Alla inlägg under november 2012

Av Göran - 17 november 2012 09:57

Lördag morgon i Sundsvalls södra utkant.

November.'

Tandläkarväder.

Tvättstuga.

Missmod.

November! Fucking jävla november!

Ja.känslan i kroppen denna morgon kan sammanfattas i ett enda ord; November! Synonymer till detta förhatliga ord är väl typ... mörker, depression, missmod, mörker och ännu mer mörker.

Och tvättid råder dessutom. Några meter under mig kan jag höra den förhistoriska tvättmaskinens centrifug (Det var troligen Archimedes själv som byggde den) vrida ur vattnet ur dagens tredje laddning tvätt, de två första hänger i torkrummet. Nu är det bara lakanen kvar att hänga.

Men ändå en dag som rent teoretiskt kan sluta i glädjefnatt och euforisk yra. Kankse inte så euforiskt för mig personligen men stadens allsvenska fotbollslag har idag en liten, liten chans att klara sig kvar i fotbollens finrum.

Idag spelas returmatchen om en allsvensk plats 2013 mellan GIF Sundsvall och Halmstad BK.

Men Giffarna har skaffat sig ett mycket svårt läge, man förlorade första matchen i Halmstad med hela 3-0 och måste alltså göra minst fyra mål idag. Och gör HBK ett så måste GIF göra fem...

Med tanke på hur "Norr-landslaget" uppträtt på plan denna höst är mina förhoppningar mycket, mycket små. Jag har en känsla av att HBK gör ett tidigt mål och sen bara försvarar sig med 10 man resten av tiden. Och sen har raskt allsvenskans nordliga gräns flyttats 20 mil söderut till Gävle.

Jag tänker dock inte se matchen på plats, inte i det här vädret! Så mycket Giffare är jag inte. Hade det varit IFK Sundsvall så hade det nog varit annat men de huserar miltals från fotbollens högre serier idag. Division fem tror jag att det blir nästa år.

Något större förhoppningar, om ej jättestora, har jag gällande Timrå IK som möter Färjestad i hemmahallen en timmer efter att GIF (antagligen) åkt ur fotbollsallsvenskan. TIK har revansch att utkräva på värmlänningarna och jag hoppas innerligt att de tar den.

Min TV-soffa lär alltså få göra rätt för sig ganska ordentligt under eftermiddagen och kvällen.

Men innan dess ska tvätten göras klart med mangling, strykning och undanplockning. Jag ska försöka tvinga mig själv ut och röra på dödköttet lite innan matcherna och mellan matcherna får jag väl försöka sno ihop nnån sorts middagsmat. Eller... ska jag kanske unna mig en hämtpizza...?

Ok, såhär säger vi - OM GIF klänger sig kvar i allsvenskan så får jag fira det med en pizza! Annars blir det nåt ur frysen.

Men det lär väl, som oftast, bli nåt som går fort och enkelt. Det är liksom lite svårt att uppbåda den där skaparlustem i köket när man bara lagar till sig själv.

November! Som sagt...

Av Göran - 15 november 2012 13:49

Vad sa ni nu då, alla SD;are, rasister, främlingsfientliga och alla övriga som gärna använder frasen; "Jag är inte rasist MEN..."?

Nej, jag syftar INTE på SD-skandalen där riksdagsmän burit sig åt som tonåriga skinnskallar - den förvånar mig inte ett enda dugg. De där herrarna som säger åt stå-upp-komikern Zoran Ismail att "Det här är mitt land, inte ditt!" och kallar en kvinna som säger åt dem att bete sig som folk för hora. Det är inte överraskande det minsta! Det är bara Sverigedemokrater som visar partiets rätta ansikte. I Sverige strider det mot lagen att vara öppet rasistisk i uttalanden och uppförande så därför finns det inte i partiprogrammet. Men jag kan lova att det kryllar av folk ihos dem som gladeligen säger och gör samma saker som de här. Små människor. Små hjärtan, själar och hjärnor!

Nej, jag syftar förstås på den nyutnämnde Guden Zlatan! Mannen som fick sportjournalister att på stående fot döpa om den nya nationalarenan till "Zlatan Arena". Vad vore vårt fotbollslandslag utan denne unike fotbollsvirtuos? Jo, ett mediokert lag utan internationella framgångar!

Och jag kan faktiskt tycka att det inte alls vore så dumt att döpa arenan efter honom! På allvar, alltså! Om inte annat så för att trycka till alla de där som inte erkänner alla människors lika värde.

Zlatan är ju svensk, annars skulle han inte få spela i vårt landslag. Men hans föräldrar kom hit från ett annat land av anledningar som jag inte vet nåt om. Tänk om de inte hade gjort det! Tänk om de valt att flytta till Norge, Tyskland eller USA istället. Tänk så mycket stryk Sverige hade fått av England igår då.

Tillhör Zlatan de som får fortsätta vara svenskar om -Gud förbjude - SD får nåt att säga till om i Sverige? Om han nän gång flyttar hem blir ju hans bidrag till statskassan via skattsedeln en ansenlig summa rakt in i den svenska statskassan...

Och han är inte den ende! Massor av människor berikar vårt och andra länder tack vare att människor flyttar runt i världen. Visst finns det nysvenskar som ställer till problem också, inget snack om det. Men det finns det även en massa pursvenskarsom gör.

Och egentligen, kära ordbrukare, egentligen är vi ju alla invandrare även om många av oss tillhör släkter som levat i Sverige i några tusen år. Men ursprungligen låg ju inlandsisen tjock här och ingen kunde leva här alls. Så alla har vi invandrarbakgrund, det är bara lite olika hur långt bak i tiden den ligger.

Jag tackar det forna Jugoslavien för Zlatan Ibrahimovich och alla andra nationer som bidrar på olika sätt att göra det här landet framgångsrikt.

Se, det var ett brandtal det! Men när ingen av de etablerade politikerna tycks intresserade av att sätta ner foten åt de här tendenserna så får väl en vanlig liten marginalbloggare göra det.

Och med lite tur blir det läst av 5-10 människor!

Men.... om dessa 5-10 håller med så kan också var och en av er sätta ner foten på ert eget sätt och höras/ses/läsas av 5-10 andra som i sin tur.... o.s.v

Om detta händer, kära ordbrukare, så kanske vi kan sätta en liten lavin i rullning. Det vore väl nåt att berätta för barnbarnen?

Nu ska jag vila en stund eftersom jag bara lyckades sova 2,5 timme imorse efter första nattskiftet. Jag ska ju jobba en natt till innan nästa frivecka blåser igång imorgon bitti klockan sex.

Så därför tackar jag för uppmärksamheten innan jag ens vet om jag fick nån och önskar Sverige en fortsatt härlig torsdag med lagom mycket ärtsoppa och pannkaka!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards