Alla inlägg under juni 2014

Av Göran - 28 juni 2014 08:21

Lördag morgon i slutet av juni. Min pappa, borta sen snart 25 år, hade fyllt 89 år idag om inte cancern tagit honom redan vid 64 års ålder. Hans grav ligger nästan 30 mil bort så det blir ingen blomma på den idag, tyvärr. Han får nöja sig med att jag skickar honom en tanke.

Juni och sommaren rullar på i ett hisnande tempo. Tänk att det snart är juli! Det var ju nyss jul...

Lite julaftonskänsla hade jag faktiskt igår fast sommaren står i full blom. Jag har ända sedan 1976 prenumererat på Aktuellt-boken från Bertmarks förlag. En duktig försäljare övertygade mig då om vilken glädje jag skulle få av att kunna ta fram och bläddra i dessa årssammanfattningar av nyheter i ord och bild. Och sen har det liksom bara rullat på och snart har jag samlat dem i 40 år.

På senare år har jag ofta tänkt att det vore roligt att ha även de böcker som kom ut innan jag började köpa dem och jag har tittat ¨på loppisar och i antikvariat efter dem. Nån gång har jag hittat enstaka exemplar men kanske inte haft råd just då eller av andra orsaker avstått.. Men härom dagen fick jag för mig att kolla på "Blocket".

Och... Jodå, de fanns. Både enstaka exemplar och nästan lika stora samlingar som min egen. Priserna varierade enormt och de flesta fanns väldigt långt borta så jag insåg kvickt att med frakt så skulle ett inköp närapå ruinera mig.

En säljare begärde över tjugotusen för en samling på dryga trettio år. Men så hittade jag en annons där man sålde årgångarna 1964-2003 och priset angavs till 400 kronor. Jag skickade, på vinst och förlust, ett mail och frågade om de menade 400 per exemplar eller för alltihop. Och svaret kom snabbt att det äldre par som sålde dem skulle flytta från sin villa till en lägenhet och bara ville bli av med dem så det var 400 för rubbet. Så då bestämde jag mig raskt för att slå till. Så igår åkte jag med yngste sonen som sällskap till Östersund eller närmare bestämt Frösön och gjorde affär. Och fick på köpet nöjet att se metropoler som Gällö, Brunflo, Ljungaverk och Bräcke genom bilfönstren. En lagom liten sommarutflykt där jag än en gång fick nytta och glädje av GPS-funktionen i min mobiltelefon. Tänk så enkelt det är att hitta då man guidas av en vän kvinnoröst! Men av nån anledning låter hon lite barsk varje gång hon beordrar mig att köra ut ur en rondell. "Kör ut ur rondellen" säger hon då med ett tonfall som antyder att hon redan sagt åt mig 3-4 gånger och att jag har ignorerat henne. Det var nästan så att man skämdes lite för att inte ha lämnat cirkulationsplatsen fort nog.

Nåja, man får väl ha överseende. Hur kul kan det vara att sitta och läsa in en massa kommandon? Inte så konstigt om man låter lite irriterad ibland! Och för övrigt skäller hon ju inte alls för hur jag kör, hur jag håller i ratten, hur nära vägrenen jag ligger, hur tvärt jag bromsar eller hur fort jag kör om lastbilar. Så där upphör alla likheter med en levande fru...

Att sakna sådan är ju också på gott och ont. Fördelen är väl just det där att ingen bråkar med en. Men... ibland kanske man behöver att bli bråkad på en aning också. Och visst finns det stunder då det hade varit väldigt trevligt med damsällskap.

Nåja, blir behovet akut får jag väl ansluta mig till nån av dessa datingsajter eller gå på lokal och hoppas hitta nån tant i lämplig ålder som verkar trevlig.

Hade jag haft en s.k bättre hälft så kanske jag fått lite hjälp med tvätten också. Men som det ser ut idag så får bra karl reda sig själv och gå ner och hänga första laddningen på tork medan maskin nummer två snurrar runt dotterns täcke som en katt har pinkat på.

Därmed önskar jag mina ordbrukare en underbar junilördag i Veberöd, Vikmanshyttan, Sorsele och på Vinga. Sätt er ute med kaffekoppen och låt dagen komma till er som den själv vill! Vi hörs!


Av Göran - 23 juni 2014 10:36

Så var midsommaren över för denna gång. Själva aftonen tillbringade jag i storasysters stuga med henne, svåger, syskonbarn och barnbarn samt vår enda kvarlevande moster med man och en av deras söner. Min kusin, alltså.

Nyktert och städat var det eftersom jag dels skulle köra hem och dels skulle upp i ottesången på midsommardagen för att arbeta. Nu är dagskiften avklarade och två nätter skiljer mig från 6 dagar ledigt.

En kylig juni har vi haft hitintills detta år. Då jag för en vecka sen jobbade natt senast var det bara 3 plusgrader vid midnatt. Vart tog sommaren vägen? Eller tycker vår herre att vi ska betala tillbaka för värmen och solen vi fick förra året? Kanske lite tidigt att börja gnälla -vi har ju både juli och augusti kvar-  men liiite varmare kunde det ju få vara. Sommarsolståndet är också överståndet så nu går vi sakta men säkert mot mörkret igen. Huga, huga!!!

Fotbolls-VM har dragit igång också till oss sportfånars stora glädje. Sverige är ju tyvärr inte med i år men jag har skaffat mig flera nya favoritlag. Först Costa Rica och sedan både Chile, Iran och Algeriet. Alla tre riktiga underdogs och vem älskar inte en underdog? D.v.s den som till allas förvåning vinner mot stormakter som England och Spanien t.e.x

Fast föresten så är väl inte England nån stormakt i världsfotbollen längre och har väl egentligen inte varit sen 1966 då de tog sitt enda VM-guld. Engelsmännen själva tycker förstås att fotboll är "deras" sport men utvecklingen har sprungit ifrån dem i Sydeuropa, Tyskland, Holland och kanske framför allt, i Sydamerika.

Brasilien är ju guldfavoriter och det lär väl utbryta både revolution, landssorg och kravaller om de misslyckas att ta guld på hemmaplan. Och visst önskar också jag att de ska hitta till den där sambafotbollen som är så kul att se på men fram till nu har de inte alls imponerat spelmässigt.

Så av vad jag sett hittills är det tyskarna som imponerat allra mest även om de tappade poäng häromkvällen. Det finns ju någon gammal brittisk (tror jag att det är) skämtsam definition av vad fotboll är som lyder ungefär...,

"Fotboll är när 22 vuxna män jagar efter samma boll på en rektangulär gräsmatta och när det är över så vinner Tyskland"

Och visst är de, som alltid, svårslagna även i år och i nuläget får de mitt guldtips men mycket kan ju hända efter vägen som kastar omkull mina teorier.

Mitt hem kryllar av katter just nu. 7 st inalles. Fyra kattungar och deras mor och far samt äldste sonens kattoxe som är inackorderad hos mig medan han besöker en kompis i Uppsala. Dotterns hankatt fick ju kulorna hyvlade i mars men uppenbarligen några dagar för sent för han hann avla fram en kull ungar innan "bjällrorna knipsades".

Det var dock den sista kullen, tack och lov. Och tack och lov en gång till så är de snart flyttfärdiga, de små krabaterna. De är rumsrena och äter numera själva så kattmamman får snart skiljas från dem.

Annars så.... sover jag gott om nätterna i min nya säng. Imorgon får jag veta om jag sover lika gott om dagarna eftersom första natten går av stapeln ikväll. Om det kanske jag bloggar nästa gång. Eller också inte, vi får se!

Tills dess önskar jag mina trogna ordbrukare en fortsatt skön och lite varmare sommar. Njut av jordgubbar och allt det där andra som börjar växa upp nu i Simrishamn, Kävlinge, Hargshamn och Obbola.

Var inte rädda om er - LEV!

Av Göran - 6 juni 2014 11:41

Tar mig friheten att skoja lite i rubriksättningen med den svenskaste av årets alla dagar. I min barndom och ungdom kallades dagen svenska flaggans dag och jag förstod lika lite då som nu vad den ska vara bra för.

Var det måhända så att då första maj började räknas som storhelg i kollektivavtalen så ville högersidan också ha en dag som var röd? Skulle vänstern ha en helgdag så ville väl de också ha en. För nån helgdag var ju inte den här dagen förr.

Att norrmännen vill fira syttende mai förstår jag liksom att Finland firar dagen då de blev självständiga. Men vi är ju så lyckligt lottade att vi aldrig varit ockuperade av främmande makt (Ja, utom våra sydligaste delar förstås) och har ju därför ingenting att fira. I vart fall inte på samma nivå, om man säger så!

Och fira tänker inte jag heller. I alla fall inte så värst.

Jag ska fira genom att äntligen åka och köpa mig en säng. Sedan den gamla totalhavererade i april har jag sovit på madrass på golvet. Men nu är golvdagarna över, från och med ikväll kommer jag att ha 200 x 120 mjukt fjädrande centimetrar att vältra mig runt i om nätterna.

Likaså två Billy-bokhyllor ska inhandlas från det stora blå i Birsta (IKEA, alltså). Jag hade två svarta förut men den ena skänkte jag till sonen då han flyttade till Kalmar och den andra var så trasig att jag körde den på tippen i vintras.

Så inte bara har jag sovit på golvet utan dessutom i ett rum som är en enda röra med böcker staplade i högar nästan överallt. Men nu ska här bli ordning, har jag tänkt. Det blir förstås ett pyssel att montera ihop och ställa upp böcker men förhoppningsvis kommer jag efteråt att tycka att det var mödan värt.

Väntar bara på att tvättmaskinen med lakan ska bli klar så jag får hänga dem på tork, sen bär det iväg.

Slutligen tänkte jag berätta varifrån inspirationen till min jättevitsiga rubrik kommer.

För x antal år deltog jag i en kurs som omfattade människor från flera av de största arbetsgivarna i kommunen. Bl.a deltog en sjuksköterska från Sundsvalls sjukhus som varit nattarbetande i många år. En gång skulle hennes sambo hämta henne på morgonen och deras son i lågstadieåldern var också med i bilen. När hon satte sig i bilen frågade sonen varför hon dröjt så länge. Hon förklarade att hon måste lämna över till morgonskiftet och berätta hur patienterna mådde och så innan hon kunde gå därifrån och sa nåt om att hon måste gå igenom natt-journalen med dem så de visste vad som hänt under natten. Då frågade sonen; "Mamma, brukar ni sjunga natt-journal-sången också på morgnarna?" Så nu vet ni det också!

Fira eller låt bli, gör som ni själva vill, kära ordbrukare. Hos mig ska det så småningom festas till på spagetti och köttfärssås som ju numera räknas nästan som en svensk nationalrätt. I vart fall var det nån (eller kanske t.o.m några) forskare för några år sen som tagit reda på att varje dag innehåller c:a 30% av de medhavda matlådorna på Sveriges arbetsplatser just denna rätt. Och det stämmer nog för nästan varje dag jag jobbar ser jag åtminstone en som käkar Spegetti Bolognese som det väl egentligen heter.

Sen kan man ju fundera på VARFÖR man behövde forska i saken och vem som beställt denna forskning. Men det är kanske överkurs...

Sköt om er i Bollmora, Garphyttan, Kristinehamn och Rättvik tills nästa gång vi ses och hörs!

Så inte nån annan måste göra det...

Av Göran - 2 juni 2014 11:11

Kan "nix" avaktivera sig själv? Och i så fall... Varför? Jag har alltså, för inte sååå länge sen aktiverat nix-spärr på både min fasta telefon och på mobilen. Och det har funkat. Men på sista tiden, 1-1½månad tillbaka, har jag åter utsatts för den förhatliga företeelse som kallas telefonförsäljning.

Och ibland tycker jag nästan lite synd om de där som ringer för jag är i ärlighetens namn inte speciellt trevlig mot dem. Samtidigt kan jag känna att de får ta det. De får betalt för att sitta där och telefonterra intet ont anande människor som säkert (i de flesta fall) inte alls vill bli uppringda av Johny från bokförlaget XX, Lina från försäkringsbolaget Ruffel & Båg eller Stefan som vill lägga vantarna på dina surt förvärvade pensionsfonder.

Till mig ringde nyss Rebecka från Göta energi. Fullständigt slöseri med både hennes och min tid men jag såg i alla fall till att göra pinan kort. Så fort hon presenterat sig svarade jag bara "Jaha, ha en fortsatt bra dag!" och la sen på.

Jag var alltså inte ohövlig på nåt sätt och efteråt slog det mig att det kanske hon skulle tolka som om det kunde vara lönt att ringa upp en gång till för att kunna rabbla sin inövade ramsa om sitt företags förträfflighet och om hur viktigt just mitt välbefinnande är för detta bolag.

Då var det mer synd om den unge man som ringde mig vid tiotoden på förmiddagen efter ett nattskift och ville få mig att prenumerera på kalsonger.

Han presenterade sig också artigt och jag avbröt honom direkt med ett kanske onödigt skarpt "nej tack".

Detta tog han dock ingen som helst notis om utan tryckte på knappen som startade hans insmickrande säljarmonolog Jag avbröt honom dock genast med att säga stopp, ganska irriterat och med ganska hög röst.

Sen frågade jag honom vilket av orden nej eller tack han inte hade förstått. Då blev det dödstyst i luren och jag utnyttjade förstås genast tystnaden till att, med lätt ilsken röst, be honom radera mig ur deras kundregister.

Därefter tryckte jag bort samtalet.

En stund senare, då jag låg där oförmögen att kunna somna om, fick jag nästan (men bara nästan) lite dåligt samvete för att jag hade varit otrevlig mot en alldeles oskyldig vilt främmande människa.

Så jag hoppas att de som arbetar med sånt där också skolas i att inte ta åt sig personligen när presumtiva kunder blir griniga då de ringer och stör. För de gör de ju. Stör, alltså. Undantagslöst!

Jag tröstar mig med att de ju faktiskt får betalt för att ringa och naturligtvis ännu mer om de lyckas lura på mig en pensionsförsäkring, strumpor och kallingar eller ett nytt elavtal. Så egentligen gör jag dem ju en tjänst när jag klipper av sådär. På så sätt slipper de ju ödsla tid på ett hopplöst fall som jag och kan ägna sin arbetstid åt andra, mer köpbenägna kunder.

Köpa ska jag göra men inte på det sättet. Skatteåterbäringen är väl snart på ingång och då ska här köpas ny säng och en bokhylla eller två. Men jag skulle aldrig ens drömma om att köpa dem per telefon. Jag vill se grejerna i verkligheten om jag ska slanta upp.

Får väl logga in på Nix´s hemsida och kontrollera min mobils spärr en gång till. Bra, då har jag nåt att göra idag förutom att handla hem lite mjölk och bröd och ett par andra förnödenheter.

Därmed, kära ordbrukare, återgår jag till att hålla tummarna för att de pengar staten lånat av mig i ett år snarast återbetalas till mig så man får känna sig lite rik. Åtminstone i en dag eller två...

Sköt om er i Anderslöv, Väckelsång, Nattavaara och Stugsund! Vi ses igen. När andan faller på...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards