Alla inlägg under juli 2010

Av Göran - 25 juli 2010 13:20

Så var det då dags att summera sommarsemestern 2010. Imorgon är det åter dags att stiga upp klockan fem med ett lyckligt "Äntligen!" och hasa sig iväg till gruvan. Slit och släp 40 timmar i veckan i bortåt 11-12 månader innan nästa långa ledighet.

Fast... med all säkerhet kommer jag rätt snart att ha en hel del mer fritid eftersom jag nästan säkert kommer att bli skiftarbetare i någon form i höst.

Semestern alltså! Upplevelsemässigt är den en jätteflopp, har egentligen inte gjort nånting alls. Det i sig är inget problem för mig personligen, jag tillhör inte dem som absolut MÅSTE flänga runt på muséer, spelmansstämmor, sevärdheter, marknader eller ens badstränder. Själv är jag ganska nöjd med att bara ta det lugnt, låta dagen komma till mig som den vill ocg göra ingenting. Det är mer det dåliga samvetet gentemot barnen som inte fått åka iväg ens på en dagtur till Furuvik. Men som jag tidigare sagt så fick benbrottet i mars min ekonomi att gå på kryckor långt efter benet åter bar mig. Och tyvärr drabbade det våra semesteraktiviteter. Till nästa sommar ska jag försöka gnida ihop en slant att göra nåt kul med dem för. Får jag bara vara frisk så ska det nog gå!

Annars präglas livet just nu av mycket osäkerhet på diverse områden. Hur det blir med jobb, bostad och annat. Huset jag bor i ska säljas och eventuellt finns det en intressent, min systerson med sambo. Och om det går i lås kanske jag får flytta innan snön kommer som jag helst vill. Men.... sen ska man ju hitta en lägenhet också hos en hyresvärd som godkänner en trots prickar hos "fogden".

Vad jobbet beträffar väntar jag bara på att få veta arbetsinnehållet i min nuvarande befattning. Blir det oförändrat stannar jag och börjar jobba tvåskift. Om inte så vet jag att åtminstone 3 skiftlag av 5 behöver min kompetens så arbetslös blir jag ju inte.

Det kunde varit värre alltså! Men det kan det alltid. Det är väl en av de säkraste sanningarna på jorden att; Det är aldrig så jävligt att det inte kan bli värre!

Sist måste jag skriva av mig ilskan i en annan fråga som det talats om i media sista tiden!

Etablerade politiker, riksdagsmän och t.o.m ministrar börjar diskutera att som i Danmark förbjuda s.k kamphundar. Tala med vilken hundexpert som helst så intygar de att när en hund är farlig så beror det endera på psykisk sjukdom eller också (och otroligt mycket vanligare) på inkompetenta ägare. Och såna kan göra vilken liten söt spaniel som helst till en dödsmaskin. Att de hittills använt Rottis, Pitbull m.fl i första hand är ju för att dessa är lättare att träna till att slåss.

Att svartlista dem löser inte problemet, idioterna väljer bara andra raser.

Det är egentligen en form av rasism fast mot djur och jag tycker lika illa om det som all annan form av rasism. Titta på Cesar Millans program i TV4plus så får ni se, ni som tror att en pitbull automatiskt är en kamphund! Han har ett helt gäng med både Rotweilers och Pitbullterriers och de är hur snälla och fina som helst.

Nej, om det sitter en problemhund i kopplet finns oftast orsaken till problemen i andra änden av kopplet! Så det så! Inför nån sorts körkort för valpköpare istället och se till att inte vem som helst får skaffa hundar!

Nu har jag gnällt ifrån mig för idag och önskar mina trogna ordbrukare en fortsatt angenäm söndag i Gusum, Månkarbo, Trollbäcken och Hunnebostrand!

(Och alla andra jävla städer och bondhålor också)

Av Göran - 24 juli 2010 08:56

Jag flyttade mina försäkringar igår. Inget som var planerat men blev en självklarhet efter ett telefonsamtal med Folksams kundtjänst.

Det började med att dotterns moped (som är reggad på mig) skulle tas i bruk igen efter reparation av skadorna som tjuven/tjuvarna åstadkom på den,

Ett rutinärende trodde jag förstås, bara att ringa och tala om att mopeden åter skulle försäkras. Av nån anledning frågade jag om månadskostnaden och fick ill svar en summa som var närapå dubbelt så stor som innan avställningen för en månad sen. Jag frågade varför och fick svaret att det berodde på att jag har skulder och betalningsanmärkningar.

Det finns en förklaring varför jag har det men jag går inte in på den här, det låter bara som bortförklaringar och det vill jag inte hålla på med. Men sanningen är att dessa skulder finns och det är förstås inget jag är varken stolt eller glad över.

Men.... Betalningarna till Folksam har jag skött prickfritt och därför övergår det  mitt förstånd hur de kan anse sig ha rätt att bestraffa en trogen kund sen 20-talet år med chockhöjda avgifter. Men så var det och när jag frågade om också mina andra försäkringar skulle drabbas av detta fick jag veta att premien för trafikförsäkringen på min kära SAAB också den skulle fördubblas.

Givetvis sa jag omgående upp allt samröre med detta ockerföretag och flyttade alla försäkringar till Länsförsäkringar. Där fick jag t-o.m lägre premie än jag haft hos Folksam innan höjningarna.

Detta beteende mot en kund som skött sig exemplariskt gentemot dem är inget annat än rent svineri. Ocker är ett ord som kommer upp.

Sen förstår jag inte heller riktigt matematiken bakom detta. Jag menar.... Om nån har skulder så tyder väl inte det på att man har överflöd av pengar och därigenom större betalningsförmåga! Eller?

Jag hade förstått dem om det var så att de haft nåt att klaga på angående betalningarna till dem eller om jag haft onomalt många skador. De har knappt behövt betala ut nåt alls utan jag har varit en mjölkko för dem i alla år.

Men Folksam kommer att tappa många kunder när folk upptäcker det här så jag tror de blir tvungna att ändra sig så småningom. Men för mig spelar det ingen roll - Jag har betalat min sista premie till dem!

Av Göran - 15 juli 2010 07:28

Hur vet man att det är sommar och semestertider? Ja. i år syns det ju på vädret men det är ju inte alla somrar det gör det. Nej, rätt svar är; När morgontidningen är så tunn att man då o då tappar den på väg in från brevlådan eftersom vanans makt gör att man håller den i samma grepp som annars.

Nämnda morgontidning är genombläddrad nu och den innehöll inte mycket intressant.

Det sägs ju att man "inte ska ropa hej...." men jag tror faktiskt att jag äntligen lyckats fixa min kära gamla SAAB. I förrgår byttes den lilla hydrauliska anordning som spänner den rem jag talat om förut och det var sannerligen en jävla skillnad på den gamla och den nya. Den gamla verkar ha gått av inuti, man kan vicka på den hur som helst medan den nya var helt stum i sidled. Och då är det ju inte konstigt om remmen kastas av och trasas sönder!

Solen bara vräker ner från molnfri himmel och jag tycker lite synd om katterna som inte kan ta av sig lite för att svalka sig. Min fyrbenta sambo Daisy har ju fått sällskap av äldste sonens katt Rambo. Namnet antyder ju tuffing av värsta sort men inget kunde vara mer fel. Han är som en liten unge och följer sin husse som en hund nästan. När sonen gick ut en liten stund förra veckan sprang Rambo runt i huset och jamade och skrek efter honom tills han kom tillbaka. Han är så icke-agressiv att Daisy inte ens brytt sig om att spöa upp honom vilket hon hade gjort om han med en enda liten gest visat sig vilja ta upp kampen om reviret. Båda är ju kastrerade så jag slipper oroa mig för eventuella romanser.

Nu ska jag försöka hitta bästa sätt att njuta av sommaren. Kanske sätta mig ute ett tag och dra in doften av blommande smultronschersmin. Kanske plocka lite smultron i skogsbrynet eller ta in lite rabraber och göra kräm av. Denna vecka ut plus nästa återstår av min semester och sommaren kunde ju inte vara mer ljuvlig.

Nästan så att jag skäms lite eftersom jag önskar nån dags regn så jag inte blir helt utan svamp i år...

Ha en underbar dag, kära ordbrukare, i Tanumshede, Kårböle, Ekshärad och Njutånger! Njut av din sommar innan nån annan gör det!

Av Göran - 12 juli 2010 09:22

Sommarmorrgon! Semester. Efter åskvädret igår och nattens regn håller nu solen på att torka upp ute. Har avnjutit mitt morgonkaffe i solsken på altanen och medan jag gjorde det satt jag och tänkte på hur få såna här morgnar det egentligen finns och tillhöll strängeligen både mig själv och katten att njuta av den medan vi hade den. Allt annat vore väl resursslöseri!

Märkligt att det är så ont om underbara sommarmorgnar när det finns så jävla många djupfrysta dagar i januari och februari t.ex

Det där med trisslottköpet blev ju fiasko förstås, liksom bileländet som jag trodde vi hade fixat. Nu är reparationspengarna slut så den får stå tills kassan tillåter fler inköp.

Längtar redan till julilönen då jag förhoppningsvis ska komma på fötter ekonomiskt åtminstone någorlunda. Det svider rejält i börsen att vara sjukskriven.

Vår fina regering berömmer ju sig själva för sin arbetslinje, att det ska löna sig att arbeta. Vet inte om de menade alla utom industriarbetare då för jag tycker att jag bara får slita mer och mer för varje år samtidigt som man får höra att det inte finns nåt utrymme för löneökningar. Men aktieutdelning brukar det finnas utrymme för. Vi ska hålla igen på våra krav, jobba hårdare, springa fortare, vila mindre och producera mer till samma eller lägre kostnad.

Så det vete väl fan om det lönar sig så jäkla bra att arbeta...

Men, det förstås, det är ju BETYDLIGT mer lukrativt än att vara sjukskriven! Eller arbetslös. Eller pensionär för de som byggt upp välfärden som nu raseras bit för bit har ocså straffats för att de inte arbetar. Med att betala högre skatt!!! Erlander, Sträng och Palme roterar förmodligen i sina gravar och önskar att de kunde komma upp och verbalt sabla ner Reinfeldt o c:o i valdebatterna.

Almedalsveckan är över liksom fotbolls-VM. Så vad ska jag nu göra om kvällarna? Som av en händelse avgick en minister p.g.a uppslitande skilsmässa PRECIS dagarna innan en av våra största skvallerblaskor publicerar uppgiften om hans påstådda sexköp. Inte vet jag vad som är sant men nog luktar det skuld om det faktum att hans parti vänder honom ryggen fullständigt. Nu väntar Aftonbladet bara på att han ska gå ut och dementera offentligt. Sen plockar de fram resten av sitt bevismaterial och dödar honom politiskt för all framtid. För sånt här brukar de inte skriva om utan att ha bra på fötterna. Vem minns inte t.ex Tobleroner-affären? Om Mona då direkt erkänt att hon gjort fel och lovat rätta till det omedelbart hade stormen blåst över på nån vecka förmodligen. Men hon ljög och då blåste pressen på med mer uppgifter och så var det exit Sahlin för den gången. Nu är ju hon tillbaka men har fortfarande lågt förtroende hos många. Littorin kommer aldrig tillbaka! Undrar hur bra det kommer att löna sig för honom att INTE arbeta.... Hur stor blir hans fallskärm?

Sist vill jag gratulera Spanien till VM-guldet i fotboll. Härligt att fotbollen segrade över de holländska benknäckarna och tur att ingen blev allvarligt skadad av deras ansvarslösa bensparkar.

Tråkigt bara att det är slut... Vad ska man nu hitta på om kvällarna utom att sitta på altanen och höra på småfåglar och gruva sig för ännu en vinter?

Nu ska nämnda altan intas en stund och jag önskar mina kära ordbrukare en fortsatt härlig sommar i Falsterbo, Misenträsk, Mörbylånga och Järkvissle! Var ni än är och vad ni än gör där!

Av Göran - 2 juli 2010 19:15

Ja, en trisslott eller nån annan typ av spel får det nog bli nu för idag har jag visst flyt. Och som jag klagade och gnällde igår!

Men idag har det gått mycket bättre! Min tama husmekaniker fick en glugg i sin trånga agenda och vi åkte iväg och köpte remmen till bilen. 415 kr, bara att gilla läget! Och när vi efter viss möda fått den på plats och skulle starta motorn så kom nästa smäll. En packbox på vevaxeln hade gett upp och oljan formligen rann ur motorn. Så jag ställde in mig på ett par bilösa veckor igen.

MEN.... efter en ny tur till Mekonomen hade jag inandlat en ny och fin packbox och mekanikerns mer erfarne kollega kontaktades per telefon men han hade inte tid. Ingen av oss trodde egentligen att vi skulle klara det men kors i taket så lyckades vi, eller kanske rättare sagt han för min insats var nog av marginell betydelse. Så nu är ny rem och ny packbox monterade och min fina gamla SAAB spinner som en katt igen. Så totalt sett känner jag mig lyckosam idag så det kanske är rätt dag att satsa på en trisslott.

Bara att hoppas att det inte händer nåt mer nu bara. Talesättet "en olycka kommer sällan ensam" är nog ett av de sannaste som finns. Fast jag har ju egentligen haft två "olyckor" nu, remmen och packboxen, så kanske, kanske tycker vår herre att han har prövat mig så det räcker för ett tag.

Så yngstingen FÅR fira sin 14-årsdag imorgon i mormors och morfars stuga som han vill. OM nu inget oförutsett inträffar...

Går ut i köket och släpper en macka mot golvet nu och OM smöret hamnar uppåt så får det bli en trisslott! Annars är det väl bara att deppa ihop och förbereda sig på nästa smäll....

Ha en härlig sommarhelg i Trönö, Skärblacka, Åkers Styckebruk och Stigtomta!

Vi hörs, kära ordbrukare!

Av Göran - 1 juli 2010 20:16

... Och sommaren rullar på! Redan juli och första semesterveckan är 3 dagar gammal. Äntligen en glad nyhet i alla fall - husguden Lundell kommer till stan och spelar på Norrporten om en dryg månad. Jag må ha dåligt ställt men de 300-400 som biljetten lär kosta ska jag kosta på mig ändå. Får ju på köpet även då se de lokala förmågorna Takida från Ånge och det kan nog också bli bra.

Annars har jag ekonomiskt gått på knäna hela våren. "Det ska löna sig att arbeta", är ju den borgerliga regeringens paroll. Och det kan jag intyga att de lyckats med. I alla fall kan jag lova er att det INTE lönar sig att bryta benet och vara sjukskriven helt i sex veckor och halvt i fyra veckor till. Jag ligger efter med flera räkningar men hoppas gå ikapp när nästa lön kommer. Tvingade mig själv ut och jobba övertid 2 ggr i juli för att få åtminstone ett litet uppsving.

"Det ska löna sig att arbeta...." Jovisst, men vad hände med parollen att "man måste kunna leva på sin lön"? Fast det kanske var den andra politiska sidan som sa det, jag minns fan inte längre.

Och inte nog med lägre inkomster, givetvis ska ju biljäveln gå sönder också när man redan hade det jävligt så det räcker, Repris på följetången från ifjol sommar igår när drivremmen till vattenpump, generator, servopump, kompressor m.m small av igår på motorvägen norr om stan.

Dessvärre växer ju tummen ut från handflatan på mig så jag måste ha hjälp för att byta den. Men min tama mekaniker är dessvärre upptagen på annat håll och i bästa fall kanske han kan komma imorgon.

Men det får gå ändå. Sonen som fyller 14 på lördag får ha sitt kalas här hemma istället för i mormor o morfars stuga som meningen var. Det överlever han.

Det svåra är att ta sig till affärer! Visserligen är det bara 1 km till närbutiken men... När man inte har full styrka i fot occh ben är 1 km brant uppförsbacke (som jag har på hemvägen) i mesta laget.

Man kanske borde ha stannat i Uppland ändå... Där finns varken uppförs- eller nerförsbackar.

Vi har fått ny leverantör av kabel-TV också fr.o.m idag. Borta är Cartoon network, franska TV5 (textad på ryska) sammt tyska CDW och TV4Film. Men istället fick vi TV8, TV400 och TV4Sport för att nämna några. Så i min bok lligger vi på plus!

Nu ska jag titta på norsk TV-deckare i nian och sen är det väl läggdags.

Sov gott kära ordbrukare i Flen, Hårga, Malexander, Mönsterås och Waldemarsvik! Var ni än är, alltså och vad ni än gör där!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards