Alla inlägg under mars 2013

Av Göran - 30 mars 2013 11:11

Så var äventyret över. Mitt hjärtas rödvita hjältar ramlar ur elitserien i hocky efter 13 år. Och det kanske dröjer lika länge till innan de tar sig tillbaka. Om de alls gör det!

Jo, jag vet att det låter pesimistiskt men tyvärr är det nog så att frågan är om man ens överlever som förening. Det är ekonomiska felbeslut för kanske 7-8 år sen som ligger till grund för det läga man idag befinner sig i.

Så nu är det Sundsvall Dragons som försvarar distriktets heder och ära när det gäller lagsporter. Och visst tycker jag väl att det är roligt om det går bra för dem. Men den där korgbollen, som min lågstadiefröken kallade det, har aldrig ritkigt slagit rot hos mig trots att det väl är den sport när man får se flest mål.

Nåja, vi har ju Granlo BK också som spelar i innebandyns högsta serie men det är samma med innebandy som med basket. Det är rätt kul att spela det på gräsrotsnivå men inte lika skoj att titta på.

Över är också min tid som hundvakt. Mysteriet med hur hon kunde bli utestängd på balkongen löstes med logkens hjälp, det var sonen som inte stängt dörren bättre än att hon kunde ta sig ut och sedan hade hon själv lyckats knuffa till dörren så den stängdes. Så Terry Evans m.fl kan slappna av - ni behöver inte komma hit!

Påskvädrets gudar visar sig från sin allra bästa sida idag och inom en snar framtid ska jag ge mig iväg ut och ta en promenad i solskenet FAST jag inte måste för jyckens skull.

Stora delar av nämnda jycke ligger föresten och dräller runt hela lägenheten trots att jag dammsög lägenheten så sent som för två dagar sen. Hon släppte vinterpäls just nu och det tog henne bara ett par timmar att skapa drivor av ratade pälsrester. Så efter promenaden måste jag nog ta en svängom med snabeldraken också.

Byta påse i den kanske jag också mäste med tanke på vilka mängder hundhår dem har fått dra i sig under de senaste två veckorna. Sen ska jag väl få ihop nåt som kan kallas middag också men längre än så sträcker sig inte verksamhetsplanen för denna påskafton. Något påskägg lär jag inte få men det gör inget. Jag är så nöjd med den flaska Johny Walker Red Label som blev min belöning för hundvaktandet.

Och kanske unnar jag mig en slurk eller två ur den eller annan flaska framför dumburken då kvällen smugit sig på oss. Det får vi se då, nu ska jag ut i solskenet!

Därmed tillönskas ordbrukarna en glad och trevlig påsk i Krokom, Vessigebro, Dannemora och Smygehuk.

Vi ses. När andan faller på...

Av Göran - 21 mars 2013 20:49

Ser att jag la ut länk till denna glada vårlåt för fyra år sen men den tål att höras igen. Så klicka på länken, sparka av eventuella skor och upp och dansa.

http://www.youtube.com/watch?v=DVtjICNycU0

Sen tillägger jag en liten from förhoppning att vi får lite vårvärme också så att man kanske får lite mer danslust.

Ha det gott i Mölnlycke, Karesuando, Mattmar och Alingsås, kära ordbrukare!

Av Göran - 20 mars 2013 13:19

"Innerst inne är alla folkpartister", lär nån f.d folkpartiledare ha sagt en gång i tiden. Vem minns jag inte säkert. Han tyckte förmodligen, på samma sätt som många andra också tänker, att... "Såhär tycker jag så det är ju rätt och då måste väl alla andra tycka likadant innerst inne".

Ett tänkesätt som vittnar om okunnighet.

Nu har moderutten Billström glappat med limpsaxen och det har runnit skit ur hans mun. "De som gömmer flyktingar är knappast blåögda och blonda" eller nåt sånt lär han ha sagt. Härom året var det folkpartisten Nyamko Sabuni som ville att arbetsgivarna skulle få rätt att anställa invandrarkvinnor till lägre löner än avtalen säger. Och på 80-talet var det Sven-Olle Olsson från centern i Sjöbo som utmärkte sig med rasistliknande uttalanden.

Så nu väntar jag bara på att SD ska sno de där orden som inleder dagens upplaga av denna enkla blogg och säga att det bor en liten Sverigedemokrat i oss alla. Vem vet, de kanske t.o.m gör det till partiets slogan.

Då och då visar borgerligheten sitt rätta ansikte och nu har det alltså hänt igen.

Kommer han att tvingas avgå? (Billström, menar jag) Nej, det tror jag inte alls. Jag misstänker att Reinfeldt flyttar fokus på nåt sätt de närmaste dagarna. I radio igår fick han två gånger frågan om Billström kunde sitta kvar som minister men gled skickligt undan och gav samma "goddag-yxskaft-svar" båda gångerna. Så räkna inte med nån räfst eller rätta ting inom vår regering.

Och... bor det en liten Sverigedemokrat i alla borgerliga politiker? Är det så att det stämmer som en del SD;are påstår att "Egentligen tycker åtminstone de borgerliga som vi men de vågar inte stå för det som vi gör!"

Eller bor det en liten Sverigedemokrat i oss alla? Nä, huvvaligen, inte i mig i alla fall. Och skulle jag nån gång upptäcka att en "sån där" har flyttat in i mig ska han få se på en vräkning som heter duga!

Ser att det var längesen jag bloggade och så blir det ju ibland. Inspirationen och skrivlusten har liksom inte funnits där och då är det lika bra att hålla sig i stillhet.

Nu är våren på väg, sägs det. Fast kvicksilvret imorse visade -10 så nog verkar det som om Kung Bore gått in i andra andningen och hittat ny energi att plåga oss med kyla och snö ett tag till.

Men ljuset är ju tillbaka åtminstone och fryser gör man ju bara om man går ut för dåligt klädd. Men ut måste jag, är ju hundvakt igen åt samma sympatiska hundfröken som några gånger tidigare.

Nämnda hund råkade ut för alternativt ställde till ett mysterium häromdagen.

I söndags tog jagut henne på en rejäl långpromenad och då vi kom hem efter 1½ timme verkade hon belåten med att få krypa ner i sin hundsäng och lägga igen ögonen en stund. Så hon fick stanna hemma medan jag åkte till Willys för att handla lite.

När jag kom hem efter en dryg timme kom hon inte och viftade på svansen som hon annars brukar. Men när varorna var inplockade hörde jag ett svagt gnäll så jag gick runt i lägenheten för att se efter vad som var på tok.

Men ingen vovve syntes till. Då gnällde hon igen, lite högre nu och jag följde ljudet till balkongdörren. Den var stängd inifrån även om handtaget inte var nertryckt hela vägen men så har den dörren varit sen jag flyttade in.

På balkongen stod lånehunden och ville in så jag öppnade åt henne.

Sen öppnade jag dörren till sonens rum för att fråga varför han hade låst ut henne på balkongen. Men han sov som en sten och vaknade inte förrän en bra stund senare. Jag utgick ifrån att han måste ha vaknat och gått ur för att förorena sina lungor med cigarettrök och därefter glömt henne där.

Men han förnekade bestämt att han skulle ha lämnat lakanen sen han la sig nån gång mitt i natten. Och han brukar inte det heller. Inte heller brukar han ljuga för mig så  mysteriet är fortfarande olöst.

Att han skulle gått i sömnen och släppt ut henne är inte troligt heller. Och att han faktiskt varit ute men inte sett hunden är också uteslutet. Det är inte precis nån chihuahua eller ens mops vi talar om utan c:a 25 kg husky och hon syns på min balkong som inte är så stor. Så det kan vi glömma. Ingen förklaring alltså.

Händer det mer sånt får jag väl ta hit Terry Evans eller nån av hans kolleger och ta reda på vad jag fått för oknytt i lägenheten.

Sist jag bloggade hade jag precis avslutat en 14-dagars ledighet - nu står jag inför nästa. Den börjar egentligen på fredag morgon men eftersom jag egentligen skulle varit på en facklig kurs och inte jobbat alls denna vecka hade min chef sett till att det finns extrafolk på våra nattskift (ikväll och imorgon) så jag bad att få ta ut lite innestående ledighet vilket han så vänligt gick med på. Så... jag har alltså påbörjat en 16-dagars ledighet. Det känns bra!

Men det kunde förstås gärna få vara lite varmare ute. Inget fel annars på vädret men onödigt kallt.

Nu ska jag packa mina cyklar på bilen och lämna in dem till stadens cykelverkstad. Cykel-Nisse kallas ägaren och det är också firmanamnet. Nisse har fyllt 75 och ska slå igen sin butik och verkstad i vår men innan dess ska han få justera bromsar och växlar på min cykel så att den är körklar så fort gator och vägar blir isfria.

Ha en härlig onsdag, kära ordbrukare, i Glommersträsk, Ösmo, Fjärdhundra och Klagstorp.

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards