Alla inlägg under november 2010

Av Göran - 26 november 2010 22:13

Så har det blivit fredagkväll! Slut på arbetsveckan för de flesta - tvärtom, startgroparna för mig! För mig är det motsvarande söndagkväll för en dagtidare, jag börjar alltså jobba imorgon bitti. Kvällen har fördrivits framför dumburken och än en gång häpnade jag över bredden som Fredrik Skavlan håller i sin talkshow. Ikväll var Lasse Åberg och Jon Skolmen från sällskapsresan-filmerna där. Men också en amerikansk författare som jag aldrig hört talas om liksom f.d pojkbandet Take That och en överlevare från den där flygolyckan i Anderna 1972. Trevligt med ett program som inte BARA bjuder in kändisar vars stjärna är i dalande. (Till skillnad från t.ex TV3) Jag tänker på t.ex Anna Book, Regina Lund, Johannes Brost och Kiki Danielsson m.fl Skavlan lyckas ofta få till sig intressanta människor och gör dessutom ofta intressanta intervjuer med dem.

I veckan har det blivit definitivt klart att jag flyttar senast första februari för huset jag bor i är sålt och de nya ägarna ska, enligt kontraktet, ta det i besittning då. Så nu hoppas jag bara att det löser sig med lägenhet för mig, sonen och katterna. Jag tittade på en i onsdags och vill ha den under förutsättning att hyresvärden reparerar den först. Fin planlösning på den och t.o.m öppen spis men..... Jag har nog aldrig sett maken till råttbo! Tapeterna hängde i trasor - förmodligen har förre hyresgästen haft en (eller flera) lekfull katt som vässat sina klor på väggarna. Golven hade ingrodda fläckar och bränmnmärken men det lät på bostadsföretagets representant som om det nog blir en helrenovering och i så fall slår jag till. Vid det tillfälle då hon (damen från Din Bostad) verkade lite tveksam frågade jag henne om HON skulle vilja bo där tänkte hon en kort stund men sen sa hon såklart nej. Så jag hoppas att det löser sig!

Annars kan jag kostatera att mitt kära Timrå IK har ryckt upp sig rejält i hockeyns elitserie. Efter Karjala-uppehållet har de tagit 10 poäng  av 12 möjliga så för stunden är jag glad igen!

Imorgon jobbar jag till kl. 18 och matchen börjar 18:30 (alltså sänds den i Canal plus) så jag ska be min gode vän, tillika tama husmekaniker och hyresvärd att få våldgästa hans hem direkt efter jobbet och duschen för att se matchen mot topplaget Luleå. Håll tummen att han inte har andra planer!

Därmed önskar jag er en fortsatt underbar kväll och natt i vintermörkret och kylan i Evertsberg, Anderslöv, Hjoggböle och Hornslandet.

Förfäras ej du lilla hop av ordbrukare - jag kommer tillbaka! Jag kommer ALLTID tillbaka!

Av Göran - 14 november 2010 22:38

Sahlin avgår. Föga förvånande! Till och med så att jag tycker det var det enda vettiga hon kunde göra i den situation som blivit. S är ett trött, gammalmodigt parti som saknar visioner som leder in i framtiden. Då måste man förnya och jag tror knappast att det räcker med Mona. Fler huvuden måste rulla och en rejäl förnyelseprocess startas. Sossarna måste gå ända ner på golvet till gräsrötterna ute i "rörelsen" och ta reda på vad DE vill. Därifrån måste politiken byggas och ny ledare utses.

Mona fick uppdraget 10 år för sent, tycker jag. Hon var så gott som klar som Ingvar Carlssons efterträdare då den s.k tobleroneaffären dök upp på löpen. På den tiden hade hon en annan personlighet, en positiv utstråålning, en nyfikenhet och en snabbhet i repliken som hon tappade sen nånstans efter vägen.

Arbetarpartiets första kvinnliga ledare blev alltså också deras kanske kortvarigaste. De brukar ju annars sitta i evigheter.

Men nu är det alltså exit Sahlin. Och från imorgon startar spekulationerna om vem som kommer istället. Jag tänker inte delta i det och avstår från att gissa. Hoppas bara att de inte tar svärmorsdrömmen Bodström för då tror jag att de är riktigt illa ute. Men han var väl redan lite i blåsväder eller minns jag fel?

Det vill nog till en rejäl förändring om de ska lyckas vända nedgången och komma tillbaka som en maktfaktor i svensk politik. Och förändringen måste komma från fotfolket i Kungsbacka, Överkalix, Brämhult och Skinnskatteberg. D.v.s såna som ni och jag, kära ordbrukare!


Av Göran - 14 november 2010 10:27

... Så heter det mest nytänkande i underhållningsväg som svensk TV åstadkommit på mycket länge och jag tackar TV4 för det. Har lyckats se alla avsnitt hittills.

Gårdagens var det, i mina ögon, svagaste hittills men det berodde kanske på att det var Lill-Babs som var huvudperson. Inget ont om Järvsös stolthet men man kan väl säga att hennes artistgärning inte satt några djupare spår hos mig.

Men det har väl egentligen ingen av de andra heller men ändå var DiLevas, Petters och Berghagens program roligare att se. Jag ser med spänning fram emot Pluras program men vet inte när det blir hans tur.

Succe brukar ju följas upp och jag hoppas artisterna står i kö för att få vara med. Och att TV4 vågar tänka lite utaför ramarna och inte bara väljer de där som är med i allt som innefattar "kändisar". Tänker på Körberg, Kiki Danielsson m.fl.

Jag skulle vilja se t.ex Ulf Lundell (men han skulle aldrig ställa upp), Mikael Wiehe, Ola Magnell eller Winnerbäck. Men tror knappast att nån av dem vill vara med.

Det finns dock fler och kanske lite mer folkliga artister som t.ex Björn Skifs, Robert Broberg (HAN vore väl kul att ha med i nästa omgång!?), Lill Lindfors och några hundra till som säkert gladeligen deltar.

Så mycket bättre var också vårt hockeylandslag som slagit både ryssar och tjecker de senaste dagarna och ikväll ska ta sig an arvfienden Finland. Och så mycket kan jag säga att Finland får spela riktigt bra om de ska slå oss idag!

INTE så vidare bra är däremot vädret, tycker jag. Ok att vi fått snö men det hade ju räckt med en tiondel av det som fallit sista veckan. Men det blir ju lite ljusare ute i alla fall till skillnad mot det tidigare regnslasket och beckmörkret.
På tal om Beck, föresten, så är det visst en Beckfilm som jag inte har sett ikväll. Annars repriseras ju dessa så man undrar om de inte nöter ut dem.....

Och apropå nöt så är det inte så långt till jul nu heller. Detta årliga helvete då pengarna ska kramas ur varje människa. Advent är ok för det är fint med ljusstakar och stjärnor i fönstren men julen kan jag vara utan.

Och fast jag blvit skiftarbetare igen hade jag inte turen att få jobba och tjäna pengar under helgerna utan är ledig både jul och nyår. Hmpf!!!

Se nu till att ha en fortsatt skön söndag i Aspås, Fisksätra, Örkelljunga och Sjuntorp, kära ordbrukare!

Av Göran - 4 november 2010 12:20

F-n, vad jag tycker illa om november! Jag var nog inne på det nån gång ifjol höst också, har jag för mig men det är ju inget som förändras...

Grått, blött, ruggigt, mörkt och så vidare i all oändlighet! Nej, tacka vet jag vår och sommar!

Men man får göra vad man kan för att lysa upp mörkret lite. Tända ljus på kvällarna t.ex Eller passa på att gå ut och röra på sig medan det är ljust.

Glädjeämnet denna vecka är väl att jag nu äntligen har SAAB-värme i min bil. 1500 pix på verkstaden kostade det att få det nya värmepaketet monterat men när kylan är här kommer jag att tycka att det var värt varenda krona.

Uttrycket SAAB-värme föddes när jag köpt min första bil av detta märke - en vit av modell 900 GL 1981. Den bilen inhandlades för övrigt samma dag som Olof Palme sköts ihjäl på Sveavägen så den var alltså 5 år gammal då jag köpte den.

Innan hade jag haft två Fordar som aldrig kunde hålla en riktigt varm när kung Bore tog i som värst. Men i den bilen spelade det liksom ingen roll nur kallt det var ute - när man väl fått upp värmen i kupén gick det inte att ha full värme på för då blev det som en bastu i den. Och det är väl så det ska vara i denna frusna del av världen! Den SAAB jag nu äger är den femte av det märket men den första som inte hade bra värme. Så jag köpte ett nytt element för nästan ett år sen men kunde snabbt konstatera att mina händer var felmonterade och knappast skulle fixa att byta det. En teknisk kamrat konsulterades men även han gick bet. Så då återstod inget annat än att prata med Magnus som har bilverkstaden en bit ifrån där jag bor. Eftersom han har sommarstuga bredvid min syster och "känner" mig litegrann gav han mig kompispris, som han sa. 1500, alltså! Och han höll fast vi det priset när jag kom men sa att om han kommit ihåg hur jävligt det var att byta värmepaket på en SAAB 9000 med ACC så hade han begärt minst en tusenlapp till.

Nåja, det är fixat nu och jag har ny glykolblandning 50/50 i systemet så nu är man rustad för ännu en vargavinter, vilket väderspåmännen lär ha hotat med....

Nu ska jag ta på mig och gå en sväng i skogen. Får se om gammelkatten följer med mig, hon kan nog också behöva röra på sig lite precis som jag.

Till mina kära ordbrukare runtom i världens alla hörn som Stöde, Fåker, Ytterlännäs, Falsterbo och Frillesås en fortsatt härlig torsdag!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards