Alla inlägg under oktober 2010

Av Göran - 30 oktober 2010 10:22

Idag är dagen mellan dag och natt för mig. D.v.s jag jobbade dag igår och ska jobba natt ikväll. Svårt att få ordning på det där med sömnen dock! Förr i tiden när jag jobbade 3-skift sov jag som en sten efter nattskift - somnade i princip innan ens huvudet landat på kudden. Nu är det svårare även om det verkar bli lite bättre för varje omgång nattskift jag gör. Ännu svårare är att liksom "försova" innan första nattskiftet. Alltså att ta en tupplur på dagen för att orka vara vaken till nästa morgon. Bara att hoppas att det går till sig med tiden.

Men det var liksom annat förr. Dels var jag givetvis yngre och piggare men det var också ett helt annat tempo då. På 70-, 80-, och 90-talen fanns det tid för att sätta sig och ta en micropaus (powernap) och sen bättre klara av att hålla sig vaken. Vi pratade om det häromdan på jobbet och ställde oss frågan om arbetsgivaren verkligen tjänar så mycket på dagens anorektiskt slimmade organisation. Folk bränns ut, slits ut mycket fortare nu. Och visst kanske man kan tycka (lite cyniskt) att srbetsgivarna vinner på att vi "gamlingar" blir uttjänta och byts ut mot nya och yngre krafter som orkar jobba hårdare.

MEN.... med dessa "åldringars" uttåg försvinner även en mängd kompetens som är mycket svårare att ersätta. Så nettot kanske ändå blir minus för dessa företagsbantare som vill krympa organisationen så nära noll det bara går.

Fast vad vet väl jag om företagsekonomi...? Vet egentligen bara att det "bara" är två nattskift till nästa sexdagars ledighet och det får väl räcka för att ta mig genom helgen.

Mina gamla aretskamrater på dagtid flinade så smått åt mig igår och påminde mig om att det minsann var fredag. Och att de därmed skulle vara lediga. Men jag sa bara att... "Men nästa gång vi ses så är det måndagmogon för er medan jag går hem för sex dagars ledighet!" Då blev det liksom lite tyst.....

Er övriga, kära ordbrukare, i Knäred, Handen, Hanhals, Näsviken och Fittja önskar jag en skön helg! När er helg är över börjar min och den varar ända tills nästa söndag. Sköt om er!

Av Göran - 12 oktober 2010 12:42

Alla som nån gång arbetat 12-timmars nattskift (18-06) vet exakt vad jag menar när jag säger "sådär som man mår dagen efter sista natten". Ni vet när man bara sovit 3-4 timmar (i bästa fall) och känner sig lite som dagen efter en festkväll som varit lite för rolig. Tung i huvudet, seg och stel i kroppens alla leder och allmänt viljelös och utmattad.

Såna dagar borde man egentligen tillåta sig ryggläge i närmsta soffa med nåt tråkigt på TV, typ nån gammal pilsnerfilm eller nån amerikansk såpa. Men tror nån att jag får det idag efter att ha gått av sista natten klockan sex imorse? Nej, denna frivecka är det fullt upp och på torsdag kväll ska mäklaren ha visning av huset jag bor i för eventuella hugade spekulanter. Jag och sonen får inte vara hemma då (det är ju inte vi som är till salu) så vi får tvinga oss att gå på hockey och se Timrå-Färjestad. Ett skitjobb, javisst, men det ska ju göras!

SKitjobb är också den städning jag förväntas utföra för att det ska se så bra ut som det nu kan i huset på torsdag. Och denna städning måste jag utföra idag, åtminstone det allra mesta. Imorgon har nämligen min arbetsgivare kallat till utbildningsdag med så spännande ämnen som HLR (Hjätt- lungräddning), lyftdonsutbildning (måste uppdateras med jämna intervall) samt den klassiska brandövningen där vi tränar med pulversläckare samt rullar in en brinnande tygdocka i en filt för att släcka honom/henne. Lättförtjänta övertidpengar kan man tycka och visst är det så men varför just på den här friveckan?

Sen är det skyddskomittémöte på torsdag, hela dagen, och på fredag ska jag också dit några timmar för att skriva protokollet från nämnda möte.

Det ligger på, som man säger. Eller som Stefan Sauks figur i "Lorry" uttryckte det; "Det är mycket nu... Ja, jag tycker det..."

Så vad är då bättre för att komma i rätt städstämning än att uppdatera sin blogg litegrann? Ska åka till banken en sväng också innan jag sätter igång på allvar.

Sen blir det dammsugare, trasa och mopp med en jäkla fart, jag lovar!

Läste just i lokalpressen om en bilfirma i Sundsvall som arrenderar mark av kommunen för sin verksamhet. De har fått problem med P-vakterna. På en gräsplätt mot kommunal gata vid deras lokaler har de brukat ställa sina till-salu-bilar till allmänt påseende men i våras tågade en av stadens parkerings-gestapos in hos dem och gav dem två timmar att flytta dem annars skulle samtliga bilar lappas....

Man blir som trött...., som Ronny Eriksson brukar säga. Är inte lapplisor och lapplassar till för att skapa en säkrare trafikmiljö? Det finns ingen trafik på bilfimans gräsmatta överhuvudtaget!

Är det kanske så att..... att det stämmer det där som folk säger? Att de som inte duger till att bli poliser blir ordningsvakter istället för att få bära uniform och få nån sorts makt? Och att de som inte heller duger till väktare blir parkeringsvakter? Det skulle i så fall i någon mån kunna förklara intelligensbefrielsen som tydligen inte är ovanlig i denna yrkeskår! (Föråt alla trevliga och vänliga människor som OCKSÅ är p-vakter men håll med om att många av era arbetskamrater tar sitt arbete på liiiite för stort allvar!)

I Paris finns det nog inga p-vakter alls. Åtminstone fanns det inte för 35 år sen då jag var där med 12 skolkamrater från gymnasiet. Vi besökte Roland Garross-stadion för att se Björn Borg spela tennis och utanför stadion stod bilarna kofångare mot kofångare sådär som de parkerar därnere. När de ska ut kör de på bilarna framför och bakom tills nog stor glugg skapats för att ta sig ut.

Men på ett ställe fanns ett mellanrum på c:a 1,5 meter mellan två bilar. Där hade någon kört in en Fiat 600 med framhjulen på trottoaren. Strax innan jag och mina kompisar passerade gick en gendarm (fransk polis) förbi och han tittade inte ens.

Så jag antar att han tyckte det var ok.... Det ni, det skulle vara Sverige det!

Så passa er för parkeringspatrullen i Krokom, Gysinge, Flurkmark och Dals Långed, kära ordbrukare. Nu ska jag till banken och SEN ska jag hem och städa!

Det ska bli roligt! Säger vi......

Av Göran - 3 oktober 2010 11:24

  


Korgen full! Det händer inte sååå ofta med DEN korgen åtminstone. Den rymmer över 20 liter och inte är det många gånger jag har fyllt den helt med godsaker ur Moder Naturs skafferi. Men detta år går till historien som det trattkantarellrikaste året i mannaminne! Ja, även i kvinnominne för min syster har heller aldrig sett så mycket trattis förr!

Detta måste självfallet förevigas så min vana otrogen lägger jag in två bilder idag. En på svamparna i sitt rätta element och en där de ligger i min korg ihop med tusentals systrar och bröder. (Och fastrar och bryllingar och kusiner och andra). Nu ska de rensas, vår herres straff för oss svampälskare!

Med detta avslutar jag och grattar storasyster på ännu en 29-årsdag (Hon blir aldrig äldre än så enligt egen utsago) och anmodar mina ordbrukare att ge sig ut i svampskogarna och hämta hem godiset på Fårö, i Sangis, Limmared, Sorsele och Vikmanshyttan! Wherever you are!  

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards