Alla inlägg under juni 2012

Av Göran - 19 juni 2012 23:27

Eufori! Sverige har vunnit EM!!!

Ja, så känns det FAST vi är utslagna ur fotbollens Europamästerskap. Schlager-EM vann vi ju men när det gäller "den gröna mattans schack" har vi fortfarande en del att lära av åtminstone England och Ukraina. Vilken härlig match di svenske gör mot Fransoserna ikväll. Zlatans underbara vristträff till 1-0 och Larssons retur efter ribbträffen som gav 2-0. Och "Chippens" alla fina löpningar som gav målchanser! Jag känner att Sverige var värt ett bättre öde i detta mästerskap.

Heder åt de som spelade hem det ikväll för Sverige! Och kanske ännu mer heder åt de 15 000 som stod på läktaren och sjöng "Du gamla, du fria" i andra halvlek.

Det kändes nästan som om matchen spelats i Stockholm, Göteborg eller varför inte i Sundsvall. Det var VÅR match, det märktes tydligt redan från början! Underbart att grabbarna fick avsluta hedersamt. Det kan man ta med sig till kommande VM-kval. Och glöm bort att Mellberg får sluta! Han ska spela vidare, så är det bara. Snacka om hjälte! Är man på den nivån och kör vidare i klubblaget så är det ens förbannade skyldighet att fortsätta spela i landslaget också. Det fattar säkert Olof själv också!

Zlatan har fyllt trettio och ska kanske, enligt all gängse kunskap, vara i utförsbacken. Men det såg då i alla fall inte jag nåt av ikväll - han var lika bra eller bättre än förr.

Härligt också att min gamle överfurir från LV5, Erik Hamrén, fick avsluta EM på ett snyggt sätt! Bättre lycka i VM-kval och VM, överfuriren!

Tänk att man kan känna sig så glad efter att ha blivit utslaget ur ett stort mästerskap! Men med en riktig hjälteinsats i sista matchen känns det lätt att förlåta 1-2 mot Ukraina och 2-3 mot England. Och ska jag vara riktigt ärlig så.... Om jag varit opartisk i matchen Sverige-England skulle jag nog sagt att det var en av de bästa och mest spännande matcher jag nånsin sett. Jag menar... först tar engelsmännen ledningen och sen kvitterar vi och tar ledningen innan England kvitterar igen och sedan avgör. Spielberg hade inte kunnat regissera det bättre!

Men.... Eftersom resultatet gick oss emot är det svårt att se det så!

Nu börjat det bli dags att sova så jag orkar upp till tvättstugan imorgon innan sonen drar till Turkiet i 2 veckor och jag själv börjar arbeta igen efter två veckors ledighet. Så ha en underbar natt tillsammans, käraste ordbrukare, i Malung, Aspås, Moheda, Altersbruk och Enånger. Sov gott - annars gör nån annan det!

Av Göran - 16 juni 2012 12:14

EM i fotboll är över för svensk del. Rent matematiskt återstår förstås matchen mot Frankrike men den är ju bara att spela av eftersom vi inte längre har chansen att gå vidare från gruppspelet.

Jag tycker lite synd om min gamle överfurir från lumparåret 1978-79, Erik Hamrén. Jag unnade honom en framgång. Men dessbättre verkar det som om även rikspressen tycker likadant. Ännu hörs det inga krav att han ska hängas, pryglas eller korsfästas på Sergels torg. Så han kanske slipper "drevet"...

Nåja, Sverige är ett litet land sett till invånarantal och det är bra gjort bara att kvalificera sig till EM tycker jag. Att vi sen inte räckte till mot en fotbollens stormakt som England säger jag inget om. Värre att vi förlorade mot värdnationen Ukraina. Men det är bara att bryta ihop och gå vidare! Ta nya tag och ta oss till VM i Brasilien om två år.

Annars.... så var det länge sen jag skrev nåt här, ser jag. Men jag tillhör inte dem som ber om ursäkt för det som jag sett att många andra gör. Jag inbillar mig inte att en enda människa på något enda sätt lider av att det inte sätts nya tankar på pränt här i tid och otid. Så då finns heller ingen anleding att ursäkta sig.

Sommaren är här, åtminstone enligt almanackan, och jag är mitt i en 14-dagars ledighet som avslutas på torsdag morgon klockan sex då det åter är dags att kränga på blåstället och spotta i nävarna. Alldeles ledig har jag dock inte varit - två dagar denna vecka har jag och en kollega lett två temadagar om arbetsmiljö för fabrikens samtliga skyddsombud. Märkligt att det kan vara så jobbigt att göra nåt man inte är så van att göra. Jag var tröttare då jag kom hem dessa dagar än efter ett 12-timmarspass i ordinarie befattning. Men nu är det gjort och det var riktigt roligt trots att det tog på krafterna. Vi fick en fantastisk respons från deltagarna så i framtiden kommer vi att göra om det åtmisntone ett par gånger varje år.

Ovanför min arbetsplats byggs nya E4-motorvägen förbi staden och då man sprängde i torsdags blev det lite fel för det regnade sten över fabriken. Stenar som altså flugit flera hundra meter, de största ett par deimeter stora.

Turligt nog kom ingen människa i vägen för sprängresterna. Det enda med mänsklig anknytning som skadades var framrutan på en lastmaskin tillhörande en entreprenör. Men den lär väl sprängansvarig firma få betala liksom de skador på tak som min arbetgivare drabbades av.

Lördag idag. Får väl se vad vi gör av den. Jag ska i alla fall försöka släpa mig ut på en promenad. Om inte min yngsting hör av sig och vill att vi ska åka till träningslokalen på mitt jobb. Vi har börjat träna där så smått, han och jag. Ganska blygsam nivå än så länge men förhoppningsvis ska det öka steg för steg och så småningom bygga om oss bägge två till muskulösa kraftpaket istället för muskel-lösa slappisar som nu. Så.... Passa dig, Magnus Samuelsson! Om ett par år så kommer vi och utmanar! Kanske. Om vi orkar...

Därmed återstår väl endast att i vederbörlig ordning tillönska  eventuella ordbrukare en angenäm lördag i Harsprånget, Kusböle, Vätterstad och Hanhals. Eller var ni nu befinner er i vår vackra värld....

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards