men denna gång kostar systemet 128 kronor att lämna in. Här får ni min rad om ni vill ha den!


Ordinarie hästar                                    Reserver

 

Avd 1) 1, 3, 7, 11                                   9, 2

Avd 2) 3, 4, 13, 15                                11, 5

Avd 3) 3 Global unprotected                   8, 12

Avd 4) 2, 6, 11, 12                                  8, 4

Avd 5) 4 Angle of Attack                          5, 1

Avd 6) 3, 5, 6, 8                                      2, 4

Avd 7) 7 Disco Volante                             2, 4

 

LYYYYYCKA TILL!!!

 


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards