Alla inlägg under februari 2014

Av Göran - 25 februari 2014 06:30

YES!!! Idag är månadens bästa dag, löningsdagen. Idag är man kung, om än väldigt kortvarigt. Idag regerar man i kraft av att degen flutit in på kontot. Nu vet jag visserligen att min rikedom under dagen kommer att reduceras med i runda slängar 70 % efter att gamar som Telia, Eon, min hyresvärd m.fl har roffat åt sig sin del av kakan samt att jag har storhandlat på Maxi eller Willys.

Men ännu har jag inte pröjsat en enda faktura utan kan titta på mitt saldo och le i mjugg. Den stunden bör vi väl alla unna oss att njuta av eftersom den är så kort och kommer så sällan.

Kung i baren, som i Magnus Ugglas sång om lönedagen, blir jag dock inte. För så rik att jag anser mig ha råd att springa på krogen känner jag mig ändå inte även om nivån är bra denna månad tack vare nyårsdagens OB-tillägg och ett antal timmar övertid i januari.

Eller... kanske är det just vad jag skulle behöva - att göra mig en glad afton på lokal. Gudarna ska veta att det inte händer varje dag, månad eller ens varje år. Det är snart tre år sen min senaste pubrunda så ingen kan väl kalla mig festprisse? Kanske är det dags igen! Får väl ringa runt till några av de gladare vännerna och höra om nån är intresserad av lite stillsam hattrullning.

Nåja, vi får väl se hur det blir med det. Möjligen nöjer jag mig med att köpa hem en flaska vin eller två och några goda ostar att avnjuta i soffan ikväll eller annan kväll.

Men visst är det tur att man, i alla fall kortvarigt varje månad, får känna sig som Kamprad och Bill Gates m.fl antagligen känner sig varje dag!
Ha en underbar lönedag, kära ordbrukare, och glöm inte att avsätta åtminstone en liiiiiten slant till nåt kul. Nåt ni verkligen gillar och mår bra av i Tidaholm, Åmsele, Nianfors och Hagsätra. Eller var ni nu bor...

Av Göran - 24 februari 2014 13:25

Som den amerikanske författaren Mark Twain lär ha sagt en gång: "Ryktet om min död är betydligt överdrivet".

På förekommen anledning (fick mail nyss från en kär gammal nätvän som undrade om mitt hjärta fortfarande slog eftersom jag inte bloggat på ett par veckor) ska jag försöka skruva ihop ett par rader.

Vårvinter ser ut att råda på mina breddgrader, det droppar från taken och plaskar rejält runt däcken på bilar och bussar som passerar utanför mitt fönster. Men ännu släpper jag inte loss vårkänslorna utan bidar min tid utifall Kung Vinter lurar bakom hörnet beredd att ställa till polarkyla och snöstorm då vi minst anar det. Gumman Tö kommer säkert så småningom men att tro på vår i februari i Sundsvallstrakten vore väl som att tro på tomtar och troll. Alltså inte bara aningslöst utan direkt dumdristigt.

Vinter-OS är över också för denna gång och slutade med en lite fadd eftersmak med dopinganklagelser mot en av våra egna. Trots att skidåkarna skämde bort oss med medaljer under hela förra veckan.

På den internationella arenan inom idrottsvärlden vill ju Sverige gärna slå sig för bröstet och agera världssamvete och jag känner förvånansvärt många som på fullt allvar är helt övertygade om att vi inte har några problem med doping i vår inhemska idrottsvärld. Jag är inte lika säker på det.

Varför skulle det inte hända hos oss när det kunde hända i grannlandet Finland vid deras eget hemma-VM i Lahtis för kanske tio år sen? Kanske är vi bara bättre på att dölja det eller gör färre tester av aktiva...

Nu tror jag i och för sig inte att Niklas Bäckström tagit några preparat för att höja sin prestationsförmåga men tvivlet ligger där ändå och pyr i  bakhuvudet. Kan det ändå vara så att...?

Det gäller ganska många saker, det där att så många tycks tro att Sverige är så himla mycket märkvärdigare än resten av världen. Nästan dagligen hör jag folk prata om invandrarare som de anser vara korkade bara för att de inte kan vårt språk helt felfritt. Det vittnar om okunnighet. Folk från Chile, Iran, Zimbabwe eller Finland har, i de flesta fall, också gått i skola och är minst lika smarta som vem som helst.

Februari är på väg att ta slut nu och snart är det mars. En månad som jag känner en större tolerans mot än de senaste. Dessutom är jag alldeles i början av min 14-dagars ledighet och imorgon ramlar lönen in på kontot så egentligen borde väl livet se ganska ljust ut. Jo, det FINNS ju faktiskt ljuspunkter i det annars kompakta mörkret!

Hittade en klump med köttfärs baktill i frysen som jag ska omvandla till köttfärssås till yngste sonens stora glädje. Imorgon när det är lönedag kanske jag unnar oss pizza eller liknande...

Sköt om er, kära ordbrukare, Sotenäs, Malung, Överturingen och Smygehuk till nästa gång vi ses. När det blir vet dock inte ens vår herre! Så hur skulle då JAG kunna veta...?

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards