Alla inlägg under januari 2013

Av Göran - 28 januari 2013 10:51

Hur ofta händer det att man blir glad över att se och höra en fluga? Nej, det är nog inte många flugor som fått uppleva att människor är glada att se dem. Om nu flugor upplever det, kanske skiter de totalt i vilket. Vad vet jag? Glad blev jag i alla fall imorse då jag först hörde det välbekanta surret bakom gardinen. Jag trodde knappt mina öron först. Inte förrän även ögonen kunde konstatera att jag hade en livs levande fluga i fönstret. I Januari!

Jo, jag HAR upplevt det förut men det är sällsynt att de vaknar så här års. Så jag bestämde mig genast för att flugan är en tjejfluga och därför kallar jag henne Maj-Britt. Jag tyckte att hon såg ut som en Maj-Britt helt enkelt.

Hade Maj-Britt dykt upp här under sommaren hade hon i bästa fall blivit utviftad genom fönstret och i värsta fall hade hon fallit offer för min flugsmälla för sommartid hade jag inte haft så mycket till övers varken för henne eller hennes artfränder. Men nu var hon välkommen vilket jag också talade om för henne när hon, för en stund sen, satt på kanten av hyllan över mitt databord och tycktes betrakta mig. Med tanke på hur en flugas ögon är byggda är det lite svårt att veta åt vilket håll hon tittar. Än svårare är att bedöma vartåt hon INTE tittar.

Nåja, det får väl vara hur det vill med den saken. Nu får jag försöka ha som livsuppgift att hålla henne vid liv tills hon kan släppas ut utan att riskera frysdöden.

Så.... hur mycket mat måste jag ställa fram åt henne när jag börjar jobba imorgon bitti? Äter hon korvstroganoff månntro? Tja, hon får väl äta det som serveras och portionerna behöver ju inte vara så himla stora heller. Ett halvt kryddmått är ju ett bautaskrovmål för  henne så det där med maten ordnar sig säkert.

Värre vore om hon börjar störa mig när jag sover. Om hon blir sådär kärvänlig som insekter är ibland och försöker utforska insidan av mina öron till exempel. Då lever hon farligt. Men jag får väl prata med henne om saken och skulle hon trilskas så får hon sova i vardagsrummet istälet.

Tänk om hon bara är en av artontusen små flugägg som kläckts och hennes syskon invaderar mitt hem den närmaste tiden! Då kommer det inte att vara lika roligt längre varken för dem eller för mig. Slutsatsen blir att flugor gör en glad BARA på vintern och BARA då de är ensamma. Ser jag en fluga sommartid har jag glömt den inom tre sekunder ungefär men Maj-Britt lär jag minnas betydligt längre. Hon var här nyss och promenerade lite på skärmen, antagligen ville hon se vad jag skrev om henne.

Rubriken har egentligen inget med texten att göra, den bara dök upp i huvudet. Lånad av titeln till en av mina favoritböcker av William Golding. Har du inte läst "Flugornas herre" ska du omgående uppsöka en bokhandel eller ett bibliotek och skaffa hem den. Själv fick jag den i present av min bror när jag fyllde femton år (för några år sen....) och använde en helg till att sträckläsa den från pärm till pärm. Ganska otäck var den men oerhört fascinerande.

Nåt annat som fascinerar mig är Claes Erikssons (Galenskaparna, ni vet) sätt att leka med vårt språk. Om man botaniserar runt lite på youtube inser man snabbt hur oerhört mycket roligt den mannens hjärna har värkt fram. Nästan på Povel Ramelskt maner gör han egna ord eller böjer till befintliga så att de passar in i hans idéer. På länken nedan gör han om vårt språk till obegriplighet men det är alldeles väldigt begripligt ändå. Första gången jag såg den sketchen vred jag mig av skratt och jag tycker fortfarande att den är vansinnigt rolig.

Håll till godo, kära ordbrukare!

http://www.youtube.com/watch?v=zGBllFD3WMc

"Har en plinten framme får la en höppa!"

Om ni fortfarande kan stå på benen och fortfarande kan läsa så tillösnkas ni härmed en fortsatt underbar måndag från mig och Maj-Britt. Och om ni också har en vinterfluga så sköt om den väl som en föraning om den sommar som kommer så småningom även om det är svårt att tro med en halvmeter snö på marken och en herrans massa minusgrader ute.

Av Göran - 16 januari 2013 10:57

Om man inte har nåt annat att gnälla över kan man alltid ge sig på våra politiker. Just nu, i skrivande stund, pågår partiledardebatten i Sveriges riksdag. Den skyddade verkstad där vi (du och jag och alla andra skattebetalare) pröjsar bra löner åt en massa oduglingar som inte dög till nåt annat än att stå och käbbla från en talarstol.

Jag tittade en stund och lyssnade på både Reinfeldt, Sjöstedt, Fridolin och Lööf m.fl Sossarnas chef sitter ju inte i riksdagen så deras partiledarsubstitut heter Mikael Dammberg och honom har jag också lyssnat på. Och som alltid så tar det bara en liten stund innan jag börjar undra...; Hur fan står de ut? Är de hjärntvättade eller?

De står där och pratar (litegrann) om vad deras eget parti vill och tycker. Sen pratar de (massor) om hur usla, lömska och svekfulla de flesta andra partier är. Sen ställer de frågor till varandra och när den tillfrågade står i pulten ignorerar han/hon undantagslöst frågorna och ställer istället egna frågor (som han/hon vet att man inte får något svar på)

Det är alltså bara tuppfäktning på låtsas! Ett spel för gallerierna. Varför i h-e ska de stå och debattera? De kommer ju ändå aldrig överens. Vore det inte effektivare att BARA ha omröstningar?

Fast då kanske de får sittsår... Kanske är det nödvändigt med debatterna så att åtminstone några får stiga upp och stå upprätt några minuter emellanåt.

Kanske man kunde hyra in nån gammal militär eller en gammaldags gymnastikdirektör som får drilla dem en timme på morgonen och en timme efter lunch. Så de får röra på sig. Och sen kan de ha voteringar resten av tiden. Tänk vilket effektivt beslutfattande vi skulle få då. Pigga hjärnor som kan tänka klart.

Blir det sen tid över kan man avsätta en dag i veckan till att gå ut i verkligheten så att de lär sig lite om den också. De kan delas upp i mindre grupper och sen få åka på guidade bussturer till industrier, äldreboenden, skolor, byggarbetsplatser och andra ställen där såna som du och jag tillbringar våra dagar.

Då kunde de dessutom passa på att fråga oss; Vad tycker ni? Är det rätt eller fel att sänka skatter för företagen? Vill ni ha mer eller mindre i plånboken (eller kanske snarare på kontot som kortet är kopplat till)? Vill ni ha en bra eller dålig skola/barnomsorg, sjukvård, åldringsvård.

Då skulle de få lära sig att de allra flesta av oss vill ha lägst möjlig skatt och för den vill vi sen ha bra och helst gratis sjukvård, skola, mediciner, tandvård, vägar och snöröjning m.m Vi vill ha kortare arbetstid och högre lön samt längre semester och gratiis tandvård.

Sen.... kan de ju åka tillbaka till Fjollträsk och sätta sig på sina tjänsterum och lägga sina pannor i djupa veck emdan de räknar ut hur de ska klara av att ge oss allt det där. Då har de att göra livet ut, vågar jag påstå!

Fast de tycker säkert att de räcker om de räknar ut hur de får oss att TRO att de vill ge oss allt det där innan nästa val. För egentligen så skiter de ju i vad vi tycker! Utom valår då de åtminstone försöker låtsas litegrann.

Nu hör jag rösten på major Björklund från TV;n som visst fortfarande står och går på tomgång. Så därför ska jag resa på mig och gå och trycka på OFF-knappen så jag slipper höra honom.

Jag tror att jag kollar lite på youtube istället, det är MYCKET roligare och minst lika trovärdigt!

http://www.youtube.com/watch?v=gYyiU-lH-as

Håll till godo, kära ordbrukare och ha en fortsatt härlig onsdag i Svenljunga, Månsbo, Hörnefors och Pilgrimstad!

Av Göran - 14 januari 2013 15:25

Jo, jag vet att det har vänt och min hjärna är informerad att sen några veckor blir det lite ljusare ute för var dag som går men det är fortfarande mörkt så att det inte bara räcker utan blir över också.

Som en god medborgare har jag förstås avlägsnat alla spår av jul i mitt hem som man ska på tjugondag Knut och genast försvann ännu lite mer ljus ur min vardag.

En vardag som just nu är ledig och har varit rätt länge med undantag av förra onsdagen. Då stod det dagskift på schemat och jag steg upp och släpade arslet (med vidhängande övrig kropp) till det taggtrådsomgärdade fångläger som är min arbetsplats. Risig och förkyld hade jag känt mig hela friveckan och inte var det ett dugg bättre men gniden och småsnål som jag är så bet jag ihop och pinade mig genom arbetsdagen.

Men dagen därpå var det bara att kasta in handduken. Vaknade halv fyra av att jag nästan inte kunde andas och termometern visade på överhettning. 39,5 sa den så motvilligt ringde jag och sjukanmälde mig medan jag började fundera över hur man ska kunna kompensera för 12 timmars karens. Jo, det är ju en av baksidorna med att jobba som jag gör - att vi har 4 timmar mer i avdrag för karensdagen.

Karensdag, föresten, är det inte ett ganska fult ord? Inte lika fult som kvalserie eller fiskbullar men ganska oaptitligt tycker jag nog ändå att det är. Om nån politiker skulle gå till val på att avskaffa dessa ord samt behovet av dem så har han/hon min röst som i en liten ask.

Nämnda mörker är säkert också orsaken till att jag imte skrivit nåt här på så länge. Tynglagen har påverkat mina mungipor så länge att det bara hade blivit surt och bittert ändå.

Men det är ju bara att stå ut, om inte annat så för er skull kära ordbrukare! Jag förstår ju att tusentals människor ligger sömnlösa natt efter natt och undrar varför inga nya klokskaper publicerats på så länge i denna blogg. Och visst skäms jag väl litegrann för ska sanningen fram så har nog lättjan också en del av ansvaret för att det blivit bloggtorka ett tag. Jag kunde ju ha skrivit i lördags när Timrå äntligen vann en match. Och det utan att förtjäna det ett enda dugg! Luleå spelade stundtals ut Medelpads stolthet men gjorde inte fler mål än vi.

Och det är ju vad spelet går ut på! Att göra flest mål! Och när straffläggningen efter de fem förlängsningsminuterna var klar stod Timrå som vinnare i Norrlandsderbyt, som storstadsjournalister behagar kalla det när två lag från "Norr-om-Dalälven-landet" möts. Att det är närapå 60 mil mellan Timrå/Sundsvall och Luleå verkar de inte ha fattat. Det är alltså ungefär lika mycket derby som när AIK möter Malmö FF i fotboll.

Journalisters missbruk av vårt språk är ju annars ett kärt ämne i detta forum men jag ska inte bråka mer om det nu.

Vad mer för glädjeämnen har jag fått uppleva då? Tja. jag firade jul med alla mina fyra barn här hemma hos mig till exempel! Firat jul med alla fyra har jag inte gjort på 8-9 år så det var roligt även om det var mycket pyssel med att få ihop ett julbord värt namnet. Men jag tror jag lyckades.

Imorgon ska jag jobba några timmar på förmiddagen. Inte i fabriken, nejdå, jag ska göra lite fackligt arbete sittandes vid en dator så jag sliter knappast ihjäl mig. Men till torsdag får den här förkyliningen hitta nån annan kroppp att bo i för då är det årsdebut för skyddskommittéen. Och då SKA jag vara frisk, har jag bestämt. Jag får väl överdosera c-vitaminer och vitlök så var det väl självaste... (Ja, ni vet vem jag menar!) om jag inte ska vara vid full vigör igen. Redo att återuppta striderna som inte vanns ifjol.

Nu ska jag gå och grilla en kycklingfilé som ska avnjutas med nykokt färsk broccoli och blomkål. Ny diet? Jo, det kan man väl säga. Eller nygammal. Jag lär återkomma i ämnet!
Sköt om er nu, käraste ordbrukare, så ingen annan måste göra det. Säkert kommer jag att, i likhet med de ryska ubåtarna på 80-talet, dyka upp igen när ni som minst anar det!

Till dess får ni ha det underbart i slott och koja i Moheda, Skärsätt, Djupröra och Vikmanshyttan.

Vi ses! När andan faller på...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards