Alla inlägg under juli 2012

Av Göran - 31 juli 2012 22:37

Sommaren rullar på liksom sommar-OS i London. Idag fick vi visst medaljer om jag såg rätt på text-TV. Det är sen kväll nu och man borde väl gå och knyta sig. Men hjärnan (Jodå, jag HAR faktiskt en sån!) går på högvarv av flera olika skäl.

I söndags var jag tillsammans med de två äldsta i barnaskaran bjudna till deras morföräldrars stuga på surströmming, detta kulinariska fenomen som allrs bäst framställs några få mil från mitt hem. På Tynderö i Timrå kommun tillverkas nämligen "Oskars" som i mitt tycke alltid är bästa fabrikatet av denna ädla fiskrätt.

Och visst fick jag "Oskars" även i söndags. Likosm någon vecka innan då jag spisade denna läckerhet i min systers sommarstuga. Västervikskusinen var uppe i sina barndomstrakter och hälsade på med sin gotländske man.

Har även haft sällsynt men kärt besök av storebror med fru och förärades då en halvlitersflaska av deras alldeles egna whisky. Brorsan köpte för några år sen ett eget fat hos Mackmyra som efter tre års lagring nu tappats på flaskor.

Hur den smakar? Det vet jag inte än för jag nänns inte öppna den. Jag har lovat mig själv att inte sprätta flaskan förrän jag gått ner under 100 kg. Hittills har jag lyckats ta bort 6 kg av min kropp men det återstår en hel del innan det kan bli provsmakning av broderns alldeles egna whisky lagrad på sherryfat.

Det känns lite intressant det där med att äga sit eget whiskyfat tills det är klart att tappas upp på flaskor. men givetvis har jag inte de finanser som krävs. Men om jag nån gång får så ska jag köpa ett eget fat, jag också!

Annars är jag snart halvvägs inne i min 14-dagars ledighet, börjar jobba den åttonde augusti. Fast jag ska förstås dit och gå på skyddskommitté på torssdag. Så alldeles ledig är jag ju inte denna vecka.

Från och med torsdag ska jag dessutom vara hundvakt igen i två veckor. Det fyrbenta träningsredskapet Kira kommer hit då hennes matte och husse åker till Mallåkra i två veckor. Eller hette det Mallorca?

Förhoppningsvis får jag då också låna yngstingen i fjorton dagar om han inte ska till flickvännen förstås.

Livet är föränderligt, ens barn har flick- och pojkvänner och själv blir man snart helt singel igen. Äldste sonen flyttar 75-80 mil söderut till Kalmar i nästa månadsskifte för att studera vid universitetet där i tre år.

Med honom försvinner då också hans katt. Oavsett omn han tar honom med sig eller ej. Jag har sagt ifrån att jag inte tänker adoptera kattskrället om han inte följer med i flytten. Hittar jag inget nytt hem åt honom kommer han att få flytta till sin skapare för att bo ensam med en skiftarbetare är inget bra liv för ett husdjur.

Jag vet att det kanske låter hårt men ska jag ha husdjur så ska jag veta att jag kan ta hand om dem på ett bra sätt och det gör jag inte om djuret måste vara ensamt i mer än tolv timmar fyra dygn i rad.

Som vanligt skulle det aldrig falla mig in att be om ursäkt för att jag inte bloggat på länge. Varför skulle jag - det finns knappast nån som far illa av att det inte sprutar ut blogginlägg här stup i kvarten.

Men till de som hör till mina allra trognaste ordbrukare önskar jag godnatt i Malmköping, Skillingaryd, Svarvarböle och Kaunisvaara. Var inte rädda om er - LEV!

Av Göran - 8 juli 2012 14:06

Gråmulen och regnig julisöndag. Tandläkarvädret lägrar sig över staden. Sundsvalls Gatufest är över för denna gång och vädret ute symboliserar säkert hur några av gårdagens besökare mår idag. De där som kanske tog en pilsner mer än de borde ha gjort.

Dit hör dock inte jag. Inte var jag på gatufesten och betalade ockerpris för inträdet och inte heller tog jag en öl för mycket. De enda artister jag egentligen hade velat se och höra i år var väl Eldkvarn och Soundtrack of our lives, de senare är visst ute på avskedsturné och lägger av snart. Men jag betalar inte nästan 400 kr i inträde för en kväll.

Märkligt egentligen att de där sommarfestivalerna ska vara så dyra för besökarna. Arrangörerna här i stan hyr innerstan av kommunen för en spottstyver och hyr sen i sin tur ut små plättar av staden svindyrt till diverse näringsidkare som säljer öl, langos, korv och allt det där andra som hör festivalen till. Och om jag är rätt underrättad så tjänar de pengar som gräs, de där som anordnar festen.

Vänder man lite på frågan så säger en del att det är billigt egentligen. Om man går på konsert med sin favoritartist så kostar ju det från 200 kr och uppåt medan man på festival får se en herrans massa olika artister om man orkar och vill.

Men jag tycker ändå att det är dyrt!

Nej, man skulle förstås bo inom festområdet. De som gör det bjuds på hotellboende på Södra stadsberget med utsikt över hela staden OCH fribiljetter till festen. Men det är mest butiker och kontor där så det är inte så många människor det handlar om.

Mitt i friveckan är det också så vädret fick gärna vara lite trevligare. Imorgon är det personalmöte på "gruvan" i några timmar på eftermiddagen och jag kan inte skolka heller eftersom jag har fått ansvaret för halva mötet ungefär.

Nåja, det blir några komptimmar som säkert kan komma väl till pass nån gång när jag är extra less på jobbet.

Häromdagen fick jag denna länk till en Youtube-film som är ganska dramatisk.

http://www.youtube.com/watch?v=egjKl0FKziw

Mannen som skulle kvällspinka kom ju undan med blotta förskräckelsen men klippet fick mig att fundera på en annan sak. Hans fru skriker ju på honom, antagligen p.g.a att hon blir orolig. Men... om hon låter sådär när hon är orolig - hur låter hon då annars? Till vardags liksom. För att inte tala om hur hon måste låta när hon blir förbannad...

"Spring för helvete, gubbjävel!" Ja, jag bara undrar...

Alla ni andra gubb- och kärringjävlar i kretsen av eminenta ordbrukare tillönskas härmed en underbar söndag i Färingsö, Pajala, Åsheda och Hallstavik. Var inte rädda om er - LEV! Och var glada om er fru/man/sambo inte har för vana att tilltala er som damen i klippet ovan!


Av Göran - 2 juli 2012 21:25

Längesen jag skrev nåt nu men... så blir det ju ibland! Rätt som det är blir det 2-3 inlägg samma dag men det kan lika gärna dröja 2-3 veckor mellan blogginläggen. Och... like it or not, såkommer det att fortsätt!
Igår kväll, efter ett 12-timmars dagskift ramlade jag ner i soffan och tittade lite på Almedalsveckan och SD;s partiledare Joakim Åkesson när han höll sitt tal.

Ni som följer den här bloggen vet att jag inte har mycket till övers för SD och inte blev det bättre efter Åkessons tal i Almedalen. De har skaffat sig ett mantra som så många andra partier har gjort före dem.

"Ingen lämnas utanför" - så lyder S:s mantra i år.

Nej, "ingen lämnas utanför" om man inte räknar alla de invandrare som SD vill skicka tillbaka till diverse krigshärdar runt om i världen. "Ingen lämas utanför" så fort vi har tömt Sverige på "orena" inslag födda i andra länder än det vi bor i och som är så jävla mycket märkvärdigare än alla andra nationer på jorden.

Lokalt här i Västernorrland fick vi rätt nyligen veta att landstinget gått över budget i flera år och drogs med höga kostnader. Men, tänkte jag, det kan väl inte vara nåt problem - det är ju bara att göra det moderaterna ser som lösning på ALLA samhällsproblem. Att sänka skatterna! Sänker man bara skatterna så löser sig ju allt enligt dem!

Och mycket riktigt så dök idag ett moderat landstingsråd upp och förklarade att landstinget problem beror på att man höjt skatten med jämna mellanrum de senaste årtiondena.

Nu är jag ju ingen matte-professor men moderat matematik kan jag inte begripa. Alltså att... lösningen på statens/landstingens/kommunernas brist på pengar är att... (håll i er nu) MINSKA DERAS INKOMSTER.

Hur man än vrider och vänder på vem som helsts privatekonomi så handlar det om att öka inkomster och minska utgifter. Hur kan då en mnskning av inkomsterna vara den enda rätta vägen för att få ordnng på samhällsekonomin?

Men... jag är ju som sagt ingen ekonom!

På min amatörmåssiga nivå skulle jag säga att... höj inkomsterna och minska utgifterna vore den bästa vägen att rädda en fallande ekonomi. Men, som sgat, jag är ju lekman på området...

Personligen klarar jag mig bättre de månader min lön är högre än de månader den är lägre men det måste väl vara fel om man får tro det moderata sättet att räkna.

Annars då?

Jotack, det vore synd att inte klaga! Det är ju aldrig så jävligt att det inte kan bli värre och man får väl vara tacksam så länge man kan ligga hjälpligt utan käpp. Min liilpojke fyller 16 imorgon så jag måste ju vara hiskeligt gammal.

En underbar fredag-natt tillönskas mina ordbrukare i Sangis, Örkelljunga, Töreboda och Vladivostok. Sköt om er så inte nån annan måste göra det!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards