Alla inlägg under mars 2011

Av Göran - 31 mars 2011 15:05

Så var man långledig igen då! Än en gång har jag klarat av mina fyra 12-timmarsskift och belönas därför med 6 lediga dagar. Sexskiftsomröstningen är över och vanns av företaget. Det betyder att vi lägger om skiftgången i nästa månadsskifte och kör på i ett år med nya schemat.

Ja, jag röstade också för sexskift! Märkligt, va´?

Hade nån sagt det till mig för sådär en månad sen hade det blivit ett rejält flatskratt. Men då trodde jag fortfarande att det vi har och haft i många år var ett alternativ men företaget fick oss att förstå väldigt tydligt att de skulle genomföra sexskift oavsett hur vi röstade. Och då hade det blivit ett sommarschema som jag lovar att ingen levande människa skulle stå ut med. MEN... som skulle gett oss 4 veckor ledigt under sommarmånaderna och därmed rymmas inom semesterlagen.

Det schemat hade då inte gett oss ett ruttet lingon utöver vad vi har idag - nu fick vi ändå c:a 1500 kr mer i månaden plus lite andra förmåner. Så.... i valet mellan pest och kolera så.....

Inatt hade vi "nostalgitimme" frampå småtimmarna när det mesta av rutinerna var avklarade och vi fick lite vilotid. De flesta av oss som finns kvar på fabriken är ju någorlnda jämngamla så vi är många som minns 60- och 70-talet.

Det började med att jag berättade att jag ramlat över denna sajt på nätet http://www.peterenglund.com/kommerihag.htm och känt igen mig i en hel massa punkter. Han listar en massa saker och företeelser han minns från sin barndom och vi började diskutera saker som VI mindes.

T.ex kom Sundsvalls första pizzeria på tal. Den låg på Trädgårdsgatan där idag Saigon Palace ligger och arbetskamraten D hävdade bestämt att den hette Vagabondo. Jag håller med om att den hette så men inte från början. Då hette den, hävdar jag, Triestina. Men D var så tvärsäker,  på gränsen till aggressiv, att ja la ner försöken att överyga honom. Han hävdade att att han VISSTE eftersom hans syster hade jobbat där. Men om någon minnesgod gammal Sundsvallsbo kan bevisa att jag hade rätt så skriv en kommentar.

Sen kom vi in på andra små nostalgiska hågkomster. T.ex "Raketost"! Minns ni den där halvmjuka osten i ett litet rör med vidhängande snöre som användes till att skära med. Vid nåt tillfälle minns jag att vi reste bort några dagar och hade en snutt raketost kvar i kylen. När vi kom hem var snöret alleles grönt och luktade vedervärdigt. Måste varit rätt ohygieniskt, det där.

En annan sak vi dryftade ett tag var alla de där små talesätten och skämten om diverse bilmärken. Typ; "Köp en opel, bli belåten - se naturen genom plåten" eller "Man fryser inte i en folkvagn, det bara KÄNNS så".

De finns inte idag, åtminstone inte på samma sätt. Som exempel kan nämnas att min pappa hade en SAAB från sent 50-tal när jag var liten. Den hade tvvåtaktsmotor och gick, i folkmun, ofta under namnet "Djungeltrumma" eller "Trollhättemoped". Jag minns också att jag i späd ålder kunde härma ljudet av denna SAAB på ett sätt som alltid fick vuxna att skratta.

Denna bil byttes sedan mot en Opel Kapitän som ju "nästan" var en amerikanare och ansågs betydligt tuffare av mina jämnåriga.

Min bästa kompis föräldrar hade en knallgul Vw 1300, en s.k "bubbla". "Asfaltsbubbla" var smeknamnet från början men kortades sedan ner till bara "bubbla". Ett annat och lite fyndigare namn på denna bilmodell var annars "älgläpp", vilket jag påpekade för mina nostalgiska kamrater inatt och vi skrattade en stund åt det.

Min farfar hade en DKW, också den med tvåtaktsmotor obetydligt större än de Briggs & Stratton-motorer som än idag driver de flesta gräsklippare. Han tyckte fram till sin död 1981 att denna bil var höjden av tysk ingenjörskonst. Inte många höll med honom.

Märket DKW heter idag Audi men har kvar de klassiska ringarna som identitet.

Många andra märken som fanns då är borta idag som t.ex Borgward Isabella, Hillman, IFA Wartburg m.fl

Ack ja, det var tider det! Man kunde gå på posten när man ville (Kommer ni ihåg Posten?) och inte behövde man välja vilken TV-kanal man skulle titta på. Endera såg man på TV eller så gjorde man det inte! Och allt, eller NÄSTAN allt, var stängt på söndagarna. På gott och ont.

Men nu minns jag en annan sak - att jag har tvätt som ska hängas nere i tvättstugan. Så det är bäst jag avrundar. Det gör jag med några ord jag skrivit förut; Det var bättre förr, ju förr desto bättre! Eller...?

Av Göran - 28 mars 2011 22:58

Ja, vad heter han egentligen, sossarnas nye ledare? Vet bara att innan han presenterades som statsministerkandidat hade jag aldrig hört talas om honom.

Så är det Johult eller Juholt? Eller nåt annat...?

Inte för att det spelar nån roll egentligen men jag bara undar. Tror han får en tuff start, den där mustaschprydde mannen som ska ta över efter Mona.Vet bara att partiet måste gå ner bland gräsrötterna och ta reda på vad de vill med sitt parti. Gå ner och ta reda på vad begreppet "arbetare" ska betyda fr.o.m nu t.ex Den traditionella "arbetaren" med blåställ och unikabox finns ju knappt kvar längre så kanske man måste vidga begreppet i framtiden. Kanske borde man tala om "löntagare" istället för arbetare i fortsättningen. Kaske borde man föra en kampanj där arbetaren är en ung kille eller tjej som just börjat på en reklambyrå eller liknande. Eller en ung person som just hittat vägen till rikedom via aktiefonder eller nåt annat sparande. Hur som helst så känns "Weiron-i-ottan" något överspelad i dagens läge.

Vad jag menar är att sossarna måste ner på golvet till gräsrötterna och kolla av vad de moderna gräsrötterna egentligen vill.

Sen tycker jag att de (och alla andra partier) snarast ska skrota begreppet "sysselsättning"! Jamen, va´fan, det låter ju som nån jävla terapi! Eller hur?

Varför ska man tala om sysselsättning när man menar arbete? Arbete och sysselsättning är det väl ändå skillnad på, eller...?

Arbete är när man skapar en inkomst och sysselsättning är när man hittar "nåt-att-göra. Eller har jag fel?

Så ska "S" tillbaka till makten tror jag att de måstre omdefiniera orden "arbete" och "arbetare". Tänka igenom vad man vill för det arbetande folket och sedan skapa en plan för att genomföra det. Annars kommer moderutterna att fortsätta regera vårt land i eoner framåt. Var det det vi ville, kära ordbrukare?

Nu önskar jag er alla en angenäm natt i Hyltebruk, Rasbo, Blomstermåla och Galtström. Vi hörs igen en annan dag! Hoppas jag...


Av Göran - 26 mars 2011 10:03

Sådärja! Då har snart ännu en frivecka genomlidits, börjar jobba imorgon söndag. Fast morgondagen blir lika lugn som hela förra skiftcykeln. Jag ska köra dammsugarbilen hela dagen och det är inte precis ansträngande. Dock blir jag nog tvungen att göra mina nattskift enligt schema den här gångern. Förra vändan fick jag byta dem mot dagskift över helgen eftersom det inte spelar nån roll mellan vilka klockslag dammsugarbilen körs. Dessa uteblivna nattskift gjorde att jag bedömde mig orka ställa upp på övertid i måndags och tisdags så aprillönen bör bli nåt i hästväg. Men det behövs för då ska sonens studentkostym införskaffas. Tänk, om knappt 2 veckor fyller han 19, den där lille parveln som jag bar så jag fick ont i armarna alldeles nyss.

D.v.s det KÄNNS som alldeles nyss fast det är typ 18½ år sen eller så.

Idag har jag varit produktiv värre på morgonen. Upp klockan sju och igång med tvättstugan. Sen har jag strukit och hängt upp de nya gardinerna i vardagsrummet som änteligen är helt tömt på kartonger och annan bråte. Det börjar se riktigt hyfsat ut.

På eftermiddagen kommer vuxna dottern hem från sin 10-veckors praktiktid på en PR-firma i kungl. hufvudstaden och jag har lovat henne favoriträtten färsk pasta med het skaldjurssås. Men jag har inte hittat nån färsk chili så endera åste jag ut och handla eller också får jag hitta den där hettan på annat vis. Lite piri-piri kanske gör susen...

Info-möte i tisdags på jobbet om 6-skiftsfrågan och den här gången tror jag företaget kommer att segra. De har "sockrat" sitt erbjudande nu med lite mer pengar plus att de bjuder på undertiden om 96 timmar per år, oförändrade regler om livsarbetstiden samt ett nytt sommarschema som t.o.m jag känner att jag kanske kan leva med om det blir ett ja i omröstningen som sker till veckan. Fast jag tycker fortfarande att de borde betala ordentligt om vi ska ge upp vår rätt till sommarsemester på traditionellt vis. För jag vet ju att har vi en gång släppt ifrån oss den rätten så får vi den aldrig tillbaka.

Nåja, vem bryr sig om hundra år....

Idag är en alldeles underbart vacker marslördag så vi får väl ta vara på den och njuta av nuet på Åstol och Ven, i Markaryd, Jättendal och Hammarstrand. Eller var ni nu befinner er, kära ordbrukare. Ha en skön lördag!

Av Göran - 23 mars 2011 06:31

Dagens rubrik är titel på den underbara film jag såg igår kväll tillsammans med min yngre dotter. Hon hade tjatat länge om att hon ville se den och lite motvilligt sa jag ja igår. Motvillig p.g.a trötthet, inte för att jag inte ville!

Men det var värt besväret. Jag funderade på vägen hem över hur man sätter etikett på den och kom fram att det bästa sättet att beskriva den är; Den VARMASTE film jag sett åtminstone på väldigt länge.

Berättelsen handlar i grunden om tillblivelsen av Glada Hudik-teatern, en teatergrupp för utvecklingsstörda och skådespelarna kommer just från den gruppen. Jag har hört grundaren Pär Andersson (eller var det Johansson?) berätta i flera olika sammanhand om hur det började. Han ifrågasatte varför man hållit på i åratal att försöka lära dem knyta skor när det inte gick och varför man inte istället lät dem göra saker de klarade av och tyckte var roligt.

När filmen äntligen började efter eoner av reklam och trailers på andra filmer hördes fniss och nedsättande kommentarer från några tjejer i (som jag tror) nedre tonåren och det gjorde mig lite illa berörd. Det verkade som om de betraktade filmen som nån sorts freak-show. Men de tystnade ganska fort, förstod att det här handlade om människor med talanger mer än om människor med begränsningar.

Det skrattades en hel del men snyftades också då och då runt om i salongen och när ljuset tändes efteråt var det nog ingen som ångrade att man sett den.

Så om du som läser har en bio i närheten som visar denna film så gå och se den så fort som möjligt. Den värmer ända in i hjärtat och det kan vi behöva i vår allt kallare värld.

Av Göran - 11 mars 2011 22:12

Sådärja! Då var man ledig igen då! Sex dagar utan lönearbete ska genomlidas. Ett skitjobb men det SKA göras! Sovandet efter nattskift artar sig riktigt bra, igår lyckades jag sova till 14;30 och idag vaknade jag visserligen strax efter 10 men la mig igen sen vid 11-tiden och somnade om en timme ungefär.

Därefter följde en dag av seghet och trötthet men det är ju bara normalt efter nattskiften. Kvällen har tillbringats framför dumburken med min yngsta dotter som förgyller min tillvaro med sin närvaro sen en vecka tillbaka. Nämnda dotter sover sött i soffan sen lite mer än en timme. Får väl väcka henne och köra henne i säng innan jag lägger mig själv om en stund.

Måste berömma elitserienykomlingen AIK som än en gång slog mästarna HV71 i deras egen kula i Jönköping ikväl. De lever högt på sin målvakt som agerat "levande vägg" i alla slutspelsmatcher hittills. Men även på ett kämpande, stridande, hårt jobbande uteförsvar som hjälper både målvakten och varandra. Vad månde bliva....?

På jobbet handlar diskussionen mest om vår arbetsgivares önskan att vi ska acceprtera att jobba sexskift UTAN ersättning. Senaste budet är 1350 kr i månaden, d.v.s lika mycket som vi förlorar på skiftttilläggen om vi accepterar!

Det är alltså såhär......

Företaget vill att vi anställda ska ge upp vår rätt till sommarsemester och införa ett sjätte skiftlag. På det viset räknar de med jämnare drift och färre problem - alltså X antal miljoner i ökad vinst. MEN... denna ökade vinst ska inte komma oss gräsrötter till del FAST det i så fall skulle vara vi som skapar den.

Om vi tackar ja så sjunker vår OB-ers'ttning med i snitt 1350 kr/mån. och det säger man sig vara villiga att ersätta oss för. Men inte mer än så. De ska alltså tjäna miljoner eller miljarder men vi ska "gå jämnt upp"!

I min tankevärld är sommarsemestern årets höjdpunkt, det man ser fram emot hela året. Särskilt med tanke på den tuffa miljö vi jobbar i och hur kort en svensk sommar egentligen är. Enligt min åsikt är det inte ens förhandlingsbart!

Ska de få mig att rösta ja så får de "slanta upp" ordenltligt. 1350 fnyser jag åt och om de dubblerar budet är det fortfarande inte ett dugg intressant.

Givetvis finns det en nivå där även jag skulle känna att jag inte har råd att tacka nej men dit känns det oändligt långt.

Så därför planerar jag utifrån att det blir sommarsemester precis om vanligt. Tack och lov är ju inte detta en MBL-fråga utan det är semesterlagen som gäller och där kan inte arbetsgivaren köra över oss. I alla fall inte ännu, men med Reinfelldt o c:o i förarsätet så ska man väl inte vara för säker..

Sov gott, mina kära ordbrukare i Dals Långed, Slite, Funäsdalen och Arvika!

Godnatt Sverige (och alla andra jävla länder) var ni än är!

Av Göran - 5 mars 2011 13:31

Ännu en vecka har gått utan att jag direkt åstadkommit några storverk. Har dock beställt en ny bildskärm så jag kan ta min stationära dator i bruk igen. Detta för med sig att jag äntligen får tummen ur ändan och hänger upp hyllorna över skrivbordet så jag får ett fungerande "hemmakontor". Hittills har räkningar betalats via laptop vid köksbordet. Det går också men jag gör hellre sånt på en stationär dator med tangentbord som har siffertangenter till höger.

Nämnda köksbord sjunger föresten på sista versen. Bildligt talat, förstås, eftersom varken köksbord eller andra möbler kan sjunga. Men jag har inhandlat ett nytt på Jysk till det fashionabla priset av 3000 kr för bord och 4 skinnstolar med hög rygg. Riktigt snyggt blir det och dessutom bra pris.

Men grejerna kommer inte förrän till veckan och eftersom jag jobbar dagskift måndag och tisdag så blir det först på onsdag jag kan åka och hämta det. På samma resa ska mina nuvarande köksmöbler skänkas till den lokala loppisen som drivs till förmån för stadens hemlösa. Kanske säljs det och ger nån eller några ett extra mål mat! Hoppas det!

Annars kretsar takarna mest kring dagens elitserieomgång - den sista. Och jag hoppas med hela mitt hjärta att vaktmästarna i EON arena kan stänga av frysaggregatet efter den matchen. Att matchen är den sista i vinter för Timrå IK.

Vi kan inte längre nå slutspel såvida inte Djurgården besegras med bortemot 15 mål samtidigt som AIK förlorar med samma siffror OCH även Modo, Frölunda och Södertälje förlorar. Samma chans som för en snöboll i helvetet med andra ord.

Timrå måste vinna för att undvika den förhatliga kvalserien och det är inte ens säkert att det räcker om övriga resultat går fel väg med Timrå-ögon sett. Kvalserien skrämmer mig mycket mer än den skulle ha gjort för ett par år sen. Mitt favoritlag är inte alls bra i vinter och väldigt lätta att få ur balans för motståndarna så jag känner mig inte alls så säker på att Rögle, Växjö, Örebro m.fl blir så lätta att betvinga även om jag gärna VILL tro att det är klasskillnad mellan botten i ES och toppen av allsvenskan

Har inte bestämt riktigt ännu om jag ska åka ut och se matchen på plats eller bevittna den från TV-soffan. Kanske hoppar jag på hockeybussen och åker dit och hjälper klacken att skrika lite.

Vargavintern verkar vara på väg att släppa sitt grepp om mina trakter även om jag vet att det är för tidigt att utropa vårens ankomst. Det droppar och rinner från taken både dag och natt och snödrivorna har sjunkit ihop rätt så rejält.

Gammelkatten, Daisy, rymde igår igen från balkongen och nu vet jag att hon hoppar med vilje. Det är alltså inte så att hon vinglar till när hon står på räcket utan hennes frihetslängtan är så stark att hon vågar språnget ner på marken.

Blir inte katter bensköra när de blir gamla? Fast hon kanske inte förstår att hon är gammal och borde låta bli såna där äventyr.

Jag blir nog tvungen att skaffa en bräda att sätta längs med husfasaden så hon kan få gå in och ut som hon är van för går ut gör hon ju i vilket fall som helst.

Nu ska jag borra och plugga lite och skruva upp hyllorna i sovrummet så det blir klart. Sen blir det en kaffepaus på balkongen i solskenet och kanske en liten whisky också. Köra bil kan jag göra nån annan dag!

Ha en fin lördag nu, kära ordbrukare, och håll alla tummar ni har för att Timrå slipper kvala för att stanna i eltserien.

Trevlig helg önskas därmed folket i Göinge, Jokkmokk, Kungsbacka och på Ölands södra udde. Vi ses! När andan faller på....

Av Göran - 2 mars 2011 07:48

Så var det Mars då, alltså! Skönt att det börjar märkas på allvar att våren är på väg även om vi, på mina breddgrader, får räkna med att behålla snön (och säkert kyla av och till) ännu ett tag. Men ljuset, mina vänner! Ljuset är tillbaka! Dagsljuset, alltså! För en månad sen var det mörkt som i en kolsäck redan vid tretiden på eftermiddagen men igår när sonen och jag shoppat klart och åkte hem från Birsta vid halvsextiden var det visserligen skymning men solen belyste molnen underifrån och färgade dem vackert ljusrosa.

Frivecka råder med allt vad det innebär av tid för vila och rekreation kontra vetskapen att NU har jag tiden att göra allt det där som jag borde gjort redan. Börjar inte jobba förrän måndag även om jag ska dit imorgon på möte med skyddskommittén.

Min balkong är i stort sett snöfri och får vi fler av de underbara vårvinterdagar som var när jag jobbade senaste nätterna så ska jag sätta mig där med en kaffekopp och lapa lite sol.

Katterna trivs också där och jag är osäker om gammelkatten Daisy trillat eller hoppat frivilligt de gånger hon har tagit sig ut den vägen. Det är ändå bortemot 4 meter ner och jag tycker att hon från höjden av sin 18-åriga vishet borde låta bli att chansa på att hoppa från en sån höjd. Kanske har hon tassat lite snett eller också fattar hon inte att hon inte är 5 år längre. Nåja, hon har ju kommit tillrätta varje gång hittills, i alla fall.

Och äntligen fick mitt röd-vita Timrå-IK-hjärta glädjas lite igen igår kväll. Spelmässigt övertag hela matchen mot HV men smålänningarna ledde ändå med 1-0 fram till 19:52 i sista perioden då vår finske bjässe Piikkarainen sköt inte bara i utan genom målet bakom Daniel Larsson. Sen avgjorde Mattias Karlsson med ett nästan lika hårt skott i förlängningen.

Så drömmen lever ännu. Drömmen om slutspel är det för en del. För egen del så nöjer jag mig med att drömma om att slippa kvalserien, till att börja med. Så får vi ta nya tag till nästa vinter.

Nu är tvätten hängd och så fort den torkat så jag kan hämta upp den ska jag åka iväg och titta på matbord och skänk till vardagsrummet. Ska ringa min tama husmekaniker som jag vet också har frivecka och höra om han vill göra mig sällskap. Kan ju bjuda honom på middag här hos oss också så kanske han nappar.

Köttfärssås och spagetti är ju lätt och går fort och han brukar ha svårt att motstå det så det får det bli idag!

Ha en underbar onsdag, kära ordbrukare i Svalöv, Vittangi, Bollstabruk och Tanumshede. Wherever you are!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards