Alla inlägg under oktober 2019

Av Göran - 31 oktober 2019 21:10

För snart en vecka sedan hade vi en liten skandal här i trakten, om än av det lite mindre formatet. Efter Timrå IK;s hemmaförlust mot nykomlingarna Kristianstad hade någon besviken och sinnessvag jävel (säkert alkoholpåverkad också) kastat en stor sten på vindrutan på deras spelarbuss då de var på väg ut från ishallen. Ett sällsynt korkat, tanklöst och farligt tilltag, det inser de flesta. Lokalblaskan hade pratat med en polis som antagligen var väldigt upprörd just då för hans förslag till att få slut på sånt där var att förbjuda ishockey och fotboll. Han menade på att det var fans inom dessa sporter som ställde till bråk och skadegörelse före, under och efter match.

Men det är ju inte idrottens fel att det finns idioter bland supportrarna. Jag lovar att ingen i Timrå IK jublade åt stenkastningen och inte heller i deras supporterklubb.

Därför värmer det hjärtat en aning att idag få läsa att en enskild supporter startat en insamling för att åtminstone hjälpa till att betala för den trasiga rutan. Han ville visa att de flesta som följer sitt lag inte accepterar den sortens dumheter utan vill att alla ska kunna känna sig trygga när man besöker idrottsarenor. Både som gästande spelare och som publik också förstås. Heder åt ett sånt initiativ, tycker den här gubben.

Jag kom lindrigt undan från påringningar på dörren av godistiggare också. Bara en gång ringde det på dörren och jag såg några små monster utanför. Men jag öppnade inte för inte nog med att jag glömt skaffa hem något godis att dela med mig av så hade jag, som vanligt, inga kontanter heller. De små liven brukar ju även acceptera kontant ersättning om man inte vill/kan göda Karius och Baktus i deras munhålor.

Så monstren kammade noll här. Som ganska ofta genom åren, om jag ska vara ärlig...

Jag är ju lite allergisk mot det där att vi ska införa amerikanska traditioner hos oss bara för att handlarna ska få sälje extra mycket sötsaker samt fula masker och andra utstyrslar.

Nej, imorgon är det gamla hederliga svenska allhelgona och det firar jag väl egentligen inte heller. Fast jag tror ändå att jag ska åka iväg och tända varsitt ljus för mamma och mormor. Blommor är ju inte lönt att sätta dit såhär års för de dör ju på en natt om det blir frost som senaste nätterna.

Tack vare en hjälpsam tekniker har jag åter fungerande TV och den nya digitalboxen (som jag alltså inte behövde) är återllämnad till Felia-butiken. Och efter 2-3 bankdagar ska pengarna också ramla tillbaka in på mitt konto.

Trodde jag skulle få dem i handen som kontanter men Teliabutiken tror visst att de är en bank för de har slutat med kontanter. Men det har ju nästan jag själv också gjort så det räcker fint om jag får dem på tisdag eller onsdag.

Det visade sig att det trasiga uttaget inte hade nåt med problemet att göra utan det var en trasig port i min router som gjorde att jag tappade bild och en del av ljudet. Teknikern flyttade om kablarna när allt annat var bytt och genast fungerade TV;n som den ska igen. Men då han åkt märkte jag att jag saknade uppkoppling på min dator. Så jag drog ur nätverkskabeln ur routern och flyttade den till en ledig port. Och simsalabim hade jag åter internet också.

600 kostade det att få vägguttaget bytt men han tog inget extra för att han stannade och hjälpte till att lösa problemet åt mig. Så det får jag väl leva med då! 

Torsdag kväll och min lediga vecka närmar sig sitt slut. Måndag morgon ska jag "på´t igen"! Men det blir bara två och en halv vecka lite drygt innan jag åter är ledig i 8-9 dagar.

Nu återstår att se hur länge jag får stanna på min rehabplats. Nu har jag ju varit där så länge att jag börjat gilla både jobbet och arbetstiderna. Det har sina förtjänster att alltid sova på nätterna. så jag ska nog göra vad jag kan för att dra ut på tiden innan jag ska återgå i ordinarie arbete.

Sömnen är ju bättre men jag är inte i mål vad gäller antalet andningsuppehåll. Jag vill ju att det ska fungera bra innan jag lämnar förrådet och återgår till sexskiftet.

Så länge nu det varar... Företaget håller på att organisera om och vill förstås ha färre människor anställda. De har räknat ut att vissa arbeten kan utföra på tvåskift och driver de igenom det så lär jag hamna i den grupperingen.

Men förhandlingarna pågår och facket kämpar väl emot så gott de kan. Hoppas jag. För när man pratar med våra valda företrädare så känns de märkligt sömniga. Verkar mest intresserade av att få fortsätta jobba fackligt på heltid och sitta av tiden på expeditionen. Och de som sitter där har suttit där i många år och är garanterat inte sugna på att börja kroppsarbeta igen.

Egentligen tycker jag att ingen borde få ha ett fackligt uppdrag i mer än två mandatperioder. D.v.s sex år eftersom de flesta väljs på tre år i taget. Lite som miljöpartiet som i partiets yngsta år hade regeln att ingen fick sitta i riksdagen för dem i mer än två mandatperioder.

Men det förutsätter förstås att det finns kompetenta människor som vill och kan utmana om platserna. Vår fackordförande i klubben har varit ordförande sedan sent 90-tal. Minst 20 år alltså. Och då är det kanske inte så konstigt om man blir lite mindre stridbar.

Därmed börjar det närma sig läggdags för gamla farbröder och jag önskar mina kära ordbrukare en underbar natt tillsammans eller var för sig i Björkliden, Almunge, Frövi och Hissmofors. 

Jag kommer tillbaka. Som en bumerang kommer jag alltid tillbaka. Förr eller senare...

Av Göran - 29 oktober 2019 17:16

Vad var det jag sa? Skriver man om Sveriges största tele-, bredband och TV-leverantör så tycks de ha folk som sitter och bevakar bland annat bloggplatsen för man får nästan alltid ett svar från någon som jobbar där

DET har de tid med!

Nåja, jag kom fram imorse efter "bara" dryga fyrtio minuters väntan. Direkt framförde jag min kritik om än på ett lite mildare sätt än när jag skrev här igår. Ville ju inte råskälla på den stackare som råkade få mig i örat men jag var väldigt tydlig med vad jag tyckte och tycker. Och man hörde direkt att liknande saker hör han hela dagarna av folk som väntat i en halv evighet för att få hjälp.

Men det visade sig att digitalboxen är min privata egendom, den köpte jag av Telia när jag flyttade in här för snart tio år sedan. Så det var bara att pallra sig till Telia-butiken och slanta upp dryga 600 för en ny box.

Och hemma igen kunde jag konstatera att inte heller bytet av box gjorde nämnvärd skillnad. Så då måste det alltså bero på det bredbandsuttag som är skadat och som jag felanmält till hyresvärden. Internet och ip-telefonen funkar klockrent men antagligen är det just de fibrer som har med sig TV-sändningarna som har skadats.

Detta hade jag en vag aning om i förväg och var därför noga med att försäkra mig om öppet köp på boxen. D.v.s jag får lämna tillbaka den och får pengarna tillbaks. Så ingen skada är ju skedd ekonomiskt utom resan till Birsta men det kan jag leva med.

Uttaget skulle firman komma och byta på torsdag så till dess får jag vara utan dumburken. Eller titta via streamingtjänsten på dator eller telefonen

Genom den följde jag igår den allsvenska matchen mellan Malmö FF och AIK och jublade åt skånsk seger. Inte bryr jag mig om varken MFF eller AIK annars men eftersom AIK är Giffarnas sista motståndare för året på lördag blev deras förlust ett möjligt halmstrå för GIF Sundsvall. Detta eftersom AIK inte längre har chans på SM-guldet och kanske inte alla spelare är fullt ut motiverade mot GIF på lördag. För Sundsvall finns inget annat än seger om man vill ha chansen att stanna i allsvenskan. Men det är inte ens säkert att seger räcker utan man behöver hjälp med andra lags resultat också för att inte åka ut. Personligen har jag inte mycket hopp, tror knappast att man rubbar AIK på bortaplan samtidigt som resultaten för AFC, Falkoenberg och helst även Kalmar måste gå deras väg för att det ska gå.

Så det blir nog att liksom Timrå börja om på nästa nivå nedåt i seriesystemet och bygga nytt lag.

Tråkigt eftersom jag gärna hade sett dem klara sig kvar men man har ju underpresterat sedan omgång 5 eller något liknande så det är väl bara att bryta ihop och komma igen. Tittar man på deras laguppställning på papperet så borde de inte ha behövt hamna i det läge man är. Men det är ju inte så enkelt utan det gäller att skapa ett lag också. En trupp där alla krigar för varandra mot samma mål. Och det är väl kanske där det har brustit.

Imorgon får jag försöka hitta på något att göra, någonstans att åka för här hemma blir vi utan vatten hela dagen på grund av grävning och underhållsarbete på ledningarna. Visst kan man fylla några hinkar och kannor med vatten men det kan ju bli lite vanskligt att t.ex spola i toaletten. 

Men det får la gå! Vi får väl hitta på något för man orkar ju knappast knalla runt på stan eller i Birstas shoppingmekka hela dagen heller.

Så sköt om er nu, kära ordbrukare, tills vi ses nästa gång. När det blir är det ingen som vet men förr eller senare dyker jag säkert upp som en rysk ubåt igen!

Av Göran - 28 oktober 2019 12:03

Just nu är jag enastående förbannad på min leverantör av TV, internet och telefoni. Telefonin och internet funkar som det ska. Men jag har problem med TV:n som började i fredags kväll. Ljudet är någorlunda ok men bilden är stillbild som byts efter några sekunder. Alltså gick jag in på hemsidan eftersom jag tidigare fått hjälp den vägen. Och jag har tragglat mig igenom hjälpguiden flera gånger, startat om och bytt kablar och Gud vet allt. Och det slutar med att jag får upp en text på skärmen att de behöver komma i kontakt med mig för att lösa problemen. 

Javisst, men HUR FAN DÅ, Telia??? Hur i helvete får man kontakt med detta jätteföretag? Ringa? Jodå, jag gjorde det och knappade mig fram genom femtioelva menyer i deras automatiska växel. Då kommer beskedet att min väntetid beräknas till 72 minuter...

Jamen..., SJUTTIO-FUCKING-JÄVLA-TVÅ FÖRBANNADE SATANS MINUTER!!! FÖR I HELVETE, TELIA!!!

Alltså... är ni inte kloka på Telia? Är det vad ni kallar kundservice? Jag kallar det kundförakt och nonchalans.

Bara för skojs skulle ringde jag 90 200 en gång till och valde en annan väg i menyerna. Låtsades att jag tänkte bli kund hos dem. Där var det inga 72 minuters väntetid minsann...

Tidigare har jag fått hjälp via en livechatt men den hittar jag inte heller längre. Där var det också en viss vntetid men inte så lång som idag för att göra en felanmälan. 

Jag är ju ganska säker på att det är min digitalbox som har havererat och behöver bytas ut. Något liknande hände för ett par år sedan (då var det bredbansroutern som pajade) och då kom jag endera fram fortare eller så hade jag mer tålamod än nu. Då löste det sig direkt genom att jag fick åka till min närmaste Telia-butik där man reserverade en router åt mig.

Men väntar och därigenom ockuperar min egen telefon för omvärlden i en timme och tjugo minuter gör jag bara inte.

Har god lust att skicka dem ett brev med gammal hederlig brevbärarpost och säga upp samtliga affärer med detta företag. Men som sista utväg valde jag att skälla på dem via bloggen istället.

Jag har nämligen spytt galla på dem tidigare här i bloggen och nästan alltid har någon från Telia skrivit någon sorts  förklaring i kommentarsfältet. Så det hoppas jag händer idag också.

Och då kan du, Telia-anställde, lika bra gå in på min presentation för där hittar du min mailadress. Sen kan du ju be supporten för TV-boxar kontakta mig!


Av Göran - 27 oktober 2019 18:37

Efter sju sorger och åtta bedrövelser kan jag äntligen konstatera att mitt kära Timrå IK fick med sig två poäng mot gästande Vita Hästen från Norrköping. Egentligen tycker jag nog att TIK ska ta alla poängen mot ett lag som VH men som matchen utvecklades är jag ändå nöjd med vinst efter straffar.

Mot Björklöven förlorade vi mot ett bättre lag, inget mer att säga om det. Mot Kristianstad förlorade vi därför att vi inte "var där" när vi skulle varit där. Därför var det skönt att få vinna ikväll även om det var mot Vita Hästen som väl ingen tror att de kommer att ha med toppstriden att göra när vi summerar serien framåt april.

Och det skedde ju inte precis utan lidande. VH hade ledningen två gånger under matchen men Timrå lyckades resa sig och få till en förlängning. Där man tvingades starta i boxplay men klarade av det på ett bra sätt.

Sedan red man ut stormen fram till straffläggning där Timrå återigen visade sin styrka. För tredje gången denna höst vann vi alltså en straffläggning tack vare Jonathan Dahlén och Sebastian Hartmann.

Östgötarna fick alltså med sig en poäng mer än jag tyckte att de skulle ha. Precis som Helsingborg fick mot giffarna i lördagens kamp på NP3-arena i Sundsvall.

Det är alltså inte så roligt att vara sportintresserad på Sveriges midja just nu när varken fotbollen eller hockeyn levererar som jag vill att de ska. Men prövningar är ju till för att överlevas så förhoppningsvis så kommer alla parter ut starkare än innan av senaste tiden motgångar.

Timrå IK har nästan tre fjärdedelar av säsongen kvar att rätta till det som inte funkar medan GIF bara har en enda match. Nämligen bortamötet med guldaspiranterna AIK från Solna. Vinner vi den så kan Malmö, Djurgården eller Hammarby bli svenska mästare men jag räknar med att "Gnaget" kommer att göra sitt yttersta mot oss nästa helg för att ha kvar chansen till SM-guld. Därmed får GIF vara glada om det slutar med kvalspel för ska man hänga kvar så måste man slå AIK. Och det tror jag blir svårt... GIF måste vinna och då kan det bli kval eller att man klarar sig ändå men det är bara seger som räknas. Misstänker att GIF spelar i superettan nästa år...

Av Göran - 24 oktober 2019 20:44

Första lediga dagen är snart till ända. Men vad gör det när jag har veckan ut plus hela nästa vecka kvar att lata mig eller göra saker jag inte måste men vill.

Idag har jag dock gjort ett måste. Det var dags för årlig hälsokonntroll av Madame Citroen. Fast innan dess besökte jag den lilla verkstad som skiftar däck åt en för nästan inga pengar. 200 kronor för att slippa kräla omkring på knäna och försöka våldföra sig på fastrostade hjulbultar eller bända loss fälgarna tycker jag att det är värt alla dagar i veckan. Fort går det dessutom eftersom de har proffsutrustning till sin hjälp. En billyft som ger dem möjligheten att jobba i vettig höjd samt luftdrivna mutterdragare som lossar och drar åt både snabbare och bättre än en människa med fälgkors i handen kan göra. I tio minuter satt jag i deras väntsoffa och läste nyheter på mobilen innan jag fick backa ut min ögonsten och åka hem. Där förvånade jag mig själv med att genast bära ner sommardäcken i källarförrådet. Det brukar annars bli uppskjutet på obestämd tid med tanken att jag ska göra det imorgon eller nästa dag. Ett år låg sommardäcken kvar ända fram till jul och tog upp plats. Men inte i år!

Bilprovningen blev, som vanligt, så förtjust i min bil att de ville se den en gång till. Inga stora grejer dock. En glapp spindelled, en skyltlykta som slocknat på vägen dit samt diffus ljusbild på halvljuset. Tittade på mina framljus efteråt och konstaterade att glasen var repiga men det borde gå att polera så att de duger ett år till.

Så jag for direkt till min närmaste verkstad och bokade en tid med Magnus så får de "släcka" anmärkningarna där. Ganska suveränt det där med att ackrediterade verkstäder får godkänna sina egna reparationer så man slipper åka tillbaka till bilprovningen. 

Nackdelen är väl att då måste man låta dem åtgärda alla anmärkningar. Alltså även dem som jag med lätthet skulle kunna fixa själv. De ska nämligen ta bilder både före och efter och bifoga dem med intyget till transportstyrelsen att felen är fixade. Men då får det väl bli så då!

Imorgon bitti är det jag som ska kontrolleras. Återbesök på sömnkliniken och jag ska be om hjälp att ställa ner trycket en aning på min nattkompis. Förra gången skruvade sköterskan upp det litegrann för att gjälpa till att minska mina andningsuppehåll ännu mer. Men då blev det istället lite jobbigare att andas ut vilket gör att man ligger och fokuserar alldeles för mycket på hur man andas och då blir det svårt att somna. Men förhoppningsvis får vi rätsida på det imorgon.

Lön är det också imorgon så då jag kommer hem från sjukhuset får jag väl ägna en stund åt mina räkningar. Blir det några pengar över kanske jag unnar oss en riktigt fin köttbit till middag imorgon eller på lördag eller söndag.

Dessutom är det hockey imorgon kväll också. Timrå rådde inte på Björklöven på bortais igår men imorgon är det nykomlingarna underifrån, Kristianstad, som kommer till Timrå och dem tycker jag att mina hjältar borde kunna knyta upp svansen på ganska enkelt. Men det finns ju inga enkla segrar på den nivån utan det gäller att alla jobbar lika hårt i varje byte oavsett motstånd. Annars går man lätt på pumpen även mot, på papperet, lättare motstånd.

Därmed har jag väl svamlat färdigt för ikväll och önskar mina kära ordbrukare en angenäm natt, en fantastisk fredag och en trevlig helg i Surahammar, Tidaholm. Graninge och Lesjöfors.

Av Göran - 20 oktober 2019 20:54

"Plötsligt händer det" sägs det i gammal reklam från Svenska Spel. I helvete heller att det händer! Ingen Eurojackpot denna vecka heller och bara sex rätt på v75. Jag hade splkat Global Undecided i sjätte avdelningen. Men Örjan Kihlström i sulkyn kändes det som ett tryggt singelstreck. Men det blev min förstaresserv som vann. Nr. 1 Ural med Jorma Kontio knep förstaplatsen i det lopp där jag innan var som allra säkrast på att pricka rätt.

36 kronor blev en snål återbäring på satsade 150. Å andra sidan är det bättre än inget alls som väl är allra vanligast när man spelar på hästar. De som hade alla rätt fick dryga tvåtusen plus sexorna så det är väl inga pengar att gräma sig över.

Vi tar nya tag på onsdag på V86 eller om det ser för svårt ut så blir det nästa lördag då V75 går igen.

Det sista som överger människan är ju hoppet. Har man bara det kvar så går det alltid att förlänga tiden tills det blir dags att hoppa från Sundsvallsbron med fickorna fulla av sten.

Timrå IK var i Mora igår kväll och mötte fjolårets motståndare i SHL. Knapp seger men knappa sgrar är också segrar. Tre poäng är alltid tre poäng oavsett hur nära det var att man inte fick några alls. Och märkligt nog vann man även läktarmatchen. Tillresta supportrar sjöng och hejade matchen igenom så jag kan tänka mig att Morasupportrarna skämdes lite då de blev överröstade på sin egen hemmaplan.

På onsdag är det så dags för den verkliga värdemätaren av årets Timrålag. Då går bussen till Umeå och match mot serieledande Björklöven. Men de leder bara tack vare lite bättre målskillnad. Om Timrå vinner så är vi trepoäng före dem i tabellen. Och i omgången därpå spelar Timrå hemma mot nykomlingen Kristianstad medan det är "Lövens" tur att åka till Mora och försöka vinna i Smidjegrav arena.

Efter den kampen har alla lag spelat 13 matcher. D.v.s en fjärdedel av serien är avklarad. Och erfarenheten säger mig att efter det händer det inte såååå mycket med tabellpositionerna. De som är i topp brukar stanna där liksom de som ligger i botten av tabellen. Och jag har gott hopp om mitt favoritlag. Tycker mig se att det finns så mycket mer än vad hittills fått ut av sitt kämpande. Väntar liksom på att det ska lossna och man ska få ut sin fulla potential.

Det blev tydlligt under ett par av de PP-lägen man fick i Mora igår. Då snurrade man upp masarna så att de inte visste skillnad på vänster och höger och knappt ens på upp och ner.

Men det är, som sagt, långt kvar och ytterligare 39 omgångar ska spelas innan vi vet vilka som blir etta, tvåa och sist.

Vi har fått vår första snö idag också. Det snöade imorse då jag vaknade och har fortsatt hela dagen men eftersom det fortfarande är plusgrader i marken ligger unget kvar utan smälter så fort det landar.

Dags att få på vinterdäck på Madame Citroen nu. På torsdag ska jag besikta och då ska vintekängorna vara på!

Förmodligen hittar de väl nåt annat att slå ner på så jag måste komma tillbaka men vinterdäcken är mer än ok så dem kan ingen kritisera.

Nu ska jag strax ha en date med kudden och min "grimma" och hoppas på en natt utan andningsuppehåll så jag är pigg som en lärka imorgon bitti.

Tillönskar också mina kära ordbrukare en god sömn och en underbar måndag. Om det nu finns något sådant... 

Av Göran - 18 oktober 2019 21:06

Äntligen fredag! Jag avslutade min arbetsdag redan vid 13-tiden då stiltjen lagt sig över förrådet och vi gjort klart alla inleveranser plus packat ihop och skickat iväg de beställningar som brukar komma på fredagar. Vad som återstod då var eventuella besökare som kom för att hämta enstaka artiklar de behövde för reparationer eller så.

Men även de flesta av dessa gillar ju att göra kväll lite tidigare på fredagen så därför visste vi att det knappast skulle komma mer än kanske 2-3 eftersläntrare. Och dessa skulle mina två kollegor som inte behövde gå tidigare klara av själva hur enkelt som helst.

Sedan dess har jag stekt potatis och lövbiff till middag åt mig och sonen. Därefter uppsökte jag sängen en timme för att vara pigg och vaken tills fotbollen började. AFC Eskilstuna mot GIF Sundsvall på C-More.

GIF krigade men hade inte marginalerna med sig denna kväll i Sörmland. Utan AFC kunde avgöra med matchens enda mål i andra halvlek. Två matcher återstår nu. Hemma mot Helsingborg och sedan AIK borta i sista omgången.

Så det gäller att vinna mot skåningarna och sedan hoppas på att AIK redan har säkrat SM-guldet innan sista omgången och inte har så mycket att spela för. Då kan GIF undvika kvalspel för att stanna i allsvenskan...

Timrå spelar imorgon kväll på bortaplan mot Mora. En svår match, det också. Men i nästa omgång kommer den verkliga värdemätaren för Timrå IK av årgång 2019-2020. Då står serieledarna Björklöven, hittills obesegrade, för motståndet så då får vi se vem som är fågel eller fisk.

Imorgon är det njutardag. Då ska jag koka fläsklägg och göra rotmos, något jag sett fram emot hela veckan. Jag har dessutom tvättstugan så statistiskt sett finns det goda mölligheter att jag producerar ännu ett inlägg här under morgondagen. Men det får vi se då...

Innan dess ska jag förstås kolla mitt spel på Eurojackpot (stående enkelrad) om jag blir lycklig vinnare till dryga femhundrafemtio miljoner pengar.

Jamen, tänk er!!! Femhundra fucking jävla miljoner!!! Mår man ens bra av att vinna såååå mycket? Lovar återkomma i frågan om det skulle slå in...

Eller, förresten... Det lovar jag inte alls! Skulle jag, mot all förmodan i världen, kamma hem en sån vinst så skulle jag nog hålla käften om det ett bra tag åtminstone. Jag menar... Tänk om människor med rymliga samveten får nys om vemn som fått storvinsten och bestämmer sig för att försöka få åt sig slantarna. Och kanske kidnappar mina barn eller mig själv. Nej, jag skulle nog hålla masken och låtsas som ingenting. ett bra tag efteråt.

Fortsätta att knega på och jobba tills sensationen lagt sig lite och då kunde jag väl pensionera mig lite diskret och börja leva loppan för vinsten.

Dessutom är det ju jackpot på V75 imorgon på Romme-travet i Borlänge. Där får man ju chansen igen om nu  Eurojackpoten skulle råka gå min näsa förbi igen...

Till dess skålar jag med mina kära ordbrukare i Bulgariskt rödvin av märket "Leva" (har sagt det förr, jag vet det) och önskar er en underbar helg tillsammans eller var för sig!

Av Göran - 17 oktober 2019 21:32

Godkväll på er, kära ordbrukare runt om i världen! Har mellanlandat här en stund på min färd mellan soffan och sängen.

Torsdag kväll och det småregnar ute. Som det gjort av och till i säkert en veckas tid vid detta laget. Och inte ser det ut att bli mycket bättre imorgon...

Nu ska jag ju jobba imorgon men eftersom jag ligger över gränsen när det gäller sparad flextid så ska jag nog gå hem vid halv två eller kanske ännu  tidigare. Vår flextid är begränsad till 10 timmar plus och minus. Den stäms av vid varje månadsskifte och har man mer än tio plustimmar då så blir man bara av med den tiden. Ligger man mer än tio minus får man löneavdrag. Och jag har inte för avsikt att skänka en enda minut av min tid till företaget och håller därför noga koll på min flextid så fort det närmar sig månadsskifte.

Egentligen borde man kanske hålla sig så nära noll man kan för ingen vet ju när resan tar slut. När VH (Vår Herre) bockar för ens namn i "svartboka" och man får flytta till en etta med jordvärme. Det skulle svida i mig att gå över till andra sidan och därmed förlora ersättnig för tid jag har tillbringat på jobbet.

Nu skulle den förlusten i och för sig inte drabba mig utan mina efterlevande men ändå. Det är principen det handlar om.

Och när jag skrev föregående mening mindes jag plötsligt Antti från vårt östra grannland.

En lite egendomlig man som jag både har jobbat ihop med och varit chef åt på den tiden jag sysslade med sånt. Han fick mig och många andra att skratta många gånger med sin behandling av vårt språk. Och det var ordet "princip" som fick mig att tänka på herr Hemmilä. Han hade missuppfattat det ordet och sa då och då att... "man har ju sina principiper". Och "principiperna" var inte det enda han sade fel på...

Antti gillade att sjunga också och gjorde det ofta och gärna. Ofta på finska förstås men det fanns en del sånger på svenska som han också gärna framförde då han var på gott humör. På sitt eget sätt.

Jag minns särskilt två sånger varav den ena var Sveriges nationalsång. Första raden prickade han in felfritt men i rad två trodde Antti att det skulle vara "du tyska (inte tysta, alltså), du glädjerika höna (inte sköna).

Evert Taubes "Linnea" var en annan av hans paradnummer och där Evert sjunger att "Jag har smyckat hennes kammare med blommor och med grönt" blev det i Anttis version; "Jag har smuttat hennes hammare med plommon och med gröt".

Om Antti lever idag så måste han vara en bra bit över 80 år. Han slutade väldigt hastigt och åkte hem till Uleåborg.

Jag kom tillbaka till jobbet efter frivecka och blev kallad till verkschefen som berättade att Antti tagit kontakt med honom och bett att få sluta omedelbart. Anledningen var att han varit hem till Finland och hälsat på sin urgamla mamma och då även stött ihop med sin stora kärlek från ungdomen. De hade velat gifta sig men damens pappa sa ifrån eftersom de var välbärgade storbönder och Antti kom från en fattig torparfamilj. Men då de sågs igen hade både hennes pappa och mannen hon gifte sig med istället gått till de sälla jaktmarkerna. Och hon hade genast propsat på att han skulle flytta hem till henne på hennes herrgård utanför staden. Han skulle aldrig mer behöva jobba hade hon försäkrat honom för hon hade folk anställda som skötte gården åt henne.

Chefen hade sökt mig på telefon utan att få tag i mig så han beslutade att själv bevilja Anttis begäran.

Det fanns, på den tiden, ganska många på fabriken med rötter i samma trakter så från dem kom det rapporter efter några månader att hans hjärtas dam slängt ut honom ganska fort sen han flyttade in. 

Kanske hade det faktum att han var rätt begiven på starka drycker något med saken att göra. Kanske hade hon andra skäl. Inte heller vet jag särskilt mycket om vad som hände med Antti sedan utom att han fått sjukpension i Finland och bodde i Uleåborg.

Hmm... jag tror att jag hade någon slags tanke vad jag skulle skriva om när jag började men sedan spårade det ju ur totalt när jag kom att tänka på Herr Hemmilä. Men ingen tvingar er ju att läsa...

Vad det nu kan ha varit som jag tänkte från början kanske kommer på pränt en annan dag, vi får se. För nu är det dags att hänga på sig grimman (som jag numera kallar min anti-snark-maskin) och krypa till kojs så jag orkar plocka fram skruvmejslar, avspärrningsband, handskar och kaffefilter åt mina kunde på förrädet imorgon.

Sov gott i Väckelsång, Fjärdhundra, Sprängsviken och Botkyrka! Vi ses!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards